IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان کامل در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
5 مهر 1402

زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt)

زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) یکی از زمان‌هایی است که امروزه کاربردهای زیادی در زبان آلمانی دارد و اگر شما یاد بگیرید که به شکل درستی از این زمان استفاده کنید بدون شک می‌توانید جملات بهتر و با گرامر درست‌تری را ایجاد کنید. هر زمان که صحبت از گرامر زبان آلمانی می‌شود معمولا اولین مسئله‌ای که مطرح می‌شود صرف افعال در زمان‌های مختلف است که بسیاری از زبان‌آموزان زبان آلمانی اطلاعات چندانی در خصوص این موضوع ندارند و همین موضوع نیز باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای آنها می‌شود.

به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کرده و زمان حال کامل در زبان آلمانی را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه بوده و به دنبال این هستید تا به شکل بهتری این زمان را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

استفاده از زمان کامل در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

استفاده از زمان حال کامل در زبان آلمانی

پیش از هر چیز باید بدانید که زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) یکی از رایج‌ترین زمان‌هایی است که امروزه در زبان آلمانی وجود دارد و به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی هرچه تمام بتوانید به اعمالی که در گذشته رخ داده‌اند اشاره کرده و از آنها در جملات خود استفاده کنید. به طور کلی این زمان در سه موقعیت مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد که این سه موقعیت به ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

اشاره به عملی که در گذشته اتفاق افتاده و هیچ ارتباطی با حال ندارد

از نظر تئوری می‌توان گفت زمانی که یک اتفاق در گذشته رخ داده است و هیچ ارتباطی با زمان حال ندارد شما برای این‌که بتوانید این عمل را بیان کنید می‌توانید از زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) استفاده کنید. با این حال در اینجا یک نکته کلیدی و بسیار مهم وجود دارد که حتما باید به آن دقت داشته باشید و آن این است که این عمل فقط برای زبان نوشتاری و افعال وجهی در زبان آلمانی صدق می‌کند و در موقعیت‌های دیگر نمی‌توانید از این کاربرد استفاده کنید.

به طور کلی باید دقت داشته باشید که زمان حال کامل در گفتار یا در زبان نوشتار غیررسمی با افعال غیروجهی مورداستفاده قرار می‌گیرد و در این افعال بیشترین کاربرد را دارد. نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که این زمان بیشتر در جنوب آلمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید مثال زیر را بادقت مشاهده کنید:

Er hat gestern Fußball gespielt

دیروز فوتبال بازی کرد.

اشاره به عملی که در گذشته اتفاق افتاده و در حال نیز ادامه دارد

اگر عملی که شما در گذشته انجام داده‌اید یا آن را برای صحبت‌کردن انتخاب کرده‌اید در حال حاضر نیز ادامه پیدا کند شما در چنین شرایطی باید از زمان حال کامل در جملات خود استفاده کنید تا جملات شما از نظر گرامری ساختار درستی داشته باشند. مثال زیر این موضوع را به شکل بهتری به شما نمایش می‌دهد:

Wir sind nach Spanien gereist

ما به اسپانیا سفر کردیم (و هنوز آنجا هستیم)

اشاره به عملی که در آینده تکمیل خواهد شد

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد این است که بخواهید درباره موضوعی صحبت کنید که در آینده تکمیل می‌شود. این نوع ساختار ممکن است کمی برای شما عجیب باشد؛ ولی نباید فراموش کنید که یکی از رایج‌ترین ساختارهایی است که امروزه برای زمان حال کامل وجود دارد و شما هم در جملات خود احتمالا کاربردهای گسترده آن را مشاهده خواهید کرد. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم:

Ich habe es nächste Woche geschafft

من آن را هفته آینده انجام خواهم داد.

تلفیق زمان حال کامل در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید :آیا یادگیری زبان آلمانی واقعا سخت است؟

بیشتر بخوانید :زمان‌ها در زبان آلمانی

تلفیق زمان حال کامل در زبان آلمانی

یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که احتمالا برای شما هم به وجود آمده این است که تلفیق و ترکیب زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) به چه شکل انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این کار بسیار ساده و راحت خواهد بود و شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید آن را انجام دهید. برای این کار شما می‌توانید از فعل sein یا haben در زمان حال و در حالت نمایشی به اضافه حالت Partizip II همان فعل استفاده کنید تا بتوانید چنین کاری را انجام دهید.

مثال زیر را مشاهده کنید تا متوجه شوید که این کار دقیقا به چه شکل قابل انجام خواهد بود:

Ich habe ein Bild gemalt

من نقاشی کرده‌ام/ تصویری کشیده‌ام.

Sie ist schon angekommen

او قبلا رسیده است.

چه زمانی باید از افعال کمکی haben و sein استفاده کنیم؟

اولین نکته‌ای که در خصوص این موضوع باید به آن دقت داشته باشید این است که فعل Sein تنها به‌عنوان فعل کمکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای افعال sein، passieren، bleiben و warden نیز باید به نکاتی دقت داشته باشید که در ادامه بیان خواهیم کرد.

برای افعال ناگذر و افعال غیرانعکاسی که حرکت یا تغییر حالت را نشان می‌دهند و از جمله آنها می‌توان به فعل‌های rennen به معنای دویدن، springen به معنای پریدن، laufen به معنای راه رفتن، fallen به معنای افتادن، gehen به معنای پیاده رفتن، sterben به معنای مردن و schmelzen به معنای ذوب شدن و افعال این‌چنینی می‌توانید ساختاری که بیان کردیم را مورداستفاده قرار داده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکته بسیار مهمی که در خصوص زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) باید به آن دقت داشته باشید این است که فعل کمکی haben در همه موارد دیگر مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. یک نکته کلیدی و بسیار مهم دیگر در اینجا وجود دارد و آن این است که برخی از افعال هستند که بسته به جمله می‌توانند متعدی یا ناگذر باشند. به همین علت است که گاهی اوقات افعال sein یا haben به‌عنوان افعال کمکی در جملات شما مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به درک هرچه بهتر این موضوع کمک شایانی خواهد کرد:

Fahren به معنای رانندگی کردن، biegen به معنای چرخاندن، verderben به معنای از بین بردن، brechen به معنای شکستن، fliegen به معنای پرواز کردن، schneiden به معنای جدا کردن یا بریدن و در نهایت reiten به معنای سوار شدن.

زمان Partizip II چگونه ساخته می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که معمولا در خصوص زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) پرسیده می‌شود این است که فعل Partizip II دقیقا چگونه ساخته می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این مسئله کاملا به نوع فعل شما بستگی دارد.

افعال باقاعده و منظم بدون پیشوند

در چنین شرایطی شما می‌توانید از ساختار ge – (VERB STEM) -(e)t برای این کار استفاده کنید:

  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت kauf-en باشد، حالت Partizip II آن به‌صورت ge-kauf-t در می‌آید که به معنای خریدن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت regn-en باشد، حالت Partizip II فعل شما به‌صورت ge-regn-e-t در می‌آید که به معنای باریدن خواهد بود.

یک نکته بسیار کلیدی در اینجا وجود دارد که حتما باید به آن دقت داشته باشید و آن این است که یک -e- بین ریشه و -t- پایانی در چند فعل اضافه می‌شود که اگر علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در کلاس‌هایی که توسط آموزشگاه ایرانمهر برگزار می‌شوند شرکت کرده و از مزایای شرکت در این کلاس‌ها نهایت بهره را ببرید.

افعال با قاعده با پیشوند قابل تفکیک

در چنین حالتی شما می‌توانید از ساختار (SEPARABLE PREFIX) – ge – (VERB STEM) -(e)t استفاده کنید که به شما در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد. در چنین حالتی صرف افعال شما به شکل زیر در می‌آید:

  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت auf-rund-en باشد، در این صورت حالت Partizip II فعل شما به‌صورت auf-ge-rund-e-t در می‌آید که به معنای گرد کردن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت ein-kauf-en باشد، در این صورت حالت II فعل شما به‌صورت ein-ge-kauf-t در می‌آید که به معنای رفتن به خرید است.

افعال منظم و باقاعده با پیشوندهای غیرقابل تفکیک

در چنین موقعیت‌هایی شما می‌توانید از ساختار (INSEPARABLE PREFIX) – (VERB STEM) -(e)t استفاده کنید که دقیقا به همین منظور طراحی شده است. این ساختار به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌سادگی در افعال منظم و باقاعده‌ای که دارای پیشوندهای غیرقابل تفکیک هستند حالت Partizip II را ایجاد کنید. برای انجام این کار نیز می‌توانید مثال‌های زیر را مشاهده کنید که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد:

  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت be-nutz-en باشد، در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت be-nutz-t در می‌آید و به معنای استفاده کردن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت ent-wickel-n باشد، در این صورت حالت Partizip II فعل شما به‌صورت ent-wickel-t در می‌اید که به معنی توسعه دادن خواهد بود.

افعالی که با -ieren تمام می‌شوند

زمانی که با چنین افعالی مواجه می‌شوید شما می‌توانید از ساختار (VERB STEM) -t استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه کمک شایانی به شما خواهد کرد:

  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت studier-en باشد، در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت studier-t در می‌آید که به معنی تحصیل در دانشگاه خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت rotier-en باشد، در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت rotier-t خواهد بود که به معنی چرخاندن خواهد بود.

افعال بی‌قاعده در زبان آلمانی

زمانی که صحبت از زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) می‌شود حتما باید درباره افعال بی‌قاعده در این زبان نیز صحبت کرده و توضیحاتی را در خصوص آنها به شما ارائه دهیم. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برای بیشتر افعال بی‌قاعده‌ای که در زبان آلمانی وجود دارند شما می‌توانید از ساختار زیر استفاده کنید:

ge – (VERB STEM) -(e)n

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کنید در ادامه تعداد زیادی از مثال‌های موجود در این زمینه را برای شما آورده‌ایم که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما با دقت آنها را بررسی کنید:

  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت backen باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت gebacken خواهد بود که به معنی پختن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت braten باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت gebraten خواهد بود که به معنی سرخ کردن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت fahren باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت gefahren خواهد بود که به معنی رانندگی کردن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت fallen باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت gefallen خواهد بود که به معنی سقوط کردن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت fangen باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت gefangen خواهد بود که به معنی گرفتن خواهد بود.

البته یک نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد و آن این است که تعداد زیادی از افعال بی‌قاعده‌ای که در زبان آلمانی وجود دارند نیز هستند که از این قاعده پیروی نمی‌کنند که از جمله آنها می‌توان به مثال‌های زیر اشاره کرد:

  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت haben باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت gehabt خواهد بود که به معنی داشتن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت warden باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت geworden خواهد بود که به معنی تبدیل شدن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت Wissen باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت gewusst خواهد بود که به معنی فهمیدن یا دانستن خواهد بود.
  • اگر حالت مصدری فعل شما به‌صورت verlieren باشد در این صورت حالت Partizip II آن به‌صورت verloren خواهد بود که به معنی از دست دادن خواهد بود.

در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را درباره ساختار این افعال بی‌قاعده افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در کلاس‌های مجموعه ایرانمهر شرکت کنید.

زمان کامل در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

حالت مجهول زمان حال کامل در زبان آلمانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) مطرح می‌شود حالت مجهول این زمان در زبان آلمانی است که بسیاری از افراد در خصوص مجهول کردن جملات خود در این زمان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید باید بدانید که مطالعه این بخش می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. به طور کلی در زبان آلمانی برای این‌که یک جمله در زمان حال کامل را به‌صورت مجهول دربیاورید می‌توانید از ساختار زیر برای این کار بهره ببرید:

[sein conjugated in the present] + PARTIZIP II + worden.

برای یادآوری بیشتر باید دقت داشته باشید که فعل Worden در واقع حالت Partizip II فعل warden در مواقعی است که این فعل به‌عنوان یک فعل کمکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کنید در ادامه یک مثال را برای شما آورده‌ایم که بهتر است آنها را بادقت بررسی کنید:

اگر جمله شما در زمان حال و در حالت معلوم به‌صورت زیر باشد:

Er hat ein Buch gelesen

او کتاب خوانده است.

در این صورت جمله شما در زمان حال کامل و در حالت مجهول به شکل زیر در می‌آید:

Das Buch ist von ihm gelesen worden

کتاب توسط ایشان خوانده شده است.

زمان حال کامل به همراه افعال معین

شما از زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) می‌توانید در کنار افعال معین نیز استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در حین استفاده از افعال معین بسیار رایج‌تر است که شما از زمان Präteritum استفاده کنید؛ ولی گاهی اوقات نیز ممکن است شما علاقه داشته باشید که از زمان حال کامل برای این کار بهره ببرید.

اگر فعل معین شما با فعل دیگری همراه باشد( که در 99 درصد مواقع این‌چنین است) ساختار شما به شکل زیر خواهد بود:

Verb haben + THE INFINITIVE OF THE FULL VERB + THE INFINITIVE OF THE MODAL VERB

مثال زیر را در نظر بگیرید:

Er hat nicht fliegen wollen

او نمی‌خواست پرواز کند.

اگر فعل کامل وجود نداشته باشد ساختار شما به شکل زیر خواهد بود:

Verb haben + PARTIZIP II OF THE MODAL VERB

مثال:

Er hat nicht gewollt

او نمی‌خواست.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) پاسخ دهیم.

زمان حال کامل در زبان آلمانی چه کاربردهایی دارد؟

اشاره به عملی که در گذشته اتفاق افتاده و هیچ ارتباطی با حال ندارد، اشاره به عملی که در گذشته اتفاق افتاده و در حال حاضر نیز ادامه دارد، اشاره به عملی که در آینده تکمیل می‌شود.

آیا فعل Sein را می‌توان به‌صورت مستقل نیز استفاده کرد؟

خیر فعل Sein در زمان حال کامل تنها به‌عنوان فعل کمکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از زمان کامل در آلمانی

سخن پایانی

زمان کامل در زبان آلمانی (Perfekt) دارای کاربردهای زیادی بوده و به طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات خود را درباره این زمان و به طور کلی گرامر آلمانی افزایش دهید می‌توانید در دوره های آموزشی ایرانمهر شرکت کنید. کیفیت کلاس‌های آموزشگاه زبان ایرانمهر بسیار بالا بوده و از طرف دیگر هزینه شرکت در این کلاس‌ها نیز بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید :اشتباهات رایج در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید : آموزش زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید