IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر شخصی در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
26 دی 1402

ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی

ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین انواع ضمایری هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و دارای کاربردهای زیادی هستند. وقتی که صحبت از گرامر زبان آلمانی بسیاری از افراد نقش ضمایر را در این زبان نادیده می‌گیرند و معمولا توجهی به یادگیری آنها ندارند. این در حالی است که ضمایر یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و در میان انواع ضمایر، ضمایر شخصی دارای کاربردهای بسیار بیشتری هستند.

از طرف دیگر شما باید نحوه استفاده از ضمایر شخصی در انواع زمان‌ها در زبان آلمانی را نیز بیاموزید و بتوانید به شکلی درست از آنها استفاده کنید. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما باید ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

اصول ضمایر شخصی در زبان آلمانی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره نحوه استفاده از ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی صحبت کرده و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره اصول استفاده از آنها صحبت کنیم. به طور کلی در زبان انگلیسی و آلمانی ضمایر شخصی دارای کاربردهای زیادی در جمله‌سازی هستند. ضمایر شخصی برای جایگزینی نام‌ها یا کل یک عبارت اسمی مورداستفاده قرار می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند تا از طولانی‌شدن جمله خود به میزان زیادی جلوگیری کنید.

نمونه‌های زیر را مشاهده کنید تا یاد بگیرید که دقیقا این ضمایر به چه شکلی جایگزین اسامی در زبان انگلیسی می‌شوند:

Sally → she

The girl → she

The tall, kind girl that I like but you don’t → she

دقت داشته باشید که ضمایر شخصی در واقع کلمات کوچک و بسیار مهمی هستند که می‌توانند به شما در صرفه‌جویی در زمانتان کمک شایانی کنند. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که استفاده از ضمایر شخصی در زبان آلمانی می‌تواند چالش‌های بیشتری را نسبت به زبان انگلیسی داشته باشد که در ادامه درباره این موضوع نیز صحبت خواهیم کرد.

ضمیر شخصی در زبان آلمانی

چرا ضمایر شخصی در زبان آلمانی نسبت به زبان انگلیسی دشوارتر هستند؟

از جمله دلایل این موضوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضمایر شخصی در آلمانی نسبت به انگلیسی بیشتر است: در انگلیسی ما ضمایر شخصی را داری که وقتی کسی فاعل جمله است از آنها استفاده می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به I, you, he, she, it, we, they اشاره کرد. از طرف دیگر ما این ضمایر را در زمان‌های مختلف نیز داریم که شخصی که درباره او صحبت می‌کنیم فاعل جمله نیست. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که آلمانی ضمایر فاعلی نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به ich, du, er, sie, es, wir, ihr, sie, Sie اشاره کرد. با این حال دو نوع ضمیر غیرفاعلی نیز وجود دارد که در زمان‌های مختلف دارای کاربردهای زیادی هستند.
  • آلمانی دارای چهار نوع مختلف “شما” است: در انگلیسی ما فقط از YOU اسفتاده می‌کنیم و این تمام چیزی است که ما برای هر کسی استفاده می‌کنیم. این در حالی است که زبان آلمانی یک نسخه غیررسمی از تو (du) و یک نسخه رسمی (Sie) دارد. در ادامه نسخه‌های مفرد و جمع نیز هریک دارای حالات مخصوص به خود هستند.
  • در خصوص ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی باید بدانید که در زبان آلمانی یک ضمیر وجود دارد که سه معنی مختلف دارد. در آلمانی sie / Sie می‌تواند به معنای او، آنها یا شما(در حالت رسمی) باشد.
  • در زبان آلمانی سه نوع مختلف “آن” وجود دارد. زبان انگلیسی از ضمیر it برای همه اشیا استفاده می‌کند. آلمانی یک it مذکر، یک آن مونث و یک آن خنثی دارد که برای اشیا مذکر، مونث و خنثی استفاده می‌شود.

به همین علت است که یادگیری ضمایر شخصی در زبان آلمانی ممکن است چالش‌های بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

چه زمانی باید از هرکدام از ضمایر شخصی آلمانی استفاده کنیم؟

وقتی که قصد دارید بدانید دقیقا از کدام نوع ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی باید استفاده کنید شما حتما باید دو یا سه چیز را در مورد اسمی که قصد دارید ضمایر را جایگزین آن کنید بدانید. از جمله این نکات که باید بدانید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسم در کدام شخص است؟ اول، دوم یا سوم؟ مفرد است یا جمع؟
  • اسم در کدام حالت قرار دارد؟ حالت اسمی، داتیو یا اتهامی؟
  • اگر اسم مفعول است (سوم شخص مفرد) کدام جنسیت را داراست؟

چگونه شخص اسم خود را پیدا کنیم؟

در اینجا باید کمی عمیق‌تر به گرامر زبان آلمانی نگاه کنید. به طور کلی باید بدانید که سه نوع شخص در زبان آلمانی وجود دارند که شامل اول شخص، دوم شخص و سوم شخص می‌شوند و از طرف دیگر هریک از آنها نیز به دو دسته مفرد و جمع تقسیم‌بندی می‌شوند.

اول شخص در زبان آلمانی

اگر کمی خودپسندانه نگاه کنید باید بدانید که شما اولین شخص مفردی هستید که در یک جمله کاربرد دارید. به همین علت است که ضمیر اول شخص دارای کاربردهای زیادی در جملات آلمانی است؛ چراکه شما بیشتر موارد درباره خودتان صحبت می‌کنید. اول شخص در زبان آلمانی به دو حالت ich, mich/mir استفاده می‌شود. به همین ترتیب اول شخص جمع برای گروهی بیشتر از دو نفر مورداستفاده قرار می‌گیرد که این گروه شامل شما نیز باشد و در این حالت ما از ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی استفاده می‌کنیم که با wir, uns شناخته می‌شوند.

دوم شخص در زبان آلمانی

حال فرض کنید که شما در حال صحبت کردن با شخص دیگری هستید. شخصی که در مقابل شما قرار دارد دوم شخص نامیده می‌شود. اگر مستقیما با یک نفر صحبت می‌کنید دوم شخص مفرد خواهد بود و اگر با بیشتر از دو نفر صحبت می‌کنید دوم شخص جمع خواهد بود. در حالت مفرد می‌توانید از ضمایر you / du استفاده کنید و در حالت جمع نیز می‌توانید از ضمایر you / ihr استفاده کنید.

اگر مطالب قبلی را مطالعه کرده باشید حتما به یاد دارید که تفاوت du/ihr یکی از چهار دلیلی است که ضمایر آلمانی را مشکل می‌کند. ما یک شکل رسمی از دوم شخص جمع در انگلیسی نداریم؛ ولی در زبان آلمانی چنین چیزی وجود دارد. باید به یاد داشته باشید که در آلمانی ما دوم شخص رسمی به نام Sie و دوم شخص غیررسمی به نام du داریم که هریک دارای اشکال جمع خود نیز هستند.

سوم شخص در زبان آلمانی

در نهایت اول شما به‌عنوان اول شخص در حال صحبت با شخص دیگری به نام دوم شخص درباره شخص سومی هستید باید بدانید که شخص سوم در واقع سوم شخص در زبان آلمانی شناخته می‌شود.. این شخص نیز دارای دو حالت مفرد یا جمع است که باید به آن دقت داشته باشید.

ضمیر شخصی در آلمانی

حالت اسمی ضمایر شخصی در زبان آلمانی

وقتی صحبت از ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی می‌شود باید به این نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید که ضمایر شخصی در این زبان را می‌توان در سه حالت اسمی، اتهامی و داتیو استفاده کرد. در اولین بخش قصد داریم درباره حالت اسمی صحبت کنیم. شاید سریع‌ترین راه در زبان آلمانی برای اطمینان از شخص ( اول شخص، دوم شخص، سوم شخص، مفرد یا جمع) این باشد که این ضمایر را مانند کف دست خود بشناسید.

اجازه دهید برای این کار درباره این موضوع صحبت کنیم که اصلا ضمایر شخصی اسمی در زبان آلمانی به چه معنا هستند؟ آنها ضمایری هستند که ما برای هر کسی که فاعل جمله است استفاده می‌کنیم. به همین علت نیز به آنها ضمایر فاعلی نیز گفته می‌شود. این ضمایر همیشه با یک فعل مزدوج جفت می‌شوند تا عملی که فاعل انجام می‌دهد را نشان دهند. اگر مطمئن نیستید که باید از ضمایر شخصی اسمی استفاده کنید یا نه می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

اول شخص مفرد:

آیا می‌توانید شکاف جمله را با نام خودتان پر کنید؟

اول شخص جمع:

آیا در مورد یک گروه دونفر یا بیشتر صحبت می‌کنید که شامل شما باشد؟

دوم شخص مفرد:

آیا مستقیما با خود آن شخص صحبت می‌کنید؟

دوم شخص جمع:

آیا مستقیما با یک گروه بیشتر از یک نفر صحبت می‌کنید؟

سوم شخص مفرد:

آیا در مورد شخص دیگری با کس دیگری صحبت می‌کنید؟

سوم شخص جمع:

آیا در مورد یک گروه بیش از یک نفر با کسی صحبت می‌کنید؟

چگونه حالت اسم خود را پیدا کنیم؟

دو راه عالی برای پیدا کردن حالت اسم شما وجود دارد.

  • اگر در مرحله ایجاد جمله هستید بهتر است به این فکر کنید که اسم شما چه نقشی را در جمله ایفا می‌کند و سپس اسم خود را در حالت مربوطه قرار دهید.
  • اگر جمله از قبل تشکیل شده است و شما فقط می‌خواهید اسم را با یک ضمیر جایگزین کنید می‌توانید به انحرافاتی که در مقابل آنها می‌ایند دقت کنید که آنها در واقع نشان‌دهنده حالت اسم هستند.

در ادامه می‌توانید با تعیین نقش اسم بهترین ضمایر شخصی را برای آنها به کار ببرید و رعایت این نکته در هنگام کارکردن با ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ضمایر شخصی در زبان آلمانی را هوشمندانه بیاموزید

به طور کلی وقتی صحبت از یادگیری ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی می‌شود باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که الگوهای خاصی در این زمینه وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا به شکل بهتری این ضمایر را بیاموزید و بتوانید از آنها استفاده کنید. وقتی که این الگوها را می‌آموزید در واقع شما نیاز نخواهید داشت که همه این ضمایر را حفظ کنید و تنها به تعداد کمی از آنها نیاز خواهید داشت که در حافظه خود آنها را ثبت کنید و باقی آنها را می‌توانید از طریق الگو بیاموزید.

این الگوها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • به تمامی نقاطی که ضمایر دو برابر می‌شوند توجه کنید مانند uns, uns, euch euch. یادگیری آنها راحت‌تر صورت می‌گیرد.
  • mich-dich و mir-dir تا حد زیادی با یکدیگر مطابقت دارند و به نوعی هم‌قافیه هستند و از این طریق می‌توانید آنها را به شکل بهتری به خاطر بسپارید.
  • از آنجایی که فرم رسمی you یا همان Sie همانند شکل sie به معنای آنها است توصیه می‌کنیم دو شکل Sie را در ذهن خود داشته باشید و تنها باید به خاطر داشته باشید که هر زمان نیاز به گفتن رسمی دارید می‌توانید از Sie استفاده کرده و هر زمان قصد دارید به یک جمع سوم شخص اشاره کنید نیز می‌توانید از sie استفاده کنید.
  • چهارمین الگو که تقریبا بهترین الگو در این زمینه است این است که ضمایر شخصی سوم شخص مفرد دقیقا با Masc هم‌قافیه و ردیف می‌شوند.

آیا شما هم می‌دانید که چگونه ضمایر مذکر سوم شخص از جمله er, ihn, ihm دارای انحرافات قوی -r, -n, -m هستند که در زیر اسم مذکر ذکر شده است؟

به همین ترتیب در خصوص ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی باید بدانید که ضمایر مونث سوم شخص مفرد از جمله sie, sie, ihr نیز کاملا با انحرافات قوی -e, -e, and -r برای اسم ردیف می‌شوند.

از طرف دیگر همانطور که احتمالا تا به حال نیز حدس زده‌اید برای ضمایر خنثی سوم شخص مفرد از جمله es, es, ihm نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. ما دقیقا همان انحرافات قوی -s, -s, -m را در حالت خنثی نیز داریم که باید به آنها دقت و توجه داشته باشید.

ضمایر شخصی در آلمانی

معامله دیوانه‌کننده با sie / Sie در زبان آلمانی

در خصوص این موضوع از ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی باید به چند نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید که در این بخش قصد داریم این نکات را به شما ارائه دهیم. قواعد زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

*Sie (2nd person singular / plural ) → *You [formal] / *You (2+) [formal]

sie (3rd person singular) → she

sie (3rd person plural → they

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که شما در حالت رسمی همیشه به زبان آلمانی با حروف بزرگ نوشته می‌شود. استفاده از شما در حالت رسمی ممکن است کمی سخت و دشوار باشد. به نوعی از آنجایی که دوم شخص مفرد یا جمع است نه‌تنها باید دو بار فهرست شود بلکه باید در قسمت‌های دوم شخص نیز از آن استفاده کنیم. با این حال اشکال مختلف Sie دقیقا مشابه sie هستند.

نکته مهمی که درباره استفاده از Sie یا همان شما در حالت رسمی باید بدانید این است که بهتر است آن را اصلا به خاطر نسپارید و تنها باید به خاطر داشته باشید که این به معنای شمای رسمی است و در نتیجه مهم نیست که در حال صحبت کردن با چند نفر هستید. اشکال آن باید دقیقا مانند آنها باشد که شما می‌توانید از sie در حالت اسمی، از sie در حالت اتهامی و از ihnen در حالت داتیو استفاده کنید.

نکات مهمی که باید درباره ضمایر شخصی در زبان آلمانی بدانید

در خصوص ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی باید حتما به این نکته مهم دقت داشته باشید که این ضمایر در واقع کلمات مفید، کارآمد و کوچکی هستند که برای جایگزینی اسم‌ها (مثلا نام‌ها) و حتی کل عبارت اسمی مورداستفاده قرار می‌گیرند. آلمانی و انگلیسی هردو از ضمایر یکسانی استفاده می‌کنند با این تفاوت که آلمانی یک دسته کامل از ضمایر دارد که انگلیسی دارای این ضمایر نیست. الگوها و نکاتی که درباره ضمایر در آلمانی وجود دارند به شما در یادگیری و به حافظه سپردن آنها کمک شایانی خواهند کرد.

وقتی که شما قصد دارید از یک ضمیر در زبان آلمانی استفاده کنید باید به فاکتورهای مختلفی دقت داشته باشید که از جمله این فاکتورها می‌توان به نوع شخصی که در حال صحبت کردن است، نقشی که در جمله دارد، حالت اسم و … اشاره کرد. با رعایت کردن این الگوها و دستورالعمل‌ها شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن از ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی استفاده کنید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه برای شما به وجود بیاید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

چند نوع شخص برای ضمایر شخصی آلمانی داریم؟

به طور کلی سه نوع شخص اول شخص، دوم شخص و سوم شخص داریم که هریک از آنها دارای دو حالت مفرد و جمع هستند. پس برای استفاده از ضمایر شخصی در زبان آلمانی حتما باید کاربردهای این اشخاص را بشناسید.

انواع حالات اسمی برای استفاده از ضمایر شخصی آلمانی کدام هستند؟

سه حالت اسمی وجود دارد که این سه حالت شامل حالات اسمی، اتهامی و داتیو هستند. هریک از این حالات دارای کاربردهای مخصوص به خود در زمان استفاده از ضمایر شخصی در آلمانی هستند.

سخن پایانی

آشنایی با ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از این ضمایر در زبان آلمانی استفاده کرده و جملاتی بهتر و قوی‌تر را در این زبان بسازید. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از کلاس زبان آلمانی که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود نیز استفاده کرده و از مزایای این کلاس زبان نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: ضمایر در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از ضمایر فاعلی رسمی و غیر رسمی در زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 27 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. زالی نژاد
    25 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    کتاب های آموزش زبان آلمانی رو از کجا میشه تهیه کرد ؟

    • ایرانمهر
      25 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید کتاب های دوره آموزشی را از شعب مربوطه تهیه نمایید.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید