IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
13 مهر 1402

ضمایر در زبان آلمانی

ضمایر در هر زبانی دارای اهمیت ویژه‌ای هستند و این موضوع در گرامر زبان آلمانی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت زمانی که شما قصد دارید درباره ضمایر در زبان آلمانی صحبت کنید باید حتما با انواع این ضمایر آشنا شده باشید و اطلاعات کاملی را درباره هریک از آنها به دست بیاورید. امروزه در زبان آلمانی انواع مختلفی از ضمایر وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به ضمایر شخصی، ضمایر ملکی، ضمایر نمایشی و … اشاره کرد.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره هریک از انواع این ضمایر صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. دقت داشته باشید که ما در ادامه این مطلب درباره تمامی انواع این ضمایر صحبت کرده و مثال‌هایی را برای هریک از آنها به شما ارائه خواهیم داد.

ضمایر شخصی در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

ضمایر شخصی در زبان آلمانی

اولین مورد از انواع ضمایر در زبان آلمانی که قصد داریم در این بخش از آموزش زبان آلمانی درباره آن صحبت کرده و نکاتی را بیان کنیم ضمایر شخصی هستند. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که ضمایر شخصی در زبان آلمانی از جمله ضروری‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ضمایر به شمار می‌آیند که شامل کلماتی مانند من، تو و او می‌شوند. دقت داشته باشید که هریک از این ضمایر برای چهار حالت مختلف به شکل‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند:

Genitive Dative    Accusative Nominative   

erson

      meiner       mir    mich         ich  I
     deiner     dir              dich  du      you (sing.)
  seiner   ihm ihn       er  he  
    ihrer      ihr           sie    sie she  
  seiner   ihm     es  es  it  
   unser              uns   uns   wir      we
euer euch     euch            ihr     you (pl.)   
  ihrer     ihnen    sie    sie     they   
             Ihrer

   Ihnen    

     Sie    Sie  you (forma

برای این‌که به شکل بهتری این ضمایر را درک کنید ابتدا جمله زیر را مشاهده کنید:

“I am a Berliner

من یک برلینی هستم.

در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری بیاموزید که چگونه باید از این ضمایر استفاده کنید:

Du hasst mich

تو از من متنفری

Gib es mir

آن را به من بده

Wegen meiner

به خاطر من

یک نکته کلیدی و بسیار مهم که باید درباره این مثال‌ها بدانید این است که معمولا شما باید از فعل wegen در کنار یک ضمیر ژنتیو استفاده کنید. با این حال در عمل ضمایر شخصی ژنتیو در آلمانی مدرن و در گفتار غیررسمی به ندرت و به‌سختی استفاده می‌شوند. معمولا در این زبان ضمایری که به‌صورت داتیو هستند بیشتر رایج هستند و شما برای فعل wegen می‌توانید از آنها استفاده کرده و جملات خود را بازنویسی کنید.

یک نکته مهم دیگر این است که در زبان انگلیسی کلمات he و she برای انسان‌های مذکر و مونث و گاهی اوقات نیز برای حیوانات مورداستفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که ضمیر it برای اشیا بی‌جان مورداستفاده قرار می‌گیرد. آلمانی به این شکل کار نمی‌کند و ضمیر همیشه باید با جنسیت اسمی که به آن اشاره می‌کند همخوانی داشته باشد و این موضوع حتی برای اشیا بی‌جان نیز صدق می‌کند.

به همین علت است که در زبان آلمانی روز تولد شما با ضمیر he، کراوات شما با ضمیر she و … اشاره می‌شود.

مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا به شکل بهتری با نحوه استفاده از این ضمایر آشنا شوید:

Vergiss meinen Geburtstag nicht; er ist morgen.

روز تولد من را فراموش نکنید، فرداست.

Ich mag das Buch, weil es lustig ist

من کتاب را دوست دارم؛ چراکه خنده‌دار است.

Ich kann nicht diese Krawatte tragen

 

بیشتر بخوانید :آموزش استفاده از ضمایر فاعلی رسمی و غیر رسمی در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید :ضمایر آلمانی:‌ راهنمایی بامزه برای زبان‌آموزان صفر کیلومتر

ضمایر نامعین در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

راه‌های مختلفی که برای گفتن You در زبان آلمانی وجود دارد

همانطور که شما هم در جدول بالا مشاهده کردید در آلمانی بیشتر از یک راه برای گفتن کلمه You وجود دارد. در این زبان مفرد غیررسمی برای You معادل کلمه du، جمع معادل کلمه ihr و صوری به‌صورت Sie خواهد بود که کلمه آخر نیز همیشه با حرف بزرگ نوشته می‌شود. در موقعیت‌های غیررسمی و در زمان صحبت کردن با یک فرد شما می‌توانید از du/dich/dir استفاده کرده و زمانی که قصد دارید با یک گروه حرف بزنید می‌توانید ihr/euch/euch را مورداستفاده قرار دهید.

در زبان انگلیسی این موضوع بسیار رایج است که بین این دو موقعیت هیچ تفاوتی قائل نمی‌شود. در زبان انگلیسی می‌توانید در هر دو مورد از You استفاده کنید. یک نکته بسیار مهم دیگر که باید درباره ضمایر در زبان آلمانی بدانید این است که شما می‌توانید در موقعیت‌های رسمی از Sie برای توصیف یا اشاره به یک فرد یا یک گروه از افراد استفاده کنید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.

نکته گیج‌کننده‌ای که در اینجا وجود دارد این است که شما می‌توانید از Sie برای کلمات she و they نیز استفاده کنید و تنها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که نیازی نیست شما حتما از حرف اول آن را به‌صورت بزرگ بنویسید. دقت داشته باشید که Sie که با حرف بزرگ نوشته  شده باشد دقیقا همان پایان فعلی را می‌گیرد که they به خود می‌گیرد اما اگر sie به معنای she یا her باشد صرف فعل متفاوت بود که می‌توانید این موضوع را در مثال‌های زیر مشاهده کنید:

Er hat mir gesagt, dass sie Deutsch spricht

او به من گفت که آلمانی صحبت می‌کند.

Er hat mir gesagt, dass sie Deutsch sprechen

او به من گفت که آنها آلمانی صحبت می‌کنند.

Er hat mir gesagt, dass Sie Deutsch sprechen

او به من گفت که شما (رسمی) آلمانی صحبت می‌کنید.

تفاوت دیگری که در حالت dative وجود دارد این است که مفرد مونث به‌صورت ihr خواهد بود؛ ولی زمانی که شما از حالت جمع یا رسمی استفاده می‌کنید می‌توانید از ihnen/Ihnen استفاده کنید.

ضمایر Da- و Dar- در زبان آلمانی

زمانی که قصد دارید از ضمیر it به همراه حرف اضافه استفاده کنید، مثلا قصد داشته باشید که بگویید برای آن یا پس از آن، به‌سادگی می‌توانید از پیشوند -da استفاده کرده و آن را در جلوی حرف اضافه خود قرار دهید. البته شما در شرایطی که حرف اضافه‌ای که دارید با مصوت شروع شود نیز می‌توانید از این امکان استفاده کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری این موضوع را درک کنید:

daran – to it, on it

an – to, on  

darauf – on top of itauf – on top of
dabei – at it, in it, by itbei – at, in, by  
dadurch – through itdurch – through
dafür – for itfür – for  
dagegen – against itgegen – agains
dahinter – behind ithinter – behind
darin – in it, into itin – in, into
damit – with itmit – with 
danach – after itnach – after
daneben – near to it, next to itneben – near to, next to
darüber – over it, above itüber – over, above
darum – round itum – round
  darunter – under itunter – under
davon – from itvon – from  
davor – in front of it, beforevor – in front of, before
  dazu – at itzu – at   
   dazwischen – between itzwischen – between

جمله زیر را در نظر بگیرید:

Ich habe darüber noch nicht viel gehört.

من هنوز چیز زیادی درباره آن نشنیده‌ام.

Wir haben dafür gestimmt, aber sie haben dagegen gestimmt.

ما به آن رای دادیم، اما آنها رای منفی دادند.

این ساختار در گویش زبان انگلیسی کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ چراکه ما در این زبان حروف اضافه را در انتهای یک کلمه قرار می‌دهیم که ساختار زبان آلمانی این‌چنین نیست.

کلمه Dafür شباهت زیادی با کلمه therefore در زبان انگلیسی دارد؛ ولی باید بدانید که معنی آنها یکسان نیست و تنها دارای یک ریشه مشترک هستند.

دقت داشته باشید که وقتی درباره یک شخص حرف می‌زنید بهتر است که از da(r)- استفاده نکنید و سعی کنید به‌جای آن از دیگر ضمایر در زبان آلمانی بهره ببرید که از جمله آنها می‌توان به ضمایر شخصی اشاره کرد.

ضمایر ملکی در زبان آلمانی

ضمایر ملکی در زبان آلمانی

یکی دیگر از انواع ضمایر در زبان آلمانی که امروزه دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند می‌توان به ضمایر ملکی اشاره کرد. ضمایر ملکی در واقع ضمایری هستند که به‌جای یک اسم قرار می‌گیرند و به شما می‌گویند که اسم متعلق به چه کسی یا چه چیزی است؟ نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که این ضمایر با صفات ملکی یکسان نیستند؛ ولی شباهت‌هایی میان آنها وجود دارد. برای درک تفاوتی که میان ضمایر و صفات ملکی وجود دارد شما می‌توانید تفاوت میان دو کلمه My و mine را در انگلیسی در نظر بگیرید.

برای مثال دو مثال زیر می‌توانند مثال‌های درستی در زبان آلمانی باشند:

Das ist mein Buch.

این کتاب مال من است.

Das ist meins.

آن مال من است.

و این در حالی است که در گرامر زبان آلمانی جمله زیر جمله درستی نخواهد بود و ساختار مناسبی ندارد:

Das ist mein

این من است.

با این حال نباید فراموش کنید که بین زبان آلمانی و انگلیسی تفاوت‌هایی وجود دارد که در اینجا یکی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها را بیان خواهیم کرد. ضمایر ملکی در زبان آلمانی باید در مورد جنسیت و تعداد با اسمی که جایگزین آن شده‌اند همخوانی داشته باشند و این در حالی است که در گرامر زبان انگلیسی چنین قانونی وجود ندارد. اگر بخواهیم جدول کامل این ضمایر را به شما نمایش دهیم مشاهده خواهید کرد که این جدول یک جدول بسیار بزرگ خواهد بود.

با این حال نباید فراموش کنید که همه چیز بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. تنها کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که 9 فرم مختلف ریشه از جمله mein، dein و … را یاد بگیرید و سپس به انتهای سمت راست آنها اطلاعاتی در مورد جنسیت و تعداد بچسبانید تا بتوانید به‌راحتی از این ضمایر در زبان آلمانی استفاده کنید.

ضمایر بازتابی در زبان آلمانی

از دیگر انواع ضمایر در زبان آلمانی که حتما باید با آنها آشنا شوید می‌توان به ضمایر بازتابی اشاره کرد. اولین نکته‌ای که باید درباره این ضمایر بدانید این است که آنها ضمایری هستند که به فاعل جمله شما باز می‌گردند. ضمایر بازتابی در زبان انگلیسی مانند self یا selves است که از جمله مثال‌های آن می‌توان به کلماتی مانند myself و themselves اشاره کرد. در صورتی که قصد دارید از این ضمایر در جملات خود استفاده کنید باید ساختاری که در ادامه بیان می‌کنیم را بشناسید و به‌درستی از آن استفاده کنید.

برای ضمایر اول شخص و دوم شخص (ich, wir, du, ihr) شما تنها کاری که باید انجام دهید این است که از فرم مضارع یا داتیو استفاده کرده و در ادامه نیز می‌توانید از قوانین عادی برای انتخاب بین ضمایر و داتیو پیروی کندی. به‌عنوان‌مثال کلمه myself در زبان انگلیسی را اگر بخواهید به آلمانی ترجمه کنید می‌توانید از بین accusative و dative یکی را انتخاب کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Ich dusche mich

من دوش می‌گیرم.

Ich habe mir ein neues Auto gekauft

من برای خودم یک ماشین جدید خریدم.

حال زمانی که قصد دارید برای ضمایر سوم شخص (er, sie, es, sie) از این ساختار استفاده کنید یا این‌که قصد دارید از ضمیر دوم شخص Sie استفاده کنید کار شما حتی ساده‌تر نیز می‌شود؛ چراکه ضمیر بازتابی برای همه آنها یکسان خواهد بود و این ضمیر معادل کلمه sich است. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا این موضوع را به شکل بهتری درک کنید:

Sie hat sich ein neues Auto gekauft

او برای خودش یک ماشین جدید خرید.

Hitler erschoss sich am 30. April 1945

هیتلر در 30 آوریل 1945 به خود شلیک کرد.

ضمایر نمایشی در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

ضمایر نمایشی در زبان آلمانی

از دیگر انواع ضمایر در زبان آلمانی می‌توان به ضمایر نمایشی اشاره کرد که امروزه با نام ضمایر Demonstrative نیز شناخته می‌شوند. دقت داشته باشید که این ضمایر شامل کلماتی مانند that، this، these و those می‌شوند. به طور کلی باید دقت داشته باشید که در زبان آلمانی می‌توانید از عبارت معین مانند der، die و das به‌عنوان ضمیر نمایشی استفاده کنید. برای درک هرچه بیشتر و بهتر این ضمایر به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را بادقت مطالعه کنید:

Wer ist die Frau dort? Ich weiß nicht; die kenne ich nicht.

آن زنی که آنجاست کیست؟ من نمی‌دانم. من او را نمی‌شناسم.

Wie findest du den neuen Lehrer? Den finde ich ein bisschen furchterregend

نظرت در مورد معلم جدید چیست؟ به نظر من او کمی ترسناک است.

متداول‌ترین ضمیر نمایش بعدی که در زبان آلمانی وجود دارد dieser است.

در زبان انگلیسی برای اشیایی که در نزدیکی شخص هستند از دو ضمیر this/these استفاده شده و برای اشیایی که دورتر هستند نیز از that/those استفاده می‌کنیم. با این حال این موضوع در زبان آلمانی چندان واضح نیست. Dieser در این زبان معمولا به معنای این مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ ولی می‌توان به معنای آن نیز ترجمه‌اش کرد.

دقت داشته باشید که Dieser می‌تواند قبل از یک اسم یا به‌عنوان یک ضمیر مستقل مورداستفاده قرار بگیرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Dieses Buch ist sehr langweilig

این کتاب بسیار کسل‌کننده است.

Welche Handschuhe sind deine? Diese

کدام دستکش مال شماست؟ این‌ها

ضمایر نامعین در زبان آلمانی

به طور کلی ضمیر one معمولا در جملات زبان انگلیسی استفاده نمی‌شود و چندان رایج نیست؛ ولی معادل آلمانی این ضمیر در گفتار روزمره زبان آلمانی به میزان زیادی استفاده می‌شود. در زبان انگلیسی ما معمولا از کلمات شما یا آنها برای بیان جملات کلی استفاده می‌کنید که در مورد شخص خاصی نیست. کلمه آلمانی که در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد man است. در این‌جا باید دقت داشته باشید که این کلمه از همان شکل ضمایر سوم شخص مفرد er/sie/es پیروی می‌کند.

مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Kann man hier rauchen?

می‌تونی اینجا سیگار بکشی؟

Man isst in Japan viel Sushi

آنها در ژاپن سوشی زیادی می‌خورند.

دقت داشته باشید که کلمه man در حالت اسمی است. در حالت accusative شما می‌توانید از einen استفاده کرده و برای حالت داتیو نیز می‌توانید کلمه einem را مورداستفاده قرار دهید.

برای درک هرچه بیشتر و بهتر این موضوع در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا این موضوع را به شکل بهتری متوجه شوید:

Schönes Wetter macht einen fröhlich.

آب و هوای خوب شما را خوشحال می‌کند.

Nachrichten machen einem Angst

اخبار شما را می‌ترساند.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

انواع ضمیر در زبان آلمانی شامل چه مواردی می‌شود؟

امروزه انواع مختلفی از ضمایر در زبان آلمانی وجود دارند که شما بر حسب نیاز خود می‌توانید از هریک از آنها استفاده کنید. از جمله این ضمایر می‌توان به ضمایر شخصی، ضمایر ملکی، ضمایر بازتابی، ضمایر نمایشی و ضمایر نامعین اشاره کرد.

رایج‌ترین نوع ضمیر در زبان آلمانی کدام ضمیر است؟

ضمایر شخصی از جمله رایج‌ترین ضمایری هستند که امروزه در جملات زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

ضمایر در زبان آلمانی از جمله محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین عناصر در گرامر این زبان به شمار می‌آیند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید کارکردن با این ضمایر را به شکل بهتری بیاموزید یا این‌که به طور کلی قصد دارید زبان آلمانی را یاد بگیرید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر نیز شرکت کنید. شرکت در کلاس‌های برگزار شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع پیشرفت کرده و با کمترین هزینه ممکن زبان آلمانی را بیاموزید.

بیشتر بخوانید :مراحل یادگیری زبان آلمانی

بیشتر بخوانید :آموزش زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 8 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. شکوفه عزیزی
    15 مهر 1402
    پاسخ دادن

    سلام برای فرزندم میخوام بیام آموزشگاه شما زبان آلمانی یاد بگیره ثبت نام چطوری انجام میشه و فرزندم 11 سالشه راهنمایی می نمایید /

    • ایرانمهر
      15 مهر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام فرزندتان در دوره آموزشی زبان آلمانی به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید