IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
مصدرهای با و بدون zu در گرامر آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
17 آبان 1402

مصدرهای با و بدون “Zu” در گرامر آلمانی

Zu در گرامر آلمانی یکی از عناصر بسیار مهمی است که امروزه در گرامر زبان آلمانی مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. این عنصر می‌تواند به‌راحتی مصدرها را در زبان آلمانی به دو دسته مختلف تقسیم‌بندی کند و به همین علت است که کاربردهای زیادی دارد. مصدرهایی که با zu در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند و این در حالی است که مصدرهایی که بدون zu استفاده می‌شوند نیز ویژگی‌های مخصوص به خود را دارا هستند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره این عنصر در زبان آلمانی به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. در ادامه این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره zu در آلمانی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با مصدر در زبان آلمانی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره Zu در گرامر آلمانی صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا با مصدر در زبان آلمانی آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاوریم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که مصدر در واقع شکل پایه‌ای یک فعل به شمار می‌آید که در زبان آلمانی معمولا به en ختم می‌شود. در دستور زبان آلمانی مصدر اغلب همراه با یک فعل مزدوج مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسته به افعالی که به دنبال آن می‌آیند شما می‌توانید در زبان آلمانی از مصدر در کنار zu استفاده کنید یا این‌که از zu استفاده نکنید.

پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما در زمان استفاده از مصدرها باید به آن دقت و توجه داشته باشید این است که یاد بگیرید چه زمانی باید در کنار مصدرهای خود از حرف zu استفاده کرده و چه زمانی نباید از آن استفاده کنید. نکاتی که ما در ادامه این مطلب بیان خواهیم کرد به شما در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد و به شما آموزش می‌دهد که دقیقا به چه شکل باید از مصدرها در جملات خود استفاده کنید.

zu در گرامر آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

استفاده از مصدرها بدون zu

در اولین قدم قصد داریم نحوه استفاده از مصدرها بدون Zu در گرامر آلمانی را به شما توضیح داده و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید توجه داشته باشید که افعال زیر زمانی که به‌صورت مصدر مورداستفاده قرار می‌گیرند معمولا zu به خود نمی‌گیرند.

افعال معین که شامل مواردی همچون können, dürfen, mögen و … می‌شود. این افعال معمولا زمانی که به‌صورت مصدر استفاده می‌شوند zu به خود نمی‌گیرند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا نحوه استفاده از آنها کمی ساده‌تر شود. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا نحوه استفاده از این افعال را بیاموزید:

Diese kleine Spinne kann mir nichts tun!

Klaus möchte die Spinne fangen.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که گاهی درخواست‌هایی که با müssen و sollen مطرح می‌شوند فاعل و وجه فعلی را کنار می‌گذارید تا تنها مصدر باقی بماند. مثلا جمله زیر را مشاهده کنید که این موضوع را به شما نشان می‌دهد:

Du musst ruhig bleiben. → Ruhig bleiben!

Du sollst nicht weglaufen. → Nicht weglaufen!

دسته دیگری که امروزه از Zu در گرامر آلمانی در کنار آنها استفاده نمی‌شود شامل افعال حواسی هستند که از جمله این افعال می‌توان به مواردی همچون sehen, hören, spüren, fühlen و … اشاره کرد. نکته مهمی که درباره این افعال وجود دارد این است که آنها دارای طیف گسترده‌ای هستند و به همین علت نیز زمانی که شما قصد استفاده از آنها را دارید حتما باید تمامی این افعال را به بهترین شکل ممکن شناخته باشید. جملات زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Susi sieht eine Spinne von der Decke krabbeln.

Klaus hört Susi laut aufschreien.

از جمله دیگر افعالی که امروزه در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند و زمانی که به‌صورت مصدری استفاده می‌شوند در کنار آنها از zu استفاده نمی‌شود می‌توان به افعال حرکتی اشاره کرد. این افعال در واقع افعالی هستند که حرکت یا تغییر را بیان می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون gehen, kommen, fahren, laufen و … اشاره کرد. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کند تا نحوه استفاده از این مصدرها را به شکل بهتری بیاموزید و بتوانید از آنها استفاده کنید:

Susi läuft Hilfe holen.

Klaus kommt Susi besuchen.

دو مورد دیگر از افعال رایجی که امروزه زمانی که به‌عنوان مصدر استفاده می‌شوند نیازی به zu در کنار خود ندارند شامل افعال lassen و schicken می‌شوند. برای این‌که به شکل بهتری نحوه استفاده از این افعال را بیاموزید مثال‌هایی را در ادامه برای شما آورده‌ایم که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما بادقت آنها را بررسی کنید:

Das lässt sich machen.

Susi schickt Klaus die Spinne entfernen.

به‌عنوان آخرین مورد از افعالی که امروزه در زبان آلمانی دارای کاربردهای زیادی هستند و زمانی که به‌عنوان مصدر استفاده می‌شوند هیچ نیازی به zu ندارند می‌توان به فعل bleiben اشاره کرد. این فعل در واقع معنای باقی ماندن در یک حالت یا موقعیت خاص را بیان می‌کند و کاربرد آن نیز برای توصیف چنین حالاتی است. در ادامه یک مثال از این فعل را آورده‌ایم که مشاهده کنید چگونه می‌توانید بدون zu از آن استفاده کنید:

Die Spinne bleibt vor ihrem Gesicht hängen.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده درست از حرف اضافه “Zu” در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: 4 نکته عالی برای یادگیری ترتیب کلمات آلمانی

مصدرهایی که در کنار آنها باید حتما از zu استفاده کنید

دسته دیگری از افعال در زمان آلمانی افعالی هستند که وقتی به‌عنوان یک مصدر مورداستفاده قرار می‌گیرند حتما باید از Zu در گرامر آلمانی نیز در کنار آنها استفاده کنید. این مصدرها نیز امروزه دارای کاربردهای زیادی در زبان آلمانی هستند و به همین علت نیز شما باید در زمان استفاده از آنها به نکات زیادی دقت و توجه داشته باشید. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که ما از مصدر با zu زمانی استفاده می‌کنیم که قصد داشته اشید ارتباط با اکثر افعال دیگر را بیان کنیم.

در چنین شرایطی شما می‌توانید در کنار افعال خود به‌راحتی zu را نیز اضافه کنید تا جمله شما از نظر گرامری و دستور زبان درست باشد. جمله زیر را در این زمینه در نظر بگیرید تا به شکل بهتری این موضوع را متوجه شوید:

Susi versucht zu essen.

یک نکته کلیدی و بسیار مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برای افعال قابل تفکیک zu را باید بین پیشوند و فعل خود قرار دهید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

weiteressen → weiterzuessen

aushalten → auszuhalten

zu در گرامر زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

نکاتی در خصوص تغییر در معنی در زمان استفاده از zu در گرامر زبان آلمانی

یکی از نکات کاربردی و بسیار مهمی که در خصوص استفاده از Zu در گرامر آلمانی باید به آن دقت و توجه داشته باشید این است که برخی از افعالی که امروزه در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که اگر از آنها به‌صورت مصدری استفاده کنید حتما باید zu را نیز در کنار آنها بیاورید معنی خود را در حین انجام این کار از دست می‌دهند. اطلاعات آورده شده در جدول زیر را بادقت مشاهده کنید تا با این موضوع و اهمیت آن بیشتر و بهتر آشنا شوید:

VerbMeaning
without zu
ExampleMeaning
with zu
Example
habenpossesionDie Spinne hat acht Beine.have toDie Spinne hat zu verschwinden!
seinidentification,
connection to adjectives
Susi ist blass vor Angst.ist zu … = one must …
ist nicht… = one cannot …
Diese Aufgabe ist unbedingt zu machen.
Es ist nicht auszuhalten.
scheinenshineDie Sonne scheint.give an impressionDie Spinne scheint anzugreifen.
brauchenneedSusi braucht Hilfe.need notSusi braucht keine Angst zu haben.
pflegenlook after someone or somethingKlaus pflegt Susi gesund.do regularlySusi pflegt nachmittags Pudding zu essen.
wissenhave knowledgeEigentlich weiß Susi,
dass Spinnen harmlos sind.
be ableSusi weiß sich nicht zu helfen.
verstehenunderstandDie Spinne versteht kein Deutsch.know howKlaus versteht mit Spinnen umzugehen.
gedenkencommemorateWir gedenken der Opfer.intendWas gedenkst du mit der Spinne zu tun?
kommenarriveKlaus kommt ins Zimmer.only in the expression:
zu sprechen kommen
= address, mention
Auf die Spinne kommen wir noch zu sprechen.
bekommenget/receiveSusi bekommt einen Schock.only in a few expressions:
= get to do something or be subjected to
Sie bekam die Spinne nicht zu sehen.
Die Spinne bekommt Klaus’ Zorn zu spüren.

عبارات مصدری و کاربرد آنها در زبان آلمانی

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که امروزه Zu در گرامر آلمانی دارد و شما هم باید با آن آشنا شوید می‌توان به استفاده از zu در کنار عبارات مصدری در زبان آلمانی اشاره کرد. دقت داشته باشید که ما می‌توانیم از zu و مصدری که با آن می‌آید بعد از کلمات و عبارات خاص در جمله‌های فرعی نیز استفاده کنیم بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی برای انجام این کار وجود داشته باشد. مثال‌های زیر به شما کمک خواهد کرد تا به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید و بتوانید از این امکان در زبان آلمانی استفاده کنید:

Susi hat die Absicht, ganz ruhig zu bleiben.

Beim Anblick der Spinne ist es ihr aber unmöglich, nicht schreiend aus dem Zimmer zu rennen

بیشتر بخوانید: برای حرفه‌ای شدن، این 12 عبارت آلمانی را یاد بگیرید

استفاده از مصدر با zu با بدون zu

یکی از سوالات کاربردی و بسیار مهمی که در زمان استفاده از Zu در گرامر آلمانی ممکن است به وجود بیاید این است که به طور کلی باید از مصدر با zu استفاده کنیم یا از مصدرهایی که در کنار آنها zu مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در ارتباط با افعال lernen، helfen و lehren می‌توانیم از مصدر با zu یا بدون zu استفاده کنیم. البته برای این کار قوانین خاصی وجود دارد.

هنگامی که مصدر با یک مفعول یا قید مورداستفاده قرار می‌گیرد معمولا شما باید مصدر خود را به همراه zu بیاورید و در دستور زبان آلمانی آمده است که حتما این کار را انجام دهید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید:

Das Kind lernt laufen.

Ich lerne, fehlerfrei zu schreiben.

Ich helfe dir tragen.

Klaus hilft Susi, die Spinne zu entfernen.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که شما می‌توانید zu را در یک عبارت مصدری زمانی که فاعل است کنار بگذارید و نیازی نیست که حتما از آن استفاده کنید. مثال‌های زیر به درک هرچه بیشتر این موضوع کمک می‌کنند:

Laut zu schreien, macht Spaß.

Laut schreien macht Spaß.

مصدرهای با و بدون zu در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چرا باید نحوه استفاده از zu در گرامر زبان آلمانی را بشناسیم؟

به طور کلی باید بدانید که امروزه zu یکی از مهم‌ترین عناصر برای استفاده در کنار مصدر در زبان آلمانی به شمار می‌آید. به همین علت نیز اکثر افرادی که به‌صورت نیتیو به زبان آلمانی مسلط نیستند معمولا در استفاده از آن با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که تلاش کنید تا با افعالی که در کنار آنها حتما باید zu را استفاده کنید آشنا شوید و از طرف دیگر افعال مصدری که نیازی به zu ندارند را نیز بشناسید.

به این ترتیب این امکان برای شما به وجود می‌آید که بتوانید از Zu در گرامر آلمانی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره Zu در گرامر آلمانی پاسخ دهیم.

در کنار کدام افعال مصدری نباید از zu نیز استفاده کنیم؟

شما می‌توانید در کنار افعال معین، افعال حواسی و افعال حرکتی از zu استفاده کنید و البته این به شرطی است قصد داشته باشید از این افعال به شکل مصدری استفاده کنید.

در کنار کدام افعال مصدری باید از zu استفاده کنیم؟

زمانی شما باید از zu در کنار افعال مصدری خود استفاده کنید که قصد داشته باشید ارتباط آنها با سایر افعال را بیان کنید.

سخن پایانی

Zu در گرامر آلمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و دارای کاربردهای زیادی است. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید بیشتر و بهتر با گرامر زبان آلمانی آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر نیز شرکت کرده و از مزایای این دوره‌ها نهایت بهره را ببرید. فراموش نکنید که این دوره‌ها دارای هزینه مناسبی بوده و کیفیت کلاس زبان ایرانمهر نیز کاملا تضمین شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان از مبتدی تا پیشرفته

بیشتر بخوانید: آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان از مبتدی تا پیشرفته

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید