IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
27 شهریور 1402

صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه

امروزه صفات عالی و مقایسه‌ای یکی از انواع صفاتی به شمار می‌آیند که دارای کاربردهای زیادی در هر زبان هستند. در زبان فرانسه نیز امروزه این صفات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که آشنایی با آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه استفاده کنید. به طور کلی باید دقت داشته باشید که امروزه صفات رایجی در زبان فرانسه وجود دارند که برای مقایسه و برتری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ما در ادامه این مطلب از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کرده و نکات مهمی را در خصوص گرامر زبان فرانسه به شما ارائه دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با صفات عالی و مقایسه‌ای در زبان فرانسوی بیشتر آشنا شده و اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از گرامر زبان فرانسه را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی کلی با صفات مقایسه‌ای و عالی در زبان فرانسه

به طور کلی باید دقت داشته باشید که صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه از جمله پرکاربردترین صفات در زبان فرانسه به شمار می‌آیند که به شما اجازه می‌دهند تا به‌راحتی هرچه تمام بتوانید دو اسم را با یکدیگر مقایسه کرده و اطلاعاتی را درباره این دو اسم ارائه دهید. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که سه نوع مقایسه در زبان فرانسه انجام می‌شود که عبارت‌اند از moins … que (کمتر از)، aussi … que (برابر) و plus … que (بیشتر از).

حال باید به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که صفات عالی در زبان فرانسه نیز از جمله مهم‌ترین صفات در این زبان به شمار می‌آیند که به شما کمک می‌کنند تا یک چیز را با یک گروه کامل موردمقایسه قرار دهید و نتیجه‌گیری‌هایی را از آن داشته باشید. این نوع صفات ایده le plus (بیشترین) یا le moins( کمترین) را بیان می‌کنند. پس زمانی که شما بیاموزید چگونه می‌توانید از این صفات استفاده کنید به شکل بهتری می‌توانید جملات خود را در زبان فرانسه ایجاد کنید که در ادامه درباره این موضوع نیز صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

مقایسه بین دو اسم در زبان فرانسه

برای این‌که به شکل بهتری بتوانیم درباره صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه صحبت کنیم ابتدا باید درباره این موضوع صحبت کنیم که در زبان فرانسه چگونه می‌توانیم بین دو اسم مقایسه داشته باشیم و درباره این دو اسم صحبت کنیم؟ در بخش قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که در زبان فرانسه سه راه برای ساخت مقایسه در زبان فرانسه وجود دارد که این سه راه عبارت‌اند از:

  • Moins… que: کمتر از
  • Aussi… que: برابر
  • Plus… que: بیشتر از

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که این عبارات را هم می‌توانید با صفات و هم با قید مورداستفاده قرار دهید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود ندارد. با این حال مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر از یک صفت مقایسه‌ای استفاده می‌کنید باید توجه کنید که از نظر جنسیت و تعداد با اسمی که آن را توصیف می‌کنند همخوانی داشته باشند و در غیر این صورت شما نمی‌توانید از نظر گرامری جملات صحیحی را در زبان فرانسه ایجاد کنید.

این مسئله در خصوص کارکردن با قیدها در زبان فرانسه صدق نمی‌کند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا کارکردن با قیدها و ایجاد مقایسه با استفاده از آنها در زبان فرانسه ساده‌تر باشد و نیازی به هیچ‌گونه تغییری نداشته باشد. برای این‌که به شکل بهتری نحوه ایجاد مقایسه در زبان فرانسه را بشناسید اجازه دهید تا مثالی را در ادامه برای شما بیاوریم. این مثال با استفاده از صفت beau انجام می‌شود که به معنای زیبا یا خوش تیپ است:

Marianne est plus belle que Julie

ماریان زیباتر از جولی است.

Julie parle moins vite que Marianne

ژولی کمتر از ماریان صحبت می‌کند.

نحوه ساخت صفات عالی در زبان فرانسه

در ادامه صحبت درباره صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره صفات عالی در این زبان نیز صحبت کرده و نکاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. در زبان فرانسه دو روش وجود دارد که شما می‌توانید از هریک از این دو روش به منظور ایجاد یک صفت عالی در زبان فرانسه استفاده کنید که این دو روش عبارت‌اند از:

  • Le plus (بیشترین)
  • Le moins (کمترین)

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که در این نوع صفات نیز شما می‌توانید هم از یک صفت و هم از یک قید برای ایجاد برتری استفاده کنید و محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. دقت داشته باشید که برخلاف صفت‌ها، هیچ بخشی از قیدها در زمان ایجاد صفات عالی تغییر نمی‌کند که در بخش قبلی نیز درباره این موضوع به طور مفصل صحبت کردیم. برای درک هرچه بهتر این موضوع در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

Marianne est la plus belle

ماریان زیباترین است.

Marianne parle le plus souvent

ماریانا بیشتر از همه صحبت می‌کند.

صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

صفات مقایسه‌ای و عالی نامنظم در زبان فرانسه

نکاتی که در بخش‌های قبلی درباره ایجاد صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه بیان کردیم نکاتی هستند که امروزه برای ایجاد صفات مقایسه‌ای و عالی منظم در این زبان مورداستفاده قرار می‌گرفتند. حال در برخی از مواقع نیز ممکن است صفتی که شما از آن استفاده می‌کنید یک صفت نامنظم باشد که از هیچ‌کدام از این قواعد پیروی نمی‌کند و همین عامل نیز باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای شما خواهد شد.

اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برخی از صفات از à به‌جای que استفاده می‌کنند تا بتوانند شکل مقایسه‌ای را در جملات شما ایجاد کنند. مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری این موضوع را درک کنید:

inférieur à

postérieur à

supérieur à

antérieur à

از طرف دیگر نباید این نکته بسیار مهم را فراموش کنید که برخی از صفات دارای شکل‌های مقایسه‌ای نامنظم هستند که در یادگیری آنها باید بیشتر از قدرت حفظیات خود استفاده کنید تا بتوانید آنها را به خاطر بسپارید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید که به درک هرچه بهتر این موضوع کمک خواهد کرد:

  • Bon حالت مثبت یک صفت است که اگر آن را به شکل مقایسه‌ای در بیاورید به‌صورت Meilleur نوشته می‌شود و در صورتی که بخواهید آن را به شکل صفت عالی بنویسید نیز می‌توانید از عبارت le Meilleur برای این کار استفاده کنید.
  • Mauvais یک حالت مثبت دیگر صفت است که اگر بخواهید آن را به شکل مقایسه‌ای دربیاورید به‌صورت pire نوشته می‌شود و در صورتی که قصد داشته باشید آن را به شکل عالی بنویسید نیز می‌توانید از عبارت le pire برای این کار استفاده کنید.
  • Petit یک صفت فرانسوی است که به معنای کم یا نه‌چندان زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. زمانی که این صفت را به شکل مقایسه‌ای در می‌آورید می‌توانید از عبارت moindre برای این کار استفاده کنید و اگر آن را به‌صورت صفت برتر یا عالی دربیاورید نیز معمولا به شکل le moindre نوشته می‌شود.

با توجه داشتن به همین چند مثال می‌توانید به بهترین شکل ممکن از صفات مقایسه‌ای و عالی در زبان فرانسه استفاده کرده و از مزایای این ساختار در زبان فرانسه بهره‌مند شوید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما نکاتی که بیان کردیم را مدنظر قرار دهید تا مشکلی از این نظر برای ساخت صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه نداشته باشید.

چند مثال کلی برای ایجاد صفات مقایسه‌ای و عالی در زبان فرانسه

در این بخش قصد داریم چند مثال کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری تفاوت و ساختاری که برای صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه وجود دارد را درک کرده و به شکل درستی از آنها استفاده کنید:

Cette question est plus facile.

این سوال راحت‌تر است.

Cette veste est plus chère.

این ژاکت گران‌تر است.

Cette veste est moins chère.

این ژاکت ارزن‌تر است.

un projet moins compliqué.

این طرح پیچیدگی کمتری دارد.

Elle est plus petite que moi.

او از من کوچک‌تر است.

Cette question est plus facile que la premiere.

این سوال ساده‌تر از سوال اول است.

Il est aussi inquiet que moi.

او هم مثل من نگران است.

Cette ville n’est pas aussi grande que Bordeaux.

این شهر به بزرگی بوردو نیست.

برای ایجاد صفات عالی همانطور که بیان کردیم شما هم باید به تعداد و هم باید به جنسیت صفتی که بعد از اسم می‌آید دقت داشته باشید که در مثال‌هایی که در ادامه برای شما می‌آوریم این موضوع را به شکل بهتری توضیح خواهیم داد:

اولین نکته این است که شما از صفت le plus هم می‌توانید برای صفات مفرد مذکر و هم برای صفات مفرد مونث استفاده کنید و در صورتی که قصد داشته باشید برای صفات جمع مونث یا مذکر از چنین صفتی استفاده کنید می‌توانید عبارت les plus را مورداستفاده قرار دهید. مثال‌های زیر این موضوع را به شکل بهتری به شما نمایش می‌دهند:

le guide le plus utile

کاربردی‌ترین کتاب راهنما

la question la plus facile

ساده‌ترین سوال

les plus grands hotels

بزرگ‌ترین هتل‌ها

les plus petites voitures

کوچک‌ترین ماشین‌ها

حال ممکن است شما در زمان استفاده از صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه بخواهید معنی “کمترین” را به مخاطب خود ارائه دهید. در چنین حالتی باید به قوانین زیر دقت و توجه داشته باشید:

برای ایجاد صفات مفرد مذکر می‌توانید از عبارت le moins استفاده کنید و این در حالی است که عبارت la moins برای صفات مفرد مونث مورداستفاده قرار می‌گیرد. حال اگر قصد داشته باشید از صفات جمع مونث یا مذکر استفاده کنید نیز می‌توانید عبارت les moins را مورداستفاده قرار دهید. مثال‌های زیر به شکل بهتری این موضوع را به شما نشان می‌دهند:

le guide le moins utile

کم فایده‌ترین کتاب راهنما

la question la moins facile

سخت‌ترین سوال یا سوالی که کمترین سادگی را دارد.

les mois les moins agréables

ماه‌هایی که کمترین میزان خوشایندی را دارند.

les moins belles photos

عکس‌هایی که کمترین جذابیت را دارند.

صفت مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

نکاتی مهم در خصوص قیدهای مقایسه‌ای در زبان فرانسوی

پس از این‌که به طور کامل با صفات مقایسه‌ای آشنا شده و نکاتی را در این زمینه بیان کردیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره قیدهای مقایسه‌ای و عالی نیز صحبت کنیم. در واقع شما برای این‌که بتوانید با صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه آشنا شوید باید نحوه استفاده از قیدهای مقایسه‌ای و عالی را نیز بیاموزید که به میزان زیادی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

در ادامه چند قانون بسیار مهم را برای شما آورده‌ایم که برخی از آنها شباهت زیادی با صفات مقایسه‌ای و عالی در زبان فرانسوی دارند؛ ولی جزئیاتی در آنها وجود دارد که به شما در استفاده صحیح از چنین قیدهایی کمک شایانی خواهد کرد. این قوانین شامل موارد زیر هستند:

  • اولین قانون این است که شما برای اشاره به بیشتر بودن در قیدها نیز می‌توانید از عبارت .. que استفاده کنید و در اینجا باید توجه داشته باشید که تفاوتی از نظر جنسیت و تعداد وجود ندارد و شما بدون محدودیت می‌توانید از این عبارت برای ایجاد قیدهای مقایسه‌ای استفاده کنید. مثلا جمله Tu marches plus vite que moi به معنای ( شما از من سریع‌تر راه می‌روید) می‌تواند این موضوع را به شما نشان دهد.
  • قانون بعدی این است که شما می‌توانید از .. que برای اشاره به کمتر در قیدهای مقایسه‌ای استفاده کنید. دقت داشته باشید که در اینجا نیز نیازی نیست که قید شما حتما همخوانی لازم از نظر جنسیت و تعداد را با اسمی که بعد از آن آمده داشته باشد. مثال: Nous nous voyons moins souvent qu’avant (کمتر از قبل همدیگر را می‌بینیم)
  • در نهایت باید دقت داشته باشید که می‌توانید از عبارت .. que برای برابری استفاده کنید و البته در اینجا نیز جنسیت و تعداد اهمیت چندانی نخواهد داشت. مثلا جمله Je parle français aussi bien que toi ( من می‌توانم به‌خوبی شما فرانسوی صحبت کنم) این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که برای ایجاد قیدهای برتر در زبان فرانسه نیز می‌توانید از قوانینی که در ادامه برای شما آورده‌ایم استفاده کنید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید از این قیدها نیز در جملات خود به زبان فرانسه بهره ببرید. اگر به طور خلاصه بخواهیم این قانون را بیان کنیم می‌توان گفت که نیازی به استفاده از la و les برای حالات مونث و جمع وجود ندارد و شما بدون محدودیت می‌توانید از قوانین زیر استفاده کنید:

  • می‌توانید از عبارت le plus برای نشان دادن بیشترین استفاده کنید. مثلا جمله Michelle parle le plus vite. (میشائیل سریع‌تر از بقیه صحبت می‌کند) این قانون را به بهترین شکل ممکن بیان می‌کند.
  • از طرف دیگر شما می‌توانید از عبارت le moins به منظور بیان عبارت کمترین استفاده کنید. مثلا جمله C’est Cathy qui a mangé le moins. (کتی کمتر از بقیه می‌خورد) این موضوع را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد.

همانطور که شما هم مشاهده کردید صفات مقایسه‌ای و عالی در زبان فرانسوی دارای قوانین مخصوص به خود هستند و تا زمانی که شما به‌درستی از این قوانین استفاده نکنید نمی‌توانید جملاتی درست از نظر گرامری را در این زبان ایجاد کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

صفات مقایسه‌ای چه تفاوتی با صفات عالی در زبان فرانسه دارند؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که در زبان فرانسه صفات مقایسه‌ای صفاتی هستند که برای مقایسه بین دو اسم مورداستفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که صفات عالی زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که شما قصد داشته باشید یک اسم را با گروهی از اسم‌هایی از همان نوع مقایسه کنید که در چنین حالتی امکان استفاده از صفات عالی برای شما وجود دارد.

صفات و قیدهای مقایسه‌ای در زبان فرانسه به چه شکل ایجاد می‌شوند؟

زمانی که شما هم قصد دارید از صفات مقایسه‌ای در زبان فرانسه استفاده کنید باید حتما به این نکته دقت داشته باشید که سه راه برای ایجاد این صفات وجود دارد که این سه راه عبارت‌اند از استفاده از عبارات Moins… que (به معنی کمتر از)، Aussi… que به معنی ( برابر) و Plus… que (به معنی بیشتر از)

چگونه می‌توانیم صفات عالی را در زبان فرانسوی ایجاد کنیم؟

برای ایجاد صفات عالی در زبان فرانسه نیز به طور کلی دو روش وجود دارد. روش اول استفاده از عبارت Le plus است که به معنی بیشترین است و در زمان مقایسه یک اسم بیشتر در یک گروه استفاده می‌شود و روش دوم نیز استفاده از عبارت Le moins است که به معنی کمترین است.

سخن پایانی

صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه از جمله صفات بسیار محبوبی هستند که امروزه در زبان فرانسه برای مقایسه بین دو یا چند اسم مورداستفاده قرار می‌گیرند و دارای کاربردهای زیادی نیز هستند. زمانی که حرف از صفات مقایسه‌ای می‌شود باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که آنها معمولا با روش‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد یادگیری گرامر زبان فرانسه را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات دوره های آموزشی ایرانمهر در این زمینه نیز استفاده کنید.

شرکت در دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر به شما کمک می‌کند تا بتوانید مهارت زبان فرانسه خود را با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید: صفت در زبان فرانسه (L’ADJECTIF)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سارینا
    1 آذر 1402
    پاسخ دادن

    سلام آموزش زبان فرانسه بزرگسالان دارین ؟بصورت آنلاین ؟هزینه ها چقدر هست ؟

    • ایرانمهر
      1 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله آموزش زبان فرانسه بصورت آنلاین هم داریم جهت آگاهی از نحوه برگزاری دوره و ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتبازط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. omid
    24 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام زبان فرانسه کودکان دارین ؟ شعبه کرج دارین من ساکن کرج هستم میخوام شرکت کنم

    • ایرانمهر
      24 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله آموزش زبان فرانسه برای کودکان هم داریم شعبه های کرج (گوهردشت,گلشهر,طالقانی ) هست شما میتوانید به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید