IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
خوشۀ همخوانی (Consonant Clusters ) چیست؟
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 اردیبهشت 1403

خوشۀ همخوانی (Consonant Clusters ) چیست؟ + با مثال

دستور زبان انگلیسی مجموعه قوانین و اصولی است که بر ساختار زبان انگلیسی حاکم است و شامل چیدمان کلمات در جملات، شکل گیری آنها و روابط آنها در یک جمله است. درک دستور زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط مؤثر ضروری است، زیرا افراد را قادر می سازد تا خود را به وضوح و دقیق بیان کنند. در ادامه میخواهم شما را با یکی از مفاهیم پایه ای گرامر زبان انگلیسی آشنا کنم. خوشه های همخوان ( consonant cluster).

اما پیش از آن، سخنی کوتاه در مورد اهمیت گرامر و اینکه چرا باید آموختن گرامر اولویت ما باشد. نقش گرامر زبان انگلیسی در یادگیری این زبان قابل اغراق نیست.

در اینجا چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا گرامر بسیار مهم است: گرامر زبان انگلیسی به ما کمک میکند وضوح و دقت ( clarity and precision) را در محتوای خود بالا ببریم. استفاده صحیح از دستور زبان تضمین می کند که پیام ها به طور دقیق ( accurately) منتقل شوند. گرامر خوب با توانمند ساختن افراد برای بیان افکار، عقاید و نظرات خود به شیوه ای منسجم و قابل فهم، ارتباط مؤثر ( effective communication)  را تسهیل می کند. گرامر خوب نشان دهنده حرفه ای بودن ( professionalism)  و توجه به جزئیات است که می تواند اعتبار و شهرت فرد را افزایش دهد و در نهایت تسلط بر گرامر یکی از جنبه های اساسی مهارت زبان ( language proficiency)  است.

در مقاله پیش رو به سه سوال پاسخ خواهیم داد. خوشه های همخوان چه هستند، در کجا استفاده میشوند و در ادامه مثال هائی از آنها را ببینیم. همواره به یاد داشته باشید که قدم اول برای اینکه یک مفهوم را به صورت کامل درک کنیم این است که تعریف آن را بدانیم. سپس مثال هائی از آن را دیده و در نهایت یاد بگیریم که کجا این مفهوم را بکار گیریم. آنچه در زیر میآید توضیح کوتاهی در مورد مفهوم  خوشۀ همخوانی (Consonant Clusters ) ست. به توضیح کامل این مفهوم و نحوه استفاده آن به صورت کاملا حرفه ای میتوانید در کلاس های آموزش گرامر زبان انگلیسی موسسه زبان ایرانمهر دسترسی داشته باشید.

 تعریف

خوشه های همخوان به پیچیدگی تلفظ و املای انگلیسی کمک می کنند. آنها می توانند چه از نظر دشواری تلفظ و چه بین گویش ها و لهجه ها متفاوت باشند. تسلط بر تلفظ خوشه های همخوان برای گفتار واضح و دقیق انگلیسی ضروری است. در این مقاله با من همراه باشید تا در مورد مفهوم خوشه همخوانی و موارد استفاده آن بیشتر یاد بگیریم.

خوشه های همخوان گروهی از دو یا چند صدای همخوان هستند که با هم در یک کلمه ظاهر می شوند، بدون مداخله هیچ یک از حروف صدادار. این خوشه ها می توانند در ابتدا، وسط یا انتهای کلمات وجود داشته باشند و اغلب میتوانند در خوشه های دو یا سه صدای همخوان رخ می دهند، اما خوشه های طولانی تر نیز ممکن است. این خوشه ها نقش مهمی در تلفظ و املای انگلیسی دارند و دانستن آنها به شما کمک میکند که تلفظ صحیح و زیباتری داشته باشید و زبان انگلیسی را مانند زبان مادری صحبت کنید.

حال که تعریف این مفهوم را آموختیم، لازم است مثال هائی از انواع مختلف آن را ببینیم. همانطور که پیشتر گفتم این خوشه ها میتوانند در ابتدا، وسط و یا انتهای کلمات وجود داشته باشند.

خوشــۀ همخوانی (Consonant Clusters )

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ابتدای کلمات

حضور خوشه های همخوان در ابتدای کلمات در زبان انگلیسی بسیار رایج است. به عنوان مثال، در کلمه ” /BLUE رنگ آبی”، خوشه همخوان “bl” در ابتدا ظاهر می شود که صداهای صامت های “b” و “l” را ترکیب می کند. نمونه های دیگر عبارتند از “br” در کلمه “brown/ رنگ قهوه ای” و یا “bl” در کلمه blind/ نابینا”.

بیایید چند مثال دیگر را در جمله ببینیم.

fl” در کلمه “fly“. ( Birds can fly– پرنده ها میتوانند پرواز کنند)

br” در کلمه ” brick“. ( houses are made of bricks– خانه ها از آجر ساخته شده اند)

از آنجائی که هیچ آموزشی بدون آزمایش کامل نیست. ببینید میتوانید خوشه های همخوان در ابتدای کلمات را در مثال های زیر پیدا کنید؟

The flowers floated gently in the breeze.

گلها به آرامی در نسیم شناور بودند.

The great oak tree stood tall in the forest.

درخت بلوط بزرگ در جنگل ایستاده بود.

Her smile brighten up the room.

لبخند او، اتاق را روشن کرد.

و حال پاسخ ها:

The flowers floated gently in the breeze.

The great oak tree stood tall in the forest.

Her smile brighten up the room.

تاثیر یادگیری گرامر زبان انگلیسی

وسط کلمات

خوشه های همخوان می توانند در وسط کلمات نیز رخ دهند. به عنوان مثال، در کلمه “Bank/ بانک”، خوشه همخوان “nk” در وسط ظاهر می شود که صداهای “n” و “k” را ترکیب می کند. به همین ترتیب، “st” را در “fasten/ بستن، “sk ” در “asked /پرسید” و “bl” را در “table/ میز” داریم.

بیایید چند مثال دیگر را در جمله ببینیم.

st” در کلمه “castle“. ( She explored the ancient castle with wonder.- ( او قلعه باستانی را با شگفتی کاوش کرد)

th” در کلمه ” bathrobe“. ( After her shower, she wrapped herself in a cozy bathrobe and relaxed by the fireplace.- بعد از دوش گرفتن، خودش را در یک حوله حمام راحت پیچید و کنار شومینه استراحت کرد.)

ببینید میتوانید خوشه های همخوان در ابتدای کلمات را در مثال های زیر پیدا کنید؟

This example illustrates the concept clearly.

این مثال مفهوم را به وضوح نشان می دهد.

She was the first to arrive at the party.

او اولین کسی بود که به مهمانی رسید.

He made a decisive tackle to stop the opponent.

او یک تکل قاطع انجام داد تا حریف را متوقف کند.

و حال پاسخ ها:

This example illustrates the concept clearly.

She was the first to arrive at the party.

He made a decisive tackle to stop the opponent.

اوپس! چه اشتباهی… این مثالها همه یک ایرادی دارند. تقریباً هیچ کدام با تعریفی که اول از خوشه همخوان ارائه دادم مطابقت ندارد. آیا باید آنها را عوض کنم؟

نه. همانطور که میدانید زبان انگلیسی پر از استثنا است. یکی از اصلی ترین این استثناها در مورد حضور خوشه های همخوان در میانه کلمات وجود دارد.

خوشه های همخوان در وسط کلمات معمولاً با صدای مصوت بین صامت ها رخ می دهد. در زبان انگلیسی، به ندرت پیش می‌آید که دو یا چند صامت مستقیماً در مجاورت یکدیگر باشند، بدون اینکه صدای مصوت بین آنها وجود داشته باشد. وقتی صامت‌ها با هم ظاهر می‌شوند، معمولاً یک صدای مصوت وجود دارد که آنها را در یک هجا یا در خارج از مرزهای هجا از هم جدا می‌کند.

دلیل این امر این است که فونوتاکتیک های انگلیسی، که بر ترکیب های مجاز اصوات در زبان حاکم است، معمولاً نیاز به یک حرف با صدا در یک هجا دارند. خوشه های همخوان در ابتدا یا انتهای کلمات رایج تر هستند، جایی که می توانند در همان هجا یا در سراسر مرزهای هجا رخ دهند. به عنوان مثال، در کلمه “castle/ قلعه”، خوشه “st” در همان هجا وجود دارد، اما همچنان با صدای مصوت “a” از هم جدا می شود. به طور مشابه، در «bathrobe/ حوله حمام»، خوشه‌های «th» و «rb» در سراسر مرزهای هجا قرار دارند و صداهای مصوت «a» و «o» آنها را از هم جدا می‌کنند. خوشه های همخوان در وسط کلمات به پیچیدگی واج شناختی کلی زبان انگلیسی کمک می کنند و می توانند از نظر تلفظ و الگوهای املایی متفاوت باشند.

فراموش نکنید که آموختن ریزه کاری های زبان انگلیسی نیازمند تداوم چه در آموختن مفاهیم و چه در استفاده آن مفاهیم دارد. پس برای اینکه از یاد گرفتن مفاهیم اندکی پیچیده تر مانند خوشه های همخوان در وسط کلمات ( در مقایسه با مفهوم ساده ای مانند خوشه های همخوان در ابتدای کلمات) مطمئن شوید، سعی کنید همین الان چند مثال دیگر ساخته و یا مثال های ذکر شده در پائین را در جملات مختلف بکار ببرید. فراموش نکنید کلاس زبان انگلیسی میتوانند به شما در این امر کمک های شایان توجهی کنند.

mp” در ” example/ مثال”

rs” در “first/ اول

nt” در ” month/ دهان”

سخنی در مورد استثنائات

خوشه های همخوان در انگلیسی، مانند بسیاری از جنبه های زبان، می توانند استثنا داشته باشند. در حالی که الگوها و قوانین رایجی وجود دارد که بر تشکیل خوشه های همخوان حاکم است، اما کلماتی نیز وجود دارند که به دلایل تاریخی، وام کلمات از زبان های دیگر یا صرفاً بی نظمی در املا و تلفظ انگلیسی از این الگوها پیروی نمی کنند.

به عنوان مثال، برخی از کلمات شامل خوشه های همخوان غیرمنتظره ای هستند که ممکن است به قوانین آوا تاکتیک انگلیسی معمولی پایبند نباشند. علاوه بر این، کلمات قرضی از زبان‌هایی با ساختارهای واج‌شناختی متفاوت ممکن است خوشه‌های همخوانی را معرفی کنند که برای انگلیسی زبانان غیر معمول یا چالش برانگیز هستند.

با این حال، با وجود این استثنائات، درک اصول و الگوهای کلی خوشه‌های همخوان در انگلیسی همچنان می‌تواند پایه‌ای محکم برای زبان‌آموزان برای حرکت و تسلط بر تلفظ و املای زبان فراهم کند. تمرین و قرار گرفتن در معرض طیف گسترده ای از واژگان به زبان آموزان کمک می کند تا هر دو نمونه منظم و نامنظم خوشه های همخوان را در کلمات انگلیسی تشخیص دهند و با آنها سازگار شوند.

در اینجا چند نمونه از کلمات مربوط به استثنائات الگوهای خوشه همخوان انگلیسی معمولی آورده شده است:

Yacht/ نوعی قایق” – خوشه “cht” در انتهای کلمه در انگلیسی غیرمعمول است، زیرا فاقد صدای مصوت بین “ch” و “t” است.

wrist/ مچ” – خوشه “rst” معمولاً در کلمات انگلیسی یافت نمی شود، به ویژه بدون صدای مصوت قبلی.

Squirrel/ سنجاب” – ترکیب “sq” در ابتدای کلمه در انگلیسی نادر است و می تواند برای تلفظ چالش برانگیز باشد.

psychology/ روانشناسی” – خوشه “ psych/روان” در ابتدای کلمه از یونانی مشتق شده است و دارای صامت های متعدد بدون مصوت هائی در میان آنها است.

strength/ قدرت” – خوشه “ngth” در انتهای کلمه در انگلیسی غیر معمول است، زیرا فاقد صدای مصوت قبلی است.

حال که از استثناها آگاه شدیم بیائید به روال عادی برگردیم و با آخرین گروه از خوشه های همخوان آشنا شویم.

بیشتر بخوانید : 50 لغت رایج در زبان انگلیسی برای زبان‌آموزان مبتدی

بیشتر بخوانید:  آموزش Parts of Speech در زبان انگلیسی

خوشۀ هــمخوانی (Consonant Clusters )

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

انتهای کلمات

خوشه های همخوان می توانند در انتهای کلمات نیز ظاهر شوند. در “sand/ شن”، خوشه صامت “nd” در پایان ظاهر می شود و صداهای “n” و “d” را با هم ترکیب می کند. نمونه های دیگر عبارتند از nt در “hint/ اشاره”، “ft” در “left/ چپ” و “sk” در “mask/ ماسک”.

بیایید چند مثال دیگر را در جمله ببینیم.

nch” در کلمه “bench“. (She sat on a bench to rest.- ( او روی نیمکت نشست تا استراحت کند)

lpt” در کلمه ” helped“. ( he helped his friend carry the heavy boxes./  او به دوستش کمک کرد تا جعبه های سنگین را حمل کند.)

حال ببینید میتوانید خوشه های همخوان در ابتدای کلمات را در مثال های زیر پیدا کنید؟

We need to search for the missing keys.

ما باید دنبال کلید های گمشده بگردیم.

The balloon burst with a loud pop.

بادکنک با صدای بلندی ترکید.

و حال پاسخ ها:

We need to search for the missing keys.

The balloon burst with a loud pop.

 خوشه‌های همخوان نقش مهمی در ساختار واج‌شناختی کلمات انگلیسی دارند. اگرچه ممکن است در ابتدا چالش برانگیز به نظر برسند، درک و تسلط بر خوشه های همخوان برای بهبود تلفظ و دقت املایی در انگلیسی ضروری است. برای یادگیری بهتر خوشه های همخوان، شما زبان آموزان عزیز علاوه بر شرکت در کلاس های گرامر زبان انگلیسی می توانید در فعالیت های مختلف یادگیری زبان شرکت کنند، مانند:

–         تمرین منظم تلفظ کلمات حاوی خوشه های همخوان.

–         خواندن با صدای بلند و گوش دادن به سخنرانان native برای آشنایی با جریان طبیعی گفتار.

–         استفاده از منابعی مانند راهنماهای تلفظ، فرهنگ لغت های آوایی، و پلتفرم های یادگیری زبان آنلاین برای مطالعه الگوهای خوشه همخوان رایج.

–         شکستن کلمات به واج های آنها و شناسایی خوشه های درون آنها.

علاوه بر این، زبان آموزان می توانند نمونه هایی از خوشه های همخوان را در طیف گسترده ای از متون انگلیسی، از جمله کتاب ها، مقالات و مواد آموزشی بیابند. منابع آنلاین، مانند وب‌سایت‌ها و برنامه‌های آموزش زبان، اغلب تمرین‌های تعاملی و ضبط‌های صوتی را برای کمک به زبان‌آموزان برای تمرین شناسایی و تلفظ خوشه‌های همخوان ارائه می‌کنند.

با گنجاندن این استراتژی ها در روال یادگیری زبان، زبان آموزان می توانند درک خود را از خوشه های همخوان افزایش دهند و مهارت کلی خود را در تلفظ و املای انگلیسی بهبود بخشند.

اشتباه رایج

دقت کنید که اگر در اینترنت به دنبال منابع آموزشی بگردید ممکن است با عبارات ذیل مواجه شوید:

Consonant cluster (خوشه همخوان)

Consonant blend (آمیخته همخوان)

Consonant team ( تیم همخوان)

در زبان شناسی، اصطلاحات «خوشه همخوان/ consonant cluster» و «آمیخته همخوان/ consonant blend» اغلب به جای هم برای توصیف دنباله هایی از صداهای همخوان که در یک کلمه با هم ظاهر می شوند استفاده می شوند. با این حال، می توان بین این دو تفاوت قائل شد:

خوشه همخوان  (که به تفصیل در بالا به جزئیات آن اشاره شد): یک خوشه همخوان به دنباله ای از دو یا چند صدای همخوان اشاره دارد که با هم در یک هجا از یک کلمه ظاهر می شوند. این صامت ها می توانند در مجاورت یکدیگر باشند یا با صدای مصوت از هم جدا شوند. خوشه های همخوان می توانند در ابتدا، وسط یا انتهای یک کلمه باشند. به عنوان مثال، در کلمه «split»، «spl» در ابتدا و «t» در پایان، خوشه های همخوان را تشکیل می دهند.

ترکیب همخوان: یک ترکیب همخوان که به عنوان دو گراف همخوان نیز شناخته می شود، به طور خاص به یک جفت حروف همخوان اشاره دارد که در یک کلمه با هم ظاهر می شوند و هر کدام صدای جداگانه خود را حفظ می کنند. در یک آمیزه همخوان، هر دو صامت به طور مشخص تلفظ می شوند و هیچ اختلاط یا ادغام صداها وجود ندارد. نمونه‌های متداول آمیزه‌های همخوان عبارتند از “bl”، “br”، “cl”، “cr”، “dr”، “fl”، “fr”، “gl”، “gr”، “pl”، “pr” «sc»، «sk»، «sl»، «sm»، «sn»، «sp»، «st»، «sw»، «tr» و «tw». به عنوان مثال، در کلمه “blend”، “bl” یک ترکیب صامتی را تشکیل می دهد که در آن صداهای “b” و “l” به طور جداگانه تلفظ می شوند.

اصطلاح “تیم همخوان” یک اصطلاح زبانی استاندارد به همان شیوه “خوشه همخوان” یا ” آمیخته همخوان” نیست. ممکن است “تیم همخوان” به صورت غیر رسمی یا محاوره ای برای اشاره به گروهی از صامت ها که در یک کلمه با هم ظاهر می شوند استفاده شود، اما در ادبیات زبانی یا زمینه های آموزشی به طور گسترده ای شناخته نشده است.

در مطالعه آواشناسی، تمرکز معمولاً بر درک و تشخیص خوشه های همخوان (توالی اصوات همخوان) و آمیزه های همخوان (جفت حروف همخوان) است. این مفاهیم به زبان آموزان کمک می کند تا الگوهای املای انگلیسی و قوانین تلفظ را درک کنند.

اگر «تیم همخوان» در یک زمینه آموزشی یا روش آموزشی خاص استفاده شود، باید معنای آن در آن زمینه روشن شود. با این حال، در اصطلاح زبان شناسی عمومی، “خوشه همخوان” و “ترکیب همخوان” بیشتر درک و استفاده می شود.

خوشۀ همخوانی (Consonant Clusters ) چیست؟ + با مثال

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سخن پایانی

دستور زبان انگلیسی به عنوان ستون فقرات ارتباط موثر عمل می کند و چارچوب ساختاری برای انتقال افکار و ایده ها با وضوح و دقت را فراهم می کند. از طریق درک پیچیدگی های دستور زبان، زبان آموزان می توانند پیچیدگی های زبان انگلیسی را با اطمینان و مهارت دنبال کنند.

به طور خاص، تسلط بر خوشه‌های همخوان جنبه مهمی از آگاهی واج‌شناختی در زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد و با شناخت و تمرین آنها زبان آموزان می توانند تلفظ، املا و تسلط کلی زبان خود را بهبود بخشند. همانطور که در مطالعه خوشه های همخوان عمیق تر می شوید، کلید های بسیاری برای شما رمزگشائی شده و با طیف گسترده ای از مفاهیم آشنا میشوید.

در نهایت، در حالی که سفر تسلط بر دستور زبان انگلیسی، از جمله خوشه های همخوان، ممکن است چالش هایی را ایجاد کند، فرصت های بی پایانی برای رشد و مهارت در زبان نیز ارائه می دهد. با تمرین و درک دقیق اصول زبان شناسی، فراگیران می توانند سفری ارزشمند به سوی روانی و ارتباط موثر در زبان انگلیسی را آغاز کنند و بی شک موسسه زبان ایرانمهر میتواند همراه مطمئنی در طول این سفر باشد و شما را از فراز و فرود های رایج زبان انگلیسی آگاه کرده و به شما در درک بهتر مفاهیم، چالش ها، استثناها و سایر ریزه کاری ها کمک کند.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره  خوشۀ همخوانی (Consonant Clusters )  پاسخ دهیم.

خوشۀ همخوان (Consonant Clusters ) چیست؟

خوشه های همخوان گروهی از دو یا چند صدای همخوان هستند که با هم در یک کلمه ظاهر می شوند، بدون مداخله هیچ یک از حروف صدادار.

چرا گرامر در زبان انگلیسی مهم است ؟

گرامر زبان انگلیسی به ما کمک میکند وضوح و دقت ( clarity and precision) را در محتوای خود بالا ببریم. استفاده صحیح از دستور زبان تضمین می کند که پیام ها به طور دقیق ( accurately) منتقل شوند.

بیشتر بخوانید : یادگیری جملات دستوری در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید : آموزش اسم در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 61 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. ماریا
    22 اردیبهشت 1403
    پاسخ دادن

    کلاس برای کودکان هم دارین زبان انگلیسی ؟ شعبه در نیاوران هم دارین؟

    • ایرانمهر
      22 اردیبهشت 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید جهت شرکت در کلاسهای آموزشی دوره کودکان و نیز نحوه ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با شعبه نیاوران همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. زهرا مولائی
    12 اردیبهشت 1403
    پاسخ دادن

    زبان انگلیسی خیلی خوبه من برای یادگیری زبان باید چکار کنم ثبت نام ؟و میخواستم تعیین سطح بدم .

    • ایرانمهر
      12 اردیبهشت 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و زمان برگزاری دوره به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید