IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش Parts of Speech در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 3.7/5
نویسنده: ایرانمهر
2 بهمن 1398

آموزش Parts of Speech در زبان انگلیسی

برای یک بار هم که شده از parts of speech سر در بیاوریم

معمولا یادگیری و تشخیص اجزاء کلام در زبان انگلیسی (parts of speech) یک جور عذاب الهی برای زبان‌آموزان مبتدی به شمار می‌رود. یعنی یک جوری با این اجزاء کلام برخورد می‌کنند که انگار از وجه past perfect‌ خیلی سخت‌تر است! اما اصلا سخت نیست! فقط کافی است که اجزاء مختلف یک جمله را بشناسید و با پسوند‌های مختلف به خوبی آشنا شوید. بعد از مدتی، اگر به شما بگویند که از فعل «act» یک اسم بسازید، با آن مثل مرگ و زندگی برخورد نمی‌کنید و با یک پسوند ساده‌ی اسم ساز، مشکل را حل می‌کنید.

اجزاء کلام در زبان انگلیسی در حقیقت کلماتی هستند که کاربردهای مختلفی در یک جمله دارند.

در زبان انگلیسی، هفت parts of speech (اجزاء کلام) وجود دارد که ما به طور خلاصه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم

اسامی (Nouns)

اسامی کلماتی هستند که به اشخاص، مکان‌ها یا اشیائی اشاره می‌کنند که می‌تواند خاص یا عام باشد. همچنین می‌توانند در یک جمله کاربردهای مختلفی داشته باشند و به صورت فاعل، مفعول یا مفعول حروف اضافه در یک جمله یا جمله‌واره مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال کلماتی چون cat،  book،  table، plane و James همگی اسم (Nouns) هستند. معمولا اسامی با پسوندهایی چون age، ace، cy، al‌، و … به اسم تبدیل می‌شوند.

ضمایر (pronouns)

ضمایر کلماتی هستند که به جای اسامی (اشخاص، مکان‌ها یا اشیاء) در جمله قرار می‌گیرند. در گرامر زبان انگلیسی، ضمایر درست مثل اسامی در جمله مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ آن‌ها هم می‌توانند فاعل باشند هم به شکل مفعول در جمله ظاهر شوند (البته به جای قید نمی‌توانند در جمله قرار بگیرند). ضمایر به دو دسته‌ی فاعلی و مفعولی تقسیم می‌شوند و با یکدیگر از لحاظ املایی متفاوت هستند  (این  یعنی  باید حتما همگی را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید).

افعال (Verbs)

افعال کلماتی هستند که یک عمل مشخص را توضیح می‌دهند. البته برخی از افعال «بودن» اشخاص، حیوانات، مکان‌ها یا اشیاء را بیان می‌کنند و معمولا هم افعال to be‌ هستند. افعال در حقیقت ریشه‌ی گزاره هستند و به کلماتی نیاز دارند تا برای تکمیل معنای نهاد مورد استفاده قرار بگیرند. به این ترتیب هر جمله حتما باید یک فعل داشته باشد. مگر اینکه در کل جمله نباشد و گروه اسمی، وصفی یا قیدی باشد.

افعال می‌توانند گذرا یا ناگذر به مفعول  باشند و در یک جمله‌ی مسندی مورد استفاده قرار بگیرند که طبیعتا نظیرش را در زبان فارسی هم مطالعه کرده‌اید. همچنین، برخی از افعال برای بیان یک عمل خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل «write، run، walk یا sing». برخی از افعال هم نوعی از حالت را نشان می‌دهند که از آن‌ها می‌توان به «be، seem، feel‌ ‌یا sound» اشاره کرد.

صفات (Adjectives)

صفات کلماتی هستند که اسامی و (گاهی) ضمایر را تغییر می‌دهند و مفهوم آن‌ها تکمیل می‌‌کنند. آن‌ها می‌‌توانند بخشی از فاعل یا گزاره باشند. صفات رایج در زبان انگلیسی شامل رنگ‌ها و کلماتی چون fast، slow، big، tall و wide‌و … می‌شوند. مخفف adjective در زبان انگلیسی همان adj است که احتمالا در دیکشنری‌های تک  زبانه و دو زبانه آن را مشاهده کرده‌اید.

آموزش Parts of Speech در زبان انگلیسی

قید‌ها (Adverbs)

قید‌ها کلماتی هستند که افعال، صفات، سایر قید‌ها یا حتی کل یک جمله‌واره را تغییر می‌دهند. حتی ممکن است خود به صورت جمله‌واره‌ای در جمله قرار بگیرند که فعلی را توضیح دهد و به این ترتیب به آن باید compound adverb  بگوییم. بر اساس اینکه می‌خواهید چه چیزی را با چه روشی تغییر دهید، قید می‌تواند در بخش‌های مختلفی از جمله قرار بگیرد. یعنی جایگاه قید در جمله دقیقا به روش و موضوع مورد نظر شما بستگی دارد. معمولا با افزودن یک ly به صفات می‌توانید قید درست کنید. برای مثال می‌توان به slowly، quickly، widely، beautifully و … اشاره کرد.

حروف اضافه (prepositions)

حروف اضافه کلماتی هستند که روابط بین یک کلمه یا ضمیر را با بخش دیگری از جمله مشخص می‌کنند. به این ترتیب، وقتی یک کلمه در کنار حرف اضافه قرار می‌گیرد یک عبارت حرف اضافه‌ای (prepositional phrases) تشکیل می‌دهد که در زبان فارسی به آن گروه متممی می‌گوییم. این گروه متممی می‌تواند به عنوان قید یا صفت در جمله قرار بگیرد.  برای مثال می‌‌توان به on the table, in the shed, and across the field اشاره کرد.

حروف عطف (Conjunctions)

اگر کمی بی دقتی کنید، ممکن است آن را با verb conjugation اشتباه بگیرید که دیگر همه چیز عالی می‌شود! واقعا خیلی عالی می‌شود اگر هنگام مطالعه‌ی نکات مختلف گرامری، توضیحات صرف فعل (conjugation) را با (conjunctions) که حروف عطف است اشتباه بگیرید. ما تفاوت این دو را بیان کردیم که هرگز دچار چنین اشتباهی نشوید.

حروف عطف کلماتی هستند که کلمات، عبارات یا جمله‌واره‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند و رابطه‌ای خاص را بین دو یا چند مولفه نشان می‌دهند. از جمله رایج‌ترین حروف عطف، « and, but, or, nor, for, so و yet » است.

راهنمای یادگیری زبان انگلیسی قدم به قدم تا موفقیت

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

سوالات متداول

از کجا بتوانیم adjective  را در جمله تشخیص دهیم؟

صفات کلماتی هستند که اسامی را توصیف می‌کنند. پس معمولا تا جایی که ممکن است نزدیک اسم قرار می‌گیرند. البته آن را نباید با اسامی اضافی اشتباه بگیرید که معنای اسمی را کامل می‌کنند. معمولا با کمی تمرین می‌توانید صفات را به خاطر بسپارید و با شکل و محل قرار گیری آن‌ها آشنا شوید.

وقتی می‌گوییم parts of speech، پس are هم جزویی از اجزاء کلام است؟

از آنجا که Are یک فعل است، پس طبیعتا باید اجزاء کلام باشد

آیا تمام قید‌ها به ly‌ ختم می‌شوند؟

یک قید کلمه‌ای است که راجع به فعل یا صفت توضیحاتی ارائه می‌کند و معمولا به ly ختم می‌شود. اما گاهی قیدهایی هم هستند که در املای آن‌ها ly وجود ندارد. برای مثال می‌توان به fast یا hard اشاره کرد.

آموزش Parts of Speech در زبان انگلیسی

سخن آخر

البته اجزاء کلام در زبان انگلیسی (Parts of speech) فقط به همین هفت مورد کفایت نمی‌کند. کلمات دیگری هم وجود دارند که آن‌ها را می‌توان «جزئی از جمله و کلام» به حساب آورد. برای مثال می‌توان به قید‌ها، determiners، particles، gerunds و interjections اشاره کرد.

البته این اجزا تقریبا به سایر اجزاء کلام که به شما معرفی کردیم شبیه هستند. برای مثال determiners به صفات شبیه است و particles ها تقریبا شبیه حروف اضافه هستند، ولی نقش گرامری متفاوتی دارند. پس شما هرچه بیشتر در گرامر زبان انگلیسی غوطه ور شوید، طبیعتا در یادگیری تمام این اجزاء کلام تبحر بیشتری پیدا می‌کنید و درک مطلب شما بالاتر خواهد رفت. ما تضمین می‌کنیم که در صورت یادگیری اجزاء کلام در زبان انگلیسی، به مرحله‌ای می‌رسید که حتی اگر معنی یک کلمه را بلد نباشید، باز هم بتوانید مفهوم کلی جمله را تشخیص دهید.

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 15 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سمیرا معصومی
    6 تیر 1402
    پاسخ دادن

    ممنون از وقتی ک گذاشتین توضیحات تون عالی بود فقط کاش بعد هر توضیح نمونه ای از مثال هم می‌گذاشتید مثل نمونه مثال های صفات وقید

    • ایرانمهر
      6 تیر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از شما موفق باشین

  2. زهرا
    22 آذر 1401
    پاسخ دادن

    آموزش انگلیسی هزینه هر ترم چقدر است؟

    • ایرانمهر
      22 آذر 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر جهت آگاهی از هزینه هر ترم به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  3. زهرا
    28 اردیبهشت 1400
    پاسخ دادن

    Veryچه نقشی ایفا میکنه تو جمله؟؟؟

    • آموزشگاه ایرانمهر
      28 اردیبهشت 1400
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  4. خادم علی تهذیبی
    29 اردیبهشت 1399
    پاسخ دادن

    سلام چطور می تونم با شما تماس بگیرم
    09166417765

    • آموزشگاه ایرانمهر
      29 اردیبهشت 1399
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر می توانید از طریق واتساپ شعبه نیاوران ما ارتباط بگیرید9362740494

  5. ناصر
    7 بهمن 1398
    پاسخ دادن

    سلام، وقت بخیر و خسته نباشید.
    می تونید لطفاً بفرمایید Adverbial Particle که تو ساخت افعال دو کلمه ایی استفاده میشه چی هست؟
    کلاً Particle یعنی چی؟ تو ترجمه های فارسی چه معادلی بکار برده میشه؟
    ممنون

    • آموزشگاه ایرانمهر
      7 بهمن 1398
      پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز.
      adverbial particle که در ساخت افعال دو کلمه‌ای یا همان Phrasal verb استفاده می‌شود، نقش قید را برای فعل ایفا می‌کنند؛ به فعل دو کلمه‌ای “use up” نوجه کنید. بخش دوم که همان کلمه “up” است در واقع همان Adverbial Particle است. نقش این کلمه اضافه کردن اطلاعاتی از جنس مشخص کردن جهت حرکت، بیان موقعیت، شدت فعل و غیره است. فعل use به تنهایی یک معنای اصلی دارد که همان «مصرف کردن» است. حالا با آوردن up در کنار فعل “use” ما اطلاعات بیشتری در مورد فعل اصلی ارائه می‌کنیم. معنی فعل “use up” «بطور کامل مصرف کردن» و «مصرف کردن تا قطره آخر» است. کلمه up شدتی را در مورد فعل use توضیح می‌دهد.

      در مورد سوال بعدی شما هم باید بگویم که Particle در کل به اجزای دستوری زبان اطلاق می‌شود. پارتیکل‌ها صرف نمی‌شوند یعنی شکل آن‌ها نسبت به موقعیت تغییر نمی‌کند اما ممکن است کاربردها متفاوت داشته باشند برای مثال “to” در کنار fly مصدر فعل می‌سازد و  در جمله “I am going to Tehran” حرف اضافه است. در هر کدام از این مثال‌ها کلمه to نقش گرامری یا دستوری دارد و نقشی را ایفا می‌کند. معنی عام این کلمه هم «ذره» یا «جز» است.

  6. آموزشگاه ایرانمهر
    7 بهمن 1398
    پاسخ دادن

    سلام دوست عزیز.
    adverbial particle که در ساخت افعال دو کلمه‌ای یا همان Phrasal verb استفاده می‌شود، نقش قید را برای فعل ایفا می‌کنند؛ به فعل دو کلمه‌ای “use up” نوجه کنید. بخش دوم که همان کلمه “up” است در واقع همان Adverbial Particle است. نقش این کلمه اضافه کردن اطلاعاتی از جنس مشخص کردن جهت حرکت، بیان موقعیت، شدت فعل و غیره است. فعل use به تنهایی یک معنای اصلی دارد که همان «مصرف کردن» است. حالا با آوردن up در کنار فعل “use” ما اطلاعات بیشتری در مورد فعل اصلی ارائه می‌کنیم. معنی فعل “use up” «بطور کامل مصرف کردن» و «مصرف کردن تا قطره آخر» است. کلمه up شدتی را در مورد فعل use توضیح می‌دهد.

    در مورد سوال بعدی شما هم باید بگویم که Particle در کل به اجزای دستوری زبان اطلاق می‌شود. پارتیکل‌ها صرف نمی‌شوند یعنی شکل آن‌ها نسبت به موقعیت تغییر نمی‌کند اما ممکن است کاربردها متفاوت داشته باشند برای مثال “to” در کنار fly مصدر فعل می‌سازد و  در جمله “I am going to Tehran” حرف اضافه است. در هر کدام از این مثال‌ها کلمه to نقش گرامری یا دستوری دارد و نقشی را ایفا می‌کند. معنی عام این کلمه هم «ذره» یا «جز» است.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید