IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
صفت چیست ؟انواع و ترتیب صـفات در زبــان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
7 آذر 1402

صفت چیست؟

صفت چیست؟ به طور کلی باید دقت داشته باشید که صفت یکی از مهم‌ترین عناصری است که امروزه در گرامر زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. صفات در واقع کلماتی هستند که ویژگی‌ها یا حالت‌های بودن یک اسم را توصیف می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون enormous, doglike, silly, yellow, fun, fast و … اشاره کرد. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که امروزه صفات می‌توانند در زبان انگلیسی کمیت اسم‌ها را نیز توصیف کنند که این کار با استفاده از صفاتی مانند many, few, millions, eleven. انجام می‌شود. به‌طورکلی می‌توان در تعریف صفت گفت که صفت کلمه‌ای است که قادر است اسم یا ضمیر را تغییر داده یا این‌که آن را توصیف کند. از صفت‌ها می‌توان به‌منظور توصیف ویژگی‌های شخص یا چیزی به طور مستقل نیز استفاده کرد. از طرف دیگر شما می‌توانید از آن به‌منظور مقایسه یک چیز با چیز یا چیزهای دیگر نیز استفاده کنید و از این نظر محدودیتی برای شما در گرامر زبان انگلیسی وجود ندارد.

کاربردهای بسیار زیادی که صفات می‌توانند در جملات زبان انگلیسی داشته باشند باعث شده تا ما تصمیم بگیریم در این مطلب کمی بیشتر درباره صفات صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این بخش از آموزش زبان انگلیسی در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را درباره انواع صفات و کاربردی که هریک از آنها در زبان انگلیسی دارند افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

صفت چیست؟

اجازه دهید تا پیش از هر کار دیگری به این سوال پاسخ دهیم که اصلا صفت چیست؟ به‌طورکلی صفت‌ها کلماتی هستند که می‌توانند خیلی راحت اسم‌ها یا ضمایر را توصیف کنند. در واقع آنها می‌توانند محدودیت‌هایی را برای اسم‌ها یا ضمایر ایجاد کرده و براین‌اساس ویژگی‌های مختلف آنها را توضیح دهند. یک صفت درست قبل از اسم می‌آید. مثلا عبارت a red dress (یک لباس قرمز) را در نظر بگیرید که رنگ لباس با استفاده از صفت قرمز توضیح داده می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع صفت‌ها در زبان انگلیسی صفت‌های محمول هستند که به همراه یک فعل پیونددهنده مانند be یا seem مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای مثال جملات That building is huge (آن ساختمان بزرگ است) را در نظر بگیرید که با استفاده از یک فعل be از یک صفت استفاده کرده‌ایم.

یک نکته بسیار جالب که باید درباره صفت‌ها در زبان انگلیسی بدانید این است که آنها دارای انواع مختلفی هستند که هریک کارکردهای مخصوص به خود را به شما ارائه می‌دهند. در ادامه درباره هریک از انواع این کلمات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

صفت چیست ؟انواع و ترتیب صفات در زبان انگــــلیسی

صفات می‌توانند اسامی را تغییر دهند

صفت چیست؟ اگر بخواهیم تعریف دقیقی از صفات را به شما ارائه دهیم می‌توان گفت که صفات کلماتی هستند که اسم‌ها را تغییر داده و آنها را به شکل جزئی‌تری توصیف می‌کنند. نکته بسیار مهمی که درباره آنها وجود دارد این است که صفات نمی‌توانند افعال، قیدها یا صفات دیگر را تغییر دهند که در زمان استفاده باید حتما به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید. برای این‌که به شکل بهتری با ساختار و کارکرد صفت در زبان انگلیسی آشنا شوید چند مثال را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

Margot wore a beautiful hat to the pie-eating contest.

مارگو در مسابقه پای خوری کلاه زیبایی بر سر داشت.

Furry dogs may overheat in the summertime.

سگ‌های پشمالو ممکن است در تابستان بیش از اندازه گرم شوند.

My cake should have sixteen candles.

کیک من باید شانزده شمع داشته باشد.

The scariest villain of all time is Darth Vader.

ترسناک‌ترین شرور تمام دوران، دارث ویدر است.

همانطور که شما هم در جملات بالا مشاهده می‌کنید، صفات به‌راحتی قابل تشخیص هستند؛ چراکه بلافاصله قبل از اسم‌هایی که آنها را تغییر داده‌اند آمده‌اند.

نکته بسیار جالبی که درباره صفات وجود دارد این است که آنها می‌توانند حتی بدون این‌که دقیقا قبل از اسمی که تغییر می‌دهند بیایند نیز معنای آنها در جمله را تغییر دهند. یک صفت محمول که به‌عنوان مکمل ذهنی با کمک یک فعل پیونددهنده عمل می‌کند فاعل جمله را به‌راحتی می‌تواند تغییر دهد. دقت داشته باشید که افعال پیونددهنده افعالی هستند که دو بخش جمله را به یکدیگر پیوند می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون to be (بودن)، to feel (احساس کردن)، to seem (به نظر رسیدن) و … اشاره کرد.

نکته مهمی که درباره این افعال وجود دارد این است که آنها به جای توصیف یک عمل به توصیف حالتی از بودن یا یک تجربه حسی کمک می‌کنند. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

That cow sure is happy.

آن گاو مطمئنا خوشحال است.

It smells gross in the locker room.

در رختکن بوی بدی می‌آید.

Driving is faster than walking.

رانندگی سریع‌تر از پیاده‌روی است.

اساس های دستور زبان انگلیسی

صفت‌ها چگونه در جمله استفاده می‌شوند؟

به‌طورکلی باید به این نکته دقت داشت که صفت‌ها می‌توانند هم به‌عنوان اسناد (قبل از اسم) و هم به‌عنوان مسند (بعد از اسم) بیایند. صفت‌هایی که بعد از اسم می‌آیند معمولا از یک فعل پیونددهنده استفاده می‌کنند که در بخش قبلی درباره آن توضیحاتی را به شما ارائه دادیم. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

The proud soldier is home.

سرباز سرافراز در خانه است.

The soldier is proud.

سرباز افتخار می‌کند.

The dedicated employee starts early.

کارمند اختصاصی زود شروع می‌کند.

The employee is dedicated.

کارمند متعهد است.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که بیشتر صفت‌ها را هم می‌توان قبل از اسم و هم بعد از آن مورداستفاده قرار داد؛ ولی نباید فراموش کرد که برخی از انواع صفت‌ها تنها در یک موقعیت کاربرد دارند که باید به آنها نیز دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌عنوان‌مثال کلمه و صفت main یا اصلی را در نظر بگیرید. این صفت تنها می‌تواند در موقعیت اسنادی یعنی قبل از اسم مورداستفاده قرار گیرد و این در حالی است که کلمه asleep به معنای خوابیده را تنها می‌توان بعد از اسم مورداستفاده قرارداد.

مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

درست:

The main reason is that …

دلیل اصلی این است که…

غلط:

The reason is main.

دلیل اصلی است.

درست:

The man is asleep.

مرد خوابیده است.

غلط:

The asleep man is …

مرد خوابیده…

صفت چیست ؟ انواع و ترتیب صفات در زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

کاربردهای مهم صفات در زبان انگلیسی

کاربرد صفت چیست؟ زمانی که صحبت از مهم‌ترین کاربردهای صفات در زبان انگلیسی می‌شود شما باید به مسائل مختلفی دقت و توجه داشته باشید. به طور کلی باید بدانید که صفات به خواننده می‌گویند که در مورد چه نوع چیزی صحبت می‌کنید یا در مورد چه مقدار یا چند مورد در حال صحبت هستید. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Please use three white flowers in the arrangement.

لطفا از سه گل سفید در چیدمان استفاده کنید.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که دو صفت three و white در اینجا اصلاح‌کننده‌هایی هستند که برای اسم flowers مورداستفاده قرار گرفته‌اند.

اغلب زمانی که صفات با یکدیگر استفاده می‌شوند باید آنها را با کاما یا حرف ربط از یکدیگر جدا کنید. مثال‌های زیر را در این خصوص مشاهده کنید:

I’m looking for a small, good-tempered dog to keep as a pet.

من به دنبال یک سگ کوچک و خوش اخلاق برای نگهداری از آن هستم.

My new dog is small and good-tempered.

سگ جدید من کوچک و خوش اخلاق است.

درجه صفات در انگلیسی

درجه صفت چیست؟ یکی از مفاهیمی که احتمالا شما هم در زبان مطالعه صفات در زبان انگلیسی با آن مواجه می‌شوید مفهوم درجه صفت است. به طور کلی باید دقت داشته باشید که در زبان انگلیسی صفات به سه شکل هستند که این سه شکل به درجات آن معروف‌اند و شامل صفات مطلق، مقایسه‌ای و عالی می‌شوند. صفات مطلق در واقع صفاتی هستند که به‌تنهایی چیزی را توصیف می‌کنند. مثلا صفات زیر را در نظر بگیرید:

A cool guy

یک آدم باحال

A messy desk

یک میز بهم ریخته

A rigid guideline

یک دستورالعمل سفت و سخت

An awful situation

یک وضعیت افتضاح

A mischievous cat

یک گربه شیطون

Garrulous squirrels

سنجاب‌های غمگین

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که صفات مقایسه‌ای صفاتی هستند که می‌توانند مقایسه را بین دو یا چند چیز انجام دهند. برای اکثر صفات‌ تک هجایی، قیاس با افزودن پسوند er (یا فقط r اگر صفت قبلا به e ختم شده باشد) تشکیل می‌شود. برای صفاتی که دو هجایی هستند برخی از er برای تشخیص صفات مقایسه‌ای و برخی دیگر از more برای تشکیل آنها استفاده می‌کنند. به طور کلی صفات دوهجایی که به ure، ow، le، er یا y ختم می‌شوند را می‌توان به‌راحتی با افزودن er مقایسه کرد.

توجه داشته باشید که اگر صفات شما دارای سه هجا یا تعداد بیشتری هجا باشند شما باید حتما کلمه more را اضافه کنید تا بتوانید صفات مقایسه‌ای مدنظر خود را ایجاد کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

 A cooler guy

یک آدم باحال‌تر

A messier desk

یک میز آشپزی

A rigider/more rigid guideline

یک دستورالعمل سفت و سخت/ سفت و سخت‌تر

A more awful situation

یک وضعیت افتضاح‌تر

A more mischievous cat

گربه شیطون‌تر

More garrulous squirrels

سنجاب‌های پرحرف‌تر

صفات برتر از دیگر انواع صفت در زبان انگلیسی به شمار می‌آیند که نشان می‌دهند چیزی بالاترین درجه کیفیت موردنظر را دارد. صفت‌های تک‌هجایی با افزودن پسوند est یا تنها st برای صفاتی که پیش از این به e ختم می‌شوند به صفات تشکیل می‌شوند. دقیقا همانطور که شما در صفات مقایسه‌ای نیز این موضوع را مشاهده کردید برخی از صفات دو هجایی از est برای تشکیل کلمه عالی استفاده می‌کنند و این در حالی است که برخی دیگر از صفات از کلمه most برای این کار بهره می‌برند.

به طور کلی زمانی که صحبت از صفات عالی در زبان انگلیسی است باید دقت داشته باشید صفات دوهجایی که به y ختم می‌شوند به‌جای y از iest استفاده می‌کنند. این در حالی است که صفات سه هجایی یا صفاتی که تعداد هجاهای آنها بیشتر از سه است نیز کلمه most را برای ایجاد صفات عالی اضافه می‌کنند. دقت داشته باشید زمانی که از یک حرف معین به همراه صفت فوق‌العاده استفاده می‌کنید تقریبا همیشه حرف معین شما the خواهد بود و بسیار کم پیش می‌آید که از a یا an استفاده کنید.

مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

The coolest guy

باحال‌ترین مرد

The messiest desk

آشفته‌ترین میز

The rigidest/most rigid guideline

سخت‌ترین دستورالعمل

The most awful situation

وحشتناک‌ترین وضعیت

The most mischievous cat

شیطون‌ترین گربه

The most garrulous squirrels

فضول‌ترین سنجاب

صفات هم‌پایه در زبان انگلیسی

صفات هم‌پایه باید با استفاده از یک کاما یا کلمه and از یکدیگر جدا شوند. پیش از هر چیز باید بدانید که این نوع صفت چیست؟ به طور کلی صفات هم‌پایه به مجموعه‌ای از صفات گفته می‌شود که اسم یکسانی را در یک جمله به یک درجه تغییر می‌دهند. برای این‌که به شکل بهتری با این صفات آشنا شوید در ادامه چند مثال رایج و کاربردی را در این خصوص برای شما آورده‌ایم:

This is going to be a long, cold winter.

این یک زمستان طولانی و سرد خواهد بود.

Isobel’s dedicated and tireless efforts made all the difference.

تلاش‌های فداکارانه و خستگی‌ناپذیر ایزوبل همه‌چیز را تغییر خواهد داد.

همانطور که مشاهده می‌کنید گاهی دو صفت در کنار یکدیگر ظاهر می‌شوند و یک اسم خاص را تغییر می‌دهند. از طرف دیگر گاهی این دو آنقدر با یک اسم درگیر می‌شوند که با یکدیگر معنای واحدی را نیز تشکیل می‌دهند. برای این‌که بتوانید هم‌پایه بودن دو صفت را به بهترین شکل ممکن تشخیص دهید در ادامه دو مثال را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

My cat, Goober, loves sleeping on this tattered woolen sweater.

گربه من، گوبر، عاشق خوابیدن روی این ژاکت پشمی پاره شده است.

No one could open the old silver locket.

هیچ‌کس نتوانست قفسه نقره‌ای قدیمی را باز کند.

در برخی از موارد تشخیص این‌که آیا دو صفت هم‌پایه هستند یا خیر بسیار سخت و دشوار است. با این حال چند راه رایج وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. اولین راهکار این است که سعی کنید کلمه and را بین این صفات قرار دهید تا ببینید که عبارت شما هنوز طبیعی به نظر می‌رسد یا خیر؟ در جمله اول بالا this tattered and woolen sweater (این ژاکت پاره شده و پشمی) چندان درست به نظر نمی‌رسد؛ چراکه شما واقعا در مورد ژاکتی صحبت نمی‌کنید که هم پاره شده و هم پشمی است.

این ژاکت ذاتا پشمی است و در واقع ژاکت پشمی معنای واحدی را می‌رساند که تنها پاره شده است.

روش دیگری که برای تست‌کردن هم‌پایه بودن صفات وجود دارد این است که سعی کنید ترتیب این صفات را تغییر دهید و ببینید که آیا عبارت شما هنوز هم درست به نظر می‌رسد یا خیر؟ در جمله دوم بالا شما نمی‌توانید جمله را به‌صورت No one could open the silver old locket. بازنویسی کنید؛ چراکه silver locket (قفسه نقره‌ای) معنای واحدی را می‌رساند که توسط صفت قدیمی اصلاح شده است. پس باید به این نکات مهم دقت داشته باشید.

صفت‌های مقایسه‌ای و عالی

انواع صفت چیست؟ به‌طورکلی صفت دارای انواع دسته‌بندی‌های مختلف است که یکی از آنها تقسیم این صفات به دودسته صفات مقایسه‌ای و عالی است. صفات مقایسه‌ای صفاتی هستند که برای مقایسه دو چیز استفاده می‌شوند. آنها معمولا با اضافه‌کردن پسوند er یا r برای کلماتی که به e ختم می‌شوند تشکیل می‌شوند. برای کلماتی که دوهجایی بوده و به y ختم می‌شوند نیز می‌توان y را  با ier جایگزین کرد. صفت‌های مقایسه می‌توانند با افزودن more یا less قبل از صفت نیز ایجاد شوند. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Simon’s essay is longer than Claire’s.

مقاله سایمون طولانی‌تر از مقاله کلر است.

I have never met a more honorable person.

من تابه‌حال شخصی شریف‌تر را ندیده‌ام.

صفات عالی دسته دیگری از صفات در زبان انگلیسی هستند که برای نشان‌دادن این‌که چیزی بیشترین یا کمترین کیفیت را دارد مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولا قبل از آنها کلمه the قرار می‌‌گیرد و معمولا با اضافه‌کردن پسوند est یا st برای کلماتی که به e ختم می‌شوند نیز ساخته می‌شوند. برای کلمات دوهجایی که به y ختم می‌شود می‌توان iest را با y جایگزین کرد. صفت‌های عالی را می‌توان با اضافه‌کردن کلمات most یا least نیز ایجاد کرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Even the greatest athletes need adequate rest.

حتی بزرگ‌ترین ورزشکاران نیز به استراحت کافی نیاز دارند.

All the courses were delicious, but the dessert was the tastiest.

همه غذاها خوشمزه بود؛ ولی دسر از همه خوشمزه‌تر بود.

صفات مطلق در زبان انگلیسی

صفات مطلق صفاتی هستند که حالت مطلقی را توصیف کرده و قابل‌مقایسه نیستند. به‌عنوان‌مثال کلمه dead به معنای مرده اغلب به‌عنوان یک صفت مطلق در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه ممکن نیست کسی مرده‌تر از دیگری باشد. بااین‌حال نباید فراموش کرد که استفاده از این کلمات و صفات در دنیای واقعی کمی متفاوت‌تر است و صفت‌های مطلق اغلب با کلماتی مانند almost به معنای تقریبا اصلاح می‌شوند.

صفت‌های مختصاتی

این صفات شامل دو یا چند صفت هستند که یک اسم را در یک جمله تغییر می‌دهند. این صفات را می‌توان با استفاده از یک کاما از هم جدا کرده یا این‌که با استفاده از حرف ربط “و” آنها را جدا کرد. برای درک بهتر این موضوع مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

صفت چیست ؟انواع و ترتیب صفــــــات در زبان انگلیسی

مقایسه میان صفت‌ها و قیدها در زبان انگلیسی

تفاوت قید و صفت چیست؟ به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که از قیدها می‌توان برای اصلاح افعال، صفت‌ها یا سایر قیدها استفاده کرد و این در حالی است که صفت‌ها تنها می‌توانند اسم‌ها یا ضمایر را تغییر داده و آنها را اصلاح کنند. هنگامی که از یک قید برای اصلاح یک فعل استفاده می‌کنید در واقع در حال توصیف نحوه انجام یک عمل خاص هستید که با استفاده از آن فعل بیان می‌شود. نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که اغلب قیدها با اضافه‌کردن پسوند ly به صفت‌ها ساخته می‌شوند؛ ولی نباید فراموش کنید که تمامی کلماتی که به ly ختم می‌شوند قید نیستند. برای درک بهتر این موضوع مثلا می‌توانید مثال ugly به معنای زشت را در نظر بگیرید.

نکته مهم دیگری که دراین‌خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که قیدها را می‌توان از صفت‌ها با استفاده از روش‌های دیگری نیز ساخت و تنها روش ساخت آنها اضافه‌کردن پسوند Ly نیست. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی از کلمات را می‌توان به‌عنوان صفت یا قید بدون این‌که نیازی به تغییر آنها باشد نیز استفاده کرد. برای مثال می‌توانید کلماتی مانند fast (سریع) یا late (دیر) را در نظر بگیرید.

اگر مطمئن نیستید که کلمه‌ای به‌عنوان صفت یا قید استفاده می‌شود بهتر است که کلمه‌ای که در حال اصلاح است را بررسی کنید. اگر کلمه‌ای که در حال اصلاح است یک اسم یا ضمیر باشد کلمه مدنظر شما نیز یک صفت خواهد بود. اگر کلمه‌ای که در حال اصلاح‌شدن است یک فعل، صفت یا قید باشد می‌توانید مطمئن باشید که کلمه‌ای که شما در حال استفاده از آن هستید یک قید است.

صفات در مقابل قیدها

بسیاری از ما از زمان مدرسه آموخته‌ایم که صفات اسم‌ها را تغییر می‌دهند و قیدها افعال را تغییر می‌دهند. با این حال همانطور که شما هم در این آموزش گرامر زبان انگلیسی مشاهده کردید لازم نیست که صفات درست در کنار اسم‌ها قرار گیرند تا بتوانند آنها را تغییر دهند. آنها می‌توانند این کار را بعد از قرارگرفتن پس از یک فعل پیونددهنده در یک جمله به‌عنوان صفت محمول انجام دهند. این کار منجر به یک نوع اشتباه رایج می‌شود:

استفاده از یک قید زمانی وقتی که آنچه شما می‌خواهید یک صفت محمول است. در ادامه یک مثال را برای شما می‌آوریم تا به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید:

I feel badly about what happened.

از اتفاقی که افتاده احساس بدی دارم.

در اینجا باید دقت داشته باشید که feel یک فعل است، ممکن است به نظر برسد که به‌جای صفت یک قید را صدا می‌کند. با این حال باید دقت داشته باشید که feel تنها یک فعل نیست. این در واقع یک فعل پیونددهنده است. یک قید نحوه انجام عمل feel را توصیف می‌کند و یک صفت آنچه را که شما واقعا احساس می‌کنید را توصیف می‌کند. پس “احساس بدی دارم” در اینجا به این معنی است که شما چیز بدی را احساس کرده‌اید و این نیازمند این است که شما بگویید I feel bad تا بتوانید منظور خود را به‌درستی برسانید.

این تمایز به‌سادگی به شما نشان می‌دهد که چقدر آسان می‌توانید این موضوع را تشخیص داده و از آن در جملات خود استفاده کنید. حال تفاوت دو جمله‌ای که در ادامه برای شما آورده‌ایم را در نظر بگیرید:

Max smells badly.

مکس بویایی بدی دارد. 

Max smells bad.

مکس بوی بدی می‌دهد.

در جمله اول Max smells badly. به این معناست که مکس دارای قدرت بویایی ضعیفی است و این در حالی است که در جمله دوم شما این معنی را از جمله دریافت می‌کنید که مکس بوی بدی می‌دهد.

صفت در کنار افعال پیوندی

زمانی که صفت‌ها به‌عنوان مکمل برای پیوند افعال مورداستفاده قرار می‌گیرند اغلب با قیدها اشتباه گرفته می‌شوند. مثلا می‌توانید جمله the wife is devoted (همسر فداکار است) را در نظر بگیرید. در چنین مواردی یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد مرتکب می‌شوند این است که از قید به‌جای صفت استفاده می‌کنند.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که قیدها نحوه انجام یک عمل را توصیف می‌کنند، افعال پیوندی اغلب به یک حالت اشاره دارند تا یک عمل و به همین علت نیز از صفت استفاده می‌کنند و استفاده از قیدها در چنین افعالی کار درستی نخواهد بود. برای مثال جمله زیر را مشاهده کنید:

درست:

Jesse feels bad when he doesn’t finish his homework.

جسی وقتی تکالیفش را تمام نمی‌کند احساس بدی پیدا می‌کند.

غلط:

Jesse feels badly when he doesn’t finish his homework.

جسی وقتی تکالیفش را تمام نمی‌کند احساس بدی پیدا می‌کند.

همان‌طور که شما هم مشاهده می‌کنید در این مثال یک صفت موردنیاز است؛ چراکه احساس یک فعل پیوندی به شمار می‌آید.

عوامل موثر در یادگیری زبان انگلیسی

ترتیب صفت‌ها در یک جمله

در یک جمله ترتیب صفت چیست؟ به‌عبارت‌دیگر می‌توان این سوال را به این شکل مطرح کرد که صفات را باید با چه ترتیبی در یک جمله مورداستفاده قرار داد؟ در خصوص این موضوع باید به یک نکته مهم دقت داشته باشید و آن این است که صفت‌ها و تعیین‌کننده‌های اسنادی معمولا باتوجه‌به عملکردشان به ترتیب خاصی در جملات استفاده می‌شوند. البته قانونی در این زمینه وجود ندارد؛ ولی زبان‌شناسان از این ترتیب به‌عنوان یک استاندارد یاد می‌کنند و به همین علت نیز اکثر مردم آن را پذیرفته و از آن استفاده می‌کنند. ترتیب این صفت‌ها به شکل زیر است:

  • تعیین‌کننده‌ها (مانند a، the و one)
  • نظر (مثلا beautiful، valuable و indecent)
  • سایز و اندازه (big، small و tiny)
  • شکل یا سن (round، square و hundred-year-old)
  • رنگ (white، brown و red)
  • منشا (Dutch، aquatic و lunar)
  • مواد (wooden، metal و glass)

مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

A valuable lunar stone.

یک سنگ قمری باارزش

A beautiful, small, Dutch windmill.

یک آسیاب بادی زیبای، کوچک هلندی

وقتی اسم و صفت به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند؟

در بخش‌های قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که صفت چیست؟ و دقیقا دارای چه کاربردهایی است؟ حال در این بخش قصد داریم درباره یک موضوع بسیار جذاب دیگر صحبت کنیم و آن این است که چه زمانی می‌توانید از اسم و صفت به‌جای یکدیگر استفاده کنیم؟ اولین نکته‌ای که باید در این زمینه بدانید این است که گاهی اوقات کلمه‌ای که معمولا به‌عنوان اسم استفاده می‌شود، بسته به محل قرارگیری می‌تواند به‌عنوان یک صفت نیز عمل کند. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Never try to pet someone’s guide dog without asking permission first.

هرگز سعی نکنید سگ راهنمای کسی را بدون این‌که ابتدا اجازه بگیرید نوازش کنید.

توجه داشته باشید که کلمه Guide در اینجا یک اسم است؛ ولی در این جمله به‌عنوان صفت برای اصلاح سگ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که گاهی اوقات کلماتی که معمولا صفت هستند به‌عنوان اسم مورداستفاده قرار می‌گیرند. در بسیاری از اوقات این اتفاق با صفاتی که برای نشان‌دادن گروهی از افراد استفاده می‌شوند رخ می‌دهند. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

The French are known for valuing their leisure time.

فرانسوی‌ها به خاطر ارزش‌گذاری برای اوقات فراغت خود مشهور هستند.

Robin Hood stole from the rich to give to the poor.

رابین هود از ثروتمندان دزدی می‌کرد تا به فقرا بدهد.

در مثال‌های بالا باید دقت داشته باشید که کلمه مردم حذف شده است و صفت‌های فرانسوی، غنی و فقیر به‌عنوان اسم عمل می‌کنند. این نوع جابه‌جایی با انواع دیگر جفت‌های صفت و اسم نیز رخ می‌دهند و این مسئله به ویژه زمانی که این دو با یکدیگر استفاده می‌شوند بیشتر مشاهده خواهد شد:

مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Our English class took our final this morning.

کلاس زبان انگلیسی ما امروز صبح امتحان نهایی را از ما گرفت.

Camille tends to focus on intangibles like communication style and a sense of camaraderie when deciding whether to accept a job offer.

کامیل هنگام تصمیم‌گیری برای پذیرش پیشنهاد شغلی تمایل دارد روی چیزهایی که کمتر مشهود هستند مانند سبک ارتباطی و حس رفاقت تمرکز کند.

صفت چیست ؟ انواع و ترتیب صفات در انگـــــــلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سایر انواع صفت‌ها

صفت‌ها در زبان انگلیسی دارای انواع دیگری نیز هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صفت‌های بدل: این صفت‌ها صفت‌هایی هستند که بعد از اسم می‌آیند و آن را تغییر می‌دهند. معمولا این صفات با کاما یا خط تیره از اسم جدا می‌شوند. مثال: Then the cliffs, ominous and dark, came into view. (سپس صخره‌های شوم و تاریک نمایان شدند)
  • صفات مرکب: صفات مرکب صفاتی هستند که از دو یا چند کلمه که یک ایده واحد را بیان می‌کنند تشکیل شده‌اند. این صفات معمولا قبل از اسم می‌آیند. مثلا: A well-known man lives here (یک مرد سرشناس اینجا زندگی می‌کند)
  • صفت‌های مفعولی: صفت‌های مفعولی صفاتی هستند که با شکل مفعولی یک فعل ظاهر می‌شود و معمولا به ed، ing یا en ختم می‌شود. مثال: The light produced a blinding effect (نور اثری کورکننده ایجاد کرد)
  • صفت‌های خاص: نوع دیگری از صفات صفت‌های خاص هستند که از یک اسم تشکیل شده‌اند و برای نشان‌دادن مبدا و منشا مورداستفاده قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که دقیقا همان‌طور که اسم‌های خاص همیشه با حروف بزرگ شروع می‌شوند صفات خاص نیز با حروف بزرگ شروع می‌شوند. مثال: There is a popular Indian restaurant nearby (یک رستوران هندی بزرگ در همان نزدیکی وجود دارد)
  • صفات اسمی: این صفات جز صفاتی هستند که از یک اسم و گاهی اوقات به‌اضافه یک پسوند ساخته می‌شوند. معمولا این پسوند شامل مواردی مانند ly، ish و … می‌شود. مثال: Amira thinks Han is childish, but at least he’s friendly (امیرا فکر می‌کند که هان بچه گونه رفتار می‌کند، اما حداقل او دوستانه برخورد کرد)

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات در خصوص صفت پاسخ دهیم.

صفت چیست؟

به طور کلی صفت کلمه‌ای است که رفتار، کیفیت یا تعداد یک اسم را توصیف می‌کند.

مصادیق صفت شامل چه مواردی می‌شوند؟

از جمله مصادیق صفت در زبان انگلیسی می‌توان به مواردی همچون beautiful (زیبا)، smooth (آرام یا صاف) و heavy (سنگین) اشاره کرد.

چه تفاوتی بین صفت و قید وجود دارد؟

صفات می‌توانند اسم‌ها را در یک جمله اصلاح کرده و آنها را تغییر دهند و این در حالی است که قیدها معمولا می‌توانند افعال، صفات و سایر قیدها را تغییر دهند. به‌عنوان‌مثال در عبارت very funny movie (فیلم بسیار خنده‌دار) باید دقت داشته باشید که funny صفتی است که اسم فیلم را توصیف می‌کند و این در حالی است که very قیدی است که برای توصیف کلمه funny مورداستفاده قرار گرفته است.

سخن پایانی

صفت چیست؟ صفت یکی از مهم‌ترین عناصری است که امروزه در گرامر زبان انگلیسی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. زمانی که شما شروع به استفاده از صفت می‌کنید باید به نکات متعددی از جمله قوانین انجام این کار دقت و توجه داشته باشید.

همان‌طور که مشاهده کردید صفت‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هریک از آنها نیز کاربردهای مخصوص به خود را در جملات دارند. به همین علت زمانی که شما قصد استفاده از این صفات را دارید باید به این نکته دقت داشته باشید که چگونه و در کدام بخش جمله از آنها استفاده می‌کنید. در صورتی که شما هم علاقه‌مند به یادگیری نحوه کار با صفات در این زبان هستید یا به طور کلی قصد دارید زبان انگلیسی را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید:صفات تفضیلی و عالی

بیشتر بخوانید:لیست صفت های زیبای انگلیسی برای توصیف افراد

آزمون

1. Andrea had a ________ in her hair yesterday.

2. She lost a ________ .

3. I bought ________ oranges.

4. We met ________ people at the conference.

5. The clown was wearing a ________ hat.

6. The cookies that you ________ .

7. Is it ________ ?

8. The course you are ________ .

9. My uncle wore a ________ to the wedding.

10. Have you met that _____ next door?

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. رویا
    10 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام چقدر خوب توضیح دادین من میخوام در کلاسهای شما شرکت کنین برای ثبت نام کجا میتونم برم ؟شهریه هاتون چقدره؟

    • ایرانمهر
      10 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما , جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه و برگزاری دوره های آموزشی به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید