IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
Can و Could تفاوت ها، کاربردها با مثال
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
30 آبان 1402

Can و Could: تفاوت ها، کاربردها [با مثال]

امروزه بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به یادگیری زبان انگلیسی هستند درک درستی از تفاوت Can و Could ندارند و معمولا از این دو به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. شاید در نگاه اول این دو تفاوت چندانی از نظر معنی با یکدیگر نداشته باشند؛ ولی شما باید به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که استفاده درست از آنها به‌جای خود می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد و به شما کمک کند تا بتوانید بهترین جملات را از نظر گرامر زبان انگلیسی بسازید.

به همین علت نیز ما در ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره تفاوت‌هایی که میان این can و could وجود دارد صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

Can و Could تفاوت ها و کاربردها

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

آشنایی کلی با تفاوت‌های میان can و could

برای این‌که بتوانیم به‌صورت دقیق و جزئی درباره تفاوت Can و Could صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم در اولین قدم باید به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که هردو آنها افعال معینی هستند که برای بیان توانایی یا امکان یک مسئله مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارند.پس از این نظر می‌توان شباهت زیادی را میان این دو در نظر گرفت. از طرف دیگر شما می‌توانید از هر دو آنها برای درخواست اجازه از دیگران نیز استفاده کنید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود ندارد.

زمانی که شما قصد دارید درباره احتمال وقوع اتفاقی در آینده صحبت کنید اگر احتمال وقوع چیزی بسیار زیاد باشد می‌توانید از can در جملات خود استفاده کنید تا این منظور را به بهترین شکل ممکن منتقل کنید. از سوی دیگر گاهی اوقات نیز ممکن است شما قصد داشته باشید درباره موضوعاتی صحبت کنید که احتمال رخ دادن و ندادن آنها تقریبا یکسان است و در این صورت نیز امکان استفاده از could در جملات شما وجود خواهد داشت.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که وقتی به توانایی شخصی برای انجام کاری اشاره می‌‎کنید از xan در سناریوهای زمان حال استفاده کنید و البته نباید فراموش کنید که این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید در موقعیت‌های گذشته نیز از آن استفاده کنید که در ادامه توضیحات کاملی را در این زمینه بیان خواهیم کرد.

تاثیر یادگیری گرامر زبان انگلیسی

چه تفاوت‌های جزئی بین can و could وجود دارد؟

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که با وجود گسترده بودن تفاوت Can و Could باید دقت داشته باشید که این دو شباهت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند. حال در این بخش قصد داریم کمی جزئی‌تر درباره تفاوت‌های این دو صحبت کرده و نکاتی را بیان کنیم. در زبان انگلیسی کلمات زیادی هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به کلمات for و to اشاره کرد؛ ولی در خصوص can و could باید توجه داشته باشید که تنها دو تفاوت اصلی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • زمان
  • احتمال

Can یک فعل معین است که در زمان حال مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد و معمولا برای بیان توانایی کسی در انجام یک کار مشخص استفاده می‌شود. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید مثال زیر را مشاهده کنید:

I can book that appointment for you right now if you’d like.

اگر مایل باشید می‌توانم همین حالا برای شما وقت رزرو کنم.

این در حالی است که could فعل معینی است که در زمان گذشته مورداستفاده قرار می‌گیرد و دقیقا کاربرد آن نیز برای بیان توانایی شخصی در انجام یک کار مشخص در زمان گذشته است. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Harpreet could have pitched a perfect game if his manager had kept him in.

هارپریت می‌توانست بازی بی‌نظیری ارائه دهد، اگر مدیرش او را نگه می‌داشت.

همچنین می‌توان از هر دو فعل برای بیان احتمال وقوع اتفاقی در زمان آینده نیز استفاده کرد. معمولا این مورد رایج‌ترین موردی است که مردم استفاده از can و could را تشابه می‌گیرند. در خصوص این موضوع باید به این نکته دقت داشته باشید که can برای توصیف سناریوهایی استفاده می‌شود که احتمال وقوع آنها بسیار بیشتر از احتمال عدم وقوع آنهاست. این در حالی است که could دقیق برعکس است و برای سناریوهایی استفاده می‌شود که احتمال وقوع کمتر از احتمال عدم وقوع است.

در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم تا به شکل بهتری نحوه استفاده از هرکدام آنها را بیاموزید:

You can get an upset stomach from eating too many habaneros.

با خوردن بیش از اندازه هابانرو می‌توانید معده درد بگیرید.

I really think Steve could win this season of the Great British Baking Show.

من واقعا فکر می‌کنم استیو می‌تواند در این فصل از نمایشگاه بزرگ شیرینی بریتانیا برنده شود.

یک نکته بسیار جالب که در اینجا در خصوص تفاوت Can و Could باید به آن دقت داشته باشید این است که یک تفاوت سوم نیز بین این دو در زمان درخواست اجازه وجود دارد. البته باید دقت داشته باشید که این تفاوت بیشتر یک تفاوت محاوره‌ای است و در گرامر زبان انگلیسی کمتر با این موضوع مواجه خواهید شد. Can در اغلب مواقع معمولی‌تر دیده می‌شود و این در حالی است که could می‌تواند حالت مودبانه‌تر و رسمی‌تری به خود بگیرد و با این حالت خوانده شود.

مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری متوجه این تفاوت میان can و could شوید:

Can we get ice cream after tacos?

آیا می‌توانیم بعد از تاکو بستنی بگیریم؟

Could you reach the box on the top shelf for me, please?

آیا می‌توانید جعبه قفسه بالایی را برای من در دسترس قرار دهید لطفا؟

چه زمانی از can استفاده می‌کنیم؟

در بخش قبلی درباره چند تفاوت Can و Could که مهم‌تر و رایج‌تر بودند صحبت کردیم. حال در این بخش قصد داریم کمی بیشتر درباره کاربردهایی که can می‌تواند در جملات مختلف داشته باشد نیز صحبت کرده و توضیحاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. سه حالت مختلف وجود دارد که در آنها شما می‌توانید از can در یک جمله استفاده کنید. اولین حالت زمانی است که شما قصد دارید بگویید شخصی توانایی انجام یک کار مشخص را دارد.

نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که در این حالت حتما شما باید در زمان حال قرار داشته باشید. پس اگر قصد داشته باشید بگویید که کسی در حال حاضر قادر به انجام کاری است باید حتما از can استفاده کنید. حالت دوم زمانی است که شما قصد دارید به احتمال وقوع چیزی اشاره کنید. دقت داشته باشید که در این حالت نیز باید شانس خوبی برای وقوع آن مسئله وجود داشته باشد و شانس وقوع آن بیشتر از احتمال عدم وقوع آن اتفاق باشد.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که اگر قصد داشته باشید به‌صورت غیررسمی از کسی درخواست اجازه داشته باشید نیز می‌توانید در جمله خود از can استفاده کنید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی برای شما وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید :کاربرد ها و تفاوت های can و could و be able to در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید :آموزش افعال وجهی در انگلیسی

کاربردهای مهمی که could می‌تواند در جملات زبان انگلیسی داشته باشد

زمانی که درباره تفاوت Can و Could صحبت می‌کنید باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که این امکان برایتان وجود دارد که بتوانید از could نیز در موقعیت‌ها و شرایط مختلف استفاده کنید. برای استفاده از could نیز شرایط و موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که اولین حالت زمانی است که قصد دارید توانایی فردی را در زمان گذشته توصیف کنید. در چنین شرایطی این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید از could استفاده کنید.

از طرف دیگر زمانی که صحبت از احتمال وقوع یک مسئله می‌شود نیز می‌توانید از could استفاده کنید. البته در اینجا یک تفاوت عمده با can وجود دارد و آن این است که تنها زمانی می‌توانید از could استفاده کنید که اطمینان داشته باشید احتمال عدم وقوع یک مسئله بسیار بیشتر از احتمال وقوع آن است. آخرین کاربردی که could در جملات زبان انگلیسی می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد زمانی است که قصد دارید به‌صورت کاملا رسمی درخواست اجازه از کسی را داشته باشید.

نکته مهمی که در اینجا در خصوص تفاوت Can و Could باید به آن دقت داشته باشید این است که شما برای بیان افعال ادراکی نیز می‌توانید از could استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین افعال ادراکی که امروزه در زبان انگلیسی وجود دارند می‌توان به افعالی همچون see, hear, feel, taste, smell و … اشاره کرد. از طرف دیگر افعالی مانند understand و remember نیز جز این دسته از افعال به شمار می‌آیند.

گاهی اوقات ممکن است شما چیزی را از کسی بخواهید یا این‌که چیزی را به کسی دستور دهید. در چنین شرایطی نیز این امکان برایتان وجود دارد که از could در جملات خود به زبان انگلیسی استفاده کنید. دقت داشته باشید که در این حالت امکان استفاده از can نیز وجود دارد؛ ولی could می‌تواند حالت رسمی‌تری را به خود بگیرد.

تفاوت Can و Could

مثال‌های استفاده از can در جملات زبان انگلیسی

در این بخش قصد داریم مثال‌هایی را به شما ارائه دهیم که به شما نشان می‌دهد دقیقا به چه شکل می‌توانید از can در جملات خود استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. پس برای یادگیری هرچه بهتر استفاده از can و البته درک درست تفاوت Can و Could مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

I can open that door for you.

من می‌توانم آن در را برای شما باز کنم.

You can damage your car’s engine if you drive around with low motor oil.

اگر با روغن موتور کم رانندگی کنید، می‌توانید به موتور خودروی خود آسیب بزنید.

Can we pick a new restaurant for date night?

آیا می‌توانیم یک رستوران جدید برای قرار شب انتخاب کنیم؟

You can pick whatever restaurant you like.

شما می‌توانید هر رستورانی را که دوست دارید انتخاب کنید.

She can speak Italian very well.

او می‌تواند به‌خوبی به زبان ایتالیایی صحبت کند.

You can play with Amy after you do your homework.

تو می‌توانی بعد از انجام تکالیفت با امی بازی کنی.

Can I carry your bags?

آیا می‌توانم کیف شما را حمل کنم؟

That can’t be true.

این نمی‌تواند درست باشد.

مثال‌های استفاده از could در جملات زبان انگلیسی

حال که با مثال‌های استفاده از can در جملات زبان انگلیسی آشنا شدید زمان آن است که نحوه استفاده از could در جملات انگلیسی را نیز در نمونه جملات این زبان مشاهده کنید که در این بخش مثال‌هایی را در این زمینه به شما ارائه خواهیم داد:

Mario could have gone to any college he wanted, but he chose UConn because that’s where his dad went.

ماریو می‌توانست به هر کالجی که می‌خواست برود؛ ولی UConn را انتخاب کرد؛ چراکه پدرش به آنجا می‌رفت.

I could win the Chicago Marathon if I train hard enough.

اگر به اندازه کافی سخت تمرین کنم، می‌توانم در ماراتن شیکاگو برنده شوم.

Could you have someone carry my bag upstairs?

آیا می‌توانید از کسی بخواهید که کیف من را تا طبقه بالا حمل کند؟

I think we could outrun those wolves.

فکر کنم می‌‌توانیم از آن گرگ‌ها پیشی بگیریم.

I could swim, but I couldn’t ride a bike when I was nine years old.

من می‌توانستم شنا کنم، ولی در 9 سالگی نمی‌توانستم دوچرخه‌سواری کنم.

Could I have some tea?

می‌توانم مقداری چای بگیرم؟

We could go somewhere tonight.

امشب می‌توانیم جایی برویم.

کاربردها تفاوت هـــای Can و Could

چرا درک درست تفاوت بین can و could در زبان انگلیسی حائز اهمیت است؟

یکی از سوالات رایجی که احتمالا در خصوص تفاوت Can و Could برای شما هم به وجود آمده این است که درک تمایز و تفاوتی که میان این دو وجود دارد چرا  حائز اهمیت است و ما حتما باید این موضوع را بیاموزیم؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که درک درست تمایزی که میان can و could در زبان انگلیسی وجود دارد به شما کمک می‌کند تا به شکل موثرتری بتوانید در این زبان ارتباط بگیرید. همانطور که در مثال‌های بالا نیز مشاهده کردید در بسیاری از موارد استفاده نادرست از این دو ممکن است باعث سردرگمی شود.

در ادامه دو نکته بسیار مهم را در این زمینه بیان می‌کنیم که به شما در درک هرچه بهتر این موضوع کمک شایانی خواهد کرد:

زمانی که شما در جملات خود از can به جای could استفاده می‌کنید این موضوع نشان می‌دهد که شما مایل و قادر هستید تا کاری که مدنظر دارید را انجام دهید. برای مثال اگر به جای جمله I could clean your house ( به معنای من می‌توانم خانه شما را تمیز کنم) از جمله I can clean your house ( به معنای من می‌توانم خانه شما را تمیز کنم) استفاده کنید یعنی شما هم مایل هستید و هم قادر به انجام این کار هستید، پس بهتر است که سریع یک سطح و لوازم تمیزکاری را پیدا کنید.

در واقع زمانی که از can استفاده می‌کنید به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید توانایی‌های خود را به‌صورت کاملا دقیق منتقل کرده و از ارائه اطلاعات در زمینه‌هایی که ترجیح نمی‌دهید نیز خودداری خواهید کرد.

از طرف دیگر زمانی که شما قصد دارید از کسی بپرسید که آیا می‌تواند کاری را برای شما یا هر کس دیگری انجام دهد یا خیر؟ حالت مودبانه‌تری که برای انجام این کار وجود دارد این است که از can do برای انجام این کار استفاده کنید. درک این تمایز برای کمک به شما در موقعیت‌های اجتماعی که به زبان انگلیسی احتمالا برای شما هم پیش می‌آیند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارتباطات اجتماعی بسیار بهتری را ایجاد کندی.

علاوه بر این اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید تا بتوانید وارد دنیای تجارت بین‌الملل شوید نیز رعایت این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید لحن مناسبی را در مکالمات خود داشته باشید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره تفاوت Can و Could پاسخ دهیم.

چه تفاوتی بین can و could وجود دارد؟

به طور کلی can برای اشاره به توانایی کسی در زمان حال استفاده می‌شود و این در حالی است که could به توانایی انجام کاری در زمان گذشته اشاره دارد. Can همچنین برای بیان عملی که احتمال وقوع آن بیشتر است استفاده می‌شود و این در حالی است که could برای بیان عملی که احتمال اتفاق افتادن آن کمتر است استفاده می‌شود.

چگونه می‌توانیم از can در یک جمله استفاده کنیم؟

کاربرد can بیشتر در زمان حال بوده یا برای بیان اتفاقی که احتمال بیشتری برای وقوع آن است استفاده می‌شود. از طرف دیگر می‌توان از can برای دریافت اجازه نیز استفاده کرد؛ ولی can کمتر حالت رسمی دارد و بیشتر در مکالمات خودمانی استفاده می‌شود.

چگونه از could در یک جمله استفاده کنیم؟

کاربرد could بیشتر در زمان گذشته و برای بیان اتفاقی که احتمال وقوع آن کمتر است استفاده می‌شود. از طرف دیگر می‌توان از could برای اجازه گرفتن نیز استفاده کرد که بیشتر در مکالمات رسمی می‌توان از آن استفاده کرد.

کاربردهای Can و Could

سخن پایانی

درک درست تفاوت Can و Could به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن جملات خود را در زبان انگلیسی ایجاد کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را در زمینه یادگیری زبان انگلیسی افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره های آموزشی ایرانمهر نیز استفاده کنید. آموزشگاه زبان ایرانمهر امروزه فرصتی را برای شما فراهم کرده تا بتوانید با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن اقدام به یادگیری زبان انگلیسی کنید.

بیشتر بخوانید :یادگیری انواع افعال کمکی در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید :یادگیری کاربرد فعل کمکی can در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 13 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید