IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش کاربردگرامرused toدر زبـان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
28 اردیبهشت 1402

آموزش کاربردگرامرused toدر زبان انگلیسی

ساختار و نکات دستوری مربوط به used to در عین سادگی یکی از موضوعاتی است که گاه زبان آموزان آن را به درستی درک نمی‌کنند. به همین دلیل ممکن است در تشخیص معنی و کاربرد آن به مشکل برخورده و سردرگم شوند.

گرامر used to در زبان انگلیسی مبحثی مهم و پرکاربرد به شمار می‌رود و مربوط به سطوح متوسط دانش زبانی است. بنابراین، افراد در کلاس‌ها و کتاب‌های سطح  Intermediate یا B1-B2 با آن رو‌به‌رو خواهند شد. پیش از آشنایی با این ساخت دستوری، شما ‌باید مفهوم زمان‌ها و زمان‌های گذشته ساده و گذشته استمراری را یاد گرفته باشید. در غیر اینصورت ممکن است به اشتباه این عبارت را با زمان خاصی مقایسه کنید.

حتماً شما نیز از استاد خود شنیده و در دیکشنری و منابع آموزش گرامر انگلیسی دیده‌اید که Used to، را «عادت داشتن» معنی می‌کنند. و خب باید بگوییم این معنی درست است اما نه همیشه! وقتی که دیکشنری شما انگلیسی به فارسی باشد یا استادتان به چنین منبعی استناد کند، شما این عبارت را تنها به همین معنی خواهید شناخت؛ اما این معنی در همه موارد صادق نیست و گاه ممکن است منظور ما چیزی غیر از این باشد.

نگران نباشید، موضوع چندان هم پیچیده نیست. در ادامه این مقاله ایرانمهر، که هدف آن آموزش زبان انگلیسی، به‌شکلی دقیق و درست است، به بررسی دقیق عبارت used to خواهیم پرداخت. با همراه ما باشید تا افزون‌بر کاربرد مثبت و معمول آن، شیوه‌های سوالی و منفی کردن این ساختار دستوری را نیز بررسی ‌کنیم.

آموزش کاربـــردگرامرused toدر زبـــان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ساختار و گرامر Used to

نخست باید با معنی و شکل مثبت این عبارت مهم آشنا ‌شویم. با این یادآوری که برای درک بهتر موضوع و یادگیری عمیق‌تر گرامر used to در زبان انگلیسی، مطلب را همراه با مثال پی می‌گیریم. به‌طورکلی، used to عبارتی است که می‌توانیم از آن هنگام صحبت کردن در مورد کار یا وضعیت و موقعیتی در گذشته استفاده ‌کنیم. اما در چه مواردی؟ در مورد کار یا عملی که به‌طور مکرر انجام می‌شده است یا موقعیت و وضعیتی که معمول بوده است.

پس نکته مهم در مورد این عبارت، کیفیت آن وضعیت یا چگونگی انجام آن کار خاص است. به دیگر سخن، در زبان انگلیسی هر گاه بخواهیم به عملی در گذشته اشاره کنیم که مکرراً و به دفعات صورت می‌پذیرفته؛ یا وضعیتی را بیان کنیم که به‌طور معمول وجود داشته است، در حالی که اکنون دیگر هیچ یک از آن‌ها چنین نیست؛ می‌توانیم از ترکیب used to استفاده کنیم.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که این دو در کنار هم تشکیل یک عبارت واحد را می‌دهند. همچنین مهم است دقت کنید، برخلاف توضیح اشتباه بسیاری از منابعی که گرامر زبان انگلیسی را به فارسی آموزش می‌دهند، این عمل لزوماً به‌طور منظم یا از روی عادت انجام نمی‌شده است؛ بلکه تنها، کاری بوده که بارها انجام می‌شده یا حالت و وضعیتی بوده که وجود داشته است اما اکنون دیگر انجام نمی‌شود یا تغییر کرده و وجود ندارد.

در صورتی که قرار باشد به انجام کاری از سر عادت و یا عادت کردن به کار یا شرایطی اشاره کنیم، می‌توانیم از دو  ترکیب‌ “be used to” یا “get used to” استفاده کنیم. این ترکیب‌ها صرفاً برای زمان گذشته به کار نمی‌روند. در ادامه حتماً به این دو ترکیب و تفاوت کاربردشان هم خواهیم پرداخت اما پیش از آن بهتر است برای درک بهتر مفهوم و کاربرد  used to، کمی بیشتر موضوع را بررسی کنیم.

بیایید نخست با چند مثال فارسی بحث را پی بگیریم. هنگامی که به فرد دیگری جملاتی مانند:

«در دوران دانشجویی، در شهر اصفهان زندگی می‌کردم.»

«آن زمان که در تهران زندگی می‌کردم به کافه نزدیک محل کارم می‌رفتم.»

«چون روزها به سر کار می‌رفتم، شب‌ها برای آزمون آیلتس مطالعه می‌کردم.»

 و یا «در گذشته (به‌طور معمول/ معمولاً) جمعه‌ها/ هر جمعه به کوه می‌رفتم.»

می‌گویید، در واقع به همان چیزی اشاره می‌کنید که برای بیان آن در زبان انگلیسی باید از used to استفاده کرد. در مثال آخر، دقت کنید که ممکن است به کوه رفتن شما در روزهای جمعه از سر عادت بوده باشد اما لزومی هم ندارد که به کوه رفتن‌تان حتماً به این دلیل بوده باشد تا بتوانید با used to به آن اشاره کنید. برای روشن‌تر شدن این توضیح، به مثال نخست بازگردیم.

می‌بینید که در این جمله، منظور شما این نسیت که از سر عادت در اصفهان زندگی می‌کرده‌اید، بلکه صرفاً قصد دارید به دورانی از زندگی خود اشاره ‌کنید که در این شهر ساکن بوده‌اید و اکنون دیگر چنین نیست. در واقع باید به این مهم توجه داشته باشیم که هر تکراری به منزله و معنای «عادت داشتن» نیست.

آموزش کــاربردگرامرused toدر زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

Used to در جملات مثبت و به شکل خبری

حال وقت آن رسیده که به ساختار جمله هنگام استفاده از این عبارت نیز بپردازیم. هنگام صحبت کردن درباره وضعیتی که در گذشته داشته‌ایم یا عادت‌ها و کارهای پرتکراری که قبلاً انجام می‌داده‌ایم و حال چنین نیست، می‌توانیم از گزاره و جمله بیانی یا خبری (Statement) مثبت استفاده کنیم. در ساختار دستوری جمله‌هایی که used to در آن به کار می‌رود، حتماً باید از شکل ساده فعل استفاده کرد. پس فرمول ساختار گرامر used to در جمله‌های مثبت به این شکل است:

Subject + used to + infinitive

برای یادگیری بهتر گرامر used to، به مثال‌های زیر و شکل ساده فعل در آن‌ها توجه کنید:

·       Charlotte used to live in London, but now she lives in Brussels.

شارلوت [قبلاً] در لندن زندگی می‌کرد اما اکنون در بروکسل زندگی می‌کند.

·       I used to ride a bike to school every day.

من هر روز با دوچرخه به مدرسه می‌رفتم.

·       We used to live in New York when I was a kid.

وقتی بچه بودم در نیویورک زندگی می‌کردیم.

·       I used to drink coffee every morning, but now I drink tea.

من هر روز صبح قهوه می‌نوشیدم (عادت داشتم قهوه بنوشم) اما اکنون چای می‌نوشم.

·       We used to have meetings every day.

ما [قبلاً] هر روز جلسه داشتیم.

·       He used to play football professionally, but he had to quit because of an injury.

او به‌شکل حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کرد اما مجبور شد به دلیل آسیب‌دیدگی آن را رها کند.

·       He used to play football for the local team, but he’s too old now.

او قبلاً برای تیم محلی فوتبال بازی می‌کرد، اما الآن خیلی پیر شده است.

·       I used to be crazy about pizza, but now I don’t care for it

من قبلاً عاشق پیتزا بودم (دیوانه‌وار پیتزا را دوست داشتم) اما اکنون به آن علاقه ندارم.

·       She used to be a long-distance runner when she was younger.

وقتی او جوان‌تر بود، دونده دوی استقامت بود.

·       I used to want to be a lawyer, but then I realised how hard they work!

[قبلاً] می‌خواستم وکیل بشوم اما بعداً فهمیدم که چقدر کار پر زحمتی است!

فراموش نکنید که عبارت ترکیبی used to، همیشه به زمان گذشته اشاره می‌کند. بنابراین اگر در جمله‌ای مانند:

We used to go to the seaside every summer when I was a kid.

وقتی من بچه بودم هر تابستان به کنار دریا می‌رفتیم.

از ترکیب‌های زیر استفاده کنیم دچار اشتباه شده‌ایم:

˟

We are used to go …

 

˟

We use to go …

 

˟

We were used to go …

 

منفی کردن Used to

برای منفی کردن و ساخت جملات منفی با used to باید پیش از آن از «didn’t» استفاده کنیم. در اینجا هم پس از used to باید شکل ساده فعل را به کار ببریم. پس در جمله‌های منفی فرمول ساختار گرامر used to به شکل زیر خواهد بود:

Subject + didn’t + use(d) to + infinitive [simple form of the verb] + …

یادتان هست که گفتیم used to یک عبارت واحد است؟ یکی از دلایل بیان آن، مسأله مهمی است که باید به آن دقت کنید. نکته این است که بیشتر مردم فکر می‌کنند هنگام منفی کردن used to باید “d” را از پایان use  برداشته و به‌جای آن از use to   استفاده کنیم. اما این تصوری نادرست است چرا که هر دو صحیح است.

ممکن است حس کنجکاوی یا آموخته‌های‌ پیشین‌تان اجازه ندهد این موضوع را ساده بپذیرید و احتمالاً بپرسید واقعاً هیچ تفاوتی ندارد که از کدام شکل استفاده کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که گرچه هر دو شکل با “d” و بدون آن در جمله منفی درست است اما بهتر است برای کاربردهای رسمی زبان، به عنوان مثال در امتحاناتی چون تافل و آیلتس، از شکل رسمی یا بدون “d” استفاده کنید.

شکل غیر رسمی را که جنبه محاوره‌ای دارد، معمولاً در مکالمه و گفتار می‌توان بیان کرد. پس احتمالاً این نکته را هم به‌طور ضمنی متوجه شده‌اید که در بخش گفتاری  (Speaking) آزمون‌ها مشکلی نیست اگر use to  را به کار ببرید چرا که هنگام صحبت کردن به دلیل تلفظ نزدیک حرف“d”  در پایان  usedو حرف “T”  در  آغاز to، صدای /d/اصطلاحاً قلب به /t/ شده و اصلاً مشخص نمی‌شود که شما کدامیک را تلفظ کرده‌اید. مهم آزمون نوشتاری (Writing) شماست که باید در آن رسمی بنویسید.

آموزش کاربردگرامـــرused toدر زبان انگلیسی

نکته آخر در مورد منفی کردن اینکه در شکل بسیار رسمی، به عنوان مثال در متن بیانیه‌ها، نطق یا سخنرانی‌های رسمی و پارلمانی یا جلسات دولتی و  همچنین دفاعیه تزهای دانشگاهی و … بهتر است از فرم مناسب زیر استفاده کنید:

Subject + used not to + infinitive [simple form of the verb] + …

سوالی کردن جمله با used to

 

جمله‌ای که  used to  در آن وجود دارد را باید به شکل زیر سوالی کرد:

Did + Subject + use(d) to + infinitive [simple form of the verb] + …

Be used to / get used to

این دو را با used to نباید اشتباه گرفت. این عبارت‌ها را برای بیان عادت به کار می‌بریم اما تفاوت بسیار ظریفی هم با یکدیگر دارند. در واقع هنگامی که از “get” used to استفاده می‌کنیم، اشاره ما به «روند» ایجاد یک عادت یا خو گرفتن به یک موقعیت خاص است. به بیان دیگر، وقتی می‌خواهیم این را مطرح کنیم که یک عادت در حال شکل گرفتن یا تکوین در وجود ما یا دیگریست از این عبارت استفاده می‌کنیم.

در سوی دیگر اما، “Be” used to بر حالتی دلالت می‌کند که عادتی ایجاد شده و «تکامل» یافته است. تفاوت ساختاری این دو با used to نیز در این است که بعد از used to شکل ساده (ریشه) فعل می‌آید اما پس از این دو، یک اسم می‌آید. این اسم اگر از فعل مشتق شده باشد، “-ing” می‌گیرد که در این حالت به آن اسم مصدر یا Geround هم می‌گوییم.  به ساختار و معنای جملات در مثال‌های زیر توجه کنید:

·       How’s London? Are you used to the cloudy sky yet?

لندن چطور است؟ به آسمان ابری عادت کرده‌ای؟ [آیا هنوز به آسمان ابری عادت نکرده‌ای؟

·       He wasn’t used to walking so much and his legs hurt after the hike.

او عادت نداشت زیاد راه برود و پاهایش بعد از پیاده‌روی آسیب دید/ درد گرفت.

·       I’m a teacher so I’m used to speaking in public.

من یک معلم هستم بنابراین به حرف زدن در جمع عادت دارم.

·       I’m finding this new job hard, but I’m sure I’ll get used to it soon.

من فهمیدم که این شغل سخت است اما مطمئنم زود به آن عادت خواهم کرد.

·       I’m getting used to the noise now. I found it really stressful when I first moved in.

دارم به سروصدا عادت می‌کنم. اول که آمدم واقعاً اضطراب‌آور بود.

Would به عنوان جایگزین Used to

از Would می‌توان به جای Used to و برای اشاره به عادت یا کاری تکراری در گذشته استفاده کرد.  Would در این مورد کمی (Formal) رسمی‌تر از Used to است و معمولاً در روایت یا بیان داستان‌ها و وقایع از آن استفاده می‌شود. اما توجه کنید که در این کاربرد، نمی‌توانیم آن را منفی یا سوالی کنیم. ضمن اینکه برای اشاره به وضعیت‌هایی در گذشته، معمولاً از Would استفاده نمی‌کنیم. به مثال‌های زیر دقت کنید:

·       My dad would read me amazing stories every night at bedtime.

پدرم هر شب موقع خواب برایم داستان‌های سرگرم‌کننده می‌خواند.

·       Every Saturday I would go on a long bike ride.

من هر شنبه برای یک دوچرخه‌سواری طولانی می‌رفتم.

چگونه درک مطلب و واژگان را یاد بگیریم

چرا موسسه ایرانمهر؟

موسسه ایرانمهر با 20 سال سابقه‌ درخشان در زمینه آموزش زبان‌های خارجی، با مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش در شمار بهترین آموزشگاه‌های ایران در زمینه آموزش زبان‌های روز دنیا از جمله انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، ترکی استانبولی و … است.

برگزاری کلاس‌های آموزش زبان بصورت حضوری و غیرحضوری در کنار تنوع دوره‌ها، همراه با سطوح بالای استانداردهای روز دنیا در حوزه آموزش زبان و همچنین استفاده از پیشرفته‌ترین امکانات آموزش و یادگیری زبان، سبب اطمینان زبان‌آموزان از کیفیت بالای آموزشی موسسه زبان‌های خارجی ایرانمهر شده است.

  • امکان شرکت در کلاس‌های حضوری و یا آنلاین
  • متنوع و گسترده بودن ساعات و روزهای کلاسی
  • مشاوره و تعیین سطح رایگان برای تمامی سنین در همه زبان‌ها
  • پشتیبانی آموزشی و جلسات رفع اشکال رایگان و وجودِ کتابفروشی در تمامی شعب
  • بهره‌گیری از جدیدترین و به روزترین کتب، روش‌های تدریس و سیستم آموزشی زبان در دنیا
  • بهره‌مندی از اساتید مجرب آموزش زبان در برگزاری دوره‌های خصوصی و نیمه گروهی تمامی زبان‌ها
  • برگزاری آزمون‌های آزمایشی و بین‌المللی دانشگاه کمبریج انگلستان CPE، FCE، PET، KET و …
  • برگزاری کلاس‌های CMC (Conversation & Movie Club) جهت ارتقاء مهارت شنیداری فیلم و اخبار
  • توجه خاص به اصل مشتری‌مداری، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مناسب به مراجعین، و پشتیبانی آموزشی همه‌جانبه

بخشی از امکانات، خدمات و مزایای ایرانمهر به شمار می‌رود. همچنین ایرانمهر اولین آموزشگاه زبان زنجیره‌ای کشور به‌شمار می‌رود که امکان ارائه خدمات آموزشی به چهار زبان خارجی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی، و ترکی استانبولی) را در قالب کلاس‌های گروهی، نیمه‌گروهی، و خصوصی در تمام سطوح و برای کلیه گروه‌های سنی فراهم آورده است. ناگفته نماند که تمامی اساتید زبان انگلیسی بزرگسال آموزشگاه ایرانمهر، دارای مدارک داخلی و بین‌المللی مهارت تدریس از جمله TTC، TKT، TESOL و CELTA DELTA  هستند.

آمــوزش کاربردگرامرused toدر زبان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

جمع‌بندی پایانی

در این مقاله به توضیح گرامر used to در زبان انگلیسی پرداختیم. شیوه منفی و سوالی کردن جملات دارای این عبارت را بررسی کردیم و سپس تفاوت آن را با دو عبارت بسیار مشابه از نظر ظاهری بیان کردیم. و گفتیم که کاربرد و ساختار دستوری جمله هنگام استفاده از Be used to  و  get used toچگونه باید باشد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای درک بسیار بهتر موضوعات می‌توانید از کمک اساتید زبان انگلیسی بهره بگیرید. یکی از راه‌های یادگیری این مبحث مهم در کنار انجام تمرین‌ در خانه، شرکت در کلاس زبان ایرانمهر است.

بیشتر بخوانید: used to, didn’t use to

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید