IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 شهریور 1401

تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر

اکثر زبان‌آموزان بسیار مشتاق هستند که روی تلفظ خود تمرکز کرده و آن را تقویت کنند اما کسی را پیدا نمی‌کنند که بتوانند با او صحبت کنند. آیا می‌دانستید که می‌توانید خود به تنهایی روی تلفظتان کار کنید؟

در ادامه تمریناتی را به شما معرفی خواهم کرد که بتوانید با تکیه بر آن‌ها بدون داشتن پارتنر اسپیکینگ، به تقویت تلفظ خود بپردازید.

  1. دیکته معکوس

هدف: بررسی اینکه چقدر تلفظ شما به راحتی قابل درک است

گوشی‌های هوشمند ابزاری عالی برای مطالعه هستند. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به بررسی فلش کارت‌ها، فرهنگ لغت‌ها و حتی به آزمایش تلفظ انگلیسی خود بپردازید.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با تلفن همراه خود برای تمرین تلفظتان انجام دهید، دیکته معکوس است. دیکته به معنای تحریر آن چیزی است که گوینده بیان می‌کند اما در دیکته معکوس اینبار شما باید گوینده شوید و تلفن همراه شما آنچه را شما می‌گویید بنویسد با استفاده از عملکرد تشخیص گفتار که در اکثر گوشی‌های مدرن موجود است.

شما می‌توانید بسته به سطح خود این تمرین را انجام دهید. زبان‌آموزان مبتدی می‌توانند با جملات ساده شروع کنند و یا لیستی از کلمات را با صدای بلند به تلفن خود دیکته کنند. اگر جایی تلفن شما اشتباهی املایی انجام داد به این معنی است که تلفظ شما ناواضح و یا اشتباه بوده است. مزیت این روش این است که تا زمانی که تلفن شما هر کلمه را به‌صورت کامل تشخیص ندهد، شما می‌توانید به تمرین خود ادامه دهید.

تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. بازیگری

یکی از سرگرم‌کننده‌ترین منابع یادگیری و آموزش فیلم‌ها و سریال‌های انگلیسی هستند که می‌توانید برای تمرین تلفظ خود از آن‌ها استفاده کنید. اما برای تمرین تلفظ خود باید به صورتی فعال به دیالوگ‌های فیلم گوش داده و باید با بازیگران تعامل داشته باشید. بله درست شنیدید، تعامل! اما این به چه معناست؟ شما به انتخاب خود یکی از صحنه‌های فیلم مدنظرتان را انتخاب کرده و به دیالوگی که گفته می‌شود توجه کامل خود را اختصاص دهید، می‌توانید برای راحتی خود زیرنویس را نیز روش کنید.

هر خطی که بازیگران به زبان می‌آورند را شما باید با دقت گوش داده، ویدیو را متوقف کرده و بعد همانطور که بازیگر آن خط را گفته است آن را تکرار کنید. شما باید کمی چاشنی بازیگری هم به این فعالیت اضافه کنید و نه فقط تلفظ بازیگر بلکه باید لحن و احساسات او را نیز تقلید کنید.

در مرحله بعدی تمرین باید ویدیو را بی‌‌صدا پخش کرده و بجای هر شخصیت دیالوگ‌ها را بگویید. سعی کنید مطابق با حرکت دهان آن‌ها دیالوگ‌های مرتبط را بگویید. هدف از این فعالیت درک لحن طبیعی و زبان بدن مرتبط با مکالمه است.

  1. کلمات مشابه

در زبان انگلیسی بسیاری از کلمات بجز در یک حرف، در مابقی حروفشان عیناً با هم یکسان هستند و بسیاری از کلمات دیگر تلفظ کاملاً یکسان داشته اما املای آن‌ها متفاوت از هم است. زبان‌آموزان معمولاً این جفت کلمات را بسیار به جای هم به‌کار می‌برند و به اصطلاح آن‌ها را قاطی می‎کنند.

مثال‌هایی از این جفت کلمات را در ادامه خواهید دید:

  • reach vs. rich
  • feet vs. fit
  • lot vs. rot
  • sink vs. think
  • pun vs. pan

برای رفع این مشکل می‌توانید با تکرار کردن آن‌ها نوعی تمرین گرم کردن انجام دهید. به این صورت که حداقل یک تا 5 جفت کلمه را انتخاب کرده و هر جفت را تا آنجا که می‌توانید در عین رعایت تلفظ صحیح، سریع بگویید. این کار را هر روز قبل از شروع تمرین زبان انگلیسی خود انجام دهید.

با انجام این تمرین شما به مرور دیگر این کلمات را با هم قاطی نخواهید کرد و به محض شنیدن و یا دیدن هر کدام دقیقاً می‌توانید آن را تشخیص دهید. همانطور که گفتیم هدف از انجام این فعالیت رفع سردرگمی حاصل از کلمات مشابه است.

  1. تسلط بر آواها/ صداها

صرف‌نظر از سطح مهارت زبان انگلیسی که دارید، ممکن است هنوز هم با تلفظ برخی صداها و آواهای این زبان مشکل داشته باشید. علت این اشتباه تلفظ کردن‌ها، عادت نداشتن به این نوع تلفظ یک حرف یا کلمه خاص است.

برای آنکه بتوانیم این صداها را بهتر تلفظ کنیم تنها راه تکرار مکرر آن‌ها است. برای این‌ کار سراغ صدایی بروید که تلفظ آن برای شما مشکل است و لیستی از کلمات را تهیه کنید که این صدا در تمامی آن‌ها مشترک است. سپس هر کلمه را روی یک کارت فهرست یادداشت کنید. بعد این کارت‌ها را به صورت پراکنده در مکان‌های مختلف قرار دهید طوری که هر روز آن‌ها را ببینید. مثلاً می‌توانید کارتی را در حمام، کارتی دیگر را در کیف پول و یا روی لپ‌تاپ خود قرار دهید.

هر زمان که هر کدام از کارت‌ها را دیدید، کلمه روی آن را با صدای بلند برای خود بخوانید. از آن پس، هر بار که با این کلمات روبرو شوید، با اعتماد به‌ نفس بیشتری آن کلمه را می‌خوانید.

  1. هم‌خوانی با آهنگ‌ها

برای شروع این تمرین آهنگی را انتخاب کنید که بدون آنکه خسته و یا دلزده‌تان کند، بتوانید بارها و بارها به آن گوش دهید. بعد از انتخاب آهنگ موردعلاقه‌تان، آن را پخش کرده و به دقت به حرف‌های خواننده گوش دهید. اگر به اندازه کافی دقت کنید، متوجه خواهید شد که خواننده برخی عبارات را طوری در هم ادغام می‌کند که گویی هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها وجود ندارد. برای مثال، عبارت “fall in love” از سه کلمه تشکیل شده است اما اغلب اینگونه تلفظ می‌شود : “fallin love”.

ممکن است در ابتدا انجام این فعالیت برای شما مشکل باشد اما جالب است بدانید که خود انگلیسی زبانان این کار را برای آهنگ‌های انگلیسی انجام می‌دهند؛ یعنی ابتدا به آهنگ گوش می‌دهند سپس سعی می‌کنند به‌طور کامل نحوه ادای کلمات را از خواننده تقلید کنند. شما نیز سعی کنید با خواننده همراه شوید و جاهایی که لازم است صداها را در هم ادغام کنید.

تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر

  1. زبان‌پیچ‌ها/ Tongue Twisters

عباراتی که با عنوان Tongue Twisters شناخته می‌شوند یکی از تمرینات تلفظی آزمایش شده هستند. این عبارات را تنها زبان‌آموزان استفاده نمی‌کنند بلکه حتی سخنرانان انگلیسی زبان از این عبارات به عنوان تمرینی برای گرم کردن فک خود برای سخنرانی‌شان استفاده می‌کنند. از این عبارات حتی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه به عنوان سرگرمی استفاده می‌شود.

بسیاری از این عبارات هیچ معنایی ندارند و تنها هدف ساخت آن‌ها کمک به بهتر چرخاندن زبان و تکرار مکرر یک حرف در یک عبارت و یا ادای حروف مشابه در کنار همدیگر است. در ادامه نمونه‌هایی از این عبارات را می‌بینید.

  • Frivolous fanciful Fannie fried fresh fish furiously.
  • How many snacks could a snack stacker stack, if a snack stacker snacked stacked snacks?
  • If two witches would watch two watches, which witch would watch which watch?

این عبارات را برای اولین بار باید به آرامی بگویید و بعد از آنکه توانستید بدون مشکل آن‌ها را ادا کنید، سعی کنید سرعت خود را افزایش دهید.

برای تمرین بیشتر می‎توانید به برنامه‎هایی که برای گوشی‌های هوشمند (اندروید و آیفون) در این مورد طراحی شده است مراجعه کنید. در اغلب این اپلیکیشن‌ها زبان‌پیچ‌ها/ Tongue Twisters بر اساس سطح برای زبان‌آموزان مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. یافتن استرس کلمات و عبارات

برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی، صرف‌نظر از اینکه زبان مادری‌شان چیست، استرس کلمات بخش دشواری است. استرس کلمات بر هجایی منتقل می‌شود که تأکید بیشتری روی آن وجود دارد. شما می‌توانید استرس کلمات را در فرهنگ‌لغت‌های معتبر چک کنید. در ادامه کلماتی را می‌بینید که استرس در آن‌ها مشخص شده است:

 *blanket

 *amazed

 *psychology

اشتباه در استرس کلمات یکی از رایج‌ترین اشتباهات تلفظی است در بین زبان‌آموزان است. اگر بدانید که استرس کلمات چقدر تصادفی انتخاب شده است، اشتباه در استرس کلمات آنچنان مایه تعجب نخواهد بود.

کاری که باید انجام دهید این است که یک کتاب یا مقاله را که برای شما آسان است در نظر بگیرید و یک پاراگراف از آن را انتخاب کنید. استرس کلمات چند هجایی در پاراگراف را روی کلمه علامت بزنید. درست مانند کاری که ما با یک جمله از متن “حادثه عجیب سگ در شب” در اینجا انجام داده‌ایم:

I came home from school one day and no one answered the door, so I went and found the secret key that we keep under a flowerpot behind the kitchen door.

بعد از اینکه تمام کلمات پاراگراف را به‌تنهایی انجام دادید، اکنون فرهنگ‌لغت خود را برای هر کلمه چک کنید. در مرحله بعد، تمام کلماتی را که علامت زده‌اید با صدای بلند خوانده و در تلفظ استرس هر کلمه اغراق کنید. با انجام این تمرین روی تمام کلمات، یک بار دیگر کل پاراگراف را با رعایت استرس آن‌ها باصدای بلند بخوانید. این فعالیت برای عادت به استرس درست کلمات تمرینی بسیار عالی است.

نکاتی برای شروع یادگیری انگیسی

  1. نوشتن یک هایکو در مورد روزتان

آیا برای یک تمرین ساده 15 دقیقه وقت اضافه دارید؟ این تمرینی که می‌خواهیم انجام دهیم برای تقویت همزمان مهارت‌های نوشتن و تلفظ است.

برای شروع این تمرین باید ابتدا یک شعر هایکوی انگلیسی در مورد روز خود بنویسید. ساختار هایکو بسیار ساده بوده و کلاً از سه خط تشکیل شده است به این صورت که، در سطر اول پنج هجا، در سطر دوم هفت هجا و باز هم در سطر سوم پنج هجا باید وجود داشته باشد.

مثلاً می‌توانید هایکویی در مورد صبحانه خود بنویسید، مانند این مثال:

I love my breakfast

Scrambled eggs, toast, sausages

Throw in ketchup, too

این پایان تمرین نیست و شما باید مراحل دیگری را طی کنید. پس از آنکه هایکو خود را نوشتید باید به صورت و با سه لحن متفاوت آن را با صدای بلند بخوانید. اول باید با لحن عادی خود این کار را انجام دهید، بعد از آن می‎توانید با هر یک از حالات شاد، آواز مانند، عصبانی، زمزمه‌وار و یا به صورت یکنواخت هایکوی خود را بخوانید. این تمرین دامنه احساسی شما را هنگام صحبت کردن گسترش داده و گفتار شما را طبیعی‌تر می‌کند.

  1. مصاحبه با خود

راز بهبود تلفظ انگلیسی، صحبت کردن با خودتان است. اما باید این کار را با صدای بلند انجام دهید.

برای آنکه آن را به یک تمرین روزانه تبدیل کنید باید هر روز مقدار کمی از خود ویدیو بگیرید و یا صرفاً صدای خود را ضبط کنید. برای مثال هر روز دو دقیقه به یک سؤال سؤال زبان انگلیسی پاسخ داده و صدای خود را در گوشی همراهتان ضبط کنید.

سوالاتی که از خود می‌پرسید باید شما را وادار به صحبت در مورد زندگی خودتان کنند، مانند این موارد:

  • How have you changed since last year?
  • از سال پیش تا کنون چگونه تغییر کرده‌اید؟
  • If you could meet one historical person, who would it be?
  • اگر بتوانید با یک شخص تاریخی آشنا شوید، آن شخص کیست؟
  • What’s a joke or meme that you recently laughed about?
  • جوک یا میمی که اخیراً به آن خندیدید چه بوده است؟

نیازی نیست که شما خود این سؤالات را بسازید کافیست سری به اینترنت بزنید تا انبوهی از سؤالات اینچنینی را به صورت آنلاین بیابید. این سؤالات معمولاً در مهمانی‌ها و یا در مقالات‌های صمیمانه برای آشنایی بهتر از اشخاص پرسیده می‌شوند.

پس از ضبط صدای خود، به مدت پنج دقیقه استراحت کنید تا ذهن خود را تازه کنید. سپس صدای ضبط شده خود را پخش کرده و به نحوه بیان خود دقت کنید. سعی کنید کلماتی را که در تلفظ آن‌ها مشکل دارید و یا حین گفتن آن‌ها مکث کرده و مطمئن نیستید چطور باید آن‌ها را تلفظ کنید، بیابید. این کلمات را به صورت لیستی یادداشت کنید و روی آن‌ها تمرین کنید تا جایی که بر تلفظ هر کدام از کلمه ‌ها مسلط شوید.

هدف از انجام این فعالیت تمرین اسپیکینگ و همچنین راحت شدن با بیان خود و کاهش اضطراب است.

  1. Backchaining

برای برخی زبان‌آموزان تلفظ حروف اول و آخر تعدادی از کلمات در زبان انگلیسی دشوار است. برای مثال، برخی از زبان‌آموزان انگلیسی در تلفظ شروع کلماتی همچون school, snake بسیار مشکل دارند و معمولاً حرف S  را با دشواری پشت سر می‌گذارند، برخی دیگر نیز با کلماتی که به حروف صامت ختم می‌شوند مشکل دارند، کلماتی مانند: pan, scientist

  1. اگر شما هم جزء این دسته از افراد باشید برای رفع مشکل خود باید تمرینات هدفمندی از قبیل Backchaining را انجام دهید.

Backchaining یک تکنیکی است که معلمان از آن استفاده می‌کنند تا به زبان‌آموزان کمک کنند که بتوانند کلمات یا عبارات صوتی دشوار را تلفظ کنند. در این تمرین که ساختن یک جمله از آخرین کلمه به اولین کلمه است شما با کلمه آخر شروع کرده، سپس کلمه دوم را به آخرین کلمه اضافه می‌کنید و همینطور ادامه دهید تا کل جمله را بسازید.

عملکرد این تمرین به این صورت است:

bucket — the bucket — dropped the bucket — accidentally dropped the bucket — I accidentally dropped the bucket.

شما حتی می‌توانید این تمرین را برای کلمات به‌صورت جداگانه انجام دهید: n — an — pan.

این تمرین می‌تواند بسیار مفید واقع شود زیرا شما را مجبور می‌کند صداها و کلمات را از هم جدا کنید.

اگر بخواهید در این مورد خود را بیشتر به چالش بکشید می‌توانید داستانی را انتخاب کرده و آن را از آخر به اول بگویید. می‌توانید از سه خط آخر داستان خود شروع کنید. شاید این تمرین کمی آزاردهنده باشد اما کم‌کم که به آن عادت کردید بسیار مفرح و سرگرم‌کننده می‌شود. هدف از این تمرین رفع مشکل با شروع کلمات و پایان دادن آن‌ها است.

اگر خود را مجبور کنید که هر روز تمرین تلفظ انگلیسی داشته باشید بهترین نتایج را خواهید گرفت و همانطور که دیدیم برای تقویت این مهارت در صورتی که تمرینات معرفی شده در این مقاله را انجام دهید، نیازی به داشتن پارتنر نخواهید داشت. در واقع با انجام این تمرینات می‌توانید تلفظ خود را به سطحی بسیار عالی برسانید.

در صورتی که در روند یادگیری زبان انگلیسی خود به مشاوره و راهنمایی بیشتری نیاز داشتید به شما پیشنهاد می‌کنیم راه مطمئن را انتخاب کرده و با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:اهمیت تلفظ در زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید