IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
5 اشتباه رایج در یادگیری زبان
امتیاز کاربران: 3/5
نویسنده: ایرانمهر
28 مهر 1398

5 اشتباه رایج در یادگیری زبان

وقتی این مقاله را برای خواندن انتخاب کردید یعنی می‌دانید در سال 2020 و بعد از آن برای موفقیت و رقابت در دنیای علم و کسب و کار، باید یک زبان جدید یاد بگیرید.

اما این فرآیند اصلا و ابدا آسان نیست و کسی هم انتظار ندارد یک شبه زبانی را مثل بلبل حرف بزند. در فرآیند یادگیری هر زبانی، معمولا 5 اشتباه رایج وجود دارد که اکثر زبان‌آموزان مرتکب آن می‌شوند و در راه رسیدن به هدف، اگر این اشتباهات را رفع نکنند، خیلی زود یادگیری را رها می‌کنند و بیخیال یادگیری زبان می‌شوند.

اگر می‌خواهید در فرآیند یادگیری زبان، متعهد و صبور بمانید و این راه را با موفقیت تا انتها بروید، باید یاد بگیرید اشتباه کنید و درست اشتباه کنید. در این حالت است که از اشتباهاتتان درس می‌گیرید و می‌توانید در مدت کوتاه‌تری زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید.

همه ما در اولین سال‌های یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، قربانی اشتباهات غلطی شدیم که زبان‌آموزان دیگر بارها و بارها مرتکب آن می‌شدند.

در این مقاله می‌خواهم شما را با این اشتباهات آشنا کنم و جلوی شما را بگیرم و اجازه ندهم شما هم این اشتباهات را تکرار کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

شروع یادگیری با محتوا و منابع غلط و نامناسب

این مورد خیلی واضح و مشخص است و این روزها بخش اصلی سیستم آموزشی ضعیف و پایه‌های سست یادگیری در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر را تشکیل داده است.

برای مثال، اگر زبان انگلیسی را با یادگیری لغت و عباراتی شروع کنید که به درد شما نمی‌خورند یا به آن‌ها علاقه ندارید، فکر می‌کنید تاثیر مثبتی در فرآیند یادگیری زبان خواهد داشت و این لغات و عبارات را به خاطر خواهید سپرد؟ علاوه بر این، آیا ممکن است وقتی مطلبی ناکارآمد را می‌خوانید، بتوانید چند روز یا چند هفته بعد آن را به خاطر بیاورید؟

یادگیری زبان را با لغات و عباراتی شروع کنید که قرار است به طور دائم از آن‌ها استفاده کنید و شما را با شرایط و موقعیت‌های روزمره و اجتماعی آشنا کند. کلمات و عباراتی را یاد بگیرید که قرار است برای خرید، تعاملات اجتماعی و یا در محیط کار از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها را با موضوعات مورد علاقه‌تان مثل موزیک یا مد و فشن ترکیب کنید تا انگیزه‌تان حفظ شود و به یادگیری ادامه بدهید.

اشتباه رایج دیگری که زبان‌آموزان هنگام یادگیری زبان مرتکب آن می‌شوند این است که روزهای اول با حرارت شروع می‌کنند و یک روز کامل مقدار زیادی از مطالب را می‌خوانند اما شش روز دیگر خسته می‌شوند و هیچ‌کاری، دقیقا هیچ کاری، نمی‌کنند. البته، اگر بیشتر مطالعه و تمرین کنید، سریع‌تر و بهتر یاد می‌گیرید، اما اگر تعادل را رعایت نکنید و از روزهای اول خودتان را خسته کنید، خیلی زود ناامید می‌شوید و یادگیری را رها می‌کنید. اگر روزی ده دقیقه ولی هرروز مطالعه کنید، ارزش و تاثیرش خیلی بیشتر از یک روز در هفته و 4 ساعت مطالعه است. اگر یک روز 100 کلمه حفظ کنید و فردای آن روز هیچ مطالعه‌ای نداشته باشید، کارتان هیچ ارزش و فایده‌ای ندارد. حتی اگر به مدت سه ماه روزی 10 ساعت هم مطالعه کنید، باز هم زبان یاد نمی‌گیرید. یادگیری زبان یک فرآیند دائمی است که باید آهسته و پیوسته در آن حرکت کنید تا به نتیجه برسید. مطالعه با روش درست و هوشمندانه، کلید اصلی موفقیت است.

  1. یکسان دانستن سلیس بودن با بی‌نقص بودن

زبان‌آموزانی که همیشه استرس دارند گرامر بی‌نقص استفاده کنند یا کاملا درست صحبت کنند، از تمرین و اشتباه کردن می‌ترسند. هر زبان‌آموز یک انسان متفاوت است و هر کس مهارت‌های مختلفی دارد که با فرد دیگری قابل مقایسه نیست. عده زیادی هستند که زبان را سریع‌تر و راحت‌تر از بقیه یاد می‌گیرند.

اما اینکه کمال و بی‌نقص بودن را با سلیس و روان صحبت کردن یکی کنید و آن‌ها را یکسان فرض کنید، اشتباهی است که هر چه سریع‌تر آن را از بین ببرید، به نفعتان است. در واقع، توانایی مکالمه و ابراز ایده‌ها به نحوی که دیگران حرف شما را متوجه شوند، خیلی بهتر و بالاتر از این است که بتوانید سلیس و روان و با گرامر درست صحبت کنید.

آخرین باری که یک خارجی سعی کرده با شما به زبان فارسی صحبت کند، به یاد بیاورید. با اینکه او بعضی افعال را اشتباه صرف کرده بود یا کلمات را اشتباه تلفظ می‌کرد اما شما حرف او را فهمیدید، درست است؟

این مسئله شما را به سمت اشتباه رایج سوم سوق می‌دهد.

  1. ترس از اشتباه کردن

اگر با هر اشتباهی که می‌کنید انگیزه‌تان را از دست می‌دهید یا می‌ترسید هنگام صحبت کردن با دیگران اشتباه کنید، مطمئن باشید اوقات سختی را خواهید گذراند و اگر به همین روش ادامه دهید، یادگیری زبان به کابوس تبدیل می‌شود و در نهایت آن را رها خواهید کرد. اگر می‌خواهید زبانی را یاد بگیرید، باید از روز اول به آن زبان صحبت کنید و اگر می‌خواهید زبان یاد بگیرید باید اشتباه کنید و از اشتباه کردن نترسید. باید زبانی را که می‌خواهید یاد بگیرید، تولید کنید و در این فرآیند ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشید. حتی بومیان هر زبانی هم از روز اول کاملا صحیح صحبت نمی‌کردند و با اشتباه کردن و اصلاح شدن، بومی شدند. خود شما وقتی زبان فارسی را یاد می‌گرفتید، از روز اول کاملا درست صحبت می‌کردید، یا دیگران تا چندین سال شما را اصلاح می‌کردند؟ پس از اشتباه کردن نترسید و یادگیری را مقدم بر هر چیزی قرار دهید.

پنج اشتباه یادگیری زبان

مقایسه‌ای درباره پرتاب توپ بسکتبال می‌تواند این قضیه را توضیح بدهد.

بله می‌توانید هر تعداد کتاب که می‌خواهید درباره نحوه پرتاب کردن توپ بسکتبال بخوانید.

اما دانش پرتاب توپ هیچ‌وقت به شما کمک نخواهد کرد؛ حداقل نه تا زمانی که در یک زمین بسکتبال بایستید و سعی کنید دانشی را که کسب کردید روی یک توپ واقعی پیاده کنید.

همین مسئله در یادگیری زبان انگلیسی یا زبان‌های خارجی هم صادق است. بومیان هر زبانی شما را به خاطر تلاشی که برای یادگیری زبان آن‌ها می‌کنید، تحسین خواهند کرد.

به علاوه، ماهیچه‌های زبان و دهان شما نیاز به گرم کردن دارند و باید به تولید صداها و ادای آن‌ها عادت کنند. ماهیچه‌های حافظه و سلول‌های خاکستری مغزتان هم به همین تمرین‌ها و آموزش‌ها نیاز دارند.

علاوه بر این، بسیاری از زبا‌ن‌آموزان تلاش می‌کنند حرف زدن بومیان را تقلید کنند و دقیقا مثل آن‌ها حرف بزنند. بیشتر اوقات، ممکن است این کار خیلی مصنوعی و خنده‌دار به نظر برسد.

هر کس در این کره خاکی، لهجه متفاوتی دارد و حتی هنگام صحبت کردن به زبان مادری خود، سبک و حالت صحبت‌کردن مخصوص به خودش را دارد. عادت بد تقلید لهجه بومیان در میان زبان‌آموزان آمریکایی بیشتر است. آن‌ها می‌خواهند از روز اول مثل یک نیویورکی حرف بزنند و وقتی گرامر و کلمات کافی بلد نیستند، به مشکل می‌خورند و بعد از مدتی دلسرد می‌شوند و یادگیری را رها می‌کنند. عجله نکنید! بالاخره روزی می‌رسد که بتوانید مثل یک بومی صحبت کنید.

گاهی، بیش از حد روی محتوای هر جمله‌ای که می‌شنویم تمرکز می‌کنیم و لهجه بومی یا قواعد گرامری را فراموش می‌کنیم. بهترین راه یادگیری زبان توجه به نحوه صحبت کردن بومیان و یادگیری از آن‌هاست، نه تقلید و اصرار به کپی کردن صحبت‌های آن‌ها!

  1. شکست خوردن در پیدا کردن راه درست یادگیری زبان

هر زبان‌آموزی با توجه به سبک‌های یادگیری و مهارت‌هایی که دارد، متفاوت از بقیه زبان یاد می‌گیرد.

بعضی از ما زبان را به صورت بصری یا مجازی یاد می‌گیریم، در حالی که بقیه باید اطلاعات و محتوای یادگیری را با خواندن کتاب‌ها یاد بگیرند و عده‌ای فقط باید بشنوند تا یاد بگیرند. سعی کنید متدها و روش‌های مختلف را امتحان کنید یا به راه‌هایی فکر کنید که به نظر خودتان بهتر می‌توانید زبان یاد بگیرید.

از خواندن مقالات وبسایت‌ها لذت می‌برید؟ یا تماشای فیلم و گوش دادن به پادکست‌ها را ترجیح می‌دهید؟

این موارد را به یادگیری زبان اضافه کنید تا بهتر و موثرتر یاد بگیرید.

گاهی می‌توانید این روش‌ها را با هم ترکیب کنید. روش‌هایی که در بالا گفته شد را با روش پاسخ فیزیکی کامل (Total Physical Response) ترکیب کنید و معجزات آن را ببینید. این روش باعث می‌شود زبان‌آموزان فعالیت‌های فیزیکی را با لغات و افعال مرتبط کنند و بهتر یاد بگیرند.

یادگیری یک زبان جدید همچنین به معنی آگاهی از محدودیت‌هایی است که هر کس با آن‌ها مواجه است. شاید هیچ‌وقت نشود مثل یک بومی، انگلیسی صحبت کرد، چون همیشه عبارات و اصطلاحاتی وجود دارند که نمی‌توانید معنی آن‌ها را بفهمید و آنقدر کلمات و عبارات جدیدی در حال تولید و تحول هستند که تا وقتی در کشوری انگلیسی‌زبان زندگی نکنید، نمی‌توانید تمام آن‌ها را یاد بگیرید. همچنین کلماتی هستند که شاید هیچ‌وقت نتوانید آن‌ها را آنطور که باید تلفظ کنید.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا بفهمید کدام روش یا روش‌های یادگیری برای شما بهتر است.

حالا به آخرین اشتباه رایج در یادگیری زبان می‌رسیم.

  1. زود جا زدن و رها کردن یادگیری

اگر صبور و ثابت‌قدم نباشید، نمی‌توانید زبانی را به طور کامل یاد بگیرید. این هفته کلماتی جدید یاد می‌گیرید، هفته بعد تعدادی کلمه دیگر و هفته سوم برای یادگیری کلمات جدید و دوره کلمات قبلی «وقت ندارید»! هیچ‌وقت نمی‌توانید زبان یاد بگیرید، مطمئن باشید J

یادگیری یک زبان، مثل یادگیری هر مهارت دیگری، زمان و انرژی لازم دارد. نمی‌توانید یک شبه ره صد ساله را طی کنید، بنابراین خودتان را گول نزنید و مطمئن باشید چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

با متعهد بودن به مطالعه و مرور دائمی و پیوسته مطالب، اشتباه کردن و درس گرفتن از آن‌ها و ثابت‌قدم بودن در یادگیری، متوجه تغییرات و پیشرفت‌های چشمگیری خواهید شد.

همچنین فراموش نکنید همیشه خودتان را با قبل مقایسه کنید و ببینید نسبت به روز اول چقدر پیشرفت داشته‌اید. زیر نظر داشتن روند یادگیری و پاداش دادن به خودتان برای موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید، بهترین و موثرترین راه حفظ انگیزه و اشتیاق برای ادامه راه یادگیری زبان و پیشروی به جلو است!

خوشبختانه افراد زیادی بودند که روزهای اول ناامید شدند، میانه راه، یادگیری را رها کردند و فکر کردند هیچ‌وقت نمی‌توانند زبان دومی یاد بگیرند. اما همان افراد الان کسانی هستند که چند زبان را به راحتی صحبت می‌کنند و الگویی برای دیگران هستند.

تلاش کنید و پاداش این تلاش را ببینید و کیف کنید J

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید