IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
همه چیز درباره یادگیری زبان به صورت مستقل
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 خرداد 1398

همه چیز درباره یادگیری زبان به صورت مستقل

یادگیری مستقل زبان.

این عبارت برای شما می‌تواند شروع یک حرکت و جنبش جدید باشد که به آن شک داشته باشید.

حرکتی جذاب و منحصربه‌فرد.

و البته عجیب و شاید ترسناک!

کاری که نشریات خبری جدید از آن به عنوان ترند «هزاره» یاد می‌کنند.

در حالی که این روش، روشی انعطاف‌پذیر و رویکردی موثر برای یادگیری یک زبان جدید است.

اما چرا چنین چیزی در جایگاه نخست به یک اسم نیاز دارد؟ دقیقا چه روشی است و چرا شما به عنوان یک زبان‌آموز باید به دنبال یادگیری «مستقل» باشید؟

علاوه بر این، اصلا چرا باید تلاش کنید تا به چنین جایگاهی برسید؟

در این مقاله، همه چیز را برای شما توضیح می‌دهیم.

اما پیش از آنکه درباره یادگیری مستقل زبان صحبت کنیم، بیایید با هم باورهای غلط را از بین ببریم و روی مطالب مهم‌تری که حقیقت دارند تمرکز کنیم.

باورهای غلط درباره یادگیری مستقل زبان

یادگیری مستقل زبان، بدون مدرس نیست

یکی از باورهای اشتباه رایج درباره یادگیری مستقل زبان این است که فکر کنید در این روش نیازی به مدرس یا مربی نیست.

اصلا چنین چیزی نیست. در واقع یادگیری مستقل می‌تواند در کلاس درس و با حضور مدرس هم اجرا شود؛ به این صورت که شما یک مدرس یا مربی مشخص را انتخاب می‌کنید. در این روش، مدرسین و مربیان به عنوان راهنما و تسهیل‌کننده فرآیند یادگیری عمل می‌کنند، زبان‌آموزان را به سمت اهدافشان هدایت می‌کنند و به هیچ عنوان دستورات و ساختارهای زبان را به زبان‌آموزان دیکته نمی‌کنند و در واقع فقط همراه و کمک زبان‌آموزان هستند.

«مستقل» در این جا به معنی این است که زبان‌آموز در فرآیند یادگیری به هیچ فرد دیگری وابسته نیست و خودش روند یادگیری را جلو می‌برد. زبان‌آموز مستقل مثل یک زبان‌آموز غیرفعال منتظر نمی‌ماند تا کسی به او بگوید چه کار باید بکند. زبان‌آموز مستقل به طور فعال با مدرسین فعالیت می‌کند و خودش برای یادگیری‌اش برنامه و مسیری را مشخص می‌کند که به هدف و مقصدش که یادگیری یک زبان است برسد. یک زبان‌آموز مستقل عالی، فعالانه از کمک مدرسین و مربیان استفاده می‌کند تا به خودشان کمک کنند به اهداف از پیش تعریف‌شده‌شان برسند.

یادگیری مستقل زبان، بدون هم‌کلاسی یا همراه نیست

یکی دیگر از باورهای غلط این است که فکر کنید یادگیری مستقل زبان به این معنی است که خودتان را در اتاقتان حبس کنید و تمام راه را به تنهایی طی کنید.

هیچ زبان‌آموزی مثل یک جزیره دورافتاده و متروک نیست. برعکس، یادگیری مستقل به معنی تعامل کامل است که خودتان را در معرض جهان قرار بدهید و از روش غوطه‌وری برای یادگیری زبان استفاده کنید. این روش یعنی می‌توانید از تمام انواع مطالب و محتوایی که در اختیار دارید استفاده کنید. یادگیری مستقل یعنی با هر کسی که می‌تواند شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کند، ارتباط برقرار کنید و با او تعامل برقرار کنید.

«مستقل» در اینجا به این معنی نیست که باید به تنهایی سفر کنید یا به این معنی نیست که نباید با زبان‌آموزان دیگر یا بومیان زبان‌های دیگر صحبت کنید. این مسئله کاملا برعکس است. تجربه غوطه‌وری از ارتباط برقرار کردن با بومیان و زبان‌آموزان هر زبانی منشا می‌گیرد و با ارتباط برقرار کردن با دیگران است که می‌توانید درباره روند یادگیری و مهارت‌هایتان فیدبک دریافت کنید. این روش، یکی از مسئولیت‌های زبان‌آموز مستقل است.

باورهای درست درباره یادگیری مستقل زبان

همه چیز درباره یادگیری زبان به صورت مستقل

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

یادگیری مستقل زبان، یادگیری خود راهبر است

یادگیری مستقل زبان یعنی زبان‌آموز تمام مسئولیت فرآیند یادگیری را بر عهده دارد. خودتان تصمیم می‌گیرید چه زبانی یا چه مطالبی را یاد بگیرید و چطور یاد بگیرید. یادگیری مستقل درباره استقلال و خودمختار بودن است. یادگیری مستقل درباره آزادی انتخاب فعالیت‌ها و تجربه‌های مختلف یادگیری است.

نقطه مقابل زبان‌آموز مستقل کسی است که برای یادگیری زبان به دیگران وابسته است. دیگران باید به او بگویند چه چیزی یاد بگیرد و چه کار کند. آن‌ها برنامه حاضر و آماده را از بقیه می‌گیرند و مثل یک لقمه آماده فقط آن را قورت می‌دهند. زبان‌آموزان وابسته، مثل زبان‌آموزان مستقل نیستند که تمام فرآیند یادگیری‌شان را خودشان با دانش و آگاهی از نیازهایشان شکل بدهند و بسازند.

باز هم تکرار می‌کنیم، در یادگیری مستقل زبان هیچکس به شما نگفته و نمی‌گوید که باید به تنهایی این مسیر را طی کنید و از تجربه و دانش دیگران استفاده نکنید. یادگیری مستقل درباره شناخت و آگاهی از این مسئله است که خودتان مسئول یادگیری و تقدیر زبانی‌تان هستید. روش‌هایی که برای دیگران مفید و مناسب است، لزوما برای شما هم مفید نیست و چیزی که برای دیگران با معنی و واضح است، ممکن است برای شما عجیب و گنگ باشد یا برعکس. راه‌های زیادی برای یادگیری معنی‌دار زبان وجود دارد و در نهایت، خودتان مسئول مسیر یادگیری‌تان هستید.

یادگیری مستقل اعتماد و اثربخشی شما را به عنوان یک زبان‌آموز تقویت می‌کند

یادگیری مستقل زبان قدرت‌بخش و رهایی‌بخش است. شما را تشویق می‌کند چون به شما این قدرت و امکان را می‌دهد که مسئول برنامه درسی و اهداف خودتان باشید. به عبارت دیگر، شما خودتان را برای موفقیت آماده می‌کنید!

علاوه بر این که خودتان آتش به دامن خودتان می‌زنید، یادگیری مستقل زبان ذاتا سرگرم‌کننده و جالب است. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنیم تا معنی یادگیری مستقل را بهتر بفهمید. وقتی به رستورانی می‌روید که غذاها به صورت سلف سرویس ارائه می‌شوند، شما فقط غذاهایی را انتخاب می‌کنید که می‌خواهید و به غذاهای دیگر دست نمی‌زنید، درست است؟ یادگیری مستقل هم همینطور است؛ یعنی انتخاب روش‌ها و انجام فعالیت‌هایی که خودتان می‌خواهید و فکر می‌کنید با انتخاب آن‌ها از مسیر یادگیری زبان لذت خواهید برد. در این روش، مسیر و جاده یادگیری هم مهم است و فقط مقصد مهم نیست.

می‌پرسید نتیجه نهایی چیست؟

به شما می‌گوییم. از آنجایی که به قسمت‌ها و برنامه‌های یادگیری خودتان علاقه دارید، در انجام آن‌ها موثرتر و بهتر عمل خواهید کرد. می‌توانید به طور موثر زبان هدف را یاد بگیرید. روزی می‌رسد که با خودتان می‌گویید:‌ «هی، یادگیری چینی ماندارین آنقدرها هم بد نبود!»

حالا با هم به این مسئله می‌پردازیم که چطور می‌توانید یک زبان‌آموز مستقل باشید.

همه چیز درباره یادگیری زبان به صورت مستقل

یادگیری مستقل زبان: راهی بهتر و ‌آسان‌تر برای رسیدن به مهارت کامل

یادگیری مستقل زبان ارتباط عمیق و نزدیکی با خودآگاهی و خودشناسی دارد. اگر می‌خواهید خودتان درگیر فرآیند یادگیری‌تان باشید، بهتر است خیلی چیزها را درباره خودتان بدانید؛ مواردی که به شما انگیزه می‌دهند و موارد خاصی که می‌خواهید به آن‌ها برسید. دانستن و فهمیدن این مسائل، همانطور که در بالا هم گفتیم، برای هر زبان‌آموزی مفید است و ارزش زیادی دارد.

متقاعد شدید؟ می‌خواهید یک زبان‌آموز مستقل باشید؟ در ادامه کارهایی هست که باید انجام بدهید.

1.اهدافتان را مشخص کنید

اولین چیزی که باید مشخص شود این است که می‌خواهید با یادگیری زبان چه کار کنید و اصلا چرا زبان یاد می‌گیرید.

«یادگیری اسپانیایی» خیلی کلی و مبهم است و می‌تواند برای مردم مختلف معنای مختلفی داشته باشد. به عنوان یک زبان‌آموز مستقل، باید از خودتان بعضی سوالا‌ت ساده و ابتدایی را بپرسید:

وقتی می‌گویید «یادگیری زبان» دقیقا منظورتان چیست؟

  1. یادگیری عبارات کافی برای اینکه بتوانید به یک کشور خارجی سفر کنید.
  2. یادگیری زبان در زمینه‌ای که بتوانید برای یک شغل جدید اقدام کنید (پرستاری، تجارت، حقوق و غیره)
  3. دستیابی به مهارت و دانش در سطح بومیان

کدام یک از مهارت‌های زبان برای شما مهم‌تر است؟

  1. مکالمه
  2. خواندن
  3. نوشتن
  4. شنیدن

نکته: در روند یادگیری زبان، ناچار هستید هر چهار مهارت را مطالعه کنید و یاد بگیرید. این چهار مهارت از هم جدا نیستند و در واقع یکدیگر را تقویت می‌کنند. اما با توجه به اهدافتان، خوب است که تعیین کنید کدام یک از این چهار مهارت، بالاترین اولویت را برای شما دارد.

هدفتان باید از همان ابتدا برایتان واضح باشد، چون همین هدف است که باعث می‌شود تمرین‌ها و فعالیت‌های مناسب را انتخاب کنید. اگر هدفتان از یادگیری زبان این است که بتوانید زبانی را راحت و روان صحبت کنید، باید با هدفتان هماهنگ باشید و بیشتر فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که حول محور مکالمه بچرخد و وقتتان را برای ساعت‌ها خواندن یا نوشتن تلف نکنید.

چه زمانی را برای یادگیری زبان در نظر گرفتید؟

  1. سه ماه
  2. شش ماه
  3. یک سال

اهداف روزانه/هفتگی واقع‌گرایانه‌تان کدام است؟

  1. مطالعه 10 دقیقه در روز
  2. مطالعه 30 دقیقه پیش از رفتن به تخت‌خواب
  3. ملاقات با شریک تبادل زبانی‌تان، دو روز در هفته

راه‌های نامحدودی برای شخصی‌سازی و بازسازی تجربه یادگیری‌تان وجود دارد، بنابراین گزینه‌ها یا سوالاتی که در بالا مطرح شد، صرفا جنبه مثالی داشتند. در هر صورت، نه تنها خودتان باید برنامه یادگیری و تجربیاتتان را شخصی‌سازی کنید، بلکه عوامل بالا را از همان ابتدای راه مشخص کنید. اکثر مردم تصمیم می‌گیرند که می‌خواهند زبان یاد بگیرند و اولین ویدیویی که در یوتیوب به آن می‌رسند، پخش می‌کنند و فکر می‌کنند در حال یادگیری هستند. برای برخورداری از مزایای زبان‌آموز مستقل، باید سرنوشت وتقدیرتان را خودتان انتخاب کنید و باید به درجات بالایی از خودآگاهی و خودشناسی برسید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

2.مطالب درسی‌تان را خودتان انتخاب کنید

انتخاب محتوای مناسب برای یادگیری، یکی دیگر از راه‌های تمرین خودمختاری است. برای یک زبان‌آموز مستقل هیچ زمانی بهتر از امروز نیست! اینترنت، که تقریبا منبع نامحدودی از مطالب و محتوای آموزشی است، شما را برای یک انتخاب معقولانه و درست گمراه می‌کند.

بنابراین باید نسبت به انتخاب محتوای آموزشی مورد نیازتان، سنجیده و حرفه‌ای عمل کنید. در ادامه شما را راهنمایی می‌کنیم:

همه چیز درباره یادگیری زبان به صورت مستقل

بهترین محتوای آموزشی را گردآوری کنید

ترکیبی از بهترین و معتبرترین محتوای آموزشی خودتان را بسازید. اطمینان حاصل کنید تمام مقدمات مورد نیاز را پوشش داده‌اید تا دید کامل و درستی از محتوای آموزشی داشته باشید.

می‌توانید محتوا را خودتان انتخاب کنید، خودتان برنامه‌ریزی کنید و میزان کمکی را که در طول مسیر نیاز دارید مشخص کنید. ساختن فهرست واژگان و فلش‌کارت‌های مورد نیازتان، فوق‌العاده ساده است؛ بنابراین یادگیری‌تان با روندی مشخص و درست ادامه پیدا می‌کند.

صرف نظر از اینکه چگونه محتوای آموزشی را انتخاب می‌کنید، این مسئله را در نظر داشته باشید که یکی از مواردی را که در ادامه معرفی می‌کنیم انتخاب کنید یا محتوایی را انتخاب کنید که حداقل به این منابع شبیه باشند.

کتاب گرامر (مثل کتاب Complete Spanish Grammar یا Easy French Step-by-Step)

پادکست (هر کدام از پادکست‌های فوق‌العاده‌ای که می‌توانید به صورت آنلاین پیدا کنید)

اپلیکیشن‌های دیکشنری (مثل English-Korean Dictionary یا French-English Dictionary)

اپلیکیشن ترجمه (مثل Google Translate)

اپلیکیشن فلش‌کارت (مثل Anki)

اپلیکیشن تبادل زبانی (مثل Bilingua یا HelloTalk)

آموزش‌ها و دستور‌العمل‌ها (کانال یوتیوب Butterfly Spanish برای زبان اسپانیایی یا Sweet and Tasty TV برای زبان کره‌ای)

وبسایت مدرس یا مربی زبانی (مثل Verbling؛ وبسایتی که می‌توانید در آن مدرس یا مربی زبان پیدا کنید و بر اساس قیمت و تخصص یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و درس‌هایتان را با آن‌ها و از طریق وبسایت دنبال کنید.)

حتی اگر یک زبان‌آموز بصری هستید، فقط محتوای بصری را انتخاب نکنید. پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی را هم امتحان کنید. از تمام ابتکار و خلاقیتتان استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ مطلب یا مبحثی را که می‌تواند برایتان مفید باشد از دست نمی‌دهید.

ترکیب، تطبیق و استفاده

بیایید فرض کنیم برنامه آموزشی مناسبتان را پیدا کردید. از آنجایی که هیچ برنامه‌ای بی‌نقص و عالی نیست و تمام جنبه‌های زبان را پوشش نمی‌دهد، ممکن است در حوزه‌های دیگر به دنبال آن‌ها بگردید. خودتان را محدود نکنید و از هر محتوای دیگری که می‌توانید استفاده کنید تا نیازهایتان را رفع کند.

برای مثال ممکن است در فصلی از کتاب گرامرتان درباره افعال فرانسوی صحبت نشده باشد، اما در ویدیویی در یوتیوب به طور کامل به آن پرداخته شده باشد. نترسید و هر محتوایی که می‌تواند مشکلات و نیازهای شما را رفع کند، انتخاب کنید.

دور انداختن، دور انداختن، دور انداختن

تا به حال تجربه این را داشتید که دو ساعت مطلبی را بخوانید و حتی یک کلمه از آن را متوجه نشوید؟ شاید این اتفاق به شما می‌گوید باید آن مطلب را رها کنید و به سراغ مطلب دیگری بروید.

باید در برابر دورانداختن و رها کردن مطالب بی‌رحم باشید. بله، مطالب زیادی وجود دارد که البته همه آن‌ها برای شما مناسب نیست. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم زمان کافی ندارید که همه این مطالب را بخوانید. کلید اصلی موفقیت این است که خیلی سریع بتوانید بفهمید کتاب، کانال یوتیوب یا مربی زبان به درد شما می‌خورد یا نه. اگر جوابتان منفی است، رهایش کنید!

3.فیدبک‌های زیادی دریافت کنید

پیش از این، درباره اهمیت خودآگاهی و خودشناسی در یادگیری مستقل زبان صحبت کردم. برای اینکه این اتفاق بیافتد، باید از دیگران و به مقدار زیاد فیدبک دریافت کنید. فیدبک‌ها به شما می‌گویند آیا در مسیر درست قرار دارید و در حال حرکت به سمت اهدافتان هستید یا به یک تغییر و تحول نیاز دارید.

در ادامه فعالیت‌هایی را به شما می‌گوییم که می‌توانید با کمک آن‌ها به طور مستقیم از دیگران فیدبک بگیرید:

  • انجام تمرین‌های زبان
  • ضبط کردن صدا به زبان مقصد
  • صحبت کردن یا یک بومی و درخواست کمک و راهنمایی
  • عضویت و فعال بودن در انجمن‌ها و گروه‌های یادگیری زبان
  • نوشتن یادداشت و خاطرات یادگیری زبان
  • انتخاب یک شریک تبادل زبانی

فعالیت‌هایی از این قبیل به زبان‌آموزان کمک می‌کند سرعت و مسیرشان در رسیدن به مقصد را تنظیم کنند. بر اساس نمره‌ای که در آزمون‌ها می‌گیرید، نظراتی که بومیان درباره شما دارند و چیزی که در خاطراتتان می‌نویسید و می‌خوانید، می‌توانید بفهمید نیاز به تغییر دارید یا نه.

همه چیز درباره یادگیری زبان به صورت مستقل

4.تغییرات خودتان را اعمال کنید

همانطور که پیش‌تر گفته شد، زبان‌آموزان مستقل خودشان برنامه و مسیرشان برای یادگیری زبان را تعیین می‌کنند. می‌توانید از هر کسی که می‌خواهید کمک بگیرید، اما در نهایت این شما هستید که باید در مواقع لزوم تغییرات را اعمال کنید و مسیر یا روشتان را تغییر بدهید.

در ادامه بعضی از تغییراتی را که درباره آن صحبت کردیم بیان می‌کنیم:

می‌توانید اهدافتان را تغییر بدهید. برای مثال، می‌توانید اهدافتان را بازبینی کنید، گسترش بدهید یا آن را به کلی عوض کنید.

می‌توانید محتوا و مطالب آموزشی‌تان را تغییر بدهید. به خصوص اگر با خواندن آن‌ها خوابتان می‌گیرد.

می‌توانید مدرس یا مربی زبانتان را عوض کنید.

می‌توانید برنامه مطالعه یا زمانی را که برای مطالعه کنار گذاشتید تغییر بدهید.

می‌توانید خود زبان را تغییر بدهید.

در واقع می‌توانید همه چیز را تغییر بدهید. یکی از بهترین مزایای زبان‌آموز مستقل بودن این است که زندانی نیستید و کسی شما را مجبور نکرده کاری کنید یا مطلبی را بخوانید. خودتان صاحب اختیار برنامه درسی‌تان هستید و ریش و قیچی دست خودتان است.

حالا سوال اینجاست که چه زمانی باید تغییر ایجاد کنید؟ منظورم این است که یک برنامه درسی جدید و انتخاب یک مربی فرانسه جدید در ابتدا خیلی چالش برانگیز است، حتی اگر بتوانید به خوبی خودتان را با شرایط وفق بدهید. بنابراین چطور می‌توانید بفهمید چیزی برای شما مفید نیست و حالا وقت آن رسیده که تغییرات را اعمال کنید؟ سوال خوبی است!

قوانین سه‌گانه را دنبال کنید

سه جلسه با مربی جدیدتان کار کنید. بعد از این سه جلسه هنوز نتوانستید با او ارتباط برقرار کنید؟ قطعا فرد دیگری خیلی بهتر می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند و از همان ابتدا با هم هماهنگ شوید.

سه جلسه از کار کردن طبق برنامه جدیدتان می‌گذرد و هیچ پیشرفتی حس نمی‌کنید؟ یک برنامه دیگر را امتحان کنید.

وقتی کاری که در حال انجام آن هستید، شما را به هدفتان نزدیک نمی‌کند یا خیلی کند اتفاق می‌افتد؛ راه و روش دیگری را امتحان کنید. (همیشه می‌توانید اوضاع را به نفع خودتان تغییر بدهید.)

یادتان باشد این چهار موردی که گفتیم، مواردی هستند که به عنوان یک زبان‌آموز مستقل باید انجام بدهید.

برنامه‌ریزی شخصی و مسئول یادگیری خود بودن، حس آزادی خوبی به آدم می‌دهد و تا انتهای مسیر یادگیری همراهمان خواهد بود. امیدوارم از تمام فرصت‌ها استفاده کنید.

موفق باشید!


بیشتر بخوانید:ساختار آزمون تافل و هر آنچه که راجع به نحوه برگزاری آن باید بدانید


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید