IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
روش‌هایی برای تبدیل یادگیری زبان به یک عادت روزانه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
22 مرداد 1398

روش‌هایی برای تبدیل یادگیری زبان به یک عادت روزانه

تا به حال شده به این فکر کنید که یادگیری یک زبان جدید کار سخت و طاقت‌فرسایی است؟ تا به حال شده وقت یادگیری و مطالعه‌ی خود را عقب بیندازید و نهایتا سراغش نروید؟ تا به حال شده یادگیری یک زبان جدید را آغاز کنید ولی در نیمه‌ی راه خسته شوید و آن را کنار بگذارید؟

ما در اینجا روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها، یادگیری یک زبان جدید را به یک عادت روزمره تبدیل کنید؛ درست مثل چندزبانه‌ها

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
  1. اهداف کوچک و قابل دستیابی تعیین کنید

«می‌خواهم به زبان فرانسه صحبت کنم» هدف بزرگی است. برای اینکه بتوانید به مکالمه در هر زبانی تسلط پیدا کنید، باید صد‌ها ساعت تمرین و مطالعه کنید و این زمانی به وقوع می‌پیوندد که شما تمام وقت در حال مطالعه و یادگیری باشید. برای اینکه بتوانید از این مرحله عبور کنید، باید اهداف منطقی، قابل کنترل و کوچکی در نظر بگیرید. «من می‌خواهم سه درس اپلیکیشن Busuu را هفته‌ی بعد یاد بگیرم» هدفی قابل دستیابی است و به شما انگیزه می‌دهد. سعی کنید در پایان هر هفته اهداف کوچکی را در نظر بگیرید و پیشرفت خود را در آن مشاهده کنید: البته مراقب باشید که این اهداف هوشمندانه هم باشند.

  1. به خودتان تلقین کنید که شما می‌توانید

زبان‌آموزانی که دائما با خود این جمله را تکرار می‌کنند: «من می‌توانم یک زبان جدید یاد بگیرم»، احتمال اینکه یک زبان جدید را یاد بگیرند بیشتر است. عجیب و غریب به نظر می‌رسد؟ در دنیای دانش آکادمیک، به این مفهوم ‘self-efficacy’ یا «خودکارآمدی» می‌گویند. به طور گسترده، کسانی که اعتقاد دارند می‌توانند مهارت جدیدی را با موفقیت یاد بگیرند، احتمال اینکه به هدفشان برسند بالاتر است. خبر خوب این است که شما می‌توانید ذهن خود را برای اینگونه مثبت‌اندیشی تربیت کنید. فقط کافی است بگویید: «بله، من می‌توانم انجامش دهم!» و به جای اینکه خودتان را به خاطر انجام ندادن کاری سرزنش کنید که در آن به حد کافی خوب نیستید، روی اهداف کوچک‌تر و ساده‌تر تمرکز کنید.

راهنمای یادگیری زبان انگلیسی قدم به قدم تا موفقیت

  1. از استراتژی‌هایی که قبلا برای شما کار می‌کرد استفاده کنید

وقتی که ما با زبان‌آموزان موفق مصاحبه کردیم، آن‌ها به ما گفتند که برای دستیابی به اهداف خود در یادگیری زبان انگلیسی از چند استراتژی استفاده می‌کنند و از الگوهای یادگیری خود در زمان مدرسه الهام می‌گیرند. الگویی که به یک شخص در یادگیری کمک می‌کند، ممکن است به درد شخص دیگری نخورد. به موضوعات و مهارت‌هایی که در گذشته به دست آورده‌اید فکر کنید. آیا طبق یک برنامه‌ی درسی مطالعه می‌کردید یا با دوستتان درس می‌خواندید؟ به احتمال زیاد، چیزی که در گذشته به شما کمک می‌کرده هم اکنون نیز به شما کمک خواهد کرد.

  1. آهسته و پیوسته پیش بروید

ما از میلیون‌ها زبان‌آموز اطلاعات جمع کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که زبان‌آموزانی که مدت‌زمان کوتاه‌تری را به مطالعه مشغول می‌شوند، تعداد جلسات بیشتری به مطالعه می‌پردازند و از کسانی که در یک روز تمام وقت خود را به یادگیری اختصاص می‌دهند، بیشتر یاد می‌گیرند. یک یادآور در تقویم تلفن همراهتان نصب کنید و از این روش تا جایی که می‌توانید در روزهای هفته استفاده کنید.

  1. به جای بلند پروازی، به دنبال پیشرفت‌های تدریجی باشید

یادگیری زبان جدید مثل دو ماراتون است، نه دو سرعت. با این حقیقت از همان ابتدا کنار بیایید تا پیشاپیش در مسیر موفقیت قرار بگیرید. خصوصا اگر یک کار تمام وقت دارید یا سرتان خیلی شلوغ است، رسیدن به مرحله‌ی پیشرفته ممکن است یک تا چند سال طول بکشد. البته، هرچه بیشتر وقت بگذارید، بیشتر به این مرحله نزدیک می‌شوید. اما اگر فقط یک ساعت در هفته وقت بگذارید، احتمالا پیشرفت تدریجی و کاملا یکنواختی خواهید داشت و بعد از یک ماه فقط می‌توانید مکالمات کوتاهی برقرار کنید.

  1. برای تمرین خود، تشریفات خاصی اجرا کنید

فرض کنیم شما ساعت یازده صبح بهتر از بقیه‌ی مواقع زبان یاد می‌گیرید. اگر چنین است، تشریفات خاصی را در حدود آن زمان در نظر بگیرید. برای خودتان یک فنجان قهوه بریزید و ایمیل‌ها (یا تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ) را ببندید. سپس به مدت 10-20 دقیقه واقعا روی درس‌ها تمرکز کنید. اگر قوانین و تشریفات کوچک و بامزه‌ای برای مطالعه فراهم کنید، در انجام تمرین‌ها به شما انگیزه و انرژی بیشتری می‌بخشد؛ حتی اگر در آن روز حواستان پرت باشد و حوصله‌ی کمتری داشته باشید.

  1. خود را در حالی که به زبان جدید صحبت می‌کنید، تصور کنید

اگر خودتان را در سفر بعدی به مادرید و در حالی تصور می‌کنید که مثل بلبل به زبان اسپانیایی صحبت می‌کند، وقتتان را تلف نکرده‌اید. همین فانتزی‌های شما از موفقیت است که برای یادگیری زبان و سروکله زدن با چالش‌ها و سختی‌های آن انگیزه می‌دهد. پس حتما در روتین یادگیری زبان، این تصورات و رویاپردازی‌ها را نیز قرار دهید.

  1. دنبال کسانی بگردید که الگوی شما باشند

کسانی را پیدا کنید که مثل شما همان زبان را یاد می‌گیرند و پیشرفت آن‌ها را درنظر بگیرید. اجازه دهید آن‌ها به شما انگیزه بدهند. با جستجو در اپلیکیشن‌های یادگیری مختلف، می‌توانید شریک تبادل زبانی پیدا کنید و در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و Medium، مسیر یادگیری زبان توسط آن‌ها را دنبال کنید.

  1. کاری را انجام دهید که بیشتر از آن لذت می‌برید

شاید شما عاشق گرامر باشید ولی از نوشتن (writing) متنفر باشید. درست مثل زمانی که پدر و مادر شما، کنار غذای مورد علاقه‌تان کمی سبزیجات پخته می‌ریزند. حتما در یادگیری زبان جدید توازن ایجاد کنید، برای مثال ممکن است تمام وقت خود را روی تمرین نکات و مهارت‌هایی صرف کنید که به آن‌ها علاقه دارید. ولی در این هنگام، کمی از نکاتی را که از آن‌ها متنفر هستید هم تمرین کنید. به این ترتیب، همیشه از تمرین و یادگیری لذت می‌برید.

  1. استراحت کنید

این شاید عجیب یا غیرمنطقی به نظر برسد، اما همانطور که بدن شما بعد از جلسات سخت بدنسازی به استراحت نیاز دارد، مغز شما هم بعد از یادگیری زبان به استراحت نیاز دارد. زبان آموزان زیادی گزارش کرده‌اند که استراحت کوتاه در طول مسیر یادگیری مفید بوده و حتی متخصصانی که روی این رشته مطالعه می‌کنند، با این امر موافق هستند.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید