IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
اضطراب یادگیری زبان خارجی رو دارید
امتیاز کاربران: 4.8/5
نویسنده: ایرانمهر
9 دی 1402

اضطراب یادگیری زبان خارجی رو دارید؟: 12 نکته برای به دست آوردن سریع اعتماد به زبان

اضطراب یادگیری زبان خارجی  یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که اکثر افراد در زمان یادگیری یک زبان جدید و به خصوص زبان انگلیسی با آن مواجه می‌شوند و به دنبال راهکاری برای غلبه بر این چالش هستند. زمانی که بتوانید بر این چالش غلبه کنید فرایند آموزش زبان انگلیسی می‌تواند به میزان زیادی برای شما ساده‌تر شده و شما بتوانید نتایج بهتری را نیز از طی کردن این فرایند دریافت کنید. از طرف دیگر با غلبه بر استرس می‌توانید به‌راحتی اقدام به آموزش گرامر زبان انگلیسی کرده و از گرامر این زبان نیز به‌درستی استفاده کنید.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم 12 نکته موثر را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک رعایت کردن این دوازده نکته به شما در کاهش اضطرابی که برای یادگیری یک زبان جدید دارید کمک شایانی خواهد کرد. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در طول یادگیری یک زبان جدید حجم زیادی از استرس و اضطراب را تجربه می‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کرده و اطلاعات موردنیاز خود را در این خصوص به دست بیاورید.

یک رویکرد یادگیری جدید را امتحان کنید

اضطراب یادگیری زبان خارجی که برای شما پیش می‌آید ممکن است ناشی از تلاش برای یادگیری به روشی باشد که با سبک یادگیری شما مطابقت ندارد. پس ممکن است لازم باشد تا شما این رویکرد را تغییر دهید. یادگیری با سبک مناسب منجر به موفقیت بیشتر در یادگیری زبان شده و این موضوع به نوبه خود می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما نیز کمک کند که اعتماد به نفس دشمن هرگونه اضطراب است. اگر شما هم سبک یادگیری خود را نمی‌شناسید سعی کنید ارزیابی هوش چندگانه را امتحان کنید.

با این ارزیابی می‌توانید سبک یادگیری خود را پیدا کنید. در ادامه برخی از رویکردهای یادگیری را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • غوطه‌ور شدن در زندگی واقعی: این روش آزمایش شده و واقعی برای گذراندن زمان زیادی در کشور یا مکانی است که به زبان مقصد شما در آن صحبت می‌شود. مهم نیست که هدف شما از زندگی در این منطقه چیست. در هر صورت با این کار می‌توانید سعی کنید زبان را بیاموزید و اعتماد به نفس خود را از این طریق افزایش دهید.
  • استفاده از نرم‌افزار یادگیری زبان: این روش برای دانش‌آموزانی است که ذهنی سازمان‌یافته و زمانی فشرده برای یادگیری دارند. اگر نظم و انضباط برای یادگیری مستقل دارید می‌توانید از این نرم‌افزارها برای یادگیری بهتر و بهینه‌تر استفاده کنید.
  • یادگیری در کلاس: یادگیرنده‌ای که فاقد نظم است معمولا در کلاس درس شکوفا می‌شود. شما نیازمند معلمی خواهید بود که شما را مسئول بداند و اهداف کوچک‌تری را برای کمتر ترسیدن شما در نظر بگیرد. از طرف دیگر بازخوردی که شما در کلاس درس دریافت می‌کنید نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید اضطراب یادگیری زبان خارجی را به میزان زیادی کاهش دهید.
  • آموزش انفرادی با گروه‌های کوچک: در این روش شما نیازمند افراد کمتری برای یادگیری هستید تا بتوانید سطح مناسبی از توجه را به خود جلب کنید. این سبک از یادگیری برای افرادی که درون گرا هستند می‌تواند یک روش بسیار جذاب باشد.
  • غوطه‌ور کردن خود با ویدئوها، تلویزیون و سایر رسانه‌های اجتماعی: مجموعه‌ای از برنامه‌های سرگرم‌کننده، موسیقی‌ها، فیلم‌ها و ویدئوهای یوتیوب را پیدا کنید که به زبان مقصد شما صحبت می‌کنند. با این کار می‌توانید خود را در معرض محیطی به زبان مقصد قرار داده و روی مهارت زبان خود کار کنید.
اضطراب یادگیری زبان

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

روی ارتباطات تمرکز کنید

هدف از یادگیری زبان صحبت کردن کامل نیست. این‌که از خودتان انتظار داشته باشید که بدون خطا صحبت کنید نه‌تنها فشار دیوانه‌کننده‌ای را به شما وارد می‌کند؛ بلکه انتظاری کاملا غیرواقعی است. در واقعیت هرچه بیشتر به خود فشار بیاورید که به‌صورت کامل صحبت کنید هیچ‌وقت جرئت صحبت کردن پیدا نخواهید کرد. برای ارتباط 100 درصد شما باید مرتکب اشتباهات زیادی شوید. این اشتباهات ممکن است در گرامر یا تلفظ شما باشند. با این حال از تمامی این‌ها می‌توانید درس بگیرید.

برای کاهش اضطراب یادگیری زبان خارجی در نظر بگیرید که شما در زبان مادری خود نیز ممکن است مرتکب اشتباه شوید؛ ولی شخص مقابل به‌راحتی متوجه منظور شما شده و پاسخ شما را نیز می‌دهد. پس برای یادگیری یک زبان جدید نیز نیازی نیست که اضطراب و استرسی برای اشتباه کردن داشته باشید. سعی کنید به خودتان تعهد دهید که برای مثال هر هفته 30 دقیقه مکالمه به آن زبان داشته باشید حتی اگر مرتکب اشتباه شوید. با این کار می‌توانید ترس خود از اشتباه کردن را از بین ببرید و نتایج بهتری را نیز دریافت کنید.

افکار منفی خود را از بین ببرید

در بسیاری از مواقع این تحریف‌های شناختی ما هستند که مانع از موفقیت در یادگیری زبان می‌شوند. زمانی که شما این تحریفات را بشناسید می‌توانید به آنها مسلط شده و کمتر خود را درگیر آنها کنید. از جمله این تحریفات منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به میزان زیادی در افزایش اضطراب یادگیری زبان خارجی کمک می‌کنند:

  • فیلتر کردن: من گرامر را رعایت کرده و بسیار روان صحبت کردم؛ ولی تنها چیزی که مهم است این است که من یک کلمه را اشتباه گفتم.
  • تفکر قطبی: من باید کامل به زبان خارجی صحبت کنم وگرنه شکست خورده‌ام.
  • تعمیم بیش از حد: از آنجایی که پنج سال پیش سعی کردم به زبان اسپانیایی صحبت کنم و آن را رها کردم پس بازهم اگر شروع کنم رها خواهم کرد.
  • نتیجه‌گیری سریع: افرادی که زبان مادریشان این زبان است احتمالا من را به خاطر اشتباهات زیاد قضاوت خواهند کرد.
  • مغالطه انصاف: این منصفانه نیست که برخی از مردم پولی برای تحصیل در خارج از کشور داشته باشند و تقریبا یک شبه دانش زبان را بیاموزند.
  • سرزنش: تقصیر معلم من است که من در یک زبان مهارت ندارم.
  • باید: تا الان باید مسلط شده باشم.

حال که با این تحریفات آشنا شدید وظیفه شماست که آنها را درک کرده و از این‌که مانع شما شوند جلوگیری کنید.

تمرین مهارت های زبانی

اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید

اگر کمال‌گرایی شما را وادار می‌کند برای غیرممکن‌ها تلاش کنید نمی‌توانید در یادگیری زبان پیشرفت چندانی داشته باشید. کمال‌گرایی و اضطراب از یکدیگر تغذیه می‌کنند. پس مهم است که مطمئن شوید اهداف یادگیری زبان شما واقع‌بینانه و قابل دستیابی هستند. حال ممکن است این سوال به ذهن برسد که چگونه متوجه شویم یک هدف غیرواقعی است؟ یک نشانه مهم این است که اگر برای هدف خود به‌صورت جدی تلاش می‌کنید و به آن نزدیک نمی‌شوید پس احتمالا هدف شما غیرواقعی است.

پس برای این‌که بتوانید اضطراب یادگیری زبان خارجی را تا حد امکان کاهش دهید باید سعی کنید که اهداف واقع‌بینانه‌ای را در این زمینه تعیین کنید.

اشتباهات زیادی را مرتکب شوید

در کلاس آموزش زبان از اشتباهات استقبال می‌شود. ما در چنین کلاس‌هایی به اشتباهاتی که انجام می‌دهیم اخم نمی‌کنیم؛ بلکه تلاش می‌کنیم تا آنها را رفع کرده و ادامه دهیم. در واقع دانش‌آموزان زبان باید از همان روزهای اول بدانند که اشتباه کردن بخشی از کلاس درس آنها به شمار می‌آید. به این ترتیب اضطراب یادگیری زبان خارجی در آنها به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

در واقع ما همیشه باید به خاطر داشته باشیم که یادگیری زبان یک سفر پر از خطا است و هر کسی می‌تواند مرتکب اشتباه شود. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید بتوانیم از اشتباهات خود درس‌هایی را بیاموزیم. ما باید بیاموزیم که اشتباهات به افزایش مهارت ما کمک می‌کنند. پس دفعه بعدی که اشتباه کردید به این چشم به آن نگاه کنید که این اشتباه می‌تواند چیزی را به شما آموزش دهد.

اضطراب یادگیری زبان های خارجی

روی گرامر تمرکز نکنید

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به افزایش اضطراب یادگیری زبان خارجی کمک کند این است که بسیاری از دانش‌آموزان زبان تمرکز زیادی روی گرامر زبان دارند و همین موضوع نیز باعث به وجود آمدن اضطراب زیاد در آنها می‌شود. با وجود این‌که گرامر به طور غیرقابل انکاری برای دقت زبانی بسیار مهم است؛ ولی تمرکز زیاد روی آن می‌تواند مانع از برقراری ارتباط و مانع از توسعه روانی شما شود.

یادگیری زبان ذاتا پویا و غوطه‌ور است و تعادل بین عناصر مختلف از جمله واژگان، تلفظ، موضوع و فرهنگ را نیاز دارد. تاکید بیش از حد روی گرامر ممکن است به خودآگاهی و ترس از اشتباه منجر شده و باعث شود تا اضطراب شما به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

به خودتان استراحت دهید

معمولا فشار آوردن در شرایط مختلف می‌تواند مفید و موثر واقع شود و اثرات کوتاه‌مدتی را نیز به همراه داشته باشد؛ ولی در حین آموزش زبان مهم‌ترین چیزی که وجود دارد این است که بتوانید به خودتان استراحت دهید تا بتوانید اثرات کوتاه‌مدت را به اثرات بلندمدت تبدیل کنید. به همین علت نیز باید به دنبال فعالیت‌های یادگیری زبانی باشید که باعث به وجود آمدن استرس در شما نمی‌شوند. برای مثال می‌توانید از انواع بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سرگرم‌کننده در این زمینه استفاده کنید.

استفاده از این بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌تواند به میزان زیادی به کاهش اضطراب یادگیری زبان خارجی شما کمک کرده و نتایج فوق‌العاده‌ای را در یادگیری یک زبان جدید برایتان به وجود بیاورد.

به خودتان جایزه دهید

پاداش دادن به خود می‌تواند یک استراتژی قدرتمند برای کاهش اضطراب در زمان یادگیری یک زبان خارجی باشد که به شما کمک می‌کند تا در فرایند یادگیری انگیزه خود را نیز حفظ کنید. یادگیری یک زبان جدید همواره می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و به همین علت نیز تعیین نقاط عطف قابل دستیابی برای حفظ انگیزه ضروری است. اجرای یک سیستم پاداش ساده می‌تواند احساس موفقیت را در شما به وجود آورده و رفتار مثبت شما را تقویت کند.

پس مثلا دفعه بعدی که از فاعل به‌درستی در جمله خود استفاده کردید خودتان را به یک بستنی مهمان کنید. این کار نه‌تنها می‌‌تواند به حفظ انگیزه شما کمک کند؛ بلکه به میزان زیادی به کاهش اضطراب یادگیری زبان خارجی نیز کمک خواهد کرد و نتایج فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد.

از همکلاسی‌ها، پارتنرها و معلمان خود کمک بگیرید

زمانی که دانش‌آموزان بدانند در فرایند یادگیری یک زبان جدید دوستانشان در کنارشان هستند کمتر نگران موقعیت خود در یادگیری زبان می‌شوند. به همین دلیل هرکاری که انجام می‌دهید سعی کنید از دیگران نیز کمک و حمایت بگیرید و برای مثال موفقیت‌‌های یکدیگر را جشن بگیرید. روش‌های مختلفی را می‌‌توانید برای انجام این کار امتحان کنید، برای مثال می‌توانید با صحبت کردن، خندیدن، ساختن شوخی‌های جدید و … این کار را انجام دهید تا احساس حمایت را از یکدیگر بگیرید.

یادگیری مشارکتی یکی از بهترین روش‌هایی است که برای کاهش اضطراب یادگیری زبان خارجی وجود دارد. به همین علت است که وقتی دانش‌آموزان در کلاس درس زبان شروع به یادگیری کرده و از یکدیگر کمک می‌گیرند می‌توانند نتایج بهتر و سازنده‌تری را در فرایند یادگیری یک زبان خارجی به وجود بیاورند.

یک شخصیت جایگزین بسازید

پذیرش شخصیت جایگزین در حین صحبت کردن به زبان خارجی می‌تواند یک استراتژی خلاقانه و بسیار موثر باشد که به کاهش اضطراب شما در طی یادگیری آن زبان کمک شایانی کند. این رویکرد به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا به‌صورت ذهنی وارد نقشی شده و فاصله روانی بین خود و ترس احتمالی که از قضاوت دارند را از بین ببرند. با اتخاذ یک شخصیت متفاوت مرتبط با زبان مقصد افراد ممکن است تمایل بیشتری به پذیرش اشتباهات و خطر قضاوت شدن داشته باشند.

این دگرگونی می‌تواند بسیار نیرومند بوده و به میزان زیادی در کاهش اضطراب یادگیری زبان خارجی مفید واقع شود. در این رویکرد به جای منبع استرس، تمرکز شما روی ایده زبان به‌عنوان ابزاری برای ارتباط برقرار کردن با دیگران خواهد بود. این کار نه‌تنها اضطراب را کاهش می‌دهد؛ بلکه عنصری از بازیگوشی را به فرایند یادگیری زبان اضافه می‌کند و آن را به تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر تبدیل می‌کند.

اضطراب یادگیری زبان خارجی

از تکنیک‌های آرامش و ذهن آگاهی استفاده کنید

تکنیک‌های ذهن‌آگاهی مانند تنفس عمیق و مدیتیشن می‌توانند به زبان‌آموزان کمک کنند تا در فرایند یادگیری زبان حضور داشته باشند و احساس آرامش و تمرکز بیشتری را تجربه کنند. درگیر شدن در تمرینات تمدد اعصاب قبل از تمرین زبان می‌تواند میزان تنش و عصبی بودن را کاهش داده و محیط بهتری را برای یادگیری شما فراهم کند. اگر با روش‌های ذهن آگاهی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که تجسم یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در ذهن آگاهی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این روش به منظور اضطراب یادگیری زبان خارجی می‌تواند به یادگیرندگان و دانش‌آموزان این امکان را بدهد تا تعاملات زبانی موفقی را به تصویر بکشند و با ایجاد ارتباط مثبت بتوانند دلهره‌ای که در آنها به وجود آمده را کاهش دهند. زمانی که این روش‌ها را در قالب یک مجموعه کامل در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهید آنها می‌توانند در مواجهه با چالش‌های زبانی انعطاف‌پذیری بیشتری را تجربه کرده و سفری که برای یادگیری زبان آغاز کرده‌اند را هم با آرامش بیشتر و هم به‌صورت آگاهانه‌تر و هدفمندتر دنبال کنند.

با رول پلی تمرین کنید

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید یکی از بهترین و جذاب‌ترین روش‌هایی که به منظور کاهش اضطراب یادگیری زبان خارجی وجود دارد و شما هم می‌توانید از آن استفاده کنید تمرین کردن با رول پلی است. زبان آموزان می‌توانند به طور موثر اضطراب خود در طی یادگیری یک زبان خارجی را با تمرین کردن به‌صورت رول پلی و نقش آفرینی به میزان زیادی کاهش دهند. در این روش آنها می‌توانند بستری پویا و تعاملی را برای خود ایجاد کنند تا مهارت‌های زبانی را در یک محیط کاملا کنترل شده و حمایتی تمرین کنند.

با فرض شخصیت‌های مختلف در یک مکالمه شبیه‌سازی شده، دانش‌آموزان می‌توانند اعتماد به نفس بیشتری را در فرایند آموزش به دست بیاورند و از طرف دیگر توانایی‌های ارتباطی خود را نیز اصلاح کنند. همین عامل نیز به آنها کمک می‌کند تا بتوانند به‌صورت بالقوه اضطرابی که دارند را کاهش داده و در دنیای واقعی نیز با مشکلات کمتری مواجه شوند. این رویکرد به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا زبان را در محیطی بدون خطر تجربه کنند و حس بازیگوشی و اکتشاف را ترویج کنند که مدیریت دلهره و اضطراب را برای آنها ساده‌تر می‌کند.

نکته بسیار مهم دیگری که باید در این خصوص به آن دقت داشته باشید این است که این روش تمرینی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بتوانند درک فرهنگی بیشتری را نیز از زبان مقصد خود به دست بیاورند؛ چرا که آنها مجبور می‌شوند در سناریوهای معتبر زیادی حضور پیدا کرده و مکالماتی را در زمینه‌های متفاوت داشته باشند.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره کاهش اضطراب یادگیری زبان خارجی پاسخ دهیم.

آیا عدم تمرکز روی گرامر می‌تواند به کاهش اضطراب در طی یادگیری یک زبان خارجی تاثیرگذار باشد؟

بله، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید روی مهارت مکالمه خود تمرکز داشته باشید و در نتیجه استرس شما در زمان صحبت کردن به یک زبان خارجی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

آیا کمال‌گرایی می‌تواند به افزایش استرس یادگیری یک زبان خارجی منجر شود؟  

بله، افراد کمال‌گرا در بیشتر مواقع اهداف بسیار بزرگی را برای خود تعیین می‌کنند و چون نمی‌توانند به این اهداف دست پیدا کنند خیلی سریع ناامید می‌شوند. با تعیین اهداف کوچک خیلی راحت می‌توانید استرس خود را کاهش دهید.

سخن پایانی

اضطراب یادگیری زبان خارجی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اکثر افراد در زمان یادگیری یک زبان جدید تجربه می‌کنند. برای کاهش این اضطراب شما می‌توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید که هریک از آنها دارای مزایای مخصوص به خود هستند. در صورتی که شما هم علاقه‌مند به یادگیری یک زبان خارجی مانند زبان انگلیسی یا آلمانی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: پنج نکته‌ی ضروری در آغاز یادگیری زبان خارجی

بیشتر بخوانید: روش امروزی یادگیری گرامر در یک زبان خارجی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.8 از 5 از 37 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید