IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
راه هایی برای گفتن زیبا به زبان های زنده دنیا
امتیاز کاربران: 3.7/5
نویسنده: ایرانمهر
27 خرداد 1398

کلمه «زیبا» به ۱۴ زبان دنیا

اگر به دنبال «کلمه‌ای دیگر برای گفتن زیبا» هستید، مقاله درستی را انتخاب کردید!

در زبان انگلیسی کلمات زیادی هستند که معنی «beautiful» دارند. می‌توانید به کسی بگویید cute، pretty، elegant، handsom و بسیاری کلمات دیگر که به معنی زیبا هستند. بنابراین برای یک کلمه در زبان انگلیسی، مترادف‌های زیادی وجود دارد و هر روز و همیشه هم کلمات جدیدی اضافه یا حذف می‌شوند (مثل “looking fly” یا “on fleek”).

نظر شما را نمی‌دانم، اما من از اینکه همیشه از کلمات تکراری استفاده کنم، خسته شدم. بخشی از جذابیت‌های یادگیری زبان‌های جدید همین است. با دانستن زبان‌های دیگر، یاد می‌گیرید با روش‌های جدید خودتان را ابراز کنید و بسیاری از زبان‌ها، کلماتی خاص و منحصربه‌فرد دارند که قابل ترجمه به زبان‌های دیگر نیستند! عاشق این مدل کلمات هستم!

قطعا در زبان‌های مختلف در سراسر جهان، با کمبود واژه برای گفتن «beautiful» مواجه نیستیم. در این مقاله به شما یاد می‌دهم «زیبایی» را به 14 زبان مختلف ابراز کنید، بنابراین می‌توانید دوستتان، یکی از اعضای خانواده یا عشق زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار بدهید. با گفتن یک جمله یا یک عبارت بی‌نقص، لحظه را برای همیشه در ذهن خودتان و دیگران ثبت کنید.

کلمه «زیبا» به ۱۴ زبان دنیا

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

«beautiful» در زبان اسپانیایی Hermosa / Hermoso

در زبان اسپانیایی، وقتی می‌خواهید کسی را «زیبا» (beautiful) یا «جذاب» (gorgeous) خطاب کنید، به او می‌گویید hermoso یا hermosa. اما در زبان اسپانیایی هم ده‌ها راه وجود دارد برای اینکه درباره زیبایی کسی صحبت کنید. دو کلمه دیگر که می‌توانید در زبان اسپانیایی از آن‌ها استفاده کنید، bello و bella و به معنی «دوست داشتنی» (lovely) است و کلمات مشابهی مثل guapo/guapa (handsome) یا bonito/bonita (pretty) هم گاهی در مکالمات و جملات استفاده می‌شوند. کلماتی که به “o” ختم می‌شوند، مذکر و کلماتی که به “a” ختم می‌شوند، مونث هستند. حواستان را جمع کنید و مطمئن باشید از جنیست درست برای صحبت کردن با مخاطبتان استفاده می‌کنید و به جنسیت اسمی که در حال توصیف آن هستید دقت کنید. کلماتی که در بالا گفتیم، معمول‌ترین روش‌های گفتن «زیبا» به زبان اسپانیایی هستند. در نظر داشته باشید کلمه Hermosa بیشتر در موقعیت‌های رسمی استفاده می‌شود.

می‌توانید کمی طنز و شوخی را هم وارد صحبت‌هایتان کنید و کسی را «tasty» یا «dreamy» خطاب کنید. می‌توانید بگویید مثل پنیر رویایی و دلنشین هستی: estar como un queso.

«beautiful» در زبان فرانسه Beau / Belle

درست مثل زبان اسپانیایی، در زبان فرانسه هم برای کلمات جنسیت تعیین می‌شود. بنابراین «زیبا» در زبان فرانسه یا beau برای یک مرد یا belle برای یک زن (یا اسم مذکر و مونث) است. برای اینکه راحت‌تر باشید، می‌توانید بگویید (”magnifique (“magnificent که برای توصیف چیزی یا کسی استفاده می‌شود که بسیار زیبا و جذاب است. اگر روزی خواستید درباره زیبایی کسی اغراق و تملق کنید می‌توانید از جمله (Tu es absolument magnifique (“You look absolutely stunning.”) استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از دو کلمه (joli (masculine برای یک مرد و (jolie (feminine, “pretty” برای یک زن استفاده کنید.

«beautiful» در زبان ایتالیایی Bellissimo / Bellissima

ایتالیایی هم از جمله زبان‌های جنسیت محور است که در این فهرست قرار دارد. این قانون در بسیاری از زبان‌ها وجود دارد. می‌توانید زیبایی و جذابیت یک مرد یا اشیای مذکر را با استفاده از bellissimo و زیبایی و جذابیت یک زن یا اشیای مونث را با استفاده از bellissima بیان کنید.

معادل کلمات “pretty” یا “lovely” در زبان ایتالیایی مثل زبان اسپانیایی است؛ کلمه Bello برای آقایان و bella برای خانم‌ها. در زبان‌های رومی (Romance languages)، رایج نیست مردان را با کلماتی که برای زن‌ها به کار می‌رود توصیف کرد. با این حال، استفاده از bella برای یک زن رایج‌تر است و کمتر می‌شنوید مردی را با عنوان bello خطاب کنند.

همچنین می‌توانید بگویید کسی attraente یا “attractive” است. این کلمه از نظر جنسیتی خنثی است و هنگام بیان کردن آن لازم نیست نگران این باشید که جنسیت آن را درست گفتید یا نه!

«beautiful» در زبان آلمانی Schön

می‌توانید از کلمه schön استفاده کنید تا به کسی بگویید او «دوست‌داشتنی» یا «زیبا» است. همچنین معمول و رایج است که این توصیف را با کمی شدت بیشتر اعلام کنید و کلمه wunderschön (very beautiful ، کلمه‌ای است که زیاد استفاده می‌شود.

Du bist wunderschön

You are very beautiful!

شما خیلی زیبا هستید!

همچنین می‌توانید از (hübsch (pretty و (süßes (cute یا (sweet) هم برای بیان زیبایی و جذابیت کسی استفاده کنید. علاوه بر این، زبان آلمانی معدن اسامی مستعار بامزه و طنز برای بیان تحسین و علاقه است. کلماتی مثل (”schatzi (“little treasure که من سگم را با این اسم صدا می‌کنم.

راه هایی برای گفتن زیبا به زبان های زنده دنیا

«beautiful» در زبان پرتغالی Bonito / Bonita

کلمات پرتغالی به معنی «زیبا»، شبیه زبان ایتالیایی و اسپانیایی هستند. مثل اسپانیایی، کلمات bonito و bonita به معنی “beautiful” یا “pretty” هستند و به ترتیب برای مذکر و مونث به کار می‌روند. همچنین مثل زبان ایتالیایی میتوانید از کلمه belíssimo  به معنی “stunning” استفاده کنید.

کلمات دیگری که می‌توانید استفاده کنید، belo  به معنی “lovely”؛ formoso به معنی “handsome” و gracioso به معنی “gorgeous” است. درست مثل دیگر زبان‌های رومی، در این زبان هم باید از قانون جنسیت تبعیت کنید؛ حرف “o” پسوند مذکر برای صفت‌ها و “a” پسوند مونث است.

«beautiful» در زبان سلتی ایرلندی – Go Hálainn

این کلمه وقتی برای توصیف شیئی زیبا مورد استفاده قرار بگیرد، álainn نوشته می‌شود. برای مثال، «زن زیبا» (beautiful woman) به صورت bean álainn استفاده می‌شود، اما «این زن زیباست» (The woman is beautiful) به صورت Tá an bhean go hálainn است. تفاوت کوچکی است، اما ارزش بیان کردن دارد.

کلمه دیگری که برای «زیبا» در زبان سلتی ایرلندی استفاده می‌شود، taibhseach است که بیشتر معنی “gorgeous” یا “stunning” دارد. می‌توانید از کلمه  galánta برای توصیف کسی استفاده کنید که زیبایی زیادی دارد.

«beautiful» به زبان هلندی Mooi

برای اینکه در زبان هلندی به کسی بگویید زیبا، می‌توانید کلمه mooi را به کار ببرید که به معنی “beautiful” و “handsome” است. اما عموما اگر بخواهیم برای آقایان از این صفت استفاده کنیم، باید کلمه knap به معنی “handsome”  را به کار ببریم.

راه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای توصیف زیبایی چیزی یا کسی استفاده کنید: (”schoon (“clean و “beautiful”)، heerlijk  (“lovely”)، fraai (“fine” یا “handsome”) و (”fijn (“nice” یا “elegant. اگر کسی از شما پرسید نظرتان درباره ظاهرشان چیست، می‌توانید بگویید Gewoon mooi! (“Simply beautiful!”) یا می‌توانید کلمه mooi را به صورت صفت تفضیلی به کار ببرید و بگویید (”Mooiste! (“Most beautiful!.

یادگیری کلمات و واژگان انگلیسی

«beautiful» در زبان اسپرانتو Bela

یادگیری زبان اسپرانتو به طرز فوق‌العاده‌ای آسان است، چون این زبان با هدف جمع کردن مردم سراسر جهان ساخته شده است. به همین دلیل کلمات زیادی در اسپرانتو وجود دارند که شبیه زبان‌های دیگر این فهرست یا زبان انگلیسی هستند.

کلمه bela لغتی کلی و عمومی برای بیان زیبایی در زبان اسپرانتو است که مترادف‌های آن در زبان انگلیسی فراوان است و با تغییر جنسیت، تغییر نمی‌کند. این کلمه به معنی “beautiful”،  “pretty”و “lovely” است. می‌توانید از کلمه eleganta هم برای “elegant” یا از کلمه glamorosa برای “glamorous” استفاده کنید.

«beautiful» به زبان یونانی – πανεμορφη (Panemorfo)

می‌توانید از کلمه (πανέμορφο (panemorfo به معنی “beautiful” یا “exquisite” استفاده کنید، اما وقتی می‌خواهید زیبایی چیزی یا کسی را توصیف کنید، می‌توانید از کلمه όμορφο (ómorfo) استفاده کنید. بنابراین برای گفتن «دختر زیبا» (beautiful girl)، باید بگویید (όμορφη κορίτσι (omorfi korítsi.

همچنین می‌توانید زیبایی یک مرد را با (όμορφος (omorfos یا ωραίος (oraíos, “good-looking”) or “nice” توصیف کنید. در زبان یونانی، انتهای کلمات با توجه به جنسیت تغییر می‌کند، اما کمی با زبان‌های دیگری که درباره آن‌ها صحبت کردیم فرق دارد. در این زبان، “os” حالت مذکر، “i” حالت مونث و “o” حالت خنثی است.

«beautiful» به زبان روسی – (красивое (Krasivoye

مثل بسیاری زبان‌های دیگر، «زیبا» در زبان روسی با توجه به اینکه چه چیزی یا چه کسی را توصیف می‌کنید، متفاوت است. کلمه (красивое (krasivoye جنسیت مشخصی ندارد و خنثی است. برای اینکه به خانمی بگویید «زیبا»، می‌توانید از کلمه (красивая (krasivaya و برای توصیف زیبایی یک مرد از کلمه красивый krasivyy استفاده کنید.

در زبان روسی کلمه (Милая (milaya به معنی “pretty” است و برای بیان احساسات شدید به کار می‌رود، مثل وقتی که می‌خواهید به کسی بگویید “sweet girl”. می‌توانید با استفاده از کلمه (очаровательная (ocharovatel’naya به کسی بگویید “charming” یا جذاب است. هر دو کلمه بالا مونث هستند، بنابراین مطمئن شوید وقتی می‌خواهید برای یک مرد یا اسمی خنثی از آن‌ها استفاده کنید، تغییرات لازم را اعمال کنید. با این حال، این کلمات معمولا برای خانم‌ها استفاده می‌شوند.

«beautiful» به زبان چینی ماندارین – ( (Měilì

در زبان چینی، حرف 美 به معنی «زیبا» است. اما تقریبا همیشه با 丽  ترکیب می‌شود تا کلمه (美丽 (Měilì به معنی “beautiful” را بسازد و اشیا را توصیف کند. حرف 美 به تنهایی، به زیبایی فوق‌العاده و پایدار اشاره می‌کند، در حالی که  美丽 برای توصیف زیبایی در زندگی روزمره استفاده می‌شود.

علاوه بر 美丽، می‌توانید از (漂亮 (piào liàng هم استفاده کنید که معنی آن نزدیک به کلمه  “pretty” است. این کلمه برای توصیف اشیا، افراد، مناظر و هر چیز دیگری به کار می‌رود. این دو کاراکتر به معنی (“elegant”و  “bright” هستند، اما 优雅 (yōuyǎ برای بیان و توصیف زیبایی و شکوه کسی، دقیق‌تر و بهتر است.

کلمه زیبا به ۱۴ زبان دنیا

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

«beautiful» به زبان ژاپنی – 美しい (Utsukushii)

از آنجایی که ژاپنی‌ها بعضی از حروفشان (kanji) را از زبان چینی گرفتند، می‌توانید ببینید اولین کاراکتر در این کلمه شبیه کلمه چینی 美丽 است؛ اگرچه خواندن آن در زبان ژاپنی با چینی متفاوت است. کلمه (美しい (utsukushii به معنی “beautiful” است، اما استفاده از این کلمه برای زیبا خطاب کردن دیگران به زبان ژاپنی با شدت بیشتری همراه است. بنابراین، تنوع زیادی وجود دارد. اغلب خواهید شنید صفت زیبا به صورت (“clean” و با کلمه 綺麗な (kirei na بیان می‌شود. همچنین خواهید شنید از کلمه (”素敵な (suteki na, “lovely) بیشتر به جای «زیبا» استفاده شود، به خصوص وقتی می‌خواهید لباس‌های زیبا یا یک زن زیبا را توصیف کنید.

دخترها اغلب (”可愛い (kawaii, “cute یا (美少女 (bishoujo, “beautiful girl”) خطاب می‌شوند. پسران جذاب (پسرانی که در گروه‌های موسیقی یا قهرمانان کتاب‌های مصور ژاپنی یا manga هستند) با کلمه (”美少年 (bishounen, “beautiful youth خطاب می‌شوند. اما بیشتر دخترها از کلمه かっこいい (kakkoii, “cool”) or “good-looking برای توصیف یک پسر جذاب استفاده می‌کنند.

«beautiful» به زبان کره‌ای – 아름답다 (Areumdapda)

در زبان کره‌ای، دو کلمه اصلی برای “beautiful” وجود دارد و آن‌ها (”아름답다 (areumdapda, “beautiful  و (”예쁘다 (yeppeuda, “prettyهستند. اگرچه می‌توانید از این دو کلمه برای توصیف زیبایی هر چیزی استفاده کنید، کلمه 아름답다 بیشتر شبیه کلمه ژاپنی 美しい است. استفاده از این کلمه برای توصیف زیبایی افراد کمی اغراق‌آمیز است، به خصوص اگر برای تعریف و تمجید از یک زن مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین کلمه 예쁘다 برای صحبت کردن درباره زیبایی افراد رایج‌تر است و 아름답다 بهتر است برای توصیف زیبایی اشیا یا مناظر استفاده شود.

البته، در زبان کره‌ای سطوح مختلفی از رسمی بودن در زبان وجود دارد. اما اگر می‌خواهید به کسی که خیلی با او صمیمی هستید بگویید که امروز خیلی زیبا شده است، باید بگویید (예뻐 (yeppeo یا (이뻐 (ippeo. هر دو معنی pretty دارند، اما 이뻐 خودمانی‌تر و محاوره‌تر است. کلمه  (아름다워 (areumdawoنسخه غیررسمی‌تر 아름답다 است، اما با این حال استفاده از آن خیلی رایج نیست، حتی برای عشق زندگی‌تان.

«beautiful» به زبان عربی –  جميله (Jamila)

در زبان عربی، می‌توانید برای اینکه به خانمی بگویید زیباست از کلمه جميله  (jamila)یا برای توصیف زیبایی یک مرد از کلمه جميل (jamil) استفاده کنید. همچنین برای اینکه به مردی بگویید خوش‌قیافه یا خوش‌تیپ است می‌توانید از کلمه وسيم (wasim) استفاده کنید. عبارت ملفت للانتباه  (mulifat lilaintibah) می‌تواند برای توصیف جذابیت مرد یا زن استفاده شود. اگر کسی جذاب یا فریبنده باشد، می‌توانید از فاتن  (fatan) استفاده کنید.

علاوه بر جنسیت کلمات که باید حواستان به آن‌ها باشد، باید به این مسئله هم دقت کنید که در زبان عربی، تلفظ کلمات با توجه به منطقه‌ای که زبان عربی در آنجا صحبت می‌شود، متفاوت است.

کلمه زیبا به ۱۴ زبــان دنیا

وفور زیبایی

حالا می‌توانید به 14 زبان زنده دنیا، به کسانی که دوستشان دارید یا کسانی که کاملا غریبه هستند بگویید که زیبا هستند. می‌توانید همسر، مادر، دختر یا مخاطب خاص زندگی‌تان را با گفتن کلماتی مثل زیبا، جذاب، دلربا، فریبنده، خوش‌قیافه و دوست‌داشتنی سورپرایز کنید. همچنین اگر سگ، گربه یا حیوان خانگی دیگری دارید، می‌توانید با آن‌ها تمرین کنید. منظورم این است که می‌توانید به سگ و گربه‌تان هم بگویید زیبا و دوست‌داشتنی هستند.


بیشتر بخوانید: پرکاربردترین زبان‌های خارجی در دنیا، به جز زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 19 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. Raham
    21 آبان 1402
    پاسخ دادن

    ب نظر برنامه ی خوبیه تا اینجا ک…. با این ک من خیلی گذرا و سریع دیدم از آموزش و نحوه‌ی راحت و حتی ب شیوه های زیبا برای ب خاطر سپردن در ذهن از دید روانشناسی ذهنی ب خوبی لحاظ میشد ….من خیلی دوست داشتم این برنامتون رو … انشاا…ک برای همه همین طور باشه ……سپااااااااااااااااااااس.💫💯💫💯💫

    • ایرانمهر
      21 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از همراهیتون موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید