IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن (Listening)
امتیاز کاربران: 4.3/5
نویسنده: ایرانمهر
2 بهمن 1397

تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن (Listening)

تا به حال شده هنگام تماشای تلویزیون یا یک برنامه رادیویی به زبان انگلیسی خوابتان برده باشد؟

خوابیدن با صدایی انگلیسی ممکن است باعث شود رویا ببینید که می توانید مثل یک انگلیسی زبان صحبت کنید. حتی ممکن است با قدرتی ماورایی از خواب بیدار شوید!

خوب، نه، ما هنوز در رویا هستیم. قدرت های ماورایی به همین راحتی به دست نمی آیند.

اما خوابیدن با صدای انگلیسی در پیش زمینه، خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید موثر است. در واقع، ما این روش را به عنوان روشی ابتکاری و خلاقانه برای تمرین مهارت شنیدن به زبان انگلیسی به شما توصیه می کنیم.

عجیب به نظر می رسد، نه؟ نگران نباشید، خیلی زود تمام و کمال به شما توضیح می دهیم منظورمان دقیقا چیست.

واقعیت این است که راه های زیادی برای تمرین مهارت شنیدن به زبان انگلیسی وجود دارد که به شما کمک می کند درک مطلب شنیداری و همچنین مهارت های دیگر مثل مکالمه و نگارش را هم تقویت کنید.

می توانید فقط به تعداد زیادی از مکالمات انگلیسی و فایل های صوتی گوش بدهید تا مهارت شنیدن در شما تقویت شود و مطمئن باشید این روش جواب می دهد.

اما تمرین های مفید دیگری هم به زبان انگلیسی وجود دارند که می توانند کارآمد باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا تمرین هایی متمرکز با روش غوطه وری به شما معرفی کنیم تا مهارت های شنیدن، مکالمه و حتی نگارش را تقویت کنید.

تنها چیزی که نیاز دارید دو گوش برای شنیدن، یک قلم، یک کاغذ و یک فایل صوتی به زبان انگلیسی است.

فایل های صوتی مناسب را از کجا پیدا کنیم؟

در ادامه راه هایی را به شما می گوییم تا فایل های صوتی و ویدیویی به زبان انگلیسی پیدا کنید.

پادکست

یکی از منابع فوق العاده برای تمرین مهارت شنیدن به زبان انگلیسی، پادکست است. می توانید آن ها را دانلود کنید یا به صورت آنلاین گوش بدهید. پادکست ها موضوعات متنوعی دارند و می توانید با جستجو در گوگل موضوعی را که به آن علاقه دارید پیدا کنید.

در پادکست ها می توانید به لهجه و نوع زبان انگلیسی استفاده شده دقت کنید. برای مثال پادکست های تولید شده توسط BBC، لهجه بریتانیایی دارند و در بسیاری از آن ها زندگی روزمره مورد بحث قرار می گیرد. فایل هایی که با لهجه آمریکایی ضبط شده اند، برای تقویت و فهم این لهجه مناسب هستند.

می توانید اپلیکیشن های مخصوص تولید و پخش پادکست را انتخاب کنید و به طور روزانه، هفتگی یا ماهانه به پادکست های تولید شده گوش کنید. بسیاری از اپلیکیشن های مخصوص پادکست به شما این امکان را می دهد تا سرعت فایل را کم یا زیاد کنید که این مسئله برای سطح دانش و توانایی شما مناسب است و می توانید از پادکست ها بیشترین استفاده را ببرید. اگر آیفون دارید، اپلیکیشن Podcast به صورت پیش فرض روی سیستم عامل iOS نصب شده است و اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید است، CastBox را امتحان کنید.

تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

کتاب های صوتی

کتاب های صوتی منبع فوق العاده ای برای تمرین شنیدن هستند. می توانید از وبسایت و اپلیکیشن Audible استفاده کنید که به شما اجازه می دهد فایل های صوتی را سریع تر به جلو بزنید، آن را نگه دارید و اگر لازم بود سرعت صحبت کردن را تغییر دهید.

نمی توانید برای خرید کتاب یا فایل های صوتی انگلیسی هزینه کنید؟ می توانید از وبسایت های Librivox یا OpenCulture کتاب های صوتی رایگان دانلود کنید.

ویدیو

ویدیوها منابعی خارق العاده برای تمرین شنیدن هستند، چون به شما این امکان را می دهند که هم صدا را بشنوید هم متن را به صورت همزمان ببینید.

ده تمرین برای تقویت مهارت شنیدن  به زبان انگلیسی

1. در پس زمینه به صداهای انگلیسی گوش بدهید

تمرین:

می توانید این تمرین را زمانی انجام بدهید که برای اولین بار است به یک فایل صوتی گوش می کنید.

فایل را پخش کنید و مشغول کارهای روزانه و معمول خودتان شوید، مثلا ظرف بشویید، پیاده روی کنید یا بله! حتی می توانید یک چرت کوتاه روزانه داشته باشید!

ممکن است تمام چیزهایی که گفته می شود را نشنوید و متوجه نشوید. اما نگران نباشید! این تمرین برای درک عمیق محتوای فایل صوتی نیست. به جای آن روی صداهای زبان انگلیسی تمرکز کنید و اجازه بدهید وقتی جسم و فکرتان درگیر کار دیگری است، صدا در پس زمینه پخش شود.

تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن

مزایای این تمرین:

با داشتن صدای انگلیسی در پس زمینه، شما به طور طبیعی در زبان انگلیسی غرق می شوید. کودکی را تصور کنید که از بچگی با شنیدن صدای حرف زدن پدر و مادرش بزرگ می شود. به مرور کودک کلمات و قوانین گرامر را بدون آموزش رسمی یاد می گیرد. غرق شدن در زبان انگلیسی با پخش فایل صوتی در پس زمینه، به شما اجازه می دهد زبان را مثل کودک و به طور طبیعی یاد بگیرید.

این تمرین برای آشنایی با صداها و ریتم زبان انگلیسی هم بسیار مفید است. اگر کلمه ای را متوجه نشدید یا موضوع پادکست را نفهمیدید، نگران نشوید و استرس نگیرید؛ هدف تمرین چنین چیزی نیست.

یکی دیگر از مزایای این تمرین این است که به شما اجازه می دهد به کارهای روزمره تان برسید. لازم نیست برای آن وقتی خالی کنید و هر جا و هر زمان که بخواهید می توانید آن را تمرین کنید.

 

2. فقط به زیر و بم صدا گوش بدهید

تمرین:

واژه Intonation تغییر گام صداست، یعنی زیر و بمی صدا هنگامی که صحبت می کنید. دو الگوی اصلی در زیر و بم بودن زبان انگلیسی فرود (پایین آوردن گام صدا برای بیان یک جمله) و فراز  (بالا بردن گام صدا برای پرسیدن یک سوال یا ابراز ناباوری از چیزی) است.

با این تمرین، تمام حواس و تمرکز خودتان را به تغییرات زیر و بم صدا اختصاص بدهید. به نقاطی که گام صدا بالا یا پایین می رود توجه کنید و سعی کنید بفهمید چرا چنین اتفاقی افتاده است. آیا سخنگو سوالی پرسیده است یا جمله ای اخباری را بیان کرده است؟ گوینده سعی داشته چه حسی را بیان کند؟

مزایای این تمرین:

زیر و بمی صدا (Intonation) در هر زبانی منحصر به فرد است. تا به حال دقت کنید صحبت کردن چینی ها کاملا با ایتالیایی ها فرق دارد؟ حتی وقتی هیچکدام از این دو زبان را متوجه نشوید، تفاوت صحبت کردن آن ها مشهود است. این تفاوت به دلیل تفاوت در زیر و بمی و گام صداست.

اگر می خواهید مثل یک بومی انگلیسی صحبت کنید، باید بتوانید Intonation را به طور کامل یاد بگیرید. گوش دادن، اولین قدم است.

3. فقط به استرس کلمات گوش دهید

تمرین:

به استرس کلمات با دقت گوش بدهید. استرس کلمات با صدای بلندتر، گام بالاتر یا تلفظ یک مصوت با طول بیشتر در یک سیلاب مشخص شناخته می شود. برای مثال در کلمه “centipede”، استرس روی cen است.

فایلی را که در پس زمینه گوش داده بودید، دوباره گوش کنید، این بار با دقت! به دنبال استرس در هر جمله باشید، کدام کلمات یا عبارات در مقایسه با بقیه جمله حجم بالاتر و سرعت پایین تری دارند. برای مثال در جمله “There’s a giant  centipede in my bed.” کدام کلمه استرس دارد؟ اگر استرس روی کلمه متفاوتی باشد معنی جمله چه فرقی می کند؟

تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن

مزایای این تمرین:

احتمالا تا امروز چنین موقعیتی برای شما پیش آمده است: نمی توانید دیالوگی در فیلم را بفهمید، اما وقتی زیرنویس را نگاه می کنید شوکه می شوید چون معنی تمام کلمات را می دانستید!

تشخیص استرس (به خصوص در جمله ها) می تواند سخت باشد چون همه چیز به جز اطلاعات ضروری می تواند در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

اگر با استرس کلمات و قوانین آن آشنا نباشید، احتمالا با درک و فهم مکالمات طبیعی به زبان انگلیسی مشکل خواهید داشت. حتی ممکن است با گذاشتن استرس روی کلمه اشتباه، دیگران را گمراه کنید. خودتان را مجبور کنید استرس کلمات و جملات را تمرین کنید. با تمرین این موضوع نه تنها مهارت شنیدن، بلکه مهارت های مکالمه را هم تقویت می کنید.

4. از میانه جمله گوش بدهید

تمرین:

جمله را با سرعت به جلو بزنید و از جایی در میانه های جمله ادامه آن را گوش بدهید.

سعی کنید تا جایی که می شود به سرعت حدس بزنید موضوع جمله چه بوده است. می توانید احساسات جمله را هم حدس بزنید؟ به نظر می رسد یک صحبت دوستانه بوده است یا یک بحث داغ؟ زیر و بم صدا و استرس کلمات راهنمای شما خواهند بود.

مزایای این تمرین:

این تمرین شما را برای ورود به مکالمات واقعی در زندگی آماده می کند. در محیط کار، مدرسه و دیگر مکان های عمومی به دلیل وجود صداهای اضافه، خیلی راحت می شود قسمتی از یک مکالمه را از دست داد. این تمرین از ابهام جلوگیری می کند و به شما کمک می کند حتی اگر قسمتی از مکالمه را نشنیدید، ادامه آن را از دست ندهید و در تمام مکالمات شرکت کنید.

همچنین با حدس موضوع می توانید در تمام مکالماتی که در مهمانی ها پیش می آید شرکت کنید و خوش بگذرانید.

5. به فعل ها گوش بدهید

تمرین: 

به یک دقیقه از یک فایل صوتی گوش بدهید (می توانید با پیشرفت در سطح زبانتان، زمان را هم افزایش بدهید).

فعل هایی را که می شنوید یادداشت کنید.

فایل را متوقف و بلافاصله سعی کنید جمله هایی را که با افعال شنیدید دوباره بنویسید. تا زمانی که حافظه تان تازه است و جمله یادتان است این کار را انجام بدهید.

دوباره گوش بدهید، این بار بعد از هر جمله دکمه pause را بزنید. اگر فایل صوتی شما زیرنویس دارد، جمله اصلی را با جمله ای که خودتان نوشتید مقایسه کنید. چقدر به هم شبیه بودند؟

مزایای این  تمرین:

این تمرین یکی از تمرین های سطح بالا و تا حدی سخت است که مهارت شما را در جذب اطلاعات مهم در حین شنیدن تقویت می کند. این مهارت برای شرکت در کلاس های زبان و کلاس های دانشگاه در یک کشور انگلیسی زبان یا کار کردن در شرکت یا محیطی انگلیسی زبان مفید است، چون باعث می شود نکات کلیدی هر جمله را بفهمید و یادداشت کنید.

همزمان با یادداشت کردن، به نقش افعال کنشی (Action Verbs) مثل “to drink” یا “to run” دقت کنید و آن ها را با افعال ربطی (linking verbs) مقایسه کنید. نوشتن جمله ها با کمک گرفتن از حافظه راهی عالی برای تمرین است و روی انتخاب کلمات موقع صحبت کردن یا نوشتن تاثیر می گذارد.

6. به حروف تعریف گوش بدهید

تمرین:

یک ویدیو با زیرنویس یا یک فایل صوتی با متن انتخاب کنید. یک بار بدون نگاه کردن به متن آن را گوش بدهید و دفعه بعد به متن توجه کنید.

به حرف های تعریف “a”، “an” و “the” دقت کنید.

وقتی برای بار دوم به فایل صوتی گوش می دهید، دور حرف های تعریف خط بکشید. هر حرف تعریف چند بار استفاده شده است؟ کدام حرف اضافه در کدام جمله استفاده شده است؟ چطور معنی جمله با حروف تعریف متفاوت فرق می کند؟

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مزایای این تمرین: 

با این تمرین، یاد می گیرید روی صداهای بدون استرس تمرکز کنید. با وجود اینکه حروف تعریف معنی خاصی ندارند، اما قسمت مهمی از زبان انگلیسی هستند. بومیان انگلیسی زبان این مولفه های کوچک را با استرس تلفظ نمی کنند، اما از آن ها استفاده می کنند.

حروف تعریف اغلب در میان بزرگ ترین موانع یادگیری زبان برای زبان آموزان انگلیسی هستند، چون دانستن اینکه چه زمانی و چطور از آن ها استفاده کنیم، برای اکثر ما سخت است. آگاهی از استفاده آن ها در حین تمرین مهارت شنیدن می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چطور باید از آن ها در مکالمات خودتان استفاده کنید.

7. با سرعت های متفاوت گوش بدهید

تمرین: 

از یک نرم افزار یا اپلیکیشن صدا استفاده کنید تا فایل صوتی را با سرعت بیشتری گوش بدهید. سعی کنید هر تعداد کلمه که می توانید را بفهمید؛ آن ها را به خاطر بسپارید و روی کاغذ بنویسید.

سپس سرعت فایل صوتی را کم کنید و دوباره به آن گوش دهید. کلمات جدیدی می شنوید که در سرعت بالا متوجه آن ها نشده باشید؟ آن ها چه کلماتی بودند؟ معنی کلماتی را که بلد نیستید از دیکشنری پیدا کنید.

حالا سرعت فایل را به حالت طبیعی خودش تغییر دهید. چقدر از آن را می فهمید؟ هنوز کلماتی هستند که متوجه آن ها نشوید؟ هر چقدر که لازم بود سرعت فایل را کم کنید تا زمانی که تمام کلمات را بشنوید و بفهمید!

مزایای این تمرین:

این تمرین به شما یاد می دهد که سرعت مسئله بسیار مهمی است. کلمات اضافه ای که در سرعت های پایین می شنوید، همان کلماتی هستند که صداهای چالش برانگیز یا صداهای بدون استرس دارند.

اگر آن ها صداهای چالش برانگیز هستند، می توانید وقت اضافه ای را به آن ها اختصاص بدهید و به طور کامل مبحث مربوط به آن ها را مرور کنید. اگر کلمات جدید هستند، احتمالا استرسی روی آن ها نبوده است. این مسئله را مد نظر قرار بدهید که اگر کلمات استرس داشتند معنی جمله چقدر تغییر می کرد و چه فرقی با حالت بدون استرس آن دارد. بعد از این تمرین سعی کنید سرعت حرف زدن خودتان را با توجه به دانشی که کسب کردید، تغییر بدهید.

همچنین دفعه بعد که می خواستید کلمه سختی را ادا کنید، سرعت حرف زدنتان را کم کنید.

تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن

8. متن ویدیو را رونویسی کنید

تمرین:

یک ویدیو با زیرنویس یا یک فایل صوتی با متن انتخاب کنید.

بدون کمک گرفتن از متن نوشتاری به صدای آن گوش بدهید و آن را متوقف کنید تا بتوانید هر کلمه را بازنویسی کنید.

دوباره به فایل صوتی یا ویدیو گوش بدهید تا بتوانید تمام متن را بازنویسی کنید.

متنی که نوشتید را با زیرنویس ویدیو یا متن فایل صوتی مقایسه کنید.

مزایای این تمرین:

هنگام بازنویسی جملات و کلمات اشتباهی کرده بودید؟ چیزی بود که اصلا نتوانید آن را بازنویسی کنید؟ اگر کلمه خاصی برای شما دردسر ایجاد کرده بود، آن را مطالعه کنید و یاد بگیرید.

به املای کلماتی که نوشتید هم به دقت توجه کنید. یکی از چالش برانگیزترین مسائل در زبان انگلیسی این است که همیشه صداها آنطور که تلفظ می شوند نوشته نمی شوند یا بالعکس! این تمرین باعث می شود مهارت های نگارش و املای کلمات هم تقویت شود. همچنین به شما کمک می کند کلمات سخت را تشخیص بدهید.

9. تکنیک Shadowing را تمرین کنید

تمرین:

به یک جمله بارها و بارها گوش بدهید. بلافاصله بعد از اینکه گوینده کلمات را بیان کرد شما هم آن ها را تکرار کنید. این تکنیک Shadowing نام دارد.

تا جایی تمرین کنید که سرعت و زیر و بم صدایتان مثل گوینده شود.

مزایای این تمرین:

تمرین تکنیک Shadowing با یک فایل صوتی یکی از بهترین تجربه ها برای تقویت مهارت های شنیدن و مکالمه به صورت همزمان است. نه تنها باعث می شود تلفظتان را بهتر کنید بلکه برای موفقیت در شنیدن و تکرار، باید سرعت و ریتم کلمات را هم رعایت کنید.

برای اینکه یک چالش بهتر داشته باشید، بعد از شنیدن هر جمله صدا را متوقف کنید و خودتان جمله را بگویید. صدایتان را ضبط کنید و بعد ببینید چقدر شبیه به فایل صوتی صحبت کرده اید.

10. با اشتیاق گوش بدهید

تمرین:

محلی ساکت پیدا کنید و 15 دقیقه خودتان را از هر چیزی که حواستان را پرت می کند دور کنید. نه پیامی، نه تلفنی، نه ایمیلی!

فایلی را پخش کنید و روی کلمات و همچنین کاربرد آن ها و معنی کلی فایل تمرکز کنید.

درباره هر چیزی که به نظرتان مهم است یادداشت برداری کنید، مثلا اگر جایی گوینده صدایش را بالا برد یا خشمش را نشان داد یا هر جایی که فکر می کنید گوینده با لحنی طعنه آمیز صحبت کرده است.

آیا کلماتی وجود دارند که معنی آن ها را ندانید یا از املای درست آن مطمئن نباشید؟ آن ها را یادداشت کنید تا بتوانید بعدا دوباره آن ها را بررسی کنید. به سرعت حرف زدن هم دقت کنید. جایی وجود دارد که گوینده مکث کند یا سریع تر یا آهسته تر صحبت کند؟ فکر می کنید این مواقع منظور گوینده چه بوده است؟

تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن

مزایای این تمرین:

این تمرین با اینکه آخرین تمرین است اما ارزشش از تمرین های قبلی کمتر نیست. این تمرین مهارت شنیدن را به سطح بالاتری می برد. توانایی تمرکز و توجه به کلماتی که بیان می شود را با شما تمرین می کند و اگر قرار است در یک دانشگاه یا محیط کار در یک کشور انگلیسی زبان وارد شوید، می تواند در مکالمات هرروزه به شما کمک کند.

انجام این تمرین به بهترین نحو قدم بزرگی از شنیدن به فهمیدن است.

فرقی نمی کند با دقت به فایلی صوتی گوش بدهید یا فایلی را در پس زمینه پخش کنید، در هر دو حالت تمرین شنیدن و درک شما از زبان را تقویت می کند. خلاق باشید و روش های مختلفی برای یادگیری انتخاب کنید تا بتوانید هم مهارت شنیدن و هم مهارت های دیگر زبان انگلیسی را تقویت کنید.


بخوانید: شش دوره آنلاین برای آموزش مکالمه به زبان انگلیسی

بخوانید: مثل یک بومی، زبان انگلیسی صحبت کنید

بخوانید: راهکارهایی برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی

حتما بخوانید: هفت راه برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت آفلاین


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سلما
    11 اردیبهشت 1402
    پاسخ دادن

    سلام خسته نباشید
    می خواستم بپرسم با توجه به نکاتی که در مورد تقویت مهارت شنیداری گفتید من میخوام زبان انگلیسی یاد بگیرم راهنمایی کنید ؟با تشکر

    • ایرانمهر
      11 اردیبهشت 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید جهت ثبت نام و یادگیری زبان انگلیسی با توجه به رده سنی خود به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید