IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
موفقیت در مصاحبه شغلی به زبان غیربومی
امتیاز کاربران: 4.6/5
نویسنده: ایرانمهر
17 شهریور 1398

موفقیت در مصاحبه شغلی به زبان غیربومی

یکی از هیجان‌انگیزترین مصاحبه‌های شغلی‌ام در یک زبان غیربومی را به خاطر می‌آورم. این مصاحبه با شرکتی بود که سال‌ها آن را دنبال می‌کردم و به معنای واقعی کلمه رشد و توسعه آن را تحسین می‌کردم. وقتی فهمیدم سمت شغلی فوق‌العاده‌ای در این شرکت وجود دارد که برای استخدام آن آگهی داده‌اند، خیلی زود فهمیدم شانس در خانه‌ام را زده است. به طور جدی برای ملاقات با کارفرمای آینده‌ام آماده شدم، دستاوردهای شرکت را از الف تا ی مطالعه کردم، تا جایی که می‌توانستم جزئیات را یاد گرفتم، نظرات کارمندان را خواندم، عکس‌هایی از محل کار جدیدم و همچنین حساب‌های کاربری همکاران آینده‌ام در اینستاگرام را پیدا کردم. روزمه‌ام را فرستادم. آن‌ها خیلی سریع با من تماس گرفتند و از من خواستند «در اسکایپ!» یک مصاحبه انگلیسی داشته باشم.

اگرچه از بچگی با زبان‌های خارجی راحت بودم، این مصاحبه شدیدا من را ترساند، چون شغل رویایی من در معرض خطر بود! کافی بود اشتباه کوچکی داشته باشم تا همه رویاها و تلاش‌هایم از بین بروند.

خلاصه کنم، در این مصاحبه بیش از حد موفق بودم و بعد از آن سمت مورد نظرم را به دست آوردم.

حتما می‌پرسید چطور این کار را کردم! موفقیت من چند دلیل داشت: یک کاورلتر (Cover letter) عالی، منش و رفتار مثبت و ثابت قدم بودن در هدفم که همه این موارد کمک کردند با استرس مصاحبه کنار بیایم و حتی وقتی کلمات را فراموش می‌کردم و حتی نمی‌توانستم به یک سوال ساده پاسخ بدهم، خودم را کنترل کردم و جا نزدم. در لحظه‌های ترس و ناامیدی به اهدافم فکر کردم و توانستم مصاحبه را با لبخند بزرگی روی صورتم تمام کنم و تاثیر مثبتی روی کارفرما بگذارم.

اما حق تقدم با مسائل مهم‌تر است.

همه چیز با یک کاورلتر شروع می‌شود

اهمیت کاورلتر غیرقابل انکار است. بنابراین قبل از اینکه کاورلتر را به دپارتمان منابع انسانی شرکتی که می‌خواهید در آن کار کنید بفرستید، سعی کنید خودتان را در جایگاه آن‌ها بگذارید. نشان‌دادن علاقه و اشتیاقتان برای سمتی که می‌خواهید در آن ایفای نقش کنید، می‌تواند شما را از همه متقاضیان دیگر جلو بیندازد، حتی اگر تمام مهارت‌های لازم برای آن سمت را نداشته باشید.

به طور واضح مهارت‌ها و قابلیت‌هایتان را در کاورلتر ذکر کنید و توضیح بدهید چرا این سمت را می‌خواهید. در کنار همه این‌ها، باید بگویید چرا فکر می‌کنید بهترین انتخاب برای این سمت هستید.

نوشتن به زبان غیربومی برایتان سخت است؟

ایده نوشتن یک کاورلتر نباید شما را بترساند. به این متن کوتاه که تاثیر زیادی دارد، به چشم یک مقاله علمی یا مسابقه شعر نگاه نکنید؛ هیچکس قرار نیست شما را برای بلاغت و فصاحت کلام قضاوت کند، به خصوص وقتی بخواهید برای طراحی وب درخواست بدهید. ترس‌های رایج دیگری که از عده زیادی می‌شنوم عبارتند از: «چطور باید شروع کنم؟»، «کاورلتر من به اندازه کافی خلاقانه نیست.»، «کاورلتر من خیلی کوتاه است!»، «ویژگی‌های من را به خوبی نشان نمی‌دهد.»، «من برای سمت مدیریت کاورلتر نوشتم، اما لحن نامه‌ام مثل رهبرها نیست!» و «باید کمی طنز هم به آن اضافه کنم؟».

ترس‌هایتان را کنار بگذارید و با نوشتن نامه‌ای حرفه‌ای و دقیق، خودتان را ثابت کنید. اگر نامه‌تان یک نامه چاپی و در ابعاد نامه واقعی است، سعی کنید آن را به یک صفحه برسانید.

سعی نکنید خیلی باهوش یا بامزه به نظر برسید. اگر هنوز نمی‌توانید احساستان را به زبان خارجی بیان کنید، مشکلی نیست. سعی کنید واضح، روشن و قابل فهم صحبت کنید. شخصیت فوق‌العاده شما ممکن است در مهار‌ت‌های نگارشی محدود شما مشخص نباشد، اما همیشه می‌توانید این فرصت را داشته باشید تا در مصاحبه تلفنی یا تصویری، شخصیت و مهارت‌های رفتاری‌تان را به کارفرما نشان دهید.

یادتان باشد: شما به زبانی می‌نویسید که زبان بومی و مادری شما نیست و این مسئله دیدگاه و لحن منحصربه‌فردی به نامه شما می‌دهد که کاندیداهای دیگر از آن بی‌بهره هستند.

در نهایت، ایده خوبی است که کاورلتر خود را به یک بومی بدهید یا از وبسایت‌ها و ابزارهایی مثل Grammarly استفاده کنید تا نوشته‌تان را تصحیح کنند و آن را بی‌نقص به کارفرما تحویل بدهید. حتی اگر در سطح پیشرفته هستید، باز هم ممکن است اشتباهات کوچکی داشته باشید که می‌تواند به قیمت از دست دادم شغل رویایی‌تان تمام شود.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

نمونه‌ای از یک کاورلتر عالی

یکی از مشاغل قبلی من، پیدا کردن و استخدام کارمند بود. در این قسمت می‌خواهم نمونه‌ای از یک کاورلتر را به شما نشان بدهم که هنوز آن را به خوبی یادم هست و این کاورلتر الهام‌بخش من برای نوشتن کاورلتر خودم بود تا شغل جدیدم را به دست بیاورم:

Greetings!

My name is Maria, and I saw your job posting on Facebook. In the past five years I have worked as an art director in an advertising agency and a product designer in three different companies. I created mobile and web applications and complex interfaces for corporate clients.

My Employment (references in the portfolio):

[LIST OF PAST EMPLOYMENT]

I would like to work in a team of competent people who think alike, and which does not place limitations on the designer’s freedom to design.

Can we talk?

من از اینکه «ماریا» در چند خط تمام مواردی را که باید، بیان کرده بود، خوشم آمد. همچنین شرایط او برای حضور در مصاحبه هم بسیار تحسین‌برانگیز بود و از همان ابتدا اعلام کرد می‌خواهد در محیطی کار کند که محدود نباشد و بتواند مهارت‌هایش را به طور کامل نشان بدهد. علاوه بر این، او دلایل درخواست استخدام در این سمت را بیان کرده بود. تمام ارجاعاتی که در پورتفولیو آورده بود باعث شد بتوانم سوابق کاری‌اش را تایید کنم.

نبایدهای کاورلتر؛ اشتباهات رایج که باید از آن‌ها پرهیز کنید

چند اشتباه رایج در نوشتن کاورلتر وجود دارد که باید به طور جدی از آن‌ها پرهیز کنید.

موفقیت در مصاحبه شغلی به زبان غیربومی

اشتباه شماره 1: فرستادن یک کاورلتر تکراری به همه شرکت‌ها

فرستادن یک رزومه تکراری به همه شرکت‌ها مشکلی ندارد، اما برای فرستادن کاورلتر باید حواستان را جمع کنید و برای شرکت‌های مختلف، نامه‌های منحصربه‌فرد بنویسید. این کار اول از همه برای خود متقاضی مهم است، چون نامه‌ای وجود ندارد که برای همه سمت‌ها و شرکت‌ها مناسب باشد. حتی سمت‌های شغلی مشابه یا یکسان در یک شرکت هم با هم تفاوت‌هایی دارند و متقاضی باید با هر سمتی هماهنگ باشد.

اشتباه شماره 2: شروع نامه با “Dear Sir/Madam”

نامه را با اسم واقعی مخاطب شروع کنید. از پروفایل شرکت در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و چند دقیقه وقت بگذارید تا با دپارتمان منابع انسانی آن شرکت یا فرد خاصی در آن دپارتمان آشنا شوید. سعی کنید اطلاعات خوبی به دست بیاورید و از آن‌ها در نامه‌تان استفاده کنید. این کار باعث می‌شود هم مهارت‌های زبان را تقویت کنید و با اصطلاحات و عبارات تخصصی شرکت و حوزه کاری آن آشنا شوید، هم به شما کمک می‌کند با نوشتن نامه‌ای حرفه‌ای، کارفرما را تحت تاثیر قرار بدهید.

اشتباه شماره 3: تمرکز روی تسک‌ها به جای دستاوردها

شرکت‌ها می‌خواهند بدانند شما در سابقه حرفه‌ای خود چه دستاوردهایی داشتید. پس فهرستی از کارهایی را که باید در شرکت‌ها انجام می‌دادید ردیف نکنید. بهتر است به پروژه‌هایی اشاره کنید که در آن‌ها موفقیت و دستاورد بزرگی داشتید و وقت کارفرما را با فهرستی از مهارت‌های مربوط به کار تلف نکنید.

مثلا من در کاورلتر خود اینگونه نوشتم:

“I developed applications for projects X and Y. In concert with this, I came up with my own action plan for the project and reduced the time spent working on the application by 30%.”

در پاراگراف بالا من دو مورد از دستاوردها و نتایج حرفه‌ام را بیان کردم. این مسئله نشان‌دهنده ابتکار، کارایی و توانایی من در تجزیه و تحلیل کارهای مربوط به خودم است.

چند نکته برای نوشتن کاورلتر به زبان دوم

به وبسایت شرکتی که قرار است برای آن رزومه بفرستید، سر بزنید. لحن و سبک نگارش آن را بررسی کنید و سعی کنید در کاورلتر خود از لحن و سبک مشابه استفاده کنید. این مسئله به کارفرما می‌فهماند هر دو هم‌نظر و هم‌سو هستید.

علایق و سرگرمی‌هایتان را به طور خلاصه و دقیق بیان کنید. همیشه شانس این را دارید که در مقابل دپارتمان منابع انسانی پیروز شوید. حتی اگر علایق خاص چاره‌ساز نبود، ممکن است سبک زندگی فعال شما تیم جذب شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد. از اینکه ساز خودتان را بزنید نترسید و با اعتماد به نفس کامل توضیح بدهید چرا فکر می‌کنید بهترین گزینه برای سمت شغلی هستید.

کارهایی که بعد از دعوت به مصاحبه باید انجام بدهید

یک مصاحبه به زبان خارجی لزوما نباید شما را بترساند.

سعی کنید احساساتی نشوید و خودتان باشید. مصاحبه‌کننده بیشتر علاقه دارد درباره مهارت‌ها، توانایی‌ها و دستاورهای شما بشنود و بعد به دنبال غلط‌های گرامری و تلفظ در صحبت‌هایتان باشد.

بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که خودتان را برای سوال‌های احتمالی آماده کنید. با هم چند مورد از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مطمئن شوید جواب مناسبی برای سوال‌های کلیشه‌ای و معمولی دارید

برای آمادگی در مصاحبه و کاهش استرس، برای سوالات کلیشه‌ای و معمولی آماده شوید. بعضی از آن‌ها را در ادامه مقاله با هم می‌خوانیم:

درباره خودتان به ما بگویید (“.Tell us about yourself”)

این سوال یکی از ابتدایی‌ترین سوالاتی است که در شروع مصاحبه از شما پرسیده می‌شود. برای اینکه هنگام صحبت‌کردن کمتر اشتباه کنید، سعی کنید مختصر و مفید بگویید. بیشتر روی سوابق شغلی، تحصیلات و سرگرمی‌ها تمرکز کنید. با اعتماد به نفس صحبت کنید و مثل صحبت کردن با یک دوست، اشتیاق داشته باشید. اما فراموش نکنید که در تمام مراحل مصاحبه، احترام و ادب را رعایت کنید.

خودتان را در …. سال بعد کجا می‌بینید؟ (“?Where do you see yourself in…years”)

در جواب به سوال مصاحبه‌کننده درباره برنامه‌های شغلی در چند سال آینده، سعی کنید درباره آرزوها و بلندپروازی‌هایتان صحبت کنید. البته باید دقت کنید که درباره اهداف شرکت مورد نظر و نیازمندی‌های کارفرما هم صحبت کنید. برای مثال، اگر پتانسیل این را دارید که یک مدیر بازاریابی باشید، پاسخ مناسبی که می‌توانید به این سوال بدهید این است:

“I hope to become the marketing director of one of your future branches.”

نقاط قوت و ضعف شما چه مواردی هستند؟ (“?What are your strengths and weaknesses”)

در این مرحله می‌توانید درباره توانایی‌هایتان که شاید خیلی هم با کار مرتبط نیست صحبت کنید. می‌توانید درباره ترستان از ارتفاع یا حیوانات صحبت کنید (البته به شرط این که سمت شغلی مورد نظر شما خلبانی یا دامپزشکی نباشد!). بیشتر درباره نقاط قوت خود صحبت کنید که باعث می‌شود تاثیر مثبتی روی کارفرما داشته باشد. مثلا درباره سخت‌کوشی و وقت‌شناسی بگویید. درباره نقاط قوت، روی موارد طبیعی، مثل نوع‌دوستی، ایده‌آل‌گرایی یا نیاز به بهترین بودن صحبت کنید و توضیح بدهید این مسئله چطور می‌تواند یا توانسته در شغل و حرفه‌تان به شما کمک کند.

می‌توانید درباره زمانی که ……. (اتفاقی برایتان افتاده) و نحوه برخورد با آن برای ما مثالی بزنید؟

اخیرا در مصاحبه‌های کاری این سوال بیش از پیش رایج شده است. این سوال برای این پرسیده می‌شود تا کارفرما بفهمد چطور می‌توانید استرس خود را مدیریت کنید و توانایی شما برای مقابله با مشکلات چقدر است. به مثال‌هایی فکر کنید که مشکلی در شرکت قبلی‌تان اتفاق افتاده بوده است و شما توانستید به سرعت و با موفقیت آن را حل کنید.

میزان حقوق درخواستی شما چقدر است؟ (“?What are your salary expectations”)

هیچ‌وقت نمی‌توانید بفهمید عکس‌العمل کارفرما به جواب این سوال چیست. بنابراین به جای اینکه مبلغ خالص و مشخصی را بیان کنید، حقوق دریافتی مشاغل قبلی‌تان را به او بگویید. می‌توانید زمانی به این سوال برگردید که درباره جزئیات و سختی‌های سمت مورد نظر صحبت می‌کنید. فقط کافی است جملات زیر را به کار ببرید:

“Can we discuss this later if you decide to make me an offer?”

برای استخدام در شرکت‌های خارجی، پاسخ مناسب این سوال می‌توانید این باشد:

“In my experience, $38,000-$45,000 per year is a typical salary for this role”.

آیا از ما سوالی ندارید؟ (“?Do you have any questions for us”)

این سوال یکی از سوالات پایانی در مصاحبه‌های کاری است و میزان ابتکار و تفکر شما را اندازه‌گیری می‌کند. درباره فرصت‌های تمرین و آموزش ضمن خدمت در محیط کار بپرسید، از پروژه‌های در حال اجرا یا پروژه‌های آینده سوال کنید، درباره ساعت کاری، شرایط بیمه و امکان پیشرفت کارمندان بپرسید. بهتر است از قبل این سوالات را بخوانید و آماده کنید تا همه چیز را بپرسید و چیزی از قلم نیفتد.

سه عبارت که به شما کمک می‌کند دل کارفرما را ببرید

من می‌توانم چند کار را با هم انجام دهم (“I am a multitasker”)

لازم نیست ارکستر یک نفره باشید تا خودتان را کسی بنامید که چند کار را با هم انجام می‌دهد. فقط کافی است چند موقعیت را نام ببرید که در آن چند کار را با هم انجام دادید یا چند پروژه را به طور همزمان اجرا کردید یا در غیاب همکارتان در دپارتمان دیگری، کار او را هم انجام دادید.

این مورد به کارفرما می‌فهماند می‌توانید خودتان را با شرایط مختلف وفق و چند کار را با هم انجام بدهید.

همیشه دوست دارم یاد بگیرم (“I’m always eager to learn”)

حتی بااستعدادترین افراد هم لازم است گاهی ضمن خدمت تمرین‌ها و آموزش‌های جدید ببینند. به کارفرما بگویید می‌خواهید از زمان‌های شخصی خود برای یادگیری مطالب و مهارت‌های جدید مرتبط با کارتان استفاده کنید. حتی می‌توانید تجربه یادگیری یک زبان جدید یا پروژه‌های یادگیری زبان به صورت خودآموز را به او بگویید.

موفقیت در مصاحبه شغلی به زبان غیربومی

من می‌خواهم فرصت پیشرفت داشته باشم (“I’m looking for the chance to progress”)

اگر رزومه‌تان روی پروژه خاصی تمرکز نداشته باشد، احتمال اینکه کارفرما بخواهد به صورت طولانی‌مدت با شما کار کند، بیشتر می‌شود. با او درباره برنامه‌هایتان برای پیشرفت و رشد در محیط کار صحبت کنید. با این کار جدیت شما در کار و فعالیت در شرکت مشخص می‌شود.

مصاحبه کاری با اسکایپ

وقتی برای مصاحبه کاری با اسکایپ آماده می‌شوید، مطمئن شوید لهجه بومی و اصطلاحات کشوری که مصاحبه‌کننده اهل آنجاست، یاد بگیرید. می‌توانید با تماشای ویدیوهایی در یوتیوب این تفاوت‌ها را درک کنید و این کار به شما کمک می‌کند روش صحبت کردن و سبک مکالمه او را بهتر درک کنید.

قبل از مصاحبه، تمام تنظیمات کامپیوتر یا لپ‌تاپتان را بررسی کنید تا در طول مصاحبه هیچ مشکلی پیش نیاید. دوربین را در جای مناسب تنظیم کنید. بهتر است طوری بنشینید که فقط صورت و قسمت بالایی بدنتان دیده شود. تمام منابعی که ممکن است صدای مزاحم ایجاد کنند، قطع کنید و در محیطی کاملا ساکت بنشنید تا حواستان به صداهای اطراف پرت نشود. برای مصاحبه‌های آنلاین باید کاملا تمرکز داشته باشید. هیچ کارفرما یا مسئول جذبی منتظر نمی‌ماند هرج و مرج در خانه شما تمام شود و بعد مصاحبه را ادامه بدهد.

سخت‌ترین قسمت مصاحبه در یک زبان خارجی، تصمیم‌گیری برای این کار است. کسانی که در طول روز به ندرت به یک زبان دیگر صحبت می‌کنند، تصور مصاحبه به زبان خارجی هم برای آن‌ها سخت است و فکر می‌کنند مهارت‌های ضعیف ارتباط برقرار کردن با دیگران باعث می‌شود نتوانند این کار را بکنند. اما در واقع، مصاحبه‌کننده‌ها اغلب می‌خواهند کسانی را استخدام کنند که استعداد و توانمندی‌های زیادی دارند و به قابلیت‌های خودشان اعتماد و اعتقاد دارند. پس به جای اینکه نگران لهجه و تلفظتان باشید، توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را به رخ کارفرما بکشید و به او ثابت کنید بهترین انتخاب برای سمت مورد نظر هستید.


بیشتر بخوانید:منابع انگلیسی عالی در حوزه تجارت برای دستیابی به موفقیت شغلی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.6 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید