IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
بدون سختی زبان‌های آسیایی یاد بگیرید
امتیاز کاربران: 4.3/5
نویسنده: ایرانمهر
19 فروردین 1398

بدون سختی زبان‌های آسیایی یاد بگیرید

زبان‌های آسیایی چه زبان‌هایی هستند؟

جواب دادن به این سوال سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

برای بسیاری از مردم، زبان‌هایی که ابتدا به ساکن در ذهن شکل می‌گیرند، زبان‌هایی هستند که در آسیای شرقی صحبت می‌شوند؛ یعنی زبان‌هایی مثل چینی، ژاپنی و کره‌ای.

ولی زبان‌های آسیای جنوبی چطور؟ زبان‌هایی مثل هندی و بنگالی!

زبان روسی چطور؟ زبان انگلیسی چطور؟

قاره آسیا میزبان بیش از 2000 زبان و میلیاردها نفر انسان است.

علاوه بر این، بسیاری از زبان‌هایی که از قاره آسیا منشا پیدا کردند، در جوامع دیگر و به طور گسترده صحبت می‌شوند و زبان‌هایی مثل انگلیسی، فرانسه و پرتغالی هم راهشان را به کشورهای آسیایی باز کرده‌اند و حتی مشتقات و تنوع منحصربه‌فردی پیدا کرده‌اند.

با این حال، وقتی در حال خواندن این مقاله هستید، ما فرض را بر این می‌گذاریم که علاقه‌ای به یادگیری زبان انگلیسی ندارید یا اگر علاقه دارید، احتمالا به تازگی یادگیری این زبان را شروع کردید. احتمالا بیشتر علاقمند به یادگیری یکی از زبان‌های مشهوری هستید که با شنیدن نام آسیا به ذهنتان خطور می‌کند؛ زبان‌های مثل چینی ماندارین. حتی ممکن است بخواهید زبان‌های خاص‌تری را انتخاب کنید که خیلی هم شناخته‌شده نیستند؛ مثل زبان خمر (Khmr).

در این مقاله با ما نگاهی کلی به یادگیری زبان‌های آسیایی خواهید انداخت و سعی می‌کنیم فارغ از زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید، به شما کمک کنیم. ما درباره ویژگی‌های بعضی از رایج‌ترین زبان‌های آسیایی با شما صحبت می‌کنیم، اما اگر به یادگیری زبان‌هایی علاقه دارید که خیلی رایج نیستند، نکاتی را بیان می‌کنیم که بتوانید منابع مناسب و به درد بخور برای یادگیری را پیدا کنید و دست به کار شوید!

اما در ابتدا می‌خواهیم درباره دلایلی صحبت کنیم که اصلا چرا یک نفر باید یک زبان آسیایی یاد بگیرید.

بدون سختــی زبان های آسیایی یاد بگیرید

 دلایل یادگیری زبان‌های آسیایی

وقتی تصمیم می‌گیریم زبانی جدید یاد بگیریم، دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه زبانی در قاره آسیا و یا زبانی را انتخاب کنیم که توسط زادگان آسیایی در کشورهای دیگر جهان صحبت می‌شود.

بعضی از این دلایل کاربردی هستند. مردمی که با روابط بین‌الملل و تجارت سر و کار دارند، می‌توانند از دانستن یک زبان آسیایی استفاده کنند و چه بهتر که این زبان، زبانی باشد که بتوانند از آن برای ارتباط برقرار کردن با شرکای تجاری خاص استفاده کنند. بعضی از کشورهای آسیایی، مثل ژاپن و چین، تاثیر اقتصادی و رسانه‌ای زیادی در دنیای امروز دارند. بنابراین دانستن زبان ژاپنی، چینی ماندارین یا یک زبان آسیایی می‌تواند مهارت فوق‌العاده‌ای برای شما به حساب بیاید که رقابت دیگران را با شما سخت‌تر کند.

برای بسیاری از مردم، تمایل به ارتباط یا ارتباط مستقیم با بعضی از فرهنگ‌های آسیایی، انگیزه یادگیری یک زبان جدید می‌شود. با یادگیری یک زبان جدید می‌توانید به کشورهای مختلف سفر کنید، با بومیان ارتباط برقرار کنید، از کتاب‌ها و فیلم‌ها به زبان اصلی لذت ببرید و بسیاری کارهای جذاب و هیجان‌انگیز دیگر انجام بدهید که همه آن‌ها در سایه دانستن یک زبان جدید، یا بهتر بگوییم، یک زبان آسیایی امکان‌پذیر است. ممکن است دوستانی داشته باشید که اصالتا ویتنامی هستند و دوست دارید با زبان خودشان با آن‌ها صحبت کنید. ممکن است عاشق ادبیات هند شده باشید و بخواهید کتاب‌های هندی را به زبان اصلی بخوانید. ممکن است والدین، پدربزرگ و مادربزرگ یا اقوام دیگرتان چینی باشند و بخواهید برای دیدن آن‌ها به این کشور سفر کنید یا بخواهید حرف‌های آن‌ها را استراق سمع کنید (که البته اصلا کار خوبی نیست!)

جدا از ارتباطات شخصی، یادگیری زبان کشوری که قرار است به آن سفر کنید، حتی خیلی کم، می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد. به علاوه، وقتی در حال سفر هستید، می‌توانید به توریست‌ها و افرادی که زبان بومی آن کشور را بلد نیستند، کمک کنید. بنابراین اگر می‌خواهید به آسیا سفر کنید، وقت آن رسیده است مطالعه و یادگیری را شروع کنید! فرض کنید در یک قصابی در توکیو هستید و فردی انگلیسی‌زبان را می‌بینید که در حال کلنجار رفتن با صندوقدار ژاپنی است. اگر بلد باشید ژاپنی صحبت کنید، می‌توانید به هر دو طرف، یعنی مشتری و صندوقدار، کمک کنید. در هر کشوری اگر بتوانید به زبان رایج آن کشور صحبت کنید، توانایی و مزیتی دارید که هر کسی ندارد و کمک کردن به دیگران حس خوبی به شما می‌دهد.

حساسیت‌های زبانی یکی دیگر از مزیت‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید و مهم است که دیگران هم این موضوع را در نظر بگیرند. برای انگلیسی‌زبان‌هایی که با زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیایی آشنا نیستند، زبان‌های آسیایی همه شبیه به هم هستند. اگر برای شما هم اینطور است، اگر کمی درباره زبان‌های آسیایی، مثل کره‌ای که تقریبا زبان محدود و ایزوله‌ای است بخوانید، متوجه می‌شوید که چقدر با زبان‌های دیگر، مثل ژاپنی فرق دارد. دانستن زبان‌های آسیایی نه تنها باعث می‌شود از اشتباهات خجالت‌آور پیشگیری کنید و آسیایی‌زبان‌ها را از مواجهه با این اشتباهات محافظت کنید، بلکه باعث می‌شود این زبان‌ها را به خاطر تفاوت‌های زیاد و فرهنگ غنی‌ای که دارند، تحسین کنید.

یادگیری یک زبان آسیایی می‌تواند به شما این فرصت را بدهد تا فارغ از اینکه اصالتا اهل کدام کشور هستید، فرهنگ غنی این زبان‌ها را بشناسید. برای مثال، ممکن است بخواهید به موسیقی پاپ کره (K-pop) یا موسیقی پاپ ژاپن (J-pop) گوش بدهید. امروزه عده زیادی از اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و ساکنین قاره‌های دیگر از شنیدن موزیک پاپ آسیایی لذت می‌برند.

بدون سختی زبان‌های آسیایی یاد بگیرید

انتخاب یک زبان آسیایی برای یادگیری و شروع فرآیند یادگیری

کدام زبان آسیایی را باید یاد بگیرم؟

هیچ جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. دلایل شما برای یادگیری یک زبان آسیایی خاص می‌تواند کاملا شخصی و کاربردی باشد. اما اگر مطمئن نیستید کدام زبان را انتخاب کنید و بین دو یا چند زبان شک دارید، در ادامه چند فاکتور را به شما می‌گوییم که در نظر گرفتن آن‌ها به شما کمک می‌کند بهتر و راحت‌تر تصمیم بگیرید.

یکی از مهم‌ترین مسائل این است که ببینید چه تعداد از مردمان کره زمین به آن زبان صحبت می‌کنند. برای مثال، هندی حدودا 490 میلیون بومی دارد در حالیکه کره‌ای فقط 71 میلیون سخنگوی بومی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید زبانی آسیایی را برای یادگیری انتخاب کنید، خیلی راحت می‌توانید به جمعیت توجه کنید و اینکه بدانید با یادگیری آن زبان می‌توانید با تعداد بیشتری از افراد ارتباط برقرار کنید. در دو مورد بالا، هندی زبان برنده خواهد بود.

با این حال، در نظر گرفتن این عامل در جهت دیگر هم می‌تواند مفید باشد. اگر هدفتان ارتباط برقرار کردن با طیف گسترده‌ای از افراد نیست و می‌خواهید زبانی را یاد بگیرید که در تجارت و کسب و کار به شما کمک کند، می‌توانید زبانی را انتخاب کنید که خیلی رایج نیست. برای مثال، اگر می‌خواهید مترجم همزمان یا مترجم متون باشید و هدفتان بهره‌مندی از تقاضای مردم است، احتمالا به سراغ آگهی‌های استخدامی می‌روید که در آن‌ها تقاضا برای زبان‌های ناشناخته یا زبان‌هایی که کمتر استفاده می‌شوند، بیشتر است و می‌خواهند این زبان‌ها را به انگلیسی (یا هر زبان دیگری که در حد بومی به آن تسلط دارید) ترجمه کنند.

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیرید، ماهیت زبان نوشتاری است. برای مثال، در ژاپن، دو الفبای آوایی به نام‌های هیراجانا (hiragana) و کاتاکانا (katakana) به همراه کانجی (kanji) وجود دارد که فرم نوشتاری است و از حروف چینی استفاده می‌کند. تمام این حروف و الفباها روزانه استفاده می‌شوند. بنابراین از آنجایی که ژاپنی، سیستم نوشتاری فعال‌تری دارد، زبان کاربردی و مناسبی برای یادگیری نیست؛ البته این مورد کاملا به علایق، سلیقه، انگیزه، توانایی‌های شما و فاکتورهای دیگر بستگی دارد. اگر سیستم‌های نوشتاری متنوع در زبان ژاپنی به نظر شما ترسناک است، می‌توانید زبان ویتنامی، تایلندی یا کره‌ای را انتخاب کنید. همه این زبان‌ها یک سیستم نگارشی دارند که نسبتا هم ساده هستند.

وقتی محدوده زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید را محدود کنید، وقت آن رسیده که به شما تبریک بگوییم! می‌توانید سفر یادگیری زبان را شروع کنید!

زبان های آسیایی یاد بگیرید

نکات و ترفندها: روش‌های یادگیری زبان‌های آسیایی

  • استفاده از تنوع بی‌نظیر منابع یادگیری آنلاین

این روزها، بسیاری از ما کامپیوترهای کوچکی داریم که آن‌ها را هرروز با خودمان حمل می‌کنیم. بله، منظورم گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌هاست. این مسئله باعث می‌شود یادگیری زبان در هر مکان و هر زمانی راحت باشد. حتی اگر نمی‌خواهید در حال حرکت یا در محل کار زبان یاد بگیرید، آنلاین بودن و دسترسی به منابع آنلاین می‌تواند گزینه خوبی باشد و فرصت‌های یادگیری شما را افزایش بدهد.

  • به زبانی که در حال یادگیری آن هستید، موزیک گوش بدهید

شنیدن زبانی که در موسیقی و شعر استفاده می‌شود، به شما کمک می‌کند با کلمات و عبارات جدید و تلفظ آن‌ها آشنا شوید. علاوه بر شنیدن، تکرار کلمات و عبارات با صدای بلند می‌تواند مفید باشد. فرقی نمی‌کند این کار را در خانه انجام بدهید که هیچ مزاحمی ندارید یا در ترافیک و پشت فرمان و در مسیری که هرروز به محل کار می‌روید و برمی‌گردید. شنیدن و گوش دادن دو امر متفاوت هستند، شنیدن دقت و تمرکز زیادی لازم ندارد و اگر می‌خواهید از موزیک لذت ببرید آن را می‌شنوید، اما گوش دادن دقت زیادی می‌خواهد و اگر می‌خواهید متن را بفهمید و کلمات و عبارات جدید یاد بگیرید باید به آن گوش بدهید.

  • روی کتاب‌های درسی و کتاب‌های کار خوب سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری روی کتاب‌های درسی، کتاب‌های کار، منابع چاپی و دیکشنری‌هایی که چاپ آن‌ها جدید است، بهترین و مفیدترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید. از آنجایی که تمام زبان‌ها به طور پیوسته در حال تغییر هستند تا با فرهنگ در حال تغییر همگام باشند، با استفاده از متون نوشتاری که اخیرا چاپ شده‌اند، می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. با این حال، خرید این کتاب‌ها می‌تواند پرهزینه باشد؛ بنابراین بهتر است کتاب‌فروشی‌های ارزان‌قیمت یا وبسایت‌هایی را چک کنید که کتاب‌های دست دوم می‌فروشند یا به دنبال دانش‌آموزانی باشید که کتاب‌های قدیمی و کارکرده‌شان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

اگر نمی‌خواهید برای خرید کتاب هزینه کنید، تعداد زیادی کتاب‌های درسی و کار آنلاین وجود دارد. اگر نمی‌دانید کدام کتاب را بخرید یا از چه منبعی استفاده کنید، می‌توانید نقد و بررسی کتاب‌ها را بخوانید یا ویدیوهای مرتبط با آن‌ها را در یوتیوب ببینید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • با فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی آسیایی، فرهنگ و تاریخ یاد بگیرید.

زبان ارتباط نزدیک و عمیقی با فرهنگ و تاریخ دارد، بنابراین باید درک خوبی از هر دو داشته باشید. مهم است در نظر داشته باشید گاهی بعضی از فرهنگ‌های معاصر (مثل موسیقی پاپ که برای مصرف بین‌الملی ساخته شده است) نسبت به یک ساختار مشخص و فرهنگ کلی و جامع، می‌تواند نماینده بهتری باشد. همچنین مهم است بدانید فرهنگ لزوما معادل یک کشور نیست.

فرهنگ‌های منطقه‌ای متفاوتی وجود دارند که در آن‌ها به زبان‌های آسیایی صحبت می‌شود و همه آن‌ها شبیه به هم و بیشتر آن‌ها نتیجه حوادث تاریخی و سیاسی مشخصی هستند.

با این حال، فقط به این دلیل که فرهنگ و تاریخ مهم و پیچیده هستند، نمی‌توانند مانع این بشوند که از طریق رسانه‌های محلی آسیایی زبان یاد بگیرید. درام‌های تاریخی می‌توانند روشی فوق‌العاده برای درک و فهم حوادثی باشند که فرهنگ کشوری را شکل داده‌اند و امروزه این درام‌ها در بسیاری از کشورهای آسیایی مشهور و محبوب هستند.

  • غذاهای محلی و بومی را امتحان کنید.

اگر در محل زندگی‌تان رستورانی ندارید که غذاهای آسیایی، مثلا غذاهای هندی یا ژاپنی، سرو کند، خودتان می‌توانید دست به کار شوید و دستور غذاهای مختلفی را که نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ یک کشور هستند درست کنید.

اگر زبان‌آموز مبتدی هستید، ممکن است نخواهید دستورهای غذایی را به زبان مقصد بخوانید. اما می‌توانید از وبسایت‌ها و بلاگ‌هایی استفاده کنید که صاحبان آن‌ها کسانی هستند که ارتباط نزدیک و عمیقی با زبان مورد نظر شما دارند. حتی اگر وبسایت‌ها هم به زبان انگلیسی باشند، معمولا غذاها و مواد اولیه آن‌ها به زبان اصلی گفته می‌شود و توضیحاتی درباره آن­ها داده می‌شود و می‌توانید درباره فرهنگ آن کشورها اطلاعات زیادی کسب کنید.

  • بلاگ‌هایی را که برای خواندن انتخاب می‌کنید، به زبان مقصد باشند.

دنبال وبلاگ‌هایی باشید که به زبان مورد نظر شما نوشته شده‌اند. علاوه بر وبسایت‌های مطرحی مثل FluentU، می‌توانید بلاگ‌هایی پیدا کنید که به زبان چینی، کره‌ای، ژاپنی، روسی و دیگر زبان‌های آسیایی نوشته شده‌اند.

اگر می‌خواهید به کشورهای آسیایی سفر کنید، ممکن است سعی کنید بلاگ‌هایی درباره سفر یا وبلاگ‌هایی را بخوانید که تجربه زندگی خارجی‌ها در این کشورهاست. علاوه بر اینکه می‌توانید نکات، ترفندها و استراتژی‌های یادگیری جدیدی را بشناسید، می‌توانید جاذبه‌های گردشگری، فروشگاه‌ها یا رستوران‌های مطرح را بشناسید و برای سفر‌های آینده‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

بدون سختی زبان های آسیایی یاد بگیرید

  • در دوره‌های آموزشی زبان‌های آسیایی شرکت کنید

اگر دوستان آسیایی ندارید و نمی‌توانید رو در رو با آسیایی‌ها ارتباط برقرار کنید، می‌توانید در دوره‌های حضوری زبان‌های آسیایی یا دوره‌های مجازی و آنلاین شرکت کنید. شرکت در این دوره‌ها و ارتباط برقرار کردن با بومیان آسیایی‌زبان می‌تواند بسیار مفید باشد و خارج شدن از حاشیه امن، بهترین راه برای یادگیری یک زبان جدید و پیشرفت کردن در آن است.

به یاد داشته باشید برای بهره‌مندی از بهترین نتیجه، خوب است که روش‌های مختلف را با هم ترکیب کنید؛ چون هر زبان‌آموزی ترکیبی از توانایی‌ها و سبک‌های یادگیری مختلف است.

در پایان این مقاله باید بگوییم یادگیری یک زبان آسیایی دیگر رویا نیست و می‌توانید از فردا سفرتان را آغاز کنید.

یادگیری هر زبان آسیایی، چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد، اما منابع و ترفندهای زیادی هم وجود دارد که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند!

پس وقت را تلف نکنید و از همین امروز شروع کنید.

 بیشتر بخوانید:پرکاربردترین زبان‌های خارجی در دنیا، به جز زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید