IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی
امتیاز کاربران: 4.9/5
نویسنده: ایرانمهر
5 اردیبهشت 1403

ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی

امروزه انواع مختلفی از ضمایر در زبان اسپانیایی وجود دارند که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی یکی از انواع این ضمایر به شمار می‌آید که به شما اجازه می‌دهد تا در یک جمله زبان اسپانیایی خیلی راحت به فاعل جمله اشاره کنید. در واقع این ضمایر، ضمایری هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان فاعل جمله استفاده کرد. این ضمایر دارای کاربردهای متنوعی در زبان اسپانیایی هستند و در زمان استفاده از آنها نیز باید به ساختارهایی که در گرامر این زبان وجود دارند دقت داشته باشید.

اهمیت این ضمایر در گرامر زبان اسپانیایی بسیار زیاد است و به همین علت نیز شما وقتی که قصد دارید از آنها استفاده کنید باید حتما اصول و قواعد این کار را رعایت کنید. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان اسپانیایی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر در زبان اسپانیایی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با ضمایر فاعلی در گرامر زبان اسپانیایی

قبل از این‌که درباره جزئیات ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی صحبت کرده و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا توضیحات کلی را درباره این ضمایر ارائه دهیم. ضمیر فاعلی به طور کلی در گرامر زبان اسپانیایی یکی از انواع ضمایر به شمار می‌آید که می‌توان از آن به‌عنوان فاعل در یک جمله استفاده کرد. دقیقا مانند همه انواع ضمایر در زبان اسپانیایی آنها به ما اجازه می‌دهند تا بتوانیم به یک اسم اشاره کنیم بدون این‌که نیازی داشته باشید آن اسم را به طور دقیق در جمله خود بیاوریم.

ضمایر فاعلی مهم‌ترین دسته از ضمایر در این زبان به شمار می‌آیند که جزئی از ضمایر شخصی هستند. دسته‌های دیگر ضمایر شخصی که امروزه در گرامر زبان اسپانیایی وجود دارند نیز شامل ضمایر مفعولی مستقیم و غیرمستقیم و … می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این ضمایر فاعلی هستند که تعیین می‌کنند چگونه فعلی که عمل جمله را توصیف می‌کند باید صرف شده و عمل خواهد کرد. دقت داشته باشید که این ضمایر هم می‌توانند به‌صورت مفرد و هم به‌صورت جمع در جمله شما استفاده شوند بدون این‌که محدودیتی برای آنها وجود داشته باشد.

نکته مهم دیگری که باید درباره ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی به آن دقت داشته باشید این است که ضمایر فاعلی از همان اصولی در گرامر زبان اسپانیایی پیروی می‌کنند که در زبان انگلیسی وجود دارد. با این حال در این زبان توضیحات بیشتری در خصوص جنسیت و سطوح رسمیت این ضمایر وجود دارد که در حین استفاده از آنها حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید. در ادامه لیستی از ضمایری که امروزه در زبان اسپانیایی به‌صورت فاعلی مورداستفاده قرار می‌گیرند را در یک جدول برای شما آورده‌ایم:

Spanish subject pronounsSingularPlural
First-person

 

yo

 

nosotros (masculine)

nosotras (feminine)

Second-person (informal)

 

 

vosotros (masculine)

vosotras (feminine)

ustedes

Second-person (formal)ustedustedes
Third-person

 

él (masculine)

ella (feminine)

 

ellos (masculine)

ellas (feminine)

حال اجازه دهید تا به هریک از این موارد نگاهی بیندازیم و آنها را با همتایان انگلیسی که دارند مقایسه کنیم.

ضمایر فاعلی در زبان اسپانیایی

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

Yo معادل من در زبان انگلیسی

Yo تنها دارای یک فرم است و به همین علت نیز استفاده از آن برای شما بسیار راحت خواهد بود. درست مانند زبان انگلیسی Yo می‌تواند هم توسط یک مرد و هم توسط یک زن مورداستفاده قرار گیرد و تفاوت جنسیتی در این زمینه وجود ندارد. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که Yo در اسپانیایی همیشه معادل مستقیم i در انگلیسی است.

ما در اسپانیایی: Nosotros و Nosotras

اگر چند نفر هستیم و قصد داریم درباره خودمان صحبت کنیم می‌توانیم از این دو عبارت برای صحبت درباره ما استفاده کنیم. دقت داشته باشید که اول شخص جمع در زبان اسپانیایی به جنسیت حساس است. Nosotros ضمیری است که برای گروه‌های تماما مذکر یا گروه‌هایی که مختلط هستند استفاده می‌شود. این در حالی است که ضمیر nosotras برای موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که تمامی افرادی که در یک گروه حضور دارند مونث باشند.

دقت داشته باشید برای جامع‌ بودن صحبت درباره اول شخص جمع در ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی ما از nosotros/as. در کنار هم استفاده می‌کنیم.

دوم شخص جمع در زبان اسپانیایی: Tú یا Usted

وقتی که قصد دارید یک شخص را خطاب قرار دهید اسپانیایی از دو ضمیر فاعلی در این موقعیت استفاده می‌کند. tú فرم آشنا‌تری است که در این زمینه استفاده می‌شود. این در حالی است که usted معمولا حالت رسمی‌تری را منتقل می‌کند. دقت داشته باشید که برای دوم شخص جمع جنسیت هیچ تاثیری در انتخاب ضمیر فاعلی مدنظر شما نخواهد داشت. همه چیز به میزان احترامی که به طرف مقابل دارید بستگی خواهد داشت.

Tú معمولا وقتی استفاده می‌شود که شما در جمع دوستان خود قرار دارید یا این‌که مخاطب شما یک کودک است که قصد دارید برخورد دوستانه‌ای با او داشته باشید. این در حالی است که usted معمولا وقتی استفاده می‌شود که شما در یک جمع غریبه قرار داشته باشید یا این‌که مخاطب شما از شما سن بیشتری داشته باشد و به همین علت نیز قصد دارید به او احترام بیشتری بگذرید.

این تمایز بین حالات رسمی و غیررسمی معمولا در بسیاری از ساختارها در گرامر زبان اسپانیایی قابل مشاهده است. این موضوع در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین و برزیل نیز قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع اسپانیایی با یک نکته ساده

بیشتر بخوانید: 7 اشتباه رایج در زبان اسپانیایی که نباید مرتکب شوید

دوم شخص جمع در زبان اسپانیایی: Vosotros، Vosotras یا Ustedes

وقتی که قصد دارید افراد زیادی را خطاب قرار دهید و برای این کار از ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی استفاده کنید می‌توانید از نسخه‌های جمع ضمایری که در بخش قبلی توضیح دادیم استفاده کنید. اگر بخواهید به‌صورت غیررسمی گروهی را خطاب قرار دهید می‌توانید از دو ضمیر nosotros و nosotras برای این کار استفاده کنید.

از طرف دیگر اگر قصد داشته باشید از حالت رسمی در جملات خود استفاده کنید، ضمیر فاعلی ustedes گزینه بهتری برای استفاده شما خواهد بود. با استفاده از این ضمیر فاعلی در واقع شما بیان کرده‌اید که احترام زیادی برای گروهی که آنها را خطاب قرار داده‌اید قائل هستید.

سوم شخص مفرد در زبان اسپانیایی: Él یا Ella

در نگاه اول استفاده از ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی در سوم شخص مفرد ممکن است ساده و راحت به نظر برسد. Él به معنای او و مذکر و ella به معنای او مونث خواهد بود. این مسئله در زبان انگلیسی نیز وجود دارد که احتمالا شما هم آشنایی کاملی با این موضوع دارید. نکته مهمی که درباره ضمایر فاعلی در زبان انگلیسی وجود دارد این است که شما یک جنسیت خنثی نیز دارید. این در حالی است که در زبان اسپانیایی چنین چیزی وجود ندارد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که در گرامر زبان انگلیسی تمامی اسامی دارای جنسیت هستند و ما اسم خنثی در این زبان نداریم. به همین علت نیز نیازی به استفاده از ضمایر خنثی در این زبان نخواهید داشت.

سوم شخص جمع در زبان اسپانیایی: Ellos یا Ellas

دقت داشته باشید که ضمایر فاعلی در زبان اسپانیایی در سوم شخص جمع دقیقا از همان قاعده سوم شخص مفرد پیروی می‌کنند. در این حالت نیز ما از ellos برای اشاره به گروهی از افراد استفاده می‌کنیم که همگی آنها مذکر بوده یا این‌که گروهی از افراد مختلط هستند. این در حالی است که ما معمولا از ellas وقتی استفاده می‌کنیم که قصد داشته باشید به گروهی اشاره کنیم که تمامی اعضای آن مونث هستند.

ضمیر فاعلی در اسپانیایی

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

ضمایر فاعلی در زبان اسپانیایی و صرف آنها

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی به آن دقت داشته باشید این است که حتما الگوی صرف این ضمایر را بیاموزید. همانطور که در زبان انگلیسی نیز این موضوع وجود دارد و شما باید نحوه صرف ضمایر را بیاموزید در زبان اسپانیایی نیز این موضوع صدق می‌کند. برخلاف زبان انگلیسی که فقط صیغه سوم شخص مفرد در صرف خود در زمان‌های مختلف، متفاوت است، در زبان اسپانیایی این موضوع برای هریک از اشخاص صدق می‌کند.

برای این‌که در عمل نیز این موضوع را مشاهده کنیم اجازه دهید تا شش صیغه فعل TO SEE در انگلیسی را با معادل اسپانیایی آن یعنی VER مقایسه کنیم:

در زبان انگلیسی صرف ما به شکل زیر خواهد بود:

I see, we see, you see, you see, he sees, they see

این در حالی است که در زبان اسپانیایی صرف ما به  شکل زیر خواهد بود:

yo veo, nosotros vemos, tú ves, vosotros veis, él ve, ellos ven

دقت داشته باشید که در بیشتر موارد شخص دستوری که یک فاعل را در جمله نشان می‌دهد نحوه ترکیب فعل را نیز مشخص می‌کند. البته در خصوص این موضوع یک استثنا نیز وجود دارد و آن استفاده از usted و ustedes است که در سوم شخص به حالت مزدوج نوشته می‌شوند حتی اگر به‌عنوان ضمیر دوم شخص مورداستفاده قرار گرفته باشند.

در ادامه جدولی را برای شما آورده‌ایم که نحوه صرف ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد. مطالعه این جدول به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات کاملی را درباره صرف این ضمایر به دست بیاورید:

Conjugation patternsSingularPlural
First-personyonosotros/as
Second-persontú, vos*vosotros/as
Third-personél, ella, ustedellos, ellas, ustedes

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که ما VOS را به‌عنوان صیغه مفرد دوم شخص وارد کردیم. برای بیشتر زمان‌ها VOS دقیقا همان صیغه‌های tú را به خود می‌گیرد. با این حال سه زمان وجود دارد که یک زمان مفرد دوم شخص منحصربه‌فرد برای VOS می‌گیرد.

چه زمانی باید از ضمایر فاعلی در زبان اسپانیایی استفاده کنیم و چه زمانی نباید استفاده کنیم؟

در بخش قبلی مشاهده کردیم که اکثر زمان‌های اسپانیایی دارای شش فعل منحصربه‌فرد برای شش شخص دستوری مختلف هستند. حال که با نحوه صرف این افعال آشنا شدیم می‌توانیم صرفا با نگاه کردن به فعل مزدوج شخص جمله را شناسایی کنیم. به همین دلیل بسیار رایج است که به‌سادگی بتوانید ضمیر فاعلی اسپانیایی را به طور کامل حذف کنید. از آنجایی که می‌دانیم VEO صرف YO است برای مثال می‌توانیم از yo veo la luna یا veo la luna استفاده کنیم و از نظر معنا و مفهوم تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

بدیهی است برای بسیاری از زبان‌آموزان اسپانیایی این موضوع ممکن است کمی سردرگمی ایجاد کند که آیا واقعا نیاز است تا از ضمایر فاعلی استفاده کنیم یا خیر؟ پاسخ این سوال بسیار کوتاه است. در اکثر مواقعی که فاعل جمله کاملا واضح است می‌توانیم ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی را حذف کنیم. با این حال سناریوهای خاصی وجود دارد که در آنها ما هنوز نیازمند استفاده از ضمایر فاعلی خواهیم بود. اجازه دهید تا در ادامه نگاهی به این سناریوها داشته باشیم:

مواقعی که مشخص نیست فاعل جمله چه کسی است؟

در اغلب مواقع ما ضمایر فاعلی را به این دلیل وارد جملات خود می‌کنیم که هویت افرادی که به آنها ارجاع می‌دهیم مشخص نمی‌شود. این موضوع بیتر در خصوص سوم شخص صدق می‌کند و به همین علت در سوم شخص ضروری خواهد بود که شما از ضمایر فاعلی در جملات خود استفاده کنید. این موضوع به خصوص برای صیغه‌های él/ella، usted و ellos/ellas بیشتر از دیگران صدق می‌کند. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار ر درک کرده و بتوانید از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

Quería invitar a algunos amigos más a su fiesta, pero ustedes nunca me dieron una respuesta clara.

من می‌خواستم چند دوست اضافی را به مهمانی شما دعوت کنم، ولی شما هرگز پاسخ روشنی به من ندادید.

Cuando vuelvas con tu esposa a alquilar las bicicletas, usted debes llevar esta y ella aquella.

وقتی با همسرت برمی‌گردی تا دوچرخه‌ها را کرایه کنی، این و آن یکی را ببر.

Andrés y Angélica se separan. Él perdió su trabajo y ella no puede aceptarlo.

آندرس و آنجلیکا در حال جدا شدن هستند. او شغل خود را از دست داده است و او نمی‌تواند آن را بپذیرد.

ضمایر فاعلی در اسپانیایی

دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

فاعل جمله نیاز به تاکید بیشتر دارد

یکی دیگر از شرایطی که باعث می‌شود تا ما نیازمند استفاده از ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی باشیم وقتی است که فاعل جمله ما نیازمند تاکید بیشتری است. در واقع وقتی که می‌خواهیم واقعا روی شخصی که در موردش صحبت می‌کنید تاکید داشته باشیم نیازمند استفاده از ضمایر فاعلی در جمله خود خواهیم بود. دقت داشته باشید که شما حتی اگر از نظر دستوری غیرضروری باشد نیز می‌توانید از ضمایر فاعلی در این شرایط استفاده کنید.

گنجاندن ضمایر فاعلی در این شرایط کمک می‌کند تا واقعا بتوانیم به افرادی که مدنظر داریم اشاره کنیم. برای این کار این کاربرد را به شکل بهتری بشناسید و بتوانید از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

Yo creo que Taylor Swift canta mucho mejor que Madonna.

من فکر می‌کنم تیلور سوئیفت خیلی بهتر از مدونا می‌خواند.

دقت داشته باشید اگر در حال بحث درباره موضوعی هستید و واقعا می‌خواهید که بر نظر خود تاکید کنید باید از yo نیز استفاده کنید.

Ella es la persona que más admiro.

او کسی است که من بیشتر از همه تحسین می‌کنم.

در واقع این جمله به این معنی خواهد بود که او تنها کسی است که من واقعا تحسینش می‌کنم.

Ellos son los tipos que vinieron ayer.

آنها کسانی بودند که دیروز به اینجا آمدند.

به عبارت دیگر این جمله نیز به این معنا خواهد بود که آنها تنها کسانی بودند که به اینجا آمدند.

Muchas personas estaban usando franelas rosadas, pero ella usaba una verde.

بسیاری از مردم تی‌شرت صورتی پوشیده بودند اما او یک تی شرت سبز پوشیده بود.

ایجاد مقایسه با استفاده از que

یکی دیگر از کاربردهای مهمی که ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی می‌تواند داشته باشد زمانی است که شما قصد دارید در جمله خود یک حالت مقایسه‌ای را ایجاد کنید. این موضوع در زبان انگلیسی نیز وجود دارد و در زبان اسپانیایی نیز دقیقا به همین شکل است. زمانی که قصد دارید چنین کاری را در زبان اسپانیایی ایجاد کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که به‌سادگی از یک ضمایر فاعلی در این زبان استفاده کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Julián es más alto que yo.

جولیان از من بلندتر است.

La maestra dijo que Carlitos era más listo que ella.

معلم فت کارلیتوس از او باهوش‌تر است.

سخن پایانی

ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی یکی از پرکاربردترین ضمایری است که امروزه در زبان اسپانیایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید زبان اسپانیایی و این ضمایر را بیاموزید می‌توانید در کلاس زبان اسپانیایی شرکت کنید. شرکت در این کلاس که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید خیلی ساده و راحت زبان اسپانیایی را با مناسب‌ترین هزینه ممکن بیاموزید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی پاسخ دهیم.

ضمیر فاعلی در زبان اسپانیایی به چه معناست؟

ضمیر فاعلی یکی از پرکاربردترین ضمایر در زبان اسپانیایی به شمار می‌آید که برای اشاره به فاعل جمله مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

کاربردهای مهم ضمایر فاعلی در زبان اسپانیایی چیست؟

ضمایر فاعلی در این زبان وقتی استفاده می‌شوند که شما قصد داشته باشید تاکید بیشتری روی نظر خود داشته باشید، بخواهید یک حالت مقایسه‌ای را در جملات خود ایجاد کنید یا این‌که قصد داشته باشید به فاعل جمله خود اشاره کنید.

بیشتر بخوانید: 40 فعل پرکاربرد در زبان اسپانیایی

بیشتر بخوانید: 8 قانون ساده برای تسلط یافتن بر جمع بستن اسامی در اسپانیایی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.9 از 5 از 30 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید