IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
هشت قانون ساده برای تسلط یافتن بر جمع بستن اسامی در اسپانیایی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
6 آذر 1401

8 قانون ساده برای تسلط یافتن بر جمع بستن اسامی در اسپانیایی

در زبان انگلیسی برای اینکه بخواهید یک اسم جمع برای کلمات بسازید کافیست یک “s” یا “es” اضافه کنید تا اکثر کلمات به صورت اسم جمع درآیند.

اما ساختن اسم جمع در اسپانیایی کمی متفاوت است. ساختن اسم جمع در زبان اسپانیایی اصلاً کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید با یادگیری 8 قانون ساده، اسم جمع کلمات در زبان اسپانیایی بسازید.

اسم جمع در زبان اسپانیایی

اسم جمع که در زبان اسپانیایی به آن «عدد» نیز گفته می‌شود، بسیار شبیه به جمع انگلیسی است. انتهای هر اسم نشان می‌دهد که آیا اسم (یک شخص، مکان، ایده یا چیز) مفرد است یا بیش از یکی است. این زیبایی اعداد در دستور زبان آن نهفته است: فقط دو متغیر دارد، “یک” و “بیش از یک”!

برای ساختن اسم جمع، باید به جنسیت اسم نیز توجه کنید. تمرکز بر جنسیت اسم و تعداد آن موقعی که سعی دارید به کلمات در یک زبان خارجی فکر کنید، می‌تواند باعث شود که شما احساس ناراحتی کنید. شما ممکن است کلمات را به اشتباه در ذهن خود جفت کنید و این باعث دلسری شما شود. اگرچه همه اینها یک بخش کاملاً عادی در یادگیری زبان است، به‌خصوص اگر از طریق خودآموز به یادگیری زبان می‌پردازید، این هشت قانون که در ادامه آن‌هارا یاد خواهید گرفت می‌تواند به ابهامات و مشکلاتی که بخش مفرد و جنسیت کلمات برای شما به‌وچود می‌آورد بسیار مؤثر عمل کند.

8 قانون ساده برای ساختن اسم جمع در زبان اسپانیایی

  1. به اسم‌هایی که به حروف صدادار ختم می‌شوند یک “s” اضافه کنید

اسامی اسپانیایی می‌توانند جمع یا مفرد باشند. اسم‌هایی که به حروف صدادار ختم می‌شوند با افزودن یک “s” به آخر آنها به اسم جمع تبدیل می‌شوند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

el niño → los niños (پسرها → پسر)

 la niña → las niñas (دخترها → دختر)

la casa → las casas (خانه‌ها → خانه)

el zapato → los zapatos (کفش‌ها → کفش)

  1. حرف تعریف را از نظر جنسیت و عدد با اسم مطابقت دهید

کلمات در اسپانیایی بسیار منظم هستند. آنها را نمی‌توان از نوع خود جدا کرد وگرنه معنی خود را از دست خواهند داد. هر زمان که جمله‌ای را تشکیل می‌دهید، باید حتماً حواستان را جمع کنید که حرف تعریف از نظر جنسیت و تعداد با اسم آن مطابقت داشته باشد.

به این معنی که اگر کلمه‌ای مفرد است، حرف تعریف آن نیز باید مفرد باشد. اگر اسم مؤنث باشد، حرف تعریف آن نیز باید مؤنث باشد.

تسلط یافتن بر جمع بستن اسامی در اسپانیایی

حروف تعریف

از حروف تعریف زمانی استفاده می‎شود که اسم مورد نظر از قبل هم برای گوینده و هم برای شنونده از قبل شناخته شده باشد. در زبان انگلیسی، کلمه “the” به‌عنوان تنها متغیر و بدون هیچ تغییری برای تمام انواع اسم‌ها استفاده می‌شود.

el (مذکر، مفرد)

los (مذکر، جمع)

la (مونث، مفرد)

las (مونث، جمع)

حروف نکره

زمانی که اسم‌ها در اصطلاحات «عمومی و گسترده» استفاده می‌شوند، از حروف نکره برای اشاره به آن‌ها استفاده می‌شود. در زبان انگلیسی، این حروف نکره عبارتند از “a” یا “an”، اما در زبان اسپانیایی این حروف از این قرارند:

un (مفرد مذکر)

unos (مذکر جمع)

una (مفرد مؤنث)

unas (جمع مؤنث)

*اگرچه ممکن است چنین بنظر برسد که شمار این حروف تعریف/نکره برای بخاطر سپردن بسیار زیاد است، اما ازآنجایی که آنها از یک الگوی مشخصی پیروی می‌کنند، می‌توان آن‌ها را به‌راحتی به ذهن سپرد: مذکر، مؤنث، مفرد، جمع. حتی می‌توان این دسته‌بندی را نیز ساده‌تر کرد، به این صورت که همه آنها پایان‌های یکسانی دارند به جز “un” و “el”!

  1. به اسم‌هایی که به حروف صامت ختم می‌شوند «es» اضافه کنید

el color → los colores (رنگ‌ها → رنگ)

el botón → los botones (دکمه‌ها → دکمه)

el rey → los reyes (پادشاهان → پادشاه)

el mes → los meses (ماه‌ها → ماه)

el profesor → los profesores (اساتید → استاد)

هشت قانون برای تسلط یافتن بر جمع بستن اسامی در اسپانیایی

4. اگر اسم به «ión» ختم می‌شود، «es» را اضافه کنید و لهجه را روی «o» قرار دهید

علائمی در زبان اسپانیایی وجود دارد تا روی هجاهایی که (به معنای واقعی کلمه) نقش کلیدی دارند، تأکید کنند. این کار کمی شبیه قرار دادن بادکنک روی صندوق پستی در روز جشن تولدتان است، تا اینگونه راه خانه خود را به مهمانانتان نشان دهید. به این معنی که شما یک نشانه بارز روی صندوق پستی قرار می‌دهید تا تأکید کنید که این جایی است که شما در آن زندگی می‌کنید. این دقیقاً همان کاری است که علائم لهجه برای کلمات در اسپانیایی انجام می‌دهند. به این صورت که آنها توجه افراد را به نقطه‌ای که در آن قدرت تلفظ/ استرس بیشتری موردنیاز است اضافه می‌کنند.

گاهی اوقات وقتی کلمه‌ای به اسم جمع تبدیل می‌شود، علامت تأکید دیگر موردنیاز نیست. خوشبختانه قوانین ساده‌ای درمورد علائم لهجه اسپانیایی وجود دارد، اما ما در اینجا به بیان یک مورد خاص بسنده می‌کنیم. وقتی کلمه‌ای به -ión ختم می‌شود، وقتی کلمه به اسم جمع تبدیل شد، لهجه را روی «o» آخر بگذارید. به این نمونه‌ها دقت کنید:

el avión → los aviones (هواپیماها → هواپیما)

la conversación → las conversaciones (مکالمه‌ها → گفتگو)

la sección → las secciones (بخش‌ها → بخش)

la televisión → las televizes (تلویزیون‌ها → تلویزیون)

  1. اگر اسمی به “z” ختم می‌شود، “es” را اضافه کنید و “z” را به “c” تغییر دهید.

برخی از کلمات کمی پیچیده‌تر یا حساس‌تر (هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید) از بقیه کلمات هستند. وقتی اسم مفرد به «z» ختم می‌شود، حرف «z» را به “c” تغییر دهید و «es» را اضافه کنید تا اسم شما به اسم جمع تبدیل شود.

el lápiz → los lápices* (مدادها → مداد)

la actriz → las actrices (بازیگران زن → بازیگر زن)

la voz → las voces (صداها → صدا)

* نکته: کلمه lápiz علامت لهجه خود را حتی در اسم جمع نیز حفظ می‌کند زیرا لهجه آن روی هجای آخر نمی‌افتد.

  1. اسم‌هایی که به “c” یا “g” ختم می‌شوند، به‌ترتیب این تغییرات را می‌پذیرند:

 “c” → “qu” و “g” → “gu”

به همین ترتیب، وقتی اسامی مفرد به «c» ختم می‌شوند، حرف آخر آنها قبل از افزودن «-es» به «qu» تبدیل می‌شود و هنگامی که اسامی مفرد به “g” ختم می‌شوند، حرف آخر آنها قبل از افزودن “-es” به “gu” تغییر می‌کند.

el frac → los fraques (دمپایی‌ها → دمپایی)

el zigzag → los zigzagues (زیگزاگ‌ها → زیگزاگ)

  1. وقتی اسم به “s” یا “x” ختم می‌شود و هجای آخر بدون تاکید باشد، تنها کاری که باید انجام دهید تغییر دادن کلمه به اسم جمع است.

کلماتی هستند که هم در جمع و هم در مفرد ثابت می‌مانند. در این موارد، تنها تغییر در حرف تعریف اسم اتفاق می‌افتد.

el análisis → los análisis (تحلیل‌ها → تحلیل)

el lunes → los lunes (دوشنبه‌ها → دوشنبه)

el martes → los martes (سه شنبه‌ها → سه شنبه)

el miércoles → los miércoles (چهارشنبه‌ها → چهارشنبه)

el jueves → los jueves (پنجشنبه‌ها → پنجشنبه ها)

el viernes → los viernes (جمعه‌ها → جمعه)

el tórax → los torax (قفسه سینه‌ها → قفسه سینه)

*همانطور که می‌بینید با جمع بستن روزهای هفته، هیچ تغییری در ظاهر اسم به‌وجود نمی‌آید.

  1. وقتی در یک جمع چند نفراز دو جنس مختلف زن و مرد حضور داشته باشند، برای اشاره به آن‌ها از جمع مذکر استفاده کنید، حتی اگر تعداد زنان بیشتر از مردان باشد!

1 مذکر جمع + 2 جمع مونث = 3 جمع مذکر

دلیل آن این است که زبان اسپانیایی به‌طور پیش‌فرض به‌صورت مردانه برنامه‌ریزی شده است. تفاوتی نمی‌کند نسبت مذکر و مؤنث چگونه باشد، اگر یک مذکر در ترکیب وجود داشته باشد، کلمه به‌طور خودکار در جنسیت مذکر به‌صورت جمع خواهد آمد. اما وقتی یک گروه مختلط وجود دارد، معنای مذکر بودن کلمه خنثی می‌شود. به این معنی که، می‌توان فهمید که جمع مدنظر از ترکیبی از زنان و مردان است.

perros + 8 perras = 12 perros   ) 4 سگ نر + 8 سگ ماده =  12 سگ)

10 gatas + 1 gato = 11 gatos         (10 گربه ماده+ 1 گربه نر =  11 گربه)

2 niños + 3 niñas= 5 niños             (3 دختر+ 2 پسر = 5 فرزند)

هشت قانون ساده در اسپانیایی

نکات کاربردی و پیشنهادات عمومی

یادگیری قوانین مربوط به حروف پایانی کلمات –o، -os، -a، -as می‌تواند در ابتدا گیج‌کننده و خسته‌کننده بنظر برسد. اما به‌یاد داشته باشید که رم در یک روز ساخته نشده است و اشتباهات راه را به سوی یادگیری و دانش هموار می‌کنند. بنابراین، آنها را در آغوش بگیرید و از آنها بیاموزید. مهمتر از همه، تمام انتظارات کمالگرایانه را رها کنید و اهداف خود را ساده، کوچک و روزانه نگه دارید. رها کردن انتظارات به شما این امکان را می‌دهد که امکانات نامحدودی را با سرعتی آهسته‌تر و در نهایت با ارزش‌تر تجربه کنید.

اگر به دنبال راه‌های دیگری برای یادگیری و تمرین جمع  بستن کلمات هستید، اطراف خود را با زبان اسپانیایی پر کنید و سعی کنید با این کار گوش خود را به زبان اسپانیایی عادت دهید. این کار عملاً گوش‌های شما را برای شنیدن اسم‌های جمع درست تربیت می‌کند.

تماشای فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی به زبان اسپانیایی می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر با حروف جمع اسپانیایی آشنا شوید. استفاده از برنامه‌هایی که مخصوص آموزش زبان اسپانیایی به زبان‌آموزان ساخته شده است نیز می‌تواند به شما در یادگیری زبان اسپانیایی کمک کند.

زبان اسپانیایی، بر خلاف انگلیسی، به تمام جزئیات دنیای اطراف خود توجه می‌کند. آموزش ذهن شما برای فکر کردن به این روش مستلزم زمان است، اما در نهایت تجربیات جدیدی را به‌همراه خواهد داشت، بنابراین صبور باشید و برای یادگیری بی‌تابی و عجله به‌خرج ندهید! تنها باید تمرین و تکرار انجام دهید! اگر هر روز این کار را انجام دهید، زبان اسپانیایی شما به مراحل جدیدی خواهد رسید!

¡Buena suerte!

در این مقاله به یادگیری قوانین مربوط به جمع بستن اسامی مختلف در زبان اسپانیایی پرداختیم. درصورتی که در یادگیری زبان اسپانیایی به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید با متخصصان ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید :دستور زبان اسپانیایی و نکات مهم آن

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 10 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید