IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ده نکته یادگیری زبان که نباید آن‌ها را دنبال کنید
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 تیر 1398

ده نکته یادگیری زبان که نباید آن‌ها را دنبال کنید

چند سال پیش به خاطر تمام نکات یادگیری زبان احساس بدی داشتم.

همچنین حالم از سوال تکراری مردم که به دنبال «راز» یادگیری یک زبان جدید بودند بد شده بود! از جوابی که به آن‌ها می‌دادم هم راضی نبودم؛ همیشه به آن‌ها می‌گفتم «هیچ رازی وجود ندارد؛ باید سخت کار کنید، از همان ابتدا با مردم حرف بزنید، اشتباه کنید و از زبان استفاده کنید.»

به همین دلیل تصمیم گرفتم مقاله‌ای خردمندانه و کامل درباره توصیه‌های بسیار بسیار بد راجع به یادگیری زبان بنویسم.

از زبان‌آموزانی که با آن‌ها در ارتباط هستم خواستم بدترین نکات یادگیری زبان را که تا به امروز شنیدند، به من بگویند. جواب‌های جالبی گرفتم که در این مقاله با شما به اشتراک می‌گذارم.

ده نکته یادگیری زبان که نباید آن ها را دنبال کنید

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. طوطی‌های پیر نمی‌توانند یاد بگیرند صحبت کنند (“Old Parrots Can’t Learn to Speak”)

در میان جواب‌هایی که دریافت کرده بودم، شخصی یک عبارت اسپانیایی نوشته بود: “Loro viejo no aprende a hablar” (“old parrots can’t learn to speak”). این عبارت معادل ضرب‌المثل انگلیسی  “You can’t teach an old dog new tricks.”است. با توجه به این باور غلط که یادگیری زبان فقط محدود به سن و دوره خاصی از زندگی است، عده‌ای فکر می‌کنند بزرگسالان نمی‌توانند زبان جدید یاد بگیرند، که البته این باور کاملا غلط است و همچنین ثابت شده است بزرگسالان در مواردی بهتر از کودکان عمل می‌کنند و یادگیری زبان برای آن‌ها راحت‌تر است.

جمله‌هایی که ممکن است از دیگران بشنوید:

You’re getting started too late in life. You’ll never be able to perfect an accent if starting to learn a language as an adult. – Scott Willett

If you are past early teens, there’s no point in learning languages, that you’ll never be fluent.

می‌دانم، این نصیحت کاملا جعلی و بی‌اعتبار است. تا دهه 20 سالگی، فقط به زبان انگلیسی صحبت می‌کردم. به نظر من بزرگسالان خیلی بهتر از کودکان زبان یاد می‌گیرند.

اگر با فکر اینکه «من دیگر برای یادگیری زبان خیلی پیر شدم» سر و کله می‌زنید، این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد. افراد زیادی هستند که از 30 یا 40 سالگی سفر به دور دنیا را شروع کردند و نه یک، که چند زبان یاد گرفتند.

  1. فقط بزرگسالان می‌توانند یک زبان دوم یاد بگیرند

یکی از بدترین نصیحت‌هایی که یکی از زبان‌آموزان من شنیده بود:

You need to wait until 9th grade before you’ll be ready to start a foreign language.

این نصحیت بی‌نهایت مضحک و خنده‌دار است. آنقدر احمقانه است که هیچ نظری نمی‌توان درباره آن داد.

اگر می‌خواهید درباره کودکان دوزبانه و روش تربیت فرزندان دوزبانه بیشتر بدانید، دو مقاله زیر را بخوانید:

هفت مزیت کودکان دوزبانه

با کودکان خود انگلیسی صحبت کنید و یک خانواده دوزبانه داشته باشید

  1. مدرسه «تنها» جایی است که می‌توانید یک زبان جدید یاد بگیرید

یکی دیگر از بدترین نصیحت‌هایی که هنگام یادگیری زبان می‌توانید بشنوید جمله زیر است:

You must go to school to learn a language. You need to study languages at school, how’re you supposed to learn otherwise?

مطمئنم این نصیحت را زیاد شنیدید. این مسئله یک باور غلط و رایج است، مردم زیادی در جهان هستند که فکر می‌کنند برای یادگیری یک زبان یا یک مهارت جدید حتما باید به مدرسه بروید.

نظر من و بسیاری از صاحب‌نظران در بحث آموزش زبان انگلیسی و زبان‌های خارجی این است که اگرچه مدرسه می‌تواند برای زبان‌آموزان مفید باشد، اما برای همه مناسب نیست. اولین زبان خارجی که یاد گرفتم اسپانیایی بود. برای شرکت در کلاس‌های اسپانیایی واقعا مشکل داشتم و فقط زمانی موفق شدم این زبان را یاد بگیرم که از کتاب‌ها و کلاس‌های درس فاصله گرفتم و به میان مردم رفتم و با آن‌ها در دنیای واقعی به زبان اسپانیایی صحبت کردم و همین کار باعث شد مهارت‌های من به طرز قابل توجهی تقویت شوند.

مدرسه و کلاس‌های آموزش زبان هزینه زیادی دارند. راه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری هم هست که می‌توانید با استفاده از آن‌ها زبانی را که می‌خواهید یاد بگیرید. همانطور که احتمالا می‌دانید، من همیشه و به همه پیشنهاد می‌کنم یادگیری زبان را با صحبت کردن آن زبان یاد بگیرند.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. فقط فیلم ببینید.

Just watch the TV or movies.

یکی از زبان‌آموزان من اینطور توضیح می‌دهد که چرا نصیحت بالا از ریشه مشکل دارد: «ممکن است با فیلم دیدن یا تلویزیون تماشا کردن چیزهایی یاد بگیرید، اما بدون مطالعه رسمی و درست زبان، خیلی طول می‌کشد تا به مهارت قابل توجهی در زبان برسید.»

به نظر من، فیلم نگاه کردن می‌تواند راه خوبی برای یادگیری یک زبان باشد، اما تا زمانی که «تنها» ابزار یادگیری زبان نباشد و به این شرط که راه درست استفاده از آن را یاد بگیرید.

  1. یک زبان «ساده» انتخاب کنید.

یکی از زبان‌آموزانی که در حال یادگیری چینی ماندارین است بدترین نصیحتی را که تا به امروز شنیده با ما به اشتراک گذاشت.

That language is too difficult! Study an easier one like Spanish.

نظر من این است که همه زبان‌ها (حتی چینی) می‌تواند آسان باشد. سختی یا آسانی یادگیری یک زبان به ذهنیت شما، سبک یادگیری و ابزاری که از آن برای یادگیری استفاده می‌کنید بستگی دارد.

ساده‌ترین زبان برای یادگیری، زبانی است که خودتان انتخاب می‌کنید یاد بگیرید. حفظ اشتیاق و انگیزه، کلید موفقیت در یادگیری یک زبان است. مسئله، گرامر پیچیده، تلفظ دردسرساز یا یک الفبای متفاوت نیست.

  1. با گرامر شروع کنید.

یکی دیگر از نکته‌ها یا بهتر بگوییم نصیحت‌های وحشتناک برای یادگیری زبان در زیر آمده است:

Start with grammar.

یکی از زبا‌ن‌آموزان من می‌گوید: «من عاشق گرامر هستم، باید بگویم یکی از مباحث مورد علاقه من در یادگیری زبان است. اما این پیشنهاد واقعا بی‌رحمانه و مسخره بود!»

چرا فکر می‌کنید بی‌رحمانه است؟ چون وقتی واژگان زیادی بلد نیستید تا با آن‌ها از قوانین گرامر استفاده کنید، یادگیری گرامر هم به معضلی بزرگ و ترسناک تبدیل می‌شود.

به نظر من، بهترین زمان برای یادگیری گرامر وقتی است که سطح متوسطه (Intermediate) هستید. اولین قدم در یادگیری یک زبان جدید این است که بتوانید با اعتماد به نفس از زبانی که می‌خوانید در موقعیت‌های واقعی استفاده کنید (حتی اگر اشتباهات زیادی داشته باشید). بعد از آن دانش گرامرتان را صیقل بدهید و مباحث آن را به طور کامل و دقیق یاد بگیرید.

وقتی گرامر را مدتی بعد از یادگیری یک زبان شروع کردید، خیلی منطقی‌تر و بهتر به نظر می‌رسد.

ده نکته یادگیری زبان که نباید آن‌ها را دنبال کنید

  1. فهرست کلمات را حفظ کنید.

«لیندا نومان» (Linda Noman)، یکی دیگر از زبان‌آموزان است که به نظر خودش بدترین نصیحت عمرش را شنیده است:

Pick some words randomly and memorise them.

این اتفاق بیشتر در مدارس دیده می‌شود. یک فهرست کلمه داده می‌شود و از دانش‌آموز خواسته می‌شود تمام کلمات این فهرست را حفظ کند. متاسفانه باید تمام این کلمات را حفظ کنید، حتی اگر لازم نباشد از آن‌ها در موقعیت‌های واقعی استفاده کنید.

به نظر من روی واژگانی تمرکز کنید که به نظر خودتان احتمال دارد بیشتر از آن‌ها استفاده کنید. با این روش، انگیزه و علاقه‌تان به یادگیری آن‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین بیشتر و بهتر در ذهنتان می‌مانند.

  1. گرامر هیچ منطقی ندارد.

جمله زیر یکی از گفته‌هایی است که به نظر بعضی از زبان‌آموزان ما، بدترین نصیحت برای یادگیری زبان است:

There are no patterns or reasons for a lot of the grammar, you just need to learn it.

زبان‌آموز ما اضافه می‌کند: «وقتی درباره مبحثی در گرامر سوال می‌پرسم، عده زیادی به من این جواب را می‌دهند. اما همانطور که همه ما می‌دانیم و یاد گرفتیم و به دنبال جواب سوالاتمان بودیم، الگوها و قوانین مشابهی در گرامر زبان‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند این مباحث را با ترفندهای خاص یاد بگیرید و یادگیری زبان را تسهیل کنید و به آن سرعت ببخشید!»

این مسئله کاملا درست است. در بیشتر زبان‌ها ترفندها و نکاتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا مطالب را بهتر و سریع‌تر یاد بگیرید.

  1. «غوطه‌وری» تنها راه یادگیری یک زبان است

یکی از بدترین و شاید عجیب‌ترین نصیحت‌هایی که می‌شود درباره یادگیری زبان گفت:

You will never ever learn your target language, without packing up and going to the place it is spoken and learn it there.

از روی تجربه می‌دانم که سفر کردن و یادگیری به روش غوطه‌وری می‌تواند مفید باشد. اما من زبان عربی را وقتی در برزیل بودن یاد گرفتم!

حقیقت این است که می‌توانید در شهر، کشور و حتی خانه خودتان کارهای زیادی بکنید که زبانی را به روش غوطه‌وری یاد بگیرید. با این روش لازم نیست از خانه و حاشیه امن زندگی‌تان خارج شوید.

  1. قبل از اینکه به زبانی صحبت کنید، آن را «عالی» یاد بگیرید.

دهمین و آخرین نصیحت غلط و افتضاح، در واقع بدترین و فاجعه‌ترین نصیحتی است که می‌توانید بشنوید.

«بهتر است به جای تند و پراشتباه حرف زدن، صبر کنید تا زبان را آرام و عالی صحبت کنید!»

من مقالات زیادی درباره مکالمه و روش‌هایی برای شروع صحبت به زبان‌های مختلف نوشتم و همیشه هم گفتم از روز اولی که یادگیری یک زبان را شروع می‌کنید، حرف زدن را هم شروع کنید. به نظر من تا جایی که می‌شود موقع حرف زدن اشتباه کنید، البته عمدا نه، اما اگر اشتباهاتتان زیاد بود، از حرف زدن نترسید و اجازه بدهید اشتباهات به شما درس بدهند و بتوانید ایراداتتان را رفع کنید.

تجربه ثابت کرده، اشتباه کردن نشانه یاد گرفتن است. همچنین مقالات و تحقیقات زیادی نشان داده است، بهترین راه یادگیری یک زبان این است که از روز اول به آن زبان صحبت کنید.

یادگیری یک زبان بی‌فایده است

این هم حسن ختام مقاله‌ای که در آن فقط از نصیحت‌ها و نکته‌های بد و بی‌فایده گفتیم. این جمله نصیحت بد نیست، در واقع یک عامل کاملا بازدارنده است که باعث می‌شود در اکثر مواقع حتی فکر یادگیری یک زبان را هم از سرتان بیرون کنید. متاسفانه افراد زیادی وجود دارند که حرفی را که شنیدند برای دیگران بازگو می‌کنند و چرخه باطلی به وجود می‌آید که جلوی یادگیری یک زبان جدید را می‌گیرد.

گاهی دوستان و حتی اعضای خانواده از اینکه می‌شنوند شما می‌خواهید یک زبان جدید یاد بگیرید، به شما می‌خندند یا سعی می‌کنند مأیوستان کنند. گاهی ممکن است اطرافیان به شما بگویند «بیخیال، برای چی می‌خوای زبان یاد بگیری و خودت رو اذیت کنی؟!»‌

همین جمله برای تعداد زیادی از زبان‌آموزان کافی است تا کتاب و دفتر و یادگیری را ببوسند و کنار بگذارند.

ده نکته یادگیری زبان که نباید آن ها را دنبال کنید

اما عده دیگری هم، مثل خود شما، وجود دارند که با این جمله‌ها ناامید نمی‌شوند و برای رسیدن به هدفشان تلاش می‌کنند و یک یا چند زبان جدید یاد می‌گیرند و روزی همان دوستان یا اعضای خانواده به شما حسادت خواهند کرد.

اجازه ندهید نصیحت‌های غلط، نکته‌های بی‌فایده و انرژی منفی دیگران شما را از یادگیری یک زبان یا مهارت جدید بازدارد.


بیشتر بخوانید:پنج نکته‌ی ضروری در آغاز یادگیری زبان خارجی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید