IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
سلام کردن به ایتالیایی
امتیاز کاربران: 4.4/5
نویسنده: ایرانمهر
2 آذر 1398

سلام کردن به زبان ایتالیایی

همه ما می‌دانیم ایتالیایی‌ها عاشق صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با دیگران (chiacchierare) هستند و این مسئله به حدی بین آن‌ها مطرح است که هیچ تعجبی ندارد ببینید راه‌های متفاوتی برای «سلام» کردن به زبان ایتالیایی دارند. سلام و احوالپرسی در زبان ایتالیایی به موقعیت و زمان‌های مشخصی از روز بستگی دارد.

فرقی نمی‌کند در موقعیتی رسمی در اداره پست (all’Ufficio Postale) باشد یا یک موقعیت غیررسمی در پیتزا فروشی (la pizzeria)؛ هیچ‌وقت با یک سلام و احوالپرسی تکراری مواجه نمی‌شوید و حوصله‌تان سر نمی‌رود!

هر منطقه در ایتالیا زیرمجموعه‌ای از سلام و احوالپرسی‌های مخصوص دارد که در گویش محلی همان منطقه استفاده می‌شود. با این حال، مواردی که در این مقاله به شما یاد می‌دهیم، جملات و عبارات استانداردی هستند که با آن‌ها روبرو خواهید شد و می‌توانید از Monte Bianco در رشته‌کوه‌های آلپ تا Monte Etna در سیسیل از آن‌ها استفاده کنید.

فهرست عناوین

«سلام» (Hello) به زبان ایتالیایی – Ciao

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین کلمات ایتالیایی ciao است که به عنوان سلام و احوالپرسی دوستانه، نه فقط در ایتالیا، که در سرتاسر کره زمین استفاده می‌شود. این کلمه یک سلام و احوالپرسی غیررسمی است که با معنی “hello” یا “goodbye” استفاده می‌شود و از کلمه ونیزی sciavo گرفته شده است و این کلمه هم به لغت لاتین schiavo برمی‌گردد و معنای تحت‌اللفظی آن “your humble servant” (خدمتگزار فروتن شما) است.

این کلمه در زبان ایتالیایی مدرن مضمون چاپلوسی و خدمتگزاری خود را از دست داده است. بنابراین وقتی کسی را ملاقات می‌کنید یا وقتی در حال ترک جایی هستید و همچنین وقتی به دوستی می‌رسید، می‌توانید بگویید: Ciao, bello!

«صبح بخیر» (Good Morning) به زبان ایتالیایی – Buongiorno

کلمه Buongiorno معادل “good morning” در زبان انگلیسی است، اما در تمام طول روز هم با معنی “good day” به عنوان یک معادل رسمی جایگزین برای ciao استفاده می‌شود.

وقتی می‌خواهید خودتان را معرفی کنید یا وقتی می‌خواهید از یک عبارت مودبانه برای سلام کردن در محیط‌های عمومی استفاده کنید، Buongiorno بهترین انتخاب است.

در ادامه به یک مثال توجه کنید:

Buongiorno, vorrei un caffe. – “Hello, I would like a coffee.”

«روز خوبی داشته باشید» (“Have a Good Day”) به زبان ایتالیایی – Buona giornata

وقتی به جای giorno از giornata استفاده می‌کنید، تفاوت ظریفی در معنی آن ایجاد می‌شود و به buona giornata تبدیل می‌شود. وقتی می‌خواهید از کسی خداحافظی کنید و به طور رسمی یا غیررسمی برای کسی «روزی خوب» آرزو کنید، می‌توانید از این عبارت استفاده کنید.

Ci vediamo stasera, buona giornata! – “I’ll see you this evening, have a good day.”

«روز خوب» (“Good Day”) به زبان ایتالیایی – Buon dì

عبارت Buon dì یکی دیگر از تغییرات buongiorno است، اگرچه استفاده از آن خیلی رایج نیست اما به همان معنی و با همان شیوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید دیگران را با سلام و احوالپرسی شیک و رسمی تحت تاثیر قرار بدهید، این عبارت مناسب شماست. درست مثل buongiorno می‌توانید این عبارت را در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی به کار ببرید.

لغت از کلمه لاتین dies به معنی “day” آمده است.

به مثال زیر توجه کنید:

Buon dì, come va? – “Good morning, how’s it going?”

«بعد از ظهر بخیر» (“Good Afternoon”) به زبان ایتالیایی – Buon pomeriggio

وقتی بعد از ظهر از راه می‌رسد، اگر ماجراجو هستید و می‌خواهید خیلی ایتالیایی به نظر برسید، می‌توانید نحوه سلام و احوالپرسی خود را تغییر بدهید و از عبارت buon pomeriggio استفاده کنید. همچنین می‌توانید از buongiorno استفاده کنید که ما و زبان‌شناسان دیگر این عبارت را ترجیح می‌دهیم، چرا که سیلاب‌های کمتری دارد و به همین دلیل سریع‌تر و راحت‌تر بیان می‌شود و انرژی کمتری نیاز دارد J

بنابراین اگر ساعت 2 بعد از ظهر وارد یک نانوایی (یا هر مکان دیگر) شدید، می‌توانید از buon pomeriggio یا buongiorno استفاده کنید.

در ادامه مثالی می‌زنیم که می‌توانید از آن استفاده کنید:

Buon pomeriggio, due cannoli, per favore! – “Good afternoon, two cannoli, please!”

«سلام» (“Hi”) به زبان ایتالیایی – Salve

اگر از گفتن کلمات و عباراتی مثل ciao یا buongiorno خسته شدید و می‌خواهید از کلمات و عبارات جدیدی استفاده کنید، Salve یک سلام دوستانه و در عین حال مودبانه است و این مزیت را دارد که هم در موقعیت‌های رسمی و هم غیررسمی از آن استفاده کنید.

کلمه Salve از فعل لاتین salvere به معنی «خوب و سالم بودن» (essere in buona salute) آمده است. در واقع فعل salutare از کلمه ایتالیایی salute (“health”) آمده است و از این رو کلمه انگلیسی salutation هم از همین کلمه ریشه گرفته است.

بنابراین اگر می‌خواهید در یک میدان piazza (“in the square”) به غریبه‌ای سلام کنید، می‌توانید بگویید:

Salve, come va? – “Hello, how’s it going?”

«سلام» (“Hey”) به زبان ایتالیایی – Ehilà, Ueilà or Ehi

ایتالیایی‌ها معمولا از این کلمات برای سلام کردن به دوستان و خانواده استفاده می‌کنند و اغلب زمانی از این کلمات استفاده می‌کنند که بخواهند یک سورپرایز خوشایند را به آن‌ها بگویند.

برای مثال می‌گویند:

Ehilà, chi si rivede! – “Hey, look who’s here.”

اما این کلمات می‌توانند به عنوان هشدار و اخطار هم مورد استفاده قرار بگیرند:

Ehi, chi è entrato in casa mia? – “Hey, who entered my home?”سلام کردن به ایتالیایی

«اوضاع چطور است؟» (“How’s it Going?”) به زبان ایتالیایی – Come va?

وقتی با یک دوست روبرو می‌شوید، می‌توانید به او بگویید come va?، اما آماده باشید. در زبان ایتالیایی اغلب بعد از این سوال باید آماده شنیدن پاسخی با جزئیات کامل باشید و حتی ممکن است دوستتان چند دقیقه درباره اتفاقاتی که برای او افتاده است حرف بزند و شما با یک فنجان اسپرسو در یک کافه به حرف‌های او گوش بدهید.

اگر وقت و حوصله ندارید به حرف‌های او گوش بدهید، به همان ciao بسنده کنید.

«عصر بخیر» (“Good Evening”) به زبان ایتالیایی – Buona sera

وقتی عصر (غروب) از راه می‌رسد، باید از جمله buona sera (”good evening”) استفاده کنید. بین ساعت 5 بعد از ظهر تا 10 شب می‌توانید از این عبارت استفاده کنید و در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی هم قابل استفاده است. یادتان باشد، این عبارت فقط زمانی استفاده می‌شود که به مکانی رسیده باشید، نه زمانی که می‌خواهید محلی را ترک کنید.

«عصر خوبی داشته باشید» (“Have a Good Evening”) به زبان ایتالیایی – Buona serata

وقتی بعد از ظهر از کسی جدا می‌شوید یا می‌خواهید محلی را ترک کنید، باید بگویید buona serata (”have yourself a good evening”). این عبارت مثل buona giornata است، به همین دلیل عبارت مناسبی برای شروع یک مکالمه نیست. به مثال زیر دقت کنید:

Ci vediamo domani, buona serata! – “See you tomorrow, have a good evening!”

«شب بخیر» (“Good Night”) به زبان ایتالیایی – Buonanotte

اگر در حال رفتن به خانه یا آماده شدن برای رفتن به تختخواب و خوابیدن هستید، از buonanotte (”goodnight”) استفاده کنید.

برخلاف buonasera، این عبارت برای شروع مکالمه مناسب نیست، اما وقتی می‌خواهید برای کسی شب خوبی آرزو کنید، این عبارت به کارتان می‌آید. به مثال زیر توجه کنید:

È tardi vado a casa, buonanotte. – “It’s late, I’m going home, goodnight.”

«به زودی می‌بینمت» (“See You Soon”) – A presto

این عبارت که برای سلام و احوالپرسی استفاده می‌شود، به معنی “see you soon” است و وقتی در حال جدا شدن و خداحافظی کردن از کسی هستید، می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از این عبارت به عنوان یک عبارت خداحافظی غیررسمی در انتهای ایمیل‌هایتان استفاده کنید. با این حال، درست مثل زبان انگلیسی، این عبارت زمانی به کار می‌رود که بخواهید کسی را خیلی زود ببینید. برای مثال:

Arrivo da te tra poco, a presto! (“I’ll be at your place in a bit, see you soon.”)

«تا بعد» (“Until next time”) به زبان ایتالیایی – Alla prossima

این عبارت زمانی به کار می‌رود که تصمیم دارید کسی را دوباره ببینید، فرقی نمی‌کند زود باشد یا در زمانی در آینده.

برای مثال، وقتی بعد از کلاس زبان ایتالیایی می‌خواهید از مدرس و همکلاسی‌هایتان خداحافظی کنید، می‌توانید بگویید alla prossima.

«می‌بینمت» (“See You Around”) به زبان ایتالیایی – Ci vediamo

این عبارت، نسخه خودمانی‌تر arrivederci است که در ادامه این مقاله با آن آشنا خواهید شد. این عبارت در زبان انگلیسی “we’ll see each other around” یا “see you around” است. این عبارت را زمانی می‌شنوید که دوستان می‌خواهند از هم خداحافظی کنند و هر کس راه خودش را برود.

به مثال زیر توجه کنید:

Antonio, ora scappo. Ci vediamo – “Antonio, I must run off now. See you around”.

«خداحافظ» (“Bye”) به زبان ایتالیایی – Ti saluto / Vi saluto

این عبارت که هنگام خداحافظی استفاده می‌شود، به معنی “I salute you” یا “bye” است. اگر می‌خواهید آن را به شکل مفرد برای کسی به کار ببرید، باید بگویید ti saluto، اما اگر می‌خواهید آن را به شکل جمع و برای بیش از یک نفر استفاده کنید، پس باید از حالت جمع آن یعنی vi salute استفاده کنید.

Amici, vi saluto – “Friends, I salute you”.

«مراقب خودت باش» (“Take Care”) به زبان ایتالیایی – Stammi bene / Statemi bene

درست مثل مورد قبلی، نسخه ایتالیایی “take care” به دو صورت مفرد و جمع بیان می‌شود. وقتی می‌خواهید از یک نفر خداحافظی کنید، می‌گویید stammi bene و اگر می‌خواهید با بیش از یک نفر یا با یک گروه خداحافظی کنید، می‌گویید statemi bene.

Nonna, stammi bene – “Grandma, take care”.

«خدانگهدار» (“Goodbye”) به زبان ایتالیایی – Arrivederci

یکی از کلماتی که سخت‌ترین تلفظ را در میان کلمات و عبارات این مقاله دارد. چرا که در این کلمه «ر» غلتان یا rolling “r” وجود دارد. در واقع، اگر این کلمه را به اجزای سازنده‌اش تقسیم کنید، موارد زیر را خواهید داشت:

a – preposition

حرف اضافه

rivedere – verb

فعل

ci – reflexive pronoun

ضمیر انعکاسی

می‌توانید از این عبارت به عنوان یک خداحافظی رسمی و مودبانه هنگام خروج از جایی استفاده کنید. برای مثال:

Arrivederci, professoressa. – “Good-bye, professor.”

«خدانگهدار» (“Farewell”) به زبان ایتالیایی – Addio

این عبارت تاثیر چشمگیری دارد و بیشتر در فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال فیلمی با عنوان Addio, Napoli! (“Farewell, Naples!”) در دهه 50 میلادی ساخته شده است.

این عبارت، حالت کوتاه‌شده Dio piacendo، یک خداحافظی دوستانه و به معنی آرزوی سلامتی و حال خوب برای کسی است که او را مخاطب قرار می‌دهید.

امروزه، این عبارت برای خداحافظی ابدی به کار می‌رود و زمانی از این عبارت استفاده می‌کنید که قرار نیست دیگر فرد مورد نظر را ببینید. در بیشتر موارد و هنگامی که قرار است باز هم شخص یا اشخاص خاصی را ملاقات کنید، از arrivederci استفاده کنید.

سلام کردن به زبان ایتالیایی

«خداحافظ بچه‌ها» (“Bye Guys”) به زبان ایتالیایی – Bona raga

من سال‌ها در فلورانس زندگی کردم، بنابراین امکان نداشت این مقاله را با یک عبارت فلورانسی تمام نکنم.

عبارت Bona raga یک عبارت فلورانسی است و در واقع یک عبارت کوچه خیابانی و به معنی “bye, guys” (Ciao, ragazzi) است. این عبارت زمانی به کار می‌رود که می‌خواهید از دوستانتان خداحافظی کنید.

به مثال زیر دقت کنید:

Bona raga, vo’ a casa. – “Bye guys, I’m going home.”

عبارت مورد علاقه شما کدام است؟

بسیار خوب! به انتهای این مقاله رسیدیم. حالا تعداد زیادی از عبارات و لغات برای سلام و احوالپرسی به زبان ایتالیایی را می‌دانید و راه‌های مختلف «سلام» و «خداحافظی» کردن به زبان ایتالیایی را یاد گرفتید. اگر می‌خواهید خلاق باشید و هرروز از عبارت‌های مختلفی استفاده کنید، می‌توانید آن‌ها را با هم ترکیب و در مکالمات روزمره به زبان ایتالیایی از آن‌ها استفاده کنید.

Stammi bene e alla prossima! – “Take care, until next time!”


بیشتر بخوانید: 14 کتاب آموزشی عالی مناسب تمام زبان‌آموزان ایتالیایی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.4 از 5 از 42 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید