IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آشنایی با حالت فاعلی یا Nominative در زبــان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
22 اسفند 1402

حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی

زمانی که شروع به یادگیری زبان آلمانی می‌کنید احتمالا آشنایی با حالات مختلف به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از زمان‌ها در زبان آلمانی استفاده کرده و به شکل بهتری به از گرامر زبان آلمانی استفاده کنید. یکی از پرکاربردترین حالاتی که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی است. این حالت معمولا دارای کاربردهای مخصوص به خود است و به همین علت نیز شما باید با کاربردهای آن نیز به طور کامل آشنا شوید.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به گرامر زبان آلمانی مسلط شوید حتما باید این حالت را به‌خوبی بشناسید و بتوانید از آن استفاده کنید. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با حالت فاعلی یا Nominative در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

آشنایی با حالت فاعلی یا Nominative در زبان آلمانی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی اولین حالتی است که در این زبان وجود دارد و شما هم باید با آن آشنا شوید. به همین علت نیز یادگیری آن در گرامر زبان آلمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که فاعل یک جمله همیشه و در هر زبانی توصیف‌کننده شخص یا کاری است که در حال انجام کار یا عمل دیگری است. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

Der Mann ist nett.

او مرد خوبی است.

همانطور که شما هم می‌توانید در این جمله مشاهده کنید مرد کسی است که کاری انجام می‌دهد. در واقع او خوب است. حال شما می‌توانید همیشه با استفاده از کلمه سوالی wer که همان معنای who در زبان انگلیسی را می‌پرسد این فاعل را در جمله خود تشخیص دهید. از طرف دیگر در زبان آلمانی کلاسیک شما می‌توانید از was به معنای what یا چه چیزی در زبان انگلیسی نیز برای فاعل‌هایی که زنده نیستند و جز اشیا به شمار می‌آیند استفاده کنید.

شاید این موضوع کمی برای شما گیج‌کننده باشد؛ چراکه امروزه از was در موارد دیگری نیز در گرامر زبان آلمانی استفاده می‌شود و به همین علت نیز پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدای کار سعی کنید تنها از wer در جملات خود استفاده کنید تا  زمانی که اعتماد به نفس بیشتری در این زمینه پیدا کرده و بتوانید از was نیز استفاده کنید. برای مثال در جمله بالا سوال ما به شکل Wer ist nett? خواهد بود و پاسخی که دریافت می‌کنیم نیز عبارت der Mann است.

همانطور که احتمالا می‌دانید زبان آلمانی به مخاطب‌های خود سه جنسیت مختلف را ارائه می‌دهد که این سه جنسیت شامل مذکر، مونث و خنثی هستند. دقت داشته باشید که همگی این جنسیت‌ها می‌توانند به‌عنوان فاعل در جمله شما مورداستفاده قرار گیرند. به همین علت نیز شما برای یادگیری حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی حتما باید اطلاعات کاملی را درباره آنها به دست بیاورید.

جنسیت در حالت فاعلی در زبان آلمانی

برای این‌که به بهترین شکل ممکن با اهمیت جنسیت در حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی آشنا شوید اطلاعات کاملی را در جدول زیر برای شما آورده‌ایم:

 Defined articleUndefined article 
Maleder (the)ein (a)Der / ein Mann tanzt Tango.
Femaledie (the)eine (a)Die / eine Frau isst Pizza.
Neuterdas (the)ein (a)Das / ein Kind spielt Fußball.
Pluraldie (the)/Die / –  Autos sind schön.

با این حال باید دقت داشته باشید که دقیقا مانند زبان انگلیسی در آلمانی نیز جملات زیادی وجود دارند که برای ذکر برخی از آنها فاعل ما لزوما چیزی نخواهد بود؛ بلکه ما می‌توانیم از انواع ضمایر در این زمینه استفاده کنیم. این کلمات کوچک که ضمیر نامیده می‌شوند به‌جای اسم قرار می‌گیرند. در ادامه بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و نکات کلیدی و مهمی را در این زمینه بیان خواهیم کرد:

استفاده از ضمایر شخصی در حالت Nominative

یکی از کاربردهای بسیار مهمی که حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی دارد این است که شما می‌توانید از ضمایر شخصی در این حالت استفاده کنید بدون این‌که محدودیت خاصی برای شما به وجود بیاید. البته باید دقت داشته باشید که به منظور استفاده از این ضمایر در حالت فاعلی نکات خاصی وجود دارند که حتما باید به آنها دقت داشته باشید. برای این‌که بتوانید به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و از آن استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را در این زمینه بادقت مشاهده کنید:

I           → ich     Ich trinke Wasser.

you     → du      Du lernst Deutsch

he       → er       Er spricht Spanisch.

she      → sie      Sie liebt Paul.

it          → es       Es ist teuer.

we      → wir     Wir leben in Berlin.

you     → ihr      Ihr singt Lieder.

they    → sie      Sie machen Essen.

you (formal) → Sie     Sie finden Geld.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره ضمایر ملکی بدانید این است که این ضمایر از جمله مهم‌ترین ضمایر در زبان آلمانی به شمار می‌آیند که برای بیان رابطه‌ای که میان دو اسم وجود دارد مورداستفاده قرار می‌گیرند. پس وقتی که شما هم قصد دارید از این ضمایر به شکلی درست استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما این نکته را مدنظر قرار دهید. در جدول زیر اطلاعات کاملی را در خصوص این ضمایر و نحوه استفاده از آنها در حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی در اختیار شما قرار داده‌ایم:

meinmeineMyMeine Tasche ist schön.
deindeineYourDein Vater liebt die Oper.
seinseineHisSeine Schwester macht Hausaufgaben.
ihrihreHerIhr Hund heißt Bello.
seinseineItsSein Fahrrad ist grün.
unserunsereOurUnsere Kinder sind klein.
euereuere / eureYourEure Eltern arbeiten viel.
ihrihreTheirIhre Autos parken hier.
ihr (formal)ihreyourIhre Familie wohnt in Rom.

چرا حالت فاعلی در زبان آلمانی از اهمیت زیادی برخوردار است؟

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که چرا حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی اهمیت زیادی دارد؟ به طور کلی باید بدانید ساختار جملات آلمانی و انگلیسی بسیار متفاوت هستند و درک چگونگی و چرایی این ساختارها از اهمیت زیادی برخوردار است. در زبان انگلیسی برای نشان دادن نقش هر اسم از ترکیب کلمات استفاده می‌کنیم.

برای مثال اگر جمله the man owes the woman a thousand dollars (مرد هزار دلار به زن بدهکار است) را استفاده کنیم بسیار متفاوت از این جمله خواهد بود the woman owes the man a thousand dollars (زن به مرد 1000 دلار بدهکار است). آیا این طور نیست؟

این موضوع به علت ترتیب کلمات است. در واقع تنها چیزی که در این جمله تغییر پیدا کرد به این شکل بود که جای زن و مرد در جمله عوض شد و همانطور که مشاهده می‌کنید معنای جمله به طور کامل تغییر پیدا کرد. با این حال باید توجه داشته باشید که در آلمانی عوض کردن جای دو کلمه به هیچ وجه معنی جمله را تغییر نمی‌دهد و این موضوع می‌تواند جذابیت‌های بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال دو جمله زیر را در نظر بگیرید:

Der Mann schuldet der Frau ein Tausend Dollars.

Der Frau schuldet der mann ien Tausend Dollars.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که معنای هر دو جمله یکسان است و با وجود این‌که جای کلمات آن را تغییر دادیم؛ ولی هیچ تغییری در معنای نهایی به وجود نیامد و هر دو جمله به این معنی است که مرد به زن بدهکار است. از آنجایی که در زبان آلمانی حالات مختلفی وجود دارند شما می‌توانید انتظار انعطاف‌پذیری بیشتری را در ترتیب کلمات این زبان داشته باشید.

به عبارت دیگر برای این‌که به شکل بهتری با حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی آشنا شوید باید گفت که Der Mann و der Frau در حالات کاملا متفاوتی مورداستفاده قرار گرفته‌اند. هر شخص آلمانی می‌داند که این مرد است که در این جمله نقش فاعل را ایفا کرده و زن در واقع مفعول غیرمستقیم است که در حالت داتیو مورداستفاده قرار گرفته است. اما چطور چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که ساختارهایی که در بخش قبلی توضیح دادیم و در ادامه نیز درباره آنها صحبت می‌کنیم را بیاموزید.

حالت فاعلی Nominativ در آلــمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید: ضمایر در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: ضمایر آلمانی:‌ راهنمایی بامزه برای زبان‌آموزان صفر کیلومتر

چه زمانی باید از حالت فاعلی در زبان آلمانی استفاده کنیم؟

همانطور که بیان کردیم شما آموختید که از der، die و das در حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. حال ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که چگونه می‌توانیم چیزهای دیگری را نیز در حالت اسمی بیان کنیم؟ در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید دقیقا همانطور که از the زبان انگلیسی در آلمانی استفاده می‌کنیم روش‌های مختلفی نیز برای گفتن کلمات دیگر وجود دارد. برای این کار شما باید بیاموزید که جنسیت اسمی که قصد استفاده از آن را دارید به چه شکل است؟

به این منظور شما باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • در اولین قدم باید جنسیت اسمی که قصد استفاده از آن را دارید بدانید.
  • در گام بعدی باید بدانید که چه حالتی برای آن جنسیت و حالت مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • در گام بعدی باید مشخص کنید که چه نوع کلماتی در جلوی اسم شما قرار می‌گیرند.
  • در گام آخر نیز باید بیاموزید که چه تعداد از هر نوع در جلوی اسم قرار می‌گیرد.

با دانستن این نکات می‌توانید خیلی سریع و راحت ساخت جملات با استفاده از حالت فاعلی را بیاموزید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. برای این کار گاهی اوقات نیز شما مجبور می‌شوید که از کاهش در زبان آلمانی استفاده کنید. برای انجام این کار نیز نکاتی را در بخش بعدی بیان خواهیم کرد.

کلماتی که نیاز به کاهش در زبان آلمانی دارند

اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که دو نوع کلمه وجود دارند که جلوی اسم ظاهر می‌شوند که این دو نوع کلمات شامل صفات و حروف تعیین هستند.

در حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی باید دقت داشته باشید که تعیین‌کننده‌ها در واقع کلمات کوچکی هستند که به ما می‌گویند چند تا اسم یا کدام‌یک از اسامی مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای مثال اگر بخواهیم در زبان انگلیسی آنها را مثال بزنیم می‌توان به مواردی همچون a, the, some, many, all, every, etc. اشاره کرد.

از طرف دیگر صفات کلماتی هستند که می‌توانند برخی از ویژگی‌های اسم را توصیف کنند. از جمله صفاتی که امروزه در زبان انگلیسی استفاده می‌شوند نیز می‌توان به مواردی همچون big, flat, rough, new, green اشاره کرد.

در آلمانی وقتی اسمی را در در حالت فاعلی یا اسمی مورداستفاده قرار می‌دهیم تعیین‌کننده‌ها یا صفاتی که در جلوی آن قرار می‌گیرند معمولا به شکل خاصی کاهش پیدا می‌کنند و به ما اطلاعات بیشتری را می‌گویند. برای مثال می‌گویند که این اسم یک مذکر است و در حالت اسمی یا فاعلی مورداستفاده قرار گرفته است. برای مثال در جمله زیر به r و e دقت کنید:

Der nette Mann heißt Berti.

مرد خوب برتی نام دارد.

حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی

یک نمای کلی از حالت فاعلی در زبان آلمانی

تا به این‌جای کار با مفاهیم مختلفی در زمینه حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست آوردیم. حال ممکن است یک سوال مهم برای شما به وجود بیاید و آن این باشد که چگونه می‌توانیم از تمامی این اطلاعات در کنار یکدیگر استفاده کنیم؟ در چنین حالتی باید دقت داشته باشید که شما می‌توانید یک نمای کلی را در این زمینه به دست بیاورید. با داشتن این نمای کلی خیلی راحت می‌توانید از حالت فاعلی در جملات خود بهره ببرید و حتی خیلی راحت آن را شناسایی کنیم.

به همین علت نیز ما در این بخش قصد داریم جدولی را در اختیار شما قرار دهیم که یک نمای کلی از این حالت را در اختیار شما قرار می‌دهد:

MaleRobert ist net.Der Junge ist nett.Er ist nett.Mein Junge ist nett.
FemaleSabine kocht gern.Die Frau kocht gern.Sie kocht gern.Meine Frau kocht gern.
NeuterJan spielt mit Autos.Das Kind spielt mit Autos.Es spielt mit Autos.Mein Kind spielt mit Autos
PluralMarie und Paul lernen Deutsch.Die Schüler lernen Deutsch.Sie lernen Deutsch.Meine Schüler lernen Deutsch.

به این ترتیب شما می‌توانید از این جدول و مثال‌هایی که در آن مورداستفاده قرار گرفته استفاده کرده و خیلی راحت نحوه کارکردن با حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی را تمرین کنید.

خلاصه‌ای کامل برای استفاده از حالت فاعلی در گرامر زبان آلمانی

به طور کلی در خصوص حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی باید به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که این حالت همیشه فاعل جمله شما خواهد بود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسامی خاص مانند der Mann, die Frau, das Kind, die Autos
  • ضمایر شخصی مانند ich, du, er, sie, es, wir, ihr, sie, Sie
  • ضمایر ملکی مانند mein/e, dein/e, sein/e, ihr/e, sein/e, unser/e, euer/e, ihr/e, Ihr/e

اگر به طور کلی با این حالت در زبان آلمانی آشنا شوید می‌توانید خیلی ساده جملات زیبا و جذابی را در این زبان بسازید و از طرف دیگر می‌توانید ساختاری که در جملات زبان آلمانی وجود دارند را نیز به شکل بهتری درک کنید. راهکارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید این حالت را بیاموزید و آن را تمرین کنید. در اولین قدم به این منظور شما باید سعی کنید تا این ساختار را درک کرده و توضیحاتی که در اختیار شما قرار دادیم را به حافظه بسپارید.

در گام بعدی به منظور تمرین کردن حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی سعی کنید جملات ساده‌ای را به زبان آلمانی بسازید و ببینید که آیا می‌توانید به‌درستی از حالت فاعلی در آنها استفاده کنید یا خیر؟ یک راهکار بسیار خوب و جذاب که در این زمینه وجود دارد این است که سعی کنید جملاتی که به طور کلی در زبان آلمانی وجود دارند را از طریق منابع مختلف مطالعه کرده و سعی کنید که حالت فاعلی را در این جملات پیدا کنید. به این ترتیب امکانی برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از حالت فاعلی استفاده کنید.

حالت فاعلی Nominativ در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

سخن پایانی

حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین حالاتی است که در این زبان وجود دارد و شما هم باید نحوه استفاده از آن را بیاموزید. برای یادگیری این حالت در زبان آلمانی شرکت در کلاس زبان آلمانی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. کلاس زبانی که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود از هزینه بسیار مناسبی برخوردار است و از طرف دیگر کیفیت بالایی نیز دارد. به همین علت نیز پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات در خصوص حالت فاعلی Nominativ در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

حالت فاعلی چه کاربردهایی در زبان آلمانی دارد؟

حالت فاعلی همانطور که از نامش نیز پیداست معمولا زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید فاعل جمله خود را مشخص کنید.

حالت فاعلی را برای کدام دسته از کلمات می‌توان مورداستفاده قرار داد؟

شما می‌توانید از حالت فاعلی برای استفاده از اسامی مختلف، ضمایر شخصی و همینطور ضمایر ملکی به‌عنوان فاعل یک جمله استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ضمایر و صفات ملکی در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید : Ihr در آلمانی: 4 کاربرد کلیدی این کلمه آلمانی چند وجهی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 37 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید