IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
Ihr در آلمانی 4 کاربرد کلیدی این کلمه چند وجهی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
21 آذر 1402

Ihr در آلمانی: 4 کاربرد کلیدی این کلمه آلمانی چند وجهی

Ihr در زبان آلمانی دارای کاربردهای بسیار زیادی است و زمانی که شما شروع به یادگیری گرامر زبان آلمانی می‌کنید احتمالا بارها و بارها با این عبارت مواجه شده و مجبور به استفاده از آن می‌شوید. یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که در زمان استفاده از این کلمه پرکاربرد در گرامر زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید این است که استفاده از این کلمه دارای قوانین مخصوص به خود است و تا زمانی که شما با این قوانین آشنایی کاملی نداشته باشید نمی‌توانید به‌درستی از آن استفاده کنید.

به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره آن صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید بدون شک مطالعه ادامه این مطلب برای شما مفید و کاربردی خواهد بود. ما در ادامه این مطلب قصد داریم چهار مورد از کاربردهای رایجی که کلمه lhr می‌تواند در زبان انگلیسی برای شما داشته باشد را توضیح داده و نکات کلی را درباره هریک از این کاربردها بیان کنیم.

مروری بر نحوه صرف Ihr در گرامر زبان آلمانی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره کاربردهای مهم Ihr در زبان آلمانی صحبت کرده و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا مروری کلی بر نحوه صرف آن داشته باشیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. در این بخش شما می‌توانید جدول کاملی را مشاهده کنید که در آن کلمه Ihr بر اساس جنسیت، مفرد یا جمع بودن و مواردی از این قبیل صرف شده است.

 MasculineNeuterFemininePlural
Nominativeihrihrihreihre
Accusativeihrenihrihreihre
Dativeihremihremihrerihren
Possessiveihresihresihrerihrer
Ihr در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

کاربرد به‌عنوان جمع غیررسمی you

یکی از کاربردهای بسیار مهمی که Ihr در زبان آلمانی دارد زمانی است که شما قصد دارید به‌صورت غیررسمی از عبارت you برای جمع استفاده کنید. به طور کلی باید بدانید که در زبان آلمانی تمایز واضحی بین حالت رسمی و غیررسمی وجود دارد و به همین علت نیز شما باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. برای مثال اگر با فردی در یک زمینه رسمی مانند یک جلسه کاری یا تعامل با خدمت مشتری صحبت می‌کنید یا حتی با کسی در حال صحبت هستید که او را نمی‌شناسید معمولا شما باید با sie رسمی با او صحبت کنید.

حال فرض کنید که در همین موقعیت قصد دارید با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک کودک خردسال صحبت کنید. در چنین شرایطی احتمالا می‌دانید که شما می‌توانید از du غیررسمی برای این کار بهره‌مند شوید. با این حال این همه ماجرا نیست و یک you غیررسمی دیگر نیز وجود دارد که هنگام صحبت کردن با گروهی از افراد استفاده می‌شود که شما با آنها حالت غیررسمی دارید و در این حالت می‌توانید از Ihr در زبان آلمانی استفاده کنید.

دقت داشته باشید اگر می‌خواهید برای اشاره به دو نفر یا چند نفر که به‌خوبی آنها را می‌شناسید از کلمه “شما” استفاده کنید حتما باید از این کلمه استفاده کنید. در ادامه چند نمونه از این کاربرد را برای شما آورده‌ایم تا به بهترین شکل ممکن با آن آشنا شوید:

Ihr seid nett.

همه شما خوب هستید.

Du bist nett.

تو خوب هستی.

حال اگر شما هم وارد یک چالش شدید و ندانستید که دقیقا باید از کدام شکل شما در زبان آلمانی استفاده کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که از خود بپرسید که قصد دارید چند نفر را مخاطب صحبت خود قرار دهید. اگر تنها یک نفر را مخاطب قرار می‌دهید تنها کاری که باید انجام دهید این است که از du استفاده کنید. حال اگر قصد دارید یک گروه با تعداد اعضای دو یا بیشتر از دو نفر را مخاطب قرار دهید باید از ihr برای این کار استفاده کنید.

خوشبختانه شکل رسمی شما در زبان آلمانی که به‌صورت Sie نوشته می‌شود می‌تواند برای افراد و گروه‌های مختلف نیز مورداستفاده قرار گیرد و شما زمانی که شرایط به ادب و رسمیت بیشتری نیاز دارد می‌توانید از آن استفاده کنید.

کاربرد به‌عنوان Her داتیو یا مالکیتی در زبان آلمانی

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که Ihr در زبان آلمانی دارد زمانی است که شما قصد دارید از her به‌صورت داتیو یا مالکیتی استفاده کنید. در واقع Ihr را می‌توان به‌عنوان او نیز مورداستفاده قرار داد. این در واقع حالت داتیو sie است که شما می‌توانید آن را با حروف بزرگ نیز بنویسید که در این صورت به‌صورت شکل رسمی شما مورداستفاده قرار می‌گیرد و شما باید به این نکته دقت کنید.

حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که حالت داتیو چیست؟ به طور خلاصه می‌توان گفت که موارد مختلفی در زبان آلمانی وجود دارد که باعث می‌شود تا تعیین‌کننده‌ها ( مانند the، a، some و … در زبان انگلیسی)، صفات و ضمایر تغییر پیدا کنند. این‌که آنها در چه حالتی هستند به کارکرد اسم در جمله بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال این‌که آیا قبل از آنها حروف اضافه خاصی که موارد خاصی را می‌طلبند قرار می‌گیرند یا خیر؟

یا مثلا این‌که آیا از یک فعل که همیشه حالت داتیو می‌گیرد مانند helfen به معنای کمک کردن استفاده شده  است یا خیر؟ در ادامه جدولی را با مرور اجمالی این موارد برای شما آورده‌ایم که به یادگیری هرچه بهتر این موضوع کمک شایانی می‌کند:

CasesGerman “sie”Translation
Nominativesieshe
Accusativesieshe
Dativeihrher
Possessiveihrher

اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که اگر بانوی موردنظر مفعول غیرمستقیم جمله باشد باید آن را به نسخه داتیو یعنی Ihr تغییر دهیم.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که sie (she) در جمله زیر در حالت مفعول مستقیم کتاب قرار دارد. این باعث می‌شود تا sie به مفعول غیرمستقیم تبدیل شده و به همین علت نیز شما باید آن را در حالت داتیو یعنی Ihr در زبان آلمانی بنویسید:

Ich kaufe ihr das Buch.

من کتاب را برای او می‌خرم.

یکی از نکات مهمی که باید در اینجا به آن دقت داشته باشید این است که برخی از حروف اضافه نیز به‌صورت خودکار حالت را به حالت داتیو تغییر می‌دهند. برای مثال هر چیزی که از حرف اضافه mit پیروی کند به‌صورت خودکار وارد حالت داتیو می‌شود. به همین علت است که کلمه girl در این جمله که با the sie (she) نشان داده شده است یک بار دیگر به Ihr تبدیل می‌شود. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید مثال زیر را در نظر بگیرید:

Was ist los mit ihr?

مشکل او چیست؟

دقت داشته باشید که یک فعل داتیو نیز می‌تواند محرک این تبدیل باشد. یک مثال رایج که در این زمینه در زبان آلمانی وجود دارد فعل helfen به معنای کمک کردن است که همیشه با یک مفعول داتیو دنبال می‌شود. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Ich helfe ihr.

من به او کمک می‌کنم.

حال صبر کنید! ترجمه Ihr به‌عنوان او در اینجا به پایان نمی‌رسد. نکته جالبی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که Ihr همچنین می‌تواند به معنای او به‌عنوان یک ضمیر ملکی نیز مورداستفاده قرار گیرد. دقت داشته باشید که در این حالت Ihr نشان می‌دهد که چیزی به کسی تعلق دارد. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از Ihr به‌عنوان ضمیر ملکی در جملات خود استفاده کنید:

Wo ist ihr Auto?

ماشین او کجاست؟

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که پایان صحیح را بسته به مورد، جمع یا مفرد بودن آن باید اضافه کنید. در ادامه یک مثال دیگر را نیز در این زمینه برای شما آورده‌ایم:

Ihre Katze trinkt die Milch.

گربه او در حال نوشیدن شیر است.

بنابراین در مثال بالا فقط باید یک e اضافه کنیم؛ چراکه Katze به معنای گربه فاعل جمله است و به این معنی است که در حالت اسمی یا nominative قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از ضمایر فاعلی رسمی و غیر رسمی در زبان آلمانی

Ihr در آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

Your در حالت رسمی Possessive

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که Ihr در زبان آلمانی دارد زمانی است که شما قصد دارید از آن برای شکل مودبانه your استفاده کنید. در جمله زیر می‌توانید این موضوع را به وضوح مشاهده کنید:

Darf ich Ihr Telefon benutzen?

آیا می‌توانم از تلفن شما استفاده کنم؟

البته در اینجا باید مراقب سرمایه‌های خود باشید! درست مانند زمانی که از ضمیر رسمی you، Sie، ضمیر مالکیت رسمی و … استفاده می‌کردید در اینجا نیز باید دقت داشته باشید که حتما باید از Ihr با حرف اول بزرگ استفاده کنید. همانطور که در بخش‌های قبلی نیز این موضوع را مشاهده کردید اگر با حروف بزرگ نوشته نشده باشد به این معنی است که ihr به معنی her خواهد بود.

نکته دیگری که باید در خصوص استفاده از Ihr در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که Ihr بسته به نوع آن و جنسیت اسمی که بعد از آن آمده است به پایان‌های متفاوتی نیاز خواهد داشت. در جمله بالا همانطور که هست باقی می‌ماند؛ چراکه در حالت مضارع قرار دارد و البته باید دقت داشته باشید که اسم Telefon به معنای تلفن نیز یک اسم خنثی در زبان آلمانی به شمار می‌آید.

در اینجا یک مرور کلی از همه موارد ممکن برای your رسمی را همراه با مالکیتی ما در اینجا مورد بحث قرار می‌دهیم را برای شما آورده‌ایم که به میزان زیادی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

CaseGerman “Sie”Translation
NominativeSieyou
AccusativeSieyou
DativeIhnenyou
PossessiveIhr-your

در ادامه یک مثال از نحوه تغییر آن را برای شما آورده‌ایم که بدون شک مطالعه آن می‌تواند به شما در یادگیری هرچه بهتر این موضوع کمک شایانی کند:

Können Sie mir bitte Ihren Ausweis zeigen?

لطفا می‌توانید شناسنامه خود را به من نشان دهید؟

Ausweis به معنای ID در اینجا یک اسم مذکر است. هنگامی که در حالت accusative مورداستفاده قرار می‌گیرد که در جمله بالا این‌چنین است صفت یا ضمیر ملکی قبلی باید با en به پایان برسد که حتما باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید.

4 کاربرد کلیدی Ihr در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

جمع مودبانه Their

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه Ihr در زبان آلمانی را می‌توان برای توصیف مالکیت سوم شخص نیز مورداستفاده قرار داد و از این نظر محدودیتی برای شما در زبان آلمانی وجود ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید بگویید که چیزی متعلق به گروهی از افراد است و البته به این شرط که چیزی واقعا برای آنها باشد می‌توانید از ihr برای این کار استفاده کنید. در ادامه یک مثال را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید:

Hast du ihre Sachen?

آیا وسایل آنها را دارید؟

درست مانند زمانی که از Ihr به معنای شکل مودبانه your استفاده می‌کردید باید دقت داشته باشید که در اینجا نیز باید پایان آن را بسته به موارد و جنسیت تغییر دهید تا جمله شما مشکلی از نظر گرامر زبان آلمانی نداشته باشد. حال صبر کنید! چگونه می‌توانید این دو معنای متفاوت ihr را از یکدیگر جدا کنید؟ احتمالا این سوال برای شما هم به وجود آمده است. اگر فقط یک جمله را ببینید مانند جمله بالا، زمینه شما ممکن است کمی مبهم باشد و ممکن است در تفسیر این‌که منظور ما your یا their است مشکل به وجود بیاید.

همانطور که مشاهده می‌کنید در ادامه دو جمله تقریبا یکسان را برای شما آورده‌ایم که تنها یک چیز وجود دارد که باعث می‌شود تا شما بتوانید به‌درستی هریک از آنها را معنا کنید. پس ابتدا مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید و بررسی کنید که آیا می‌توانید نشانه‌ای که باعث می‌شود تا شما بتوانید معنای هریک از آنها را پیدا کنید را بیابید؟

Die Maus hat ihren Käse gegessen.

موش پنیر آنها را خورده است.

Die Maus hat Ihren Käse gegessen.

موش پنیر شما را خورده است؟

آیا موفق به تشخیص علامت مربوطه شدید؟ نگاهی دقیق‌تر به کاربردی که برای ihren در موارد بالا توضیح دادیم بیندازید و بررسی کنید که آیا می‌توانید این نشانه را تشخیص دهید؟

احتمالا همانطور که شما هم متوجه شدید جمله‌ای که در آن Ihren به معنای شماست اولین حرف آن با حروف بزرگ نوشته شده است. این تفاوت گرامری کلیدی است که به شما کمک می‌کند تا به طور دقیق متوجه شوید که Ihr در زبان آلمانی چه معنی را منتقل می‌کند. همانطور که قبلا هم مشاهده کردید باید به خاطر داشته باشید که در زبان آلمانی رسمی فقط Ihr نیست که با حروف بزرگ نوشته می‌شود.

این مسئله در خصوص Sie نیز صدق می‌کند و این عبارت نیز دقیقا همین رفتار را از خود نشان می‌دهد و این نشانگر این است که شما می‌توانید این الگو را در برخی از کلمات آلمانی مشاهده کرده و این موضوع را به شکل بهتری به خاطر بسپارید.

متاسفانه باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که هیچ راهی برای تشخیص این‌که کلمات در آلمانی روزمره با حروف بزرگ نوشته شده‌اند یا با حروف کوچک وجود ندارد و همین عامل نیز باعث می‌شود تا صحبت کردن به زبان آلمانی کمی سخت بوده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

بنابراین ما به طور کلی تنها کاری که باید انجام دهیم این است که همه چیزهایی که درباره چهار کاربرد مهم ihr آموختیم را به حافظه خود بسپاریم و متوجه شویم که این کلمه در زبان آلمانی دارای کاربردهای زیادی است و در صورتی که ما این کاربردها را بشناسیم می‌توانیم به شکل بهتری از آن استفاده کرده و جملات بهتری را در گرامر زبان آلمانی ایجاد کنیم.

یکی از بهترین راه‌هایی که برای تمرین آنچه که در این مطلب درباره Ihr در زبان آلمانی آموختیم این است که سعی کنید به صحبت‌های افرادی که به طور بومی به زبان آلمانی صحبت می‌کنند گوش دهید و به دنبال کاربردهای استفاده از این کلمه در جملات آنها باشید. البته باید دقت داشته باشید که ویدئوهای زیادی نیز در یوتیوب وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید این مهارت را در خود تقویت کرده و به شکل بهتری از کلمه Ihr در گرامر زبان آلمانی و جملات خود به این زبان استفاده کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره Ihr در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

Ihr در گرامر زبان آلمانی چیست؟

Ihr در زبان آلمانی یکی از پرکاربردترین کلمات در این زبان به شمار می‌آید که دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است و می‌تواند کاربردهای زیادی را به همراه داشته باشد. این کلمه دارای چهار کاربرد اصلی است و به همین علت نیز برای این‌که بتوانید به شکل درستی از آن استفاده کنید حتما باید به هر چهار کاربرد مسلط باشید.

کاربردهای مهم Ihr در گرامر زبان آلمانی چیست؟

از جمله مهم‌ترین کاربردهای Ihr در زبان آلمانی می‌توان به کاربرد به‌عنوان جمع غیررسمی you، کاربرد به‌عنوان her داتیو یا مالکیتی، کاربرد به‌عنوان your در حالت رسمی و در نهایت کاربرد به‌عنوان جمع مودبانه their اشاره کرد.

سخن پایانی

Ihr در زبان آلمانی یکی از کلماتی است که دارای کاربردهای بسیار زیادی در گرامر زبان آلمانی است و به همین علت نیز زمانی که شما قصد استفاده از آن را دارید باید دقت و توجه زیادی داشته باشید تا کاربرد درستی را انتخاب کرده باشید. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد یادگیری زبان آلمانی را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره های آموزشی ایرانمهر نیز استفاده کنید. کلاس‌های آموزشی موسسه زبان ایرانمهر دارای کیفیت آموزشی بالایی بوده و هزینه مناسبی نیز دارند.

بیشتر بخوانید: مقدمه ای بر صرف فعل در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: زمان‌ها در زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 13 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. نادر صالحی
    22 آذر 1402
    پاسخ دادن

    چه خوب که اینقدر مقاله خوب میزارین در سایت و ما استفاده میکنیم، شما زبان آلمانی دوره خصوصی دارین برای بزرگسالان من بیست و چهار سالم هست اکه بگین برای ثبت نام چکار باید انجام بدم ازتون ممنون هستم.

    • ایرانمهر
      22 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از شما, بله شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه برگزاری دوره های خصوصی زبان آلمانی و نحوه ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید