IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
افعال امری در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 فروردین 1403

افعال امری در زبان آلمانی

امروزه در زبان آلمانی انواع مختلفی از افعال مورداستفاده قرار می‌گیرند که هریک از این افعال دارای کاربردها و مزایای مخصوص به خود هستند. وقتی که صحبت از زمان‌ها در زبان آلمانی می‌شود شما حتما باید انواع مختلف فعل در این زبان را بشناسید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از هرکدام آنها استفاده کنید. به همین علت نیز ما در این بخش قصد داریم کمی بیشتر درباره افعال امری در زبان آلمانی صحبت کنیم که از جمله مهم‌ترین افعال در این زبان شناخته می‌شوند و دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید انواع فعل را در گرامر زبان آلمانی بشناسید و بتوانید به دیگران دستور دهید یا این‌که خواسته یا درخواستی را از آنها داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان آلمانی را بادقت مطالعه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره افعال امری در این زبان صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی کلی با افعال امری در زبان آلمانی

پیش از هر چیز اجازه دهید تا به طور کلی با افعال امری در زبان آلمانی آشنا شده و توضیحاتی را درباره این افعال در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید توجه داشته باشید که افعال امری در این زبان افعالی هستند که برای بیان یک دستور به شخص دیگری مورداستفاده قرار می‌گیرند و این در حالی است که چنین افعالی امروزه در زبان آلمانی نیز وجود دارند و می‌توان گفت که کاربردهای این نوع افعال در هر دو زبان آلمانی و انگلیسی تقریبا یکسان است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه به این افعال در زبان آلمانی Befehlsform گفته می‌شود.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که جمله امری که با استفاده از این افعال در زبان آلمانی می‌توانید بسازید نیز در این زبان Aufforderungssatz نامیده می‌شود. برای این‌که به طور کلی با این افعال آشنا شده و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کنید مثال‌های زیر را در این زمینه در نظر بگیرید:

Steh auf, wenn du am Boden bist

وقتی روی زمین هستید بایستید.

Lies den Text vor

متن را با صدای بلند بخوانید.

فعل امری در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

نکته بسیار مهمی که در خصوص افعال امری در زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید این است که امر ضروری در این زبان حالت دستوری دارد. به طور کلی باید توجه داشته باشید که در زبان آلمانی سه نوع حالت دستوری در زبان وجود دارد که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود از هرکدام آنها استفاده کنید. این سه حالت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • وجه خبری
  • وجه التزامی
  • وجه امر ضروری

نکته مهم دیگری که باید در این زمینه به آن دقت داشته باشید این است که صرف حالت امری در زبان آلمانی کاری بسیار ساده و راحت است. به طور کلی در این حالت هیچ شکل اول شخص یا سوم شخص مفرد وجود ندارد. اجازه دهید برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شویم نگاهی به جدول زیر بیندازیم و توضیحاتی را درباره آن ارائه دهیم. دقت داشته باشید که صرف این جدول مربوط به فعل trinken است:

PersonConjugationMeaning
1st person singular 
2nd person singulartrinkdrink
3rd person singular 
1st person pluraltrink-en wirlet’s drink
2nd person pluraltrink-tdrink
Polite form (Sie)trink-en Siedrink

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برای افعال وجهی حالت امری وجود ندارد. پس وقتی که قصد استفاده از این افعال را دارید حتما باید به این نکته دقت داشته باشید تا جمله شما از نظر معنی و ساختار مشکلی در گرامر زبان آلمانی نداشته باشد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این نوع افعال در زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند بهره‌مند شوید:

Fahrgast: Halten Sie!

Fahrer: Steigen Sie ein!

Fahrgast: Fahren Sie mich bitte zum Bahnhof!

Fahrer: Schnallen Sie sich bitte an!

Fahrgast: Fahren wir!

بیشتر بخوانید: قیدها در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: صفات در زبان آلمانی

اشکال و فرم‌های اصلی برای امر ضروری در گرامر زبان آلمانی

برای این‌که بتوانید به بهترین شکل ممکن از افعال امری در زبان آلمانی استفاده کنید نیازمند این هستید که اشکال اصلی صرف کردن آن را بیاموزید تا بتوانید نحوه استفاده از آنها را نیز یاد بگیرید. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که در حالت اصلی این افعال تنها دارای اشکال دوم شخص مفرد و جمع هستند و از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که جمله شما فاقد فاعل خواهد بود. جدول زیر را مشاهده کنید تا بیاموزید که این اتفاق دقیقا به چه شکل رخ می‌دهد:

Verbal personConjugationTranslation
2nd person singulartrinkdrink
2nd person pluraltrink – tdrink

حال فرض کنید که قصد دارید افعال امری در این زبان را برای دوم شخص مفرد صرف کنید. احتمالا این سوال برای شما هم به وجود می‌آید که این کار دقیقا به چه شکل قابل انجام خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای اکثر افعال حالت امری با مفرد دوم شخص Indikativpräsens و همینطور حذف پایان st ساخته می‌شود که حتما باید به آن دقت و توجه کافی را داشته باشید. برای درک هرچه بهتر این ساختار پیشنهاد می‌کنیم حتما به جدول زیر نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید:

Infinitive Present

 

2nd person

singular

 

Imperative

2nd person

singular

Meaning
studierenstudier – ststudier(e)to study
arbeitenarbeite – starbeiteto work
nehmennimm – stnimmto take
empfehlenempfiehl – stempfiehlto recommend

در اینجا باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دیگر نیز دقت داشته باشید. اگرچه در دو مثال آخر هیچ تغییر مصوت از e به i  وجود ندارد؛ ولی نباید فراموش کنید که افعال همچنان با قاعده نشان داده شده مطابقت دارند و شما می‌توانید به همین شکل از آنها استفاده کنید. در برخی از موارد و با استفاده از برخی افعال یک -e در حالت امری به فعل شما اضافه می‌شود که حتما باید این موضوع را به خاطر داشته باشید.

برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید مثلا فعل studieren را در نظر بگیرید که در حالت امری تنها نمی‌توانیم از studier استفاده کنیم؛ بلکه برای این‌که ساخت فعل ما به بهترین شکل ممکن انجام شود حتما باید از عبارت studiere استفاده کنیم.

با این وجود باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است ریشه فعل شما به “-s”, “-z”, “-x” or “-ß” ختم شود. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که تنها t پایانی حذف می‌شود. برای این‌که چنین ساختاری را به بهترین شکل ممکن بیاموزید و بتوانید از آن به بهترین شکل استفاده کنید در جدول زیر مثال‌هایی را در اختیار شما قرار داده‌ایم که بدون شک به یادگیری هرچه بهتر این موضوع کمک شایانی خواهد کرد:

Infinitive            Present

 

2nd person

singular

 

Imperative

2nd person

 

singular            Meaning
lesenlies – tlies      toread
sitzensitz – tsitzto sit

نکته بسیار مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که گاهی اوقات ممکن است شما نیازمند استفاده از افعال قوی شوید. در چنین شرایطی حتما باید Umlaut را نیز به فعل خود اضافه کنید تا بتوانید ساختار درست و استانداردی را به جمله خود اضافه کنید. در خصوص این موضوع باید توجه داشته باشید که افعالی که در دوم و سوم شخص مفرد Umlaut به دست می‌آیند در حالی امری چیزی شبیه به جدول زیر خواهند شد که حتما باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید:

Infinitive            Present

 

2nd person

singular

 

Imperative

2nd person

 

singular            Meaning
fahrenfähr – stfahrto drive
فعل امری در آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

یکی دیگر از شرایط بسیار مهمی که ممکن است در خصوص افعال امری در زبان آلمانی برای شما هم پیش بیاید زمانی است که مصدرهایی که شما در اختیار دارید به rn یا ln ختم می‌شوند. احتمالا این سوال برای شما هم پیش می‌آید که در چنین شرایطی ساختار امری ما به چه شکل خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در این شرایط شما باید یک e را به حالت امری و دستوری جمله خود اضافه کنید تا جمله شما دارای ساختار درست و استانداردی باشد.

برای این‌که به بهترین شکل ممکن این ساختار را بیاموزید و بتوانید از آن استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مثال زیر را که در داخل جدول آمده است مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این ساختار در جملات خود به زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهد نهایت بهره را ببرید:

Infinitive            Present

 

2nd person

singular

 

Infinitive

2nd person

 

singular            Meaning
ändernänder – ständereto change
radelnradel – strad(e)leto cycle

در نهایت نباید فراموش کنید که گاهی اوقات نیز ممکن است فعلی که شما در اختیار دارید یک فعل کمکی باشد. در این شرایط نیز احتمالا سوالی برای شما به وجود می‌آید و آن این است که به چه شکل می‌توانیم حالت امری را برای این افعال به وجود بیاوریم که ساختار جمله ما ساختار درست و استانداردی باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شما افعال کمکی به طور کلی از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و به همین علت نیز شما باید نحوه استفاده از آنها در حالت امری را کاملا حفظ کنید.

خوشبختانه باید بدانید که امروزه در گرامر زبان آلمانی تنها سه نوع فعل کمکی وجود دارد که شما می‌توانید از آنها در حالت امری استفاده کنید. پس شما برای این‌که بتوانید از این افعال در حالت امری استفاده کرده و در نتیجه ساختار جملات خود را ایجاد کنید کار چندان سختی نخواهید داشت و می‌توانید خیلی ساده و راحت این کار را انجام دهید. در جدول زیر اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از افعال امری در زبان آلمانی استفاده کنید:

Infinitive            Present

 

2nd person

singular

 

Imperative

2nd person

 

singular            Meaning
seinbi – stseito be
habenha – sthab(e)to have
werdenwir – stwerdeto become

صرف کردن دوم شخص جمع در حالت امر

دقت داشته باشید که وقتی صحبت از افعال امری در زبان آلمانی می‌شود گاهی اوقات شما نیازمند این خواهید بود که افعال مختلف را در دوم شخص جمع صرف کنید. حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که در این حالت دقیقا چگونه می‌توانیم فعل خود را صرف کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که صرف کردن افعال در حالت جمع و به خصوص در صیغه دوم شخص کار بسیار ساده و راحتی است و از یک الگوی ثابت پیروی می‌کند.

در جدولی که در ادامه آورده‌ایم نحوه انجام این کار را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهیم که با پیروی کردن از همین دستورالعمل خیلی راحت می‌توانید تمامی افعال را در حالت دوم شخص جمع صرف کنید بدون این‌که هیچ‌گونه مشکلی از این نظر برای شما به وجود بیاید:

Infinitive            Present

 

2nd person plural            Imperative

 

2nd person pluralMeaning
studierenstudier – tstudiertto study
arbeitenarbeite – tarbeitetto work
nehmennehm – tnehmtto take
empfehlenempfehl- tempfehltto recommend

آشنایی با اشکال اضافه شده به حالت امر ضروری

از دیگر نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره افعال امری در زبان آلمانی بدانید می‌توان به این موضوع اشاره کرد که گاهی اوقات ممکن است اشکال جدیدی نیز به حالت امر ضروری اضافه شود. در چنین شرایطی احتمالا این سوال برای شما هم به وجود می‌آید که دقیقا به چه شکل می‌توانیم از افعال امری در جملات خود استفاده کرده و از مزایایی که ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببریم؟ در چنین حالتی باید بدانید که صرف افعال در حالت امری با اشکال اضافه شده بسیار ساده است.

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مصدر فعل که به آن دستور داده می‌شود را بدانید و سپس سعی کنید ساختاری که در ادامه و در جدول زیر برای شما آورده‌ایم را روی آن پیاده کنید. به این ترتیب شما خیلی ساده و راحت می‌توانید از افعال امری در زبان آلمانی و گرامر این زبان استفاده کنید. پس بادقت جدول زیر را مشاهده کنید که نحوه انجام این کار را به شما نشان می‌دهد:

PersonConjugationMeaning
1st person pluraltrinken wirlet’s drink
Polite form (Sie)trinken Siedrink
افعال امری در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

آشنایی کامل با اجزای bitte و doch mal

شاید استفاده از این اجزا در زبان آلمانی کمی بی‌ادبانه به نظر برسد؛ ولی به هر حال نباید فراموش کنید که استفاده از آنها به‌عنوان راهی برای استفاده از افعال امری در زبان آلمانی شناخته می‌شود که حتما باید با آنها آشنا شده و نحوه استفاده از آنها را نیز بیاموزید. زمانی که قصد دارید حالت امری را در جملات خود بسازید به طوری که کمی مودبانه‌تر به نظر برسند می‌توانید یکی از اجزایی که در ادامه بیان کرده‌ایم را اضافه کنید.

Bitte

این عبارت به معنای لطفا است. وقتی که شما آن را به جمله خود اضافه می‌کنید باعث خواهید شد تا جمله شما کمی مودبانه‌تر به نظر برسد.

Komm bitte!

برای مثال این جمله به معنای لطفا بیا است که همانطور که می‌بینید بسیار مودبانه‌تر به نظر می‌رسد.

doch mal

یکی دیگر از عبارات و اجزایی است که می‌توانید آن را به جمله خود در زبان آلمانی اضافه کنید. این عبارت به معنای بریم یا بیا است که به معنای تشویق دیگران برای انجام یک عمل خواهد بود. پس وقتی که قصد دارید کسی را تشویق کنید تا کار خاصی را انجام دهد می‌توانید این عبارت را به فعل امری خود اضافه کنید.

ایجاد حالت منفی در افعال امری در زبان فرانسه

آخرین نکته‌ای که باید در خصوص افعال امری در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که شما خیلی راحت می‌توانید حالت منفی را به افعال امری اضافه کنید بدون این‌که مشکلی برایتان به وجود بیاید. برای این‌که بتوانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تنها کاری که باید انجام دهید این است که nicht را به فعل خود اضافه کنید. مثال زیر را مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Iss nicht so viel

این قدر نخور!

سخن پایانی

آشنایی با افعال امری در زبان آلمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این افعال در زبان آلمانی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار مخاطبان خود در این زبان قرار دهید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را در این خصوص به دست بیاورید یا این‌که قصد دارید زبان آلمانی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات در خصوص افعال امری در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

آیا افعال امری در زبان آلمانی را می‌توان در حالت منفی نیز مورداستفاده قرار داد؟

بله، شما می‌توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید و برای انجام آن نیز کافی است که nicht را در کنار افعال امری خود مورداستفاده قرار دهید تا بتوانید این منظور را به شکلی دقیق منتقل کنید.

چند نوع حالت امری برای افعال در زبان آلمانی وجود دارد؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که سه حالت وجه خبری، وجه التزامی و وجه امر ضروری برای افعال امری در این زبان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ضمایر و صفات ملکی در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 26 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید