IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
دستور زبــان آلمانی قید Trotzdem
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
6 اردیبهشت 1403

دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem

وقتی که صحبت از گرامر زبان آلمانی می‌شود باید بدانید که قیدها نقشی حیاتی و کلیدی را در این گرامر ایفا می‌کنند و اگر شما بتوانید به شکلی درست و استاندارد نحوه استفاده از انواع قیدها در این زبان را بیاموزید می‌توانید جملاتی بسازید که معنا و مفهوم بهتری را منتقل می‌کنند. دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem نقشی کلیدی و اساسی را در زبان آلمانی ایفا می‌کند و به همین علت نیز شما حتما باید با نحوه استفاده از آن آشنا شوید.

این قید دارای ویژگی‌های زیادی است که باعث می‌شود تا کاربردهای مختلفی را به شما ارائه می‌دهد. از طرف دیگر نباید فراموش کنید که استفاده اشتباه از آن نیز ممکن است مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این قید صحبت کرده و نکات کلیدی و بسیار مهمی را در این زمینه بیان کنیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی کلی با قید trotzdem در گرامر زبان آلمانی

دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem یکی از قیدهای بسیار مهمی است که امروزه در زبان آلمانی وجود دارد و استفاده درست از آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید جملاتی سازنده‌تر را در این زبان بسازید. اگر بخواهیم معادل انگلیسی این قید را بیان کنیم می‌توان آن را با قیدهایی مانند however یا nevertheless به یک معنا دانست. نکته بسیار مهمی که باید درباره آن بدانید این است که شما می‌توانید هم از آن به‌عنوان یک قید استفاده کیند و هم می‌توانید به‌عنوان یک حرف ربط آن را در جملات خود قرار دهید.

از طرف دیگر گاهی اوقات که شما نیازمند این هستید که با استفاده از یک حرف اضافه معنای جنسیتی را به جمله خود اضافه کنید می‌توانید از trotzdem به‌عنوان یک حرف اضافه در این زینه نیز استفاده کنید. اگر بخواهیم ساختار این عبارت را بررسی کنیم در اولین بخش از آن کلمه trotz قرار دارد که یکی از کلاسیک‌ترین کلماتی است که امروزه در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای صدای خشنی است که باعث می‌شود تا در زبان آلمانی بسیار منحصربه‌فرد باشد.

دستـور زبان آلمانی قید Trotzdem

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

چگونه باید از Trotzdem به‌عنوان یک قید استفاده کنیم؟

دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem متعلق به خانواده قیدهای بی‌ربط در زبان آلمانی به شمار می‌آید که دو ویژگی اساسی زیر را به شما ارائه می‌دهد:

  • این قید می‌تواند موقعیتی را در یک بند یا عبارت به خود اختصاص دهد که این ویژگی آن دقیقا مانند تمامی قیدهایی است که امروزه در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • ویژگی دومی که باید درباره این قید بدانید این است که این قید می‌تواند جملات مختلف را به یکدیگر مرتبط کند که این ویژگی آن دقیقا مانند حروف ربط است.

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید در خصوص استفاده از این قید به آن دقت داشته باشید این است که شما وقتی می‌توانید از آن استفاده کنید که جمله اصلی را داشته باشید که فاعل شما را معرفی می‌کند و در ادامه یک جمله ثانویه نیز داشته باشید که در ادامه جمله اول آمده و اقدام به توصیف جمله اول می‌کند. پس اگر بخواهیم ترتیب کلمات و عباراتی که در جمله کلی می‌آیند را توصیف کنیم می‌توان به این شکل گفت:

جمله اول، کاما، قید trotzdem و جمله دوم که با وارونگی بین فعل و فاعل ایجاد می‌شود.

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کنید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید در ادامه دو مثال بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. پس مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Die Portionen sind klein, trotzdem ist das Restaurant das beste der Stadt.

بخش‌ها کوچک هستند، با این وجود این رستوران بهترین در شهر است.

Das Wasser ist kalt, trotzdem geht sie schwimmen.

آب سرد است، با این وجود او به شنا می‌رود.

اگر به ساختار این جملات نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که موقعیت فعل در این ساختار تغییر پیدا کرده است و فعل مزدوج نیز در جایگاه دوم قرار گرفته است. این موضوع به این دلیل است که trotzdem می‌تواند به طور مستقیم روی ترتیب کلمات در یک جمله تاثیر‌گذار باشد. این قید زمانی که جایگاه اول را در جمله اشغال می‌کند دقیقا مانند یک قید رفتار خواهد کرد. پس وقتی که قصد دارید از این قید استفاده کنید حتما باید به این ساختار و رعایت کردن آن توجه داشته باشید.

چگونه از Trotzdem به‌عنوان یک ربط استفاده کنیم؟

وقتی که صحبت از دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem می‌شود باید به این نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید که Trotzdem در زبان آلمانی تنها به‌عنوان یک قید مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و در مواقع لزوم شما می‌توانید از آن به‌عنوان یک حرف ربط نیز استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرید. به عبارت دیگر شما می‌توانید از Trotzdem به‌عنوان یک ربط استفاده کرده و یک بند فرعی را با استفاده از آن معرفی کنید. در چنین شرایطی شما از این کلمه مانند کلمه although در زبان انگلیسی استفاده خواهید کرد.

نکته بسیار مهم دیگری که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که در این شرایط Trotzdem تنها در زبان محاوره‌ای زبان آلمانی استفاده می‌شود و شکل صحیح آن که در زبان آلمانی رسمی استفاده می‌شود در اینجا کاربردی نخواهد داشت. زمانی که شما از Trotzdem به‌عنوان یک ربط استفاده می‌کنید کاربردهای آن بسیار شبیه به obwohl در زبان آلمانی خواهد بود. پس وقتی که قصد دارید از Trotzdem به‌عنوان یک ربط استفاده کنید حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید.

از طرف دیگر وقتی که از Trotzdem به‌عنوان یک ربط استفاده می‌کنید ترتیب کلمه در جمله به‌صورت زیر خواهد بود:

Trotzdem، بند اصلی، کاما، جمله فرعی با وارونگی

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کرده و بتوانید در جملات خود به زبان آلمانی از این ساختار به شکلی درست استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد:

Trotzdem / obwohl die Portionen klein sind, ist das Restaurant das beste der Stadt.

اگرچه بخش‌های آن کم است، اما این رستوران بهترین در شهر است.

Trotzdem / obwohl das Wasser kalt ist geht sie schwimmen.

با وجود این‌که آب سرد است؛ ولی او به شنا می‌رود.

آشنایی کلی با قید trotzdem در گرامر زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید:  یادگرفتن قدم به قدم Declension در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: مصدرهای با و بدون “Zu” در گرامر آلمانی

چه تفاوت‌های مهمی بین Obwohl و Trotzdem وجود دارد؟

برای این‌که بتوانیم به شکلی درست و استاندارد از دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem استفاده کنیم نیازمند این خواهید بود که با تفاوت‌هایی که بین obwohl و trotzdem وجود دارد آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاوریم. بیشتر زبان‌آموزانی که شروع به یادگیری زبان آلمانی می‌کنند معمولا این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و نمی‌توانند از آنها به شکلی درست استفاده کنند. پس یک سوال مهم این خواهد بود که چه زمانی باید از obwohl و چه زمانی از trotzdem استفاده کنیم؟

مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد این است که ما گاهی اوقات می‌توانیم از هر دو آنها در جمله خود استفاده کنیم و محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت و وقتی که از آنها استفاده می‌کنید هیچ مشکلی در زمینه مفهومی شما به وجود نمی‌آید. برای این‌که کار شما در این زمینه راحت‌تر شود تنها باید به یاد داشته باشید که یک قانون ساده برای استفاده از این دو وجود دارد. اگر می‌خواهید از although در زبان انگلیسی استفاده کنید، در زبان آلمانی استفاده از obwohl بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

حال وقتی که می‌خواهید از however در زبان انگلیسی استفاده کنید بهتر است که در زبان آلمانی از trotzdem بهره‌مند شوید. برای این‌که به شکل بهتری این تفاوت را درک کرده و بتوانید آن را در جملات خود پیاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را در این زمینه آورده‌ایم که کمک شایانی به شما در این زمینه خواهد کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را بادقت بررسی کنید:

Es regnet. Trotzdem gehen wir spazieren.

باران می‌بارد، با این حال ما برای پیاده‌روی می‌رویم.

Wir gehen spazieren obwohl es regnet.

با وجود این‌که باران می‌بارد؛ ولی ما برای پیاده‌روی می‌رویم.

Lass uns spazieren gehen. Obwohl, es regnet. Besser nicht.

بیا برویم قدم بزنیم، اگرچه باران می‌بارد، بهتر است نرویم.

در تمامی مثال‌هایی که برای شما آوردیم همانطور که مشاهده می‌کنیم ما از حروف اضافه یا حروف ربط استفاده کردیم. حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که این موضوع به چه معناست؟ برای درک هرچه بهتر این موضوع در ادامه توضیحاتی را درباره دو عبارت Trotzdem و Obwohl در اختیار شما قرار خواهیم داد.

Trotzdem

اجازه دهید برای شروع کار به جمله‌ای که پیش از این استفاده کردیم دوباره نگاه کنیم:

Es regnet. Trotzdem gehen wir spazieren.

باران می‌بارد، با این حال ما برای پیاده‌روی می‌رویم.

دقت داشته باشید که ما در این‌جا دو جمله مختلف داریم که به هیچ‌وجه به یکدیگر مرتبط نیستند. جمله اول یک رویداد را توصیف می‌کند و این در حالی است که جمله دوم ادامه غیرمنتظره فعالیت‌های توصیف شده در جمله اول را نشان می‌دهد. در هر دو مورد آنها دو جمله کامل و همین‌طور دو جمله اصلی هستند. جمله دوم ادامه ناگهانی عملی که در جمله اول مشخص شده است را ارائه داده و بحث را به‌نوعی ادامه می‌دهد. حال ما از یک رابط بین این دو جمله استفاده می‌کنیم.

این رابط را اگر بخواهیم در زبان انگلیسی بیان کنیم یکی از دو عبارت However یا nevertheless می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در چنین شرایطی اگر بخواهیم از زبان آلمانی استفاده کنیم دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem را گزینه مناسبی برای استفاده در این شرایط می‌داند. به همین علت است که جمله نهایی ما چیزی شبیه به جمله زیر خواهد بود:

Es hat geregnet, trotzdem haben wir einen Spaziergang gemacht.

همانطور که در مثال بالا نیز می‌توانید مشاهده کنید در جمله‌ای که بیان کردیم باید جای فعل و فاعل را عوض کنید. به این ترتیب جمله شما ساختار درستی خواهد داشت و می‌توانید به بهترین شکل ممکن از جمله خود استفاده کنید.

Obwohl

با وجود این‌که Obwohl معنای کاملا مشابهی را منتقل می‌کند؛ ولی نباید فراموش کنید جمله‌ای که با استفاده از آن ساخته می‌شود معنای کاملا متفاوتی را منتقل می‌کند. از آنجایی که Obwohl یک حرف ربط است که یک جمله ثانویه را اضافه می‌کند، جمله‌ای که در ادامه می‌آید در واقع یک جمله وابسته خواهد بود. نکته مهمی که در اینجا باید به یاد داشته باشید این است که همیشه فعل در آخرین موقعیت در Nebensatz قرار می‌گیرد.

در ادامه مثال‌هایی را به شما ارائه خواهیم داد که به شما نشان می‌دهد دقیقا به چه شکل می‌توانید از این عبارت نیز در جملات خود استفاده کرده و ساختارهای درستی را ایجاد کنید. پس این مثال‌ها را نیز بادقت مشاهده کنید:

Wir gehen spazieren obwohl es regnet.

با وجود این‌که باران می‌بارد، به پیاده‌روی می‌رویم.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که بند وابسته معرفی شده توسط Obwohl می‌تواند به ابتدا یا انتهای جمله برود و از این نظر محدودیتی برای جمله نهایی شما وجود نخواهد داشت. دقت داشته باشید که وقتی از Obwohl استفاده می‌کنید جمله اصلی شما وارونه نخواهد شد. رعایت کردن همین نکته ساده به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از Obwohl در جملات خود استفاده کنید.

دستور زبان آلمانی قید Trotzdem

ارائه یک خلاصه کلی

درک دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد و به شما کمک کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این قید در زبان آلمانی استفاده کنید. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم خلاصه‌ای را به شما ارائه دهیم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این قید در جملات خود استفاده کنید. هنگام ساختن جملات مشترک بهتر است که ابتدا از trotzdem استفاده کنید.

حال گاهی اوقات ممکن است استفاده از trotzdem گزینه مناسبی برای شما نباشد. در صورتی که چنین احساسی داشتید می‌توانید خیلی ساده و راحت از Obwohl در جمله خود استفاده کنید. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

جمله اول:

Ich liebe Erdbeeren.

من عاشق توت فرنگی هستم.

جمله دوم:

Ich bin allergisch

من حساسیت دارم.

زمانی که از trotzdem استفاده می‌کنید تا این دو جمله را به یکدیگر مرتبط کنید جمله شما به شکل زیر در می‌آید:

Obwohl ich Erdbeeren liebe, bin ich allergisch.

من عاشق توت فرنگ هستم، با این حال من حساسیت دارم.

حال فرض کنید که قصد دارید از Obwohl در این موقعیت استفاده کنید. در صورت بروز چنین اتفاقی جمله شما به شکل زیر در می‌آید:

Obwohl ich Erdbeeren liebe, bin ich allergisch.

اگرچه من عاشق توت فرنگی هستم ولی حساسیت دارم.

یکی از نکات بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که trotzdem کمی حالت رسمی دارد و به همین علت نیز شما می‌توانید اغلب آن را در کتاب‌های نوشته شده توسط نویسندگان کلاسیک آلمانی مشاهده کنید. این در حالی است که Obwohl بیشتر در نوشته‌های امروزی‌تر و در چت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف صورت می‌گیرد مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد خواهد داشت.

آشنایی کلی با قید trotzdem زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

یک نکته مهم برای استفاده از trotzdem

وقتی که صحبت از دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem می‌شود شما باید به نکات متعددی دقت داشته باشید. در این بخش قصد داریم نکته‌ای را برای شما بیان کنیم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به درست‌ترین شکل ممکن از این قید در جملات خود استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که قرار دادن Obwohl در جملات اشتباه، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که زبان‌آموزان مبتدی مرتکب آن می‌شوند.

توجه داشته باشید که شما نباید مرتکب چنین اشتباهی شوید؛ چراکه ممکن است معنا و مفهومی که جمله شما منتقل می‌کند کاملا تغییر پیدا کرده و نتوانید منظور خود را به شکل درستی منتقل کنید. برای مثال وقتی که از نظر منطقی به مورد زیر نگاه می‌کنید (نه از نظر گرامری) مشاهده خواهید کرد جمله‌ای که در ادامه برای شما آورده‌ایم یک جمله اشتباه خواهد بود:

Obwohl ich einen Spaziergang gemacht habe, hat es heute geregnet.

با وجود پیاده‌روی، باران بارید.

این جمله به شکلی مفهوم را منتقل می‌کند که گویی ما انتظار داشتیم چون به پیاده‌روی می‌رویم باران نبارد. این در حالی است که منظور ما از این جمله یک منظور کاملا متفاوت بود که در بخش‌های قبلی به طور کامل درباره این منظور صحبت کردیم.

سخن پایانی

دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem یکی از پرطرفدارترین قیدهایی است که امروزه در گرامر زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید نحوه استفاده از این قید را بیاموزید یا این‌که به طور کلی اقدام به یادگیری زبان آلمانی کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره دستور زبان آلمانی: قید Trotzdem پاسخ دهیم.

آیا از trotzdem تنها می‌توان به‌عنوان قید در جملات زبان آلمانی استفاده کرد؟

خیر شما می‌توانید از trotzdem هم به‌عنوان یک قید در جملات خود استفاده کنید و هم می‌توانید از آن به‌عنوان یک حرف ربط استفاده کنید.

چگونه نحوه استفاده درست از trotzdem را بیاموزیم؟

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سعی کنید ساختارهایی که بیان کردیم را مدنظر قرار داده و به‌صورت مرتب آنها را تمرین کنید.

بیشتر بخوانید: قیدها در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: ساختار جمله در زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 67 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. مریم نجفی زاده
    9 اردیبهشت 1403
    پاسخ دادن

    بسیار مفید بود من خیلی استفاده کردم اگه بخوام در آموزشگاه شما زبان آلمانی یاد بگیرم کا باید بیام برای ثبت نام اگر رانمایی کنید ممنون میشم

    • ایرانمهر
      9 اردیبهشت 1403
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از همراهیتون جهت یادگیری زبان آلمانی و نیز آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید