IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ساختار جمله در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 شهریور 1402

ساختار جمله در زبان آلمانی

زمانی که قصد یادگیری زبان آلمانی را دارید یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن دقت داشته باشید این است که ساختار جملات در این زبان به چه شکل است؟ یادگیری ساختار جمله در زبان آلمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید جمله‌بندی‌های بهتری را به این زبان داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید مسئله ترتیب کلماتی است که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ما در ادامه این مطلب از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره ساختار جملات در گرامر زبان آلمانی صحبت کرده و نکات کاربردی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص ساختار جملات در این زبان هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید.

فاعل جمله در ساختار زبان انگلیسی

اولین عنصری که قصد داریم در این مطلب درباره آن صحبت کنیم عنصر فاعل است که مهم‌ترین عنصر در هر زبانی به شمار می‌آید. اولین نکته‌ای که باید درباره فاعل در زبان آلمانی بدانید این است که فاعل در زبان آلمانی دقیقا مانند زبان انگلیسی است و حتما باید از نظر تعداد و شخص با فعل جمله سازگاری داشته باشد. نکته مهم دیگری که باید در ساختار جمله در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که می‌توان از ضمایر نیز در زبان آلمانی استفاده کرده و محدودیتی از این نظر وجود ندارد.

ساختار جمـــله در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

قراردادن فاعل در جایگاه اول جمله

اولین جایگاهی که به فاعل جمله اختصاص داده می‌شود جایگاه اول جمله است. در این حالت معمولا فاعل در ابتدای جمله قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد که فاعل در واقع کاری را انجام می‌دهد که این کار همان فعلی است که در جمله ظاهر شده است. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال زیر را در نظر بگیرید:

زبان آلمانی:

Ich habe einen Hund

زبان انگلیسی:

I have a dog

من یک سگ دارم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این جمله فاعل در ابتدای جمله ظاهر شده است.

فاعل در جایگاه سوم جمله

گاهی اوقات ممکن است شما قصد داشته باشید که مفعول یا قید جمله خود را به شکل شفاف‌تری نشان دهید و به‌اصطلاح تاکید بیشتری روی آن داشته باشید. در چنین شرایطی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آن را به جایگاه اول جمله منتقل کنید و فاعل جمله را نیز در عوض به جایگاه نخست ببرید. در چنین شرایطی جملات شما به شکل زیر در‌می‌آیند:

زبان آلمانی:

Einen Hund habe ich

زبان انگلیسی:

I have a dog

من یک سگ دارم.

قراردادن فاعل در جایگاه دوم جمله

زمانی که قصد دارید جملات خود را به‌صورت پرسشی در بیاورید در چنین شرایطی می‌توانید فاعل جمله را به جایگاه دوم جمله خود ببرید و در عوض فعل جمله به جایگاه نخست حرکت داده می‌شود. معمولا این ساختار به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زبان آلمانی به‌راحتی جملات پرسشی ایجاد کنید. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

زبان آلمانی:

Hast du einen Hund?

زبان انگلیسی:

Do you have a dog?

آیا یک سگ داری؟

فاعلی در جمله وجود نداشته باشد

زمانی که صحبت درباره دوم‌شخص مفرد است یا این‌که قصد دارید درباره جمعی به‌صورت امری صحبت کنید این امکان برای شما وجود دارد که به‌راحتی بتوانید فاعل جمله را حذف کنید. این قابلیت در ساختار جمله در زبان آلمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید جملات امری را نیز در برخی از مواقع ایجاد کنید. مثال‌های زیر را برای درک هرچه بهتر این موضوع مشاهده کنید:

شکل اضافه شده به فعل امر، فاعل در جایگاه دوم

این نوع ساختار جمله را هم می‌توان برای جملات امری استفاده کرد و هم امکان استفاده از آن در جملات پرسشی وجود دارد که بسته به نیاز خود می‌توانید از هریک از این دو نوع جمله استفاده کنید. مثال زیر به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید از این ساختار در جملات خود استفاده کنید:

زبان آلمانی:

Trinken wir noch ein Bier

زبان انگلیسی:

Let’s drink one more beer

اجازه دهید تا آبجو دیگری بنوشیم.

ساختار جمــله در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

ساختار فعل در زبان آلمانی

زمانی که قصد دارید ساختار جمله در زبان آلمانی را بررسی کنید یکی دیگر از عناصر بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید فعل جمله است. شما یادگیری ساختار فعل در زبان آلمانی از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید جمله‌بندی‌های بهتری را در زبان آلمانی داشته باشید. دقت داشته باشید که در حالت عادی معمولا فعل جمله شما در موقعیت دوم قرار می‌گیرد؛ ولی موقعیت‌های زیادی وجود دارند که ممکن است جایگاه فعل شما در جمله تغییر کند که در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

قرارگیری فعل در جایگاه دوم در حالت جمله عادی

اگر فقط یک فعل در جمله شما وجود داشته باشد باید آن را در جایگاه دوم جمله قرار دهید. برای درک بهتر این موضوع مثال زیر را مشاهده کنید:

زبان آلمانی:

Ich bin 30 Jahre alt

زبان انگلیسی:

I am 30 years old

من سی سالم هست.

حال ممکن است در جمله شما چند فعل وجود داشته باشد. در چنین شرایطی فعل اصلی جمله شما در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و در عوض فعل بعدی شما که ممکن است به‌صورت مصدر یا مضارع باشد در آخرین موقعیت جمله قرار می‌گیرد. مثال‌های زیر به شکل بهتری این موضوع را به شما نشان می‌دهند:

زبان آلمانی:

Ich möchte Deutsch lernen

زبان انگلیسی:

I want to learn German

من می‌خواهم زبان آلمانی یاد بگیرم.

بیشتر بخوانید :بررسی اجمالی سه وجه فعل در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید :ساختار جمله؛ نحوه ساخت جملات و استفاده صحیح از ترتیب واژه‌ها

فعل مزدوج به‌صورت استفهامی یا امری در جایگاه اول جمله

گاهی اوقات ممکن است در ساختار جمله در زبان آلمانی شما قصد داشته باشید که جملات امری یا استفهامی را برای خود ایجاد کنید. در چنین حالتی باید دقت داشته باشید که معمولا فعل شما در جایگاه نخست جمله‌ای که دارید قرار می‌گیرد. در چنین حالتی اگر دو فعل داشته باشید فعل اصلی شما در جایگاه نخست جمله قرار می‌گیرد و فعل دیگری که دارید نیز در جایگاه آخر جمله شما قرار خواهد گرفت. مثال زیر این موضوع را به شما نشان می‌دهد:

زبان آلمانی:

Haben Sie Deutsch in der Schule gelernt?

زبان انگلیسی:

Did you study German at school? (formal)

آیا در مدرسه آلمانی خوانده‌اید؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید فعل مزدوج اگر در جملات پرسشی یا استفهامی قرار گیرد در ابتدای جمله می‌آید که باید به این موضوع دقت و توجه داشته باشید تا بتوانید جمله‌بندی‌های بهتری را در زبان آلمانی داشته باشید.

فعل مزدوج در جایگاه آخر جمله‌واره‌های موصولی

در جمله‌واره‌های فرعی یا موصولی معمولا فعل مزدوج در جایگاه آخر قرار می‌گیرد و فعل دیگری که دارید و ممکن است به‌صورت مصدر یا فعل مضارع باشد به موقعیت یکی مانده به آخر منتقل می‌شود. برای درک بهتر این موضوع در جمله‌واره‌های فرعی مثال زیر را مشاهده کنید:

زبان آلمانی:

Ich glaube nicht, dass du heute kommen darfst

زبان انگلیسی:

I don’t think that you may come today

فکر نمی‌کنم امروز بیایی

دقت داشته باشید که در اینجا  darfst فعل مزدوجی است که در جایگاه آخر جمله قرار می‌گیرد و در عوض kommen نیز فعل مجهولی است که در موقعیت یکی مانده به آخر قرار می‌گیرد.

دقت داشته باشید که جمله‌واره‌های موصولی جملاتی هستند که در آنها از حروف ربط فرعی استفاده شده است. این افعال در واقع فعل‌هایی هستند که فعل مزدوج را به آخر جمله می‌رسانند و از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Als (زمانی که)، bevor (قبل)، dass (آن)، damit (به‌طوری‌که)، ob (اگر) و … اشاره کرد. برای این‌که این مسئله نیز به شکل بهتری درک شود مثال زیر را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

زبان آلمانی:

Das ist das Mädchen, das ich in der Schule gesehen habe

زبان انگلیسی:

This is the girl that I saw at school

این دختری است که در مدرسه دیدم.

دقت داشته باشید که در اینجا Habe فعل مزدوجی است که در جایگاه آخر قرار گرفته است و در عوض gesehen نیز فعل مجهولی است که در جایگاه یکی مانده به آخر قرار گرفته است.

جایگاه صفرم در جملات زبان آلمانی (هیچ تاثیری ندارند)

منظور از این  عناصر این است که آنها هیچ تاثیری روی ترتیب جمله ندارند که در ساختار جمله در زبان آلمانی باید توجه ویژه‌ای به این نکته داشته باشید. در ادامه درباره برخی از مهم‌ترین این عناصر صحبت کرده و اطلاعات کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ساختار جمله در زبان آلـــمانی

حروف ربط در ساختار زبان آلمانی

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که برخی از حروف ربط در ساختار زبان آلمانی وجود دارند که جایگاه دستوری و امری را در جمله به خود اختصاص نمی‌دهند. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنیم اجازه دهید تا یک مثال کاربردی را به شما ارائه دهیم:

زبان آلمانی:

Ich bin müde denn ich habe wenig geschlafen

زبان انگلیسی:

I am tired because I slept little

چون کم خوابم خسته‌ام.

اجازه دهید تا این جمله را به‌صورت جزئی‌تر بررسی کرده و نکاتی را درباره آن بیان کنیم:

در جایگاه صفرم این جمله حرف ربط قرار گرفته است که همان den است.

در جایگاه اول این جمله فاعل یعنی ichi قرار گرفته است.

در جایگاه دوم جمله ما نیز فعل مزدوج یعنی habe قرار گرفته است.

در جایگاه بعدی متمم یعنی wenig قرار گرفته است.

فعل دوم جمله نیز در جایگاه آخر قرار گرفته که فعل geschlafen است.

دقت داشته باشید که حروف ربط زیر می‌توانند در جایگاه صفر قرار گیرند:

aber

beziehungsweise

denn

oder

sondern

und

عناصر پرسشی در ساختار جملات آلمانی

یکی از عناصری که امروزه در ساختار جمله در زبان آلمانی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید و تلاش کنید تا به‌درستی از آن استفاده کنید عناصر پرسشی هستند. این عناصر معمولا در جایگاه صفر قرار می‌گیرند همین عامل نیز باعث می‌شود تا در جملات شما فعل جایگاه یکم را به خود اختصاص داده و فاعل نیز در موقعیت دوم قرار گیرد. مثال زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری این موضوع را درک کنید:

زبان آلمانی:

Wie alt bist du?

زبان انگلیسی:

How old are you?

شما چند سال دارید؟

بیشتر بخوانید : حروف ندا و کلمات تعجبی (Interjections) در زبان آلمانی

مفعول در ساختار جملات انگلیسی

پس از این‌که درباره برخی از عناصر مهم در ساختار جمله در زبان آلمانی از جمله فعل و فاعل صحبت کردیم زمان صحبت درباره مفعول در این جملات خواهد بود که این عناصر نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند و شما باید تلاش کنید تا به شکل درستی از این عناصر در جملات خود استفاده کنید. مفعول در زبان آلمانی به ترتیب زیر سازماندهی خواهد شد که باید به این نکته دقت داشته باشید:

  • ضمایر مفعولی مانند mich، dich و …
  • ضمایر مفعولی باواسطه مانند mir، dir، ihm و …
  • مفعول باواسطه
  • مفعول مستقیم

برای این‌که به شکل بهتری این مفعول‌ها را درک کنیم و نحوه کارکردن با آنها را بیاموزیم اجازه دهید تا چند مثال کاربردی را در این زمینه به شما ارائه دهیم:

حالت اول زمانی است که شما قصد دارید از مفعول مستقیم به‌اضافه مفعول باواسطه در کنار یکدیگر استفاده کنید که جمله شما در این حالت به شکل زیر در می‌آید:

زبان آلمانی:

Ich schicke meiner Mutter einen Brief

زبان انگلیسی:

I am sending a letter my mother

من برای مادرم نامه می‌فرستم.

حال در یک موقعیت دیگر ممکن است شما قصد داشته باشید یک مفعول مستقیم را در کنار ضمیر مفعولی باواسطه استفاده کنید. در چنین شرایطی جمله شما به شکل زیر درمی‌آید:

زبان آلمانی:

Ich schicke ihr einen Brief

زبان انگلیسی:

I am sending a letter to her

من برای او نامه‌ای می‌فرستم.

حالت دیگری که شما می‌توانید از دو مفعول در کنار یکدیگر استفاده کنید زمانی است که قصد دارید یک مفعول باواسطه را در کنار یک ضمیر مفعولی مستقیم قرار دهید. در چنین حالتی جمله شما به شکل زیر در می‌آید:

زبان آلمانی:

Ich schicke ihn meiner Mutter

زبان انگلیسی:

I am sending it to my mother

من آن را برای مادرم می‌فرستم.

آخرین حالتی که ممکن است در زمان استفاده از مفعول‌ها برای شما به وجود بیاید زمانی است که قصد دارید از یک ضمیر مفعولی باواسطه در کنار ضمیر مفعولی مستقیم استفاده کنید. در چنین حالتی جمله شما به شکل زیر در می‌آید:

زبان آلمانی:

Ich schicke ihn ihr

زبان انگلیسی:

I am sending it to her

آن را برایش می‌فرستم.

متمم‌ها با چه ترتیبی در ساختار جمله در زبان آلمانی ظاهر می‌شوند؟

به‌طورکلی زمانی که قصد استفاده از متمم‌ها در ساختار جمله در زبان آلمانی را دارید باید توجه داشته باشید که متمم‌ها بین دو نوع فعل صرف شده و صرف نشده قرار می‌گیرند. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

زبان آلمانی:

gestern aus Liebe im Geheimen in München

آقای مایر دیروز از روی عشق، مخفیانه در مونیخ گل خریداری کرد.

ترتیبی که برای انواع متمم‌ها می‌توان در نظر گرفت به شکل زیر است:

  • در ابتدا متمم‌های زمانی قرار می‌گیرند.
  • در جایگاه دوم متمم‌های تصادفی قرار می‌گیرند.
  • جایگاه سوم متعلق به متمم‌های وجهی است.
  • جایگاه آخر نیز مربوط به متمم‌های مکانی است.

پارتیکل nicht در زبان آلمانی

نکته مهم دیگری که باید درباره ساختار جمله در زبان آلمانی بدانید مربوط به پارتیکل nicht است. دقت داشته باشید که قید nicht رایج‌ترین نوع قید است که برای نفی‌کردن مورداستفاده قرار می‌گیرد. با قراردادن این قید در جایگاه‌های مختلف معنی آن تغییر می‌کند که باید به این موضوع دقت داشته باشید.

Nicht فعل را منفی می‌کند

اگر این قید قبل از فعل صرف شده بیاید باعث منفی‌شدن فعل شما خواهد شد. از طرف دیگر اگر در انتهای جمله شما قرار گیرد نیز می‌تواند باعث منفی‌شدن فعل جمله شما شود. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

زبان آلمانی:

Ich möchte nicht essen

زبان انگلیسی:

I don’t want to eat

من نمی‌خواهم بخورم.

زبان آلمانی:

Ich esse nicht

زبان انگلیسی:

I don’t eat

من نمی‌خورم.

ســاختار جمله در زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

نفی یک متمم با استفاده از قید Nicht

زمانی که شما از این قید پیش از یک متمم استفاده می‌کنید باعث منفی‌شدن آن متمم در ساختار جمله در زبان آلمانی می‌شود که باید به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری این موضوع را درک کنید:

زبان آلمانی:

Ich möchte nicht jeden Tag Nudeln essen

زبان انگلیسی:

I don’t want to eat pasta every day

من نمی‌خواهم هر روز ماکارونی بخورم.

دقت داشته باشید که در اینجا متمم هر روز منفی شده است.

زبان آلمانی:

Ich möchte nicht zu spät essen

زبان انگلیسی:

I don’t want to eat so late

من نمی‌خواهم این‌قدر دیر غذا بخورم.

در این جمله نیز “دیر” متممی است که منفی شده است.

سوالات متداول

در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ساختار جمله در زبان آلمانی پاسخ خواهیم داد.

عناصر مهم در جملات زبان آلمانی کدام عناصر هستند؟

دقیقا مانند زبان انگلیسی عناصر فعل، فاعل و مفعول از اهمیت زیادی برخوردار هستند و پس از آنها نیز متمم و قید قرار می‌گیرند.

آیا فاعل تنها در اول جمله می‌آید؟

خیر در زبان آلمانی فاعل می‌تواند در جایگاه‌های اول، دوم، سوم و حتی جایگاه آخر بیاید که بسته به ساختار جمله این جایگاه تغییر می‌کند.

سخن پایانی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به یادگیری زبان آلمانی و گرامر این زبان دارید یا این‌که سوالاتی در خصوص ساختار جمله در زبان آلمانی برای شما به وجود آمده است به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر استفاده کنید. شما در سایت ما می‌توانید به مقالات زیادی در زمینه ساختار زبان آلمانی دسترسی پیدا کنید و از طرف دیگر می‌توانید در دوره های آموزشی ایرانمهر نیز شرکت کرده و زبان آلمانی را به ساده‌ترین شکل ممکن و در کمترین زمان بیاموزید.

بیشتر بخوانید :نکاتی برای یادگیری زبان آلمانی

بیشتر بخوانید :روش‌های سوال پرسیدن به زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید