IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگرفتن قدم به قدم Declension در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
6 اسفند 1397

یادگرفتن قدم به قدم Declension در زبان آلمانی

تا به حال سعی کردید یک رقص جدید یاد بگیرید؟

از حرکات پا گرفته تا حرکت بدن، هر رقص خاص نیازمند هر دو حرکت است و هم باید فیزیکی هم ذهنی برای این کار آماده باشید.

باید زمان را در ذهنتان نگه دارید، نشانه هایی را تصور کنید و روی آن نشانه ها قدم بردارید و البته دیگران را با رقصتان تحت تاثیر قرار بدهید یا اگر در یک گروه چند نفره می رقصید، با دیگر اعضای گروه هماهنگ باشید.

با این وجود، وقتی قدم های اول را درست برداشتید، یک رقص سخت و پیچیده می تواند به زمانی سرگرم کننده و لذت بخش تبدیل شود!

یادگیری یک زبان خارجی هم شبیه رقص است. ارتباط برقرار کردن نیازمند رابطه نزدیکی بین مغز و دهان است.

البته راه های زیادی برای رقصیدن وجود دارد و در هر نوع رقص، مجموعه حرکات نظم و دلیل خودشان را دارند.

به همین موازات، راه های منحصر به فردی برای ابراز و بیان نظرات و عقاید وجود دارد. هر زبانی قوانین خودش را دارد و آلمانی از این قاعده مستثنی نیست.

در نگاه اول، زبان آلمانی مثل زبان های دیگر راحت و بی دردسر نیست، اما پیچیدگی های ظریفی در این زبان وجود دارد که کلمات چه به صورت نوشته یا شفاهی، اطلاعات زیادی را ارائه می دهند. مبحث Declension یکی از راه هایی است که آلمانی ها برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره موضوعاتی که می نویسند یا راجع به آن صحبت می کنند از آن استفاده می کنند.

یادگیری Declension در زبان آلمانی

در این مقاله، ما declension را تعریف می کنیم و می گوییم این مبحث برای آلمانی ها چه معنی ای دارد، وقتی می خواهند از این مورد استفاده کنند، به چه ویژگی هایی دقت می کنند و چه مراحلی باید طی شود تا بدانند این مبحث را به طور کامل و درست اجرا کردند.

درست مثل رقصیدن، قدم ها در ابتدا سست و با ترس و لرز است، اما وقتی راه درست را یاد بگیرید، قلم یا زبانتان را به راحتی به رقص در می آورید!

بیشتر بخوانید: در یک ماه چقدر می توانید آلمانی یاد بگیرید؟

Declension چیست؟

در دستور زبان آلمانی، declension راهی برای نشان دادن بعضی از ویژگی های اسمی است که درباره آن صحبت می کنید. قوانین گرامر آلمانی این نکته را دیکته کرده که هروقت لازم بود، حالت، تعداد (شمار) و جنسیت اسم باید ذکر شود.

اینطور به قضیه نگاه کنید. وقتی به زبان انگلیسی درباره اسمی صحبت می کنید، به نوعی باید مشخص کنید درباره چه تعدادی صحبت می کنید. جمله “Mary fed the ducks” به شما می گوید تعداد اردک ها از یکی بیشتر بوده است.

در همان زمان، ساختار جمله، مهم تر از همه فعل، به ما می گوید چه کسی یا چه چیزی فاعل است و چه کسی یا چه چیزی مفعول مستقیم است. در این جمله Mary فاعل جمله است، چون به اردک ها غذا داده است و از آنجایی که کاری انجام داده است و اردک ها با خوشحالی غذا دریافت می کنند، اردک ها در نقش مفعول مستقیم هستند.

حالت، از جنسیت و شمار، پیچیده تر و سخت تر هستند. اگر به حالت در رابطه با فعل جمله فکر کنیم، اوضاع کمی پیچیده تر می شود.

برای مثال، اگر «ماری» به اردک ها غذا می دهد، پس عمل او روی اردک ها صورت می گیرد. از آنجایی که فعل به او مربوط می شود، می دانیم که «ماری» فاعل جمله است و اردک ها مفعول هستند.

حالت، معمولا به عملی که در جمله اتفاق می افتد مربوط است و خوشبختانه با فهمیدن مبحث declension، می توانید این مفاهیم را راحت تر درک کنید.

خلاصه مطلب: توانایی تقسیم جمله به اجزای تشکیل دهنده اش نکته کلیدی مبحث declension در زبان آلمانی است.

چرا باید Declension در زبان آلمانی  را یاد بگیریم؟

تمام داستان گرامر زبان آلمانی این است که بدانید در جمله چه خبر است و بتوانید آن را به قسمت های سازنده اش تقسیم کنید. دانستن الگوهای صرف کلمات در آلمانی به شما کمک می کند جنسیت اسم های مختلف را بدانید، که برای انتخاب فعل و صفت مناسب لازم است.

به خاطر سپردن حالت، جنسیت و شمار اسم و همچنین اجرای قوانین گرامر برای نشان دادن این سه مورد گارانتی می کند که مهارت های مکالمه و نگارش شما شبیه به بومیان خواهد بود.

به عبارت دیگر، می توانید با یادگیری این مبحث مهارت های زبان آلمانی را به طور قابل توجهی افزایش بدهید!

یادگرفتن قدم به قدم Declension در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: بررسی اجمالی سه وجه فعل در زبان آلمانی

آموزش مبحث Declension

سه مورد حالت، تعداد و جنسیت برای فهمیدن درست مبحث declension در زبان آلمانی ضروری است.

در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که دانستن آن ها به شما کمک می کند. بعد از این نکات به شما یاد می دهیم چطور از declension استفاده و آن را اجرا کنید.

1. تشخیص حالت  اسم

حالت اسم همیشه با محتوای جمله و جایی که عمل اتفاق می افتد مشخص می شود.

وقتی اسم ها در نقش فاعل باشند، حالت فاعلی دارند. حتی اگر از قید استفاده کنید، جنسیتشان تغییر نمی کند. برای مثال:

.Der Mann schwimmt schnell

(.The man swims fast)

.Er schwimmt schnell

(.He swims fast)

مفعول های مستقیم، حالت مفعولی دارند. در حالیکه فاعل ها تقریبا همیشه عمل جمله را انجام می دهند، مفعول های مستقیم آن عمل را دریافت می کنند.

حالت dative یک قدم فراتر می رود و مفعول های مستقیم را بیان می کند. به مثال های زیر دقت کنید:

.Ich gebe meiner  Mutter ein Geschenk

(.I give my mother a present)

در این جمله، ich فاعل است، چون کاری انجام می دهد و فعل geben با توجه به فاعل صرف شده است. مفعول اصلی جمله ein Geschenk است چون شیئی است که داده شده است و در حالت مفعولی است. در نهایت، meiner Mutter مفعول غیرمستقیم است، چون هدیه را دریافت کرده است.

یادگیری قدم به قدم Declension در زبان آلمانی

حالت مضاف الیه به لحاظ کاربرد و تشخیص در جمله، کمی پیچیده تر است، اما اگر بخواهیم به زبان ساده آن را توصیف کنیم، باید بگوییم مالکیت را نشان می دهد. به مثال های زیر توجه کنید:

.Die Halskette  meiner Großmutter ist mir unbezahlbar

“.The necklace of my grandmother is to me priceless”

در زبان انگلیسی، ما این جمله را به این شکل می نویسیم:

“.My grandmother’s necklace is priceless to me”

با توجه به ترتیب کلمات در زبان آلمانی، مهم ترین قسمت این جمله of است. به جمله انگلیسی بالا نگاه کنید: ‘s که به کلمه “grandmother” چسبیده، نشان دهنده مالکیت است، ولی در زبان آلمانی حالت مضاف الیه به جای آن استفاده شده است.

2. تشخیص جنسیت  اسم

بهترین راه برای تشخیص جنسیت اسم استفاده از دیکشنری است. ساده و راحت! حفظ کردن بهترین راه برای اسم هایی است که در مکالمات روزمره از آن ها استفاده می کنید، اما اگر مطمئن نیستید، همیشه از یک دیکشنری استفاده کنید.

همچنین منابع و ترفندهای زیادی وجود دارد که بتوانید با آن ها جنسیت انواع خاصی از اسامی را بفهمید. برای مثال، اسم هایی که به “ion” ختم می شوند تقریبا همیشه مونث هستند. ویژگی های دیگری در زبان آلمانی وجود دارد که دسته بندی اسم ها برای جنسیت های مختلف را ساده می کند.

3. تشخیص تعداد  اسم

اسامی مفرد همیشه با توجه به فعل جمله سه پسوند er/sie/es را می گیرند. با اینحال، اسامی جمع همیشه شکل مصدری فعل را دریافت می کنند. اگر با توجه به فعل جمله، درباره شمار یا تعداد اسم شک داشتید، به فعل اول نگاه کنید.

اگر همچنان شک دارید، به فرم اسم توجه کنید تا دوبار چک کرده باشید. اسم ها معمولا وقتی از یک عدد بیشتر باشند، نحوه نگارش آن ها تغییر می کند.

وقتی در حال نگارش جمله های آلمانی هستید، نشانه های متنی را در ذهنتان نگه دارید و هر جمله را به دقت بررسی کنید تا بتوانید حالت، شمار یا تعداد و جنسیت اسم را مشخص کنید.

یادگرفتن قدم به قدم Declension در زبان آلــمانی

 در قسمت دوم  مقاله با ما همراه باشید تا نحوه استفاده از Declension را به شما  آموزش بدهیم.

در ادامه بخوانید: راهنمای چهار مرحله ای برای خواندن متون به زبان آلمانی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش زبان آلمانی کلیک نمایید

آموزش زبان آلمانی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید