IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
حالت مفعولی Akkusative در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
14 اسفند 1402

حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی

حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی یکی از پرکاربردترین انواع حالات مفعولی است که شما هم می‌توانید از آن استفاده کنید. این حالت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید از یک مفعول مستقیم به طور معمولا در افعال مضارع استفاده کنید. با این حال باید دقت داشته باشید که این حالت در زبان آلمانی دارای کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز هست. شما برای تسلط بر گرامر زبان آلمانی نیازمند این خواهید بود که حتما با این حالت آشنا شده و اطلاعات کاملی را درباره کارکردهای آن به دست بیاورید.

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که آشنایی با حالت مفعولی می‌تواند به میزان زیادی در یادگیری و  آموزش زمان‌ها در زبان آلمانی نیز موثر واقع شود. به همین علت نیز آشنایی با آن از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیاری از زبان‌آموزان مبتدی به دنبال آن هستند تا بتوانند با آن آشنا شوند. ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این حالت صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با حالت مفعولی در زبان آلمانی

اولین نکته‌ای که در زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید این است که در این زبان یک مفعول مستقیم به طور معمولا در مضارع قرار می‌گیرد. با این حال در حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی می‌توان از مفعول به شکل‌ها و حالات دیگری نیز استفاده کرد و از مزایای آن نهایت بهره را برد. در این حالت ترتیب کلمات کمترین اهمیت ممکن را دارند. از جمله ضمایر رایجی که معمولا در این حالت مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

mich = meuns = us
dich = youeuch = y’all
 Sie = you
ihn = him

sie = her

es = it

sie =them

دقت داشته باشید که برای سایر ضمایر حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود از آنها استفاده کنید. برای مثال باید دقت داشته باشید که man به einen، keener به keinen و wer به wen تبدیل می‌شوند. زمانی که صحبت از مکالمات عامیانه در زبان انگلیسی می‌شود باید دقت داشته باشید که jemand معمولا هم در حالت nominative و هم در حالت مفعولی تقریبا یکسان خواهد بود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ضمیر انعکاسی sich می‌تواند به‌شکل داتیو er, sie، es, Sie یا sie به معنی آنها نیز مورداستفاده قرار گیرد. حروف تعیین و پایان‌های مربوط به صفات نیز معمولا نشان‌دهنده حالت مفعولی در زبان آلمانی هستند. توجه داشته باشید که انتهای صفات نه‌تنها به جنسیت بستگی دارد؛ بلکه به این بستگی دارد که آیا آنها از ein-word یا der-word استفاده کرده‌اند یا این‌که از هیچ حروف تعیینی استفاده نکرده‌اند. جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

MasculineFeminineNeuterPlural
den roten Stuhldie neue Lampedas alte Buchdie roten Stühle
keinen roten Stuhlkeine neue Lampekein altes Buchkeine neuen Lampen
roten Stuhlneue Lampealtes Buchalte Bücher

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که دسته‌ای از اسم‌های به اصطلاح ضعیف مذکر وجود دارند که در حالت در حالت مفعولی معمولا یک n را به خود می‌گیرند. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات کاملی را درباره این دسته از اسامی در زبان آلمانی به دست بیاورید:

der Held
 den Helden
 [hero]
der Herr
 den Herrn
 [lord; gentleman]
der Nachbar
 den Nachbarn
 [neighbor]
der Mensch
 den Menschen
 [human]
حالت مفعولی Akkusative در آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که در میان این اسم‌ها آن دسته از اسم‌ها مذکر هستند که به e ختم می‌شوند که البته در این میان باید اسم Käse را یک استثنا قرار دهید. جدول زیر را مشاهده کنید که اطلاعات دقیقی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد:

der Experte
 den Experten
 [expert]
der Junge
 den Jungen
 [boy]
der Kunde
 den Kunden
 [customer]
der Name
 den Namen
 [name]
der Türke
 den Türken
 [Turk]
der Gedanke
 den Gedanken
 [thought]    
der Wille
 den Willen
 [will]
der Glaube
 den Glauben
 [belief]
der Rieseder Kollegeder Russeder Jude

از دیگر پایان‌های رایجی که امروزه برای اسامی ضعیف از آنها استفاده می‌شود می‌توان به مواردی همچون “-ant,” “-arch,” “-ege,” “-ent,” “-ist,” “-oge,” “-om,” “-oph,” and “-ot.” اشاره کرد. در ادامه در جدول زیر قصد داریم مثال‌هایی را درباره این اسامی به شما ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن نحوه استفاده از این اسامی را نیز بیاموزید:

der Pilot
 [pilot]
der Protestant
 [Protestant]
der Katholik
 [Catholic]
der Buddist
 [Buddhist]  
der Patriarch
 [patriarch]
der Astronom
 [astronomer]
der Komödiant
 [comedian]
der Student
 [student]     
der Anthropologe
 [anthropologist]
der Enthusiast
 [enthusiast]
der Fotograf
 [photographer]
der Philosoph
 [philosopher]

نکته مهمی که دوباره باید به آن دقت داشته باشید این است که تمامی این اسامی مذکر هستند. از طرف دیگر اشکال جمع آنها با حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی این اسامی یکسان است که باید به آن دقت داشته باشید. برای مثال حالت مفرد مفعولی den Studenten به جمع die Studenten تبدیل می‌شود که باید به این موضوع توجه کنید.

نکته مهمی که باید درباره نحوه معرفی این اسامی توسط لغت‌نامه‌ها به آن دقت داشته باشید این است که لغت‌نامه‌ها اسامی ضعیف را با دادن پایان ضعیف به آنها شناسایی می‌کنند. برای مثال -n, -n یکی از رایج‌ترین پایان‌هایی است که در این زمینه مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. با این حال باید توجه داشته باشید که در اسامی ضعیف حالت مفعولی و حالت ضعیف معمولا به شکلی یکسان عمل می‌کنند. با این وجود در این زمینه استثناهایی نیز وجود دارند که در جدول زیر سعی کرده‌ایم توضیحاتی را درباره آنها به شما ارائه دهیم:

Nominative

 

 

der Gedanke

 

 

der Glaube

 

der Name

 

 

der Wille

 

 

Accusative

 

 

den Gedanken

 

 

den Glauben

 

 

den Namen

 

 

den Willen

 

 

Genitive

 

des Gedankens

 

des Glaubens

 

des Namens

 

des Willens

 

Pluraldie Gedankendie Glaubendie Namendie Willen

بیشتر بخوانید: ضمایر و صفات ملکی در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی

کاربردهای مهم حالت مفعولی در زبان آلمانی

حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی دارای کاربردهای زیادی است که آشنایی با این کاربردها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این حالت در جملات خود استفاده کنید. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم توضیحات کاملی را درباره کاربردهای مهمی که این حالت در گرامر زبان آلمانی دارد در اختیار شما قرار دهیم.

تعیین مفعول مستقیم یک فعل

اولین مورد از کاربردهای حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی که حتما باید با آن آشنا شوید مربوط به تعیین مفعول مستقیم یک فعل است. این شامل عبارت es gibt خواهد بود که نحوه استفاده از آن را باید بیاموزید. در ادامه مثال‌هایی را در اختیار شما قرار داده‌ایم که به شما نشان می‌دهد دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Es gibt noch eine Menge zu tun.

او به دنبال یک همسر ثروتمند است.

Es gibt noch eine Menge zu tun.

هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند.

Arbeit macht das Leben süß.

کار زندگی را شیرین می‌کند.

Er schreibt ihr einen langen Brief.

نامه‌ای طولانی برای او می‌نویسد.

Er trifft den Nagel auf den Kopf.

میخ را به سر می‌زند.

Denn wen der Herr liebt, den züchtigt er wie ein Vater den Sohn, den er gern hat.

زیرا خداوند هرکه را دوست دارد اصلاح می‌کند، مانند پدر پسری که از او خوشش می‌آید.

حالت مفعولی در زبان آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

تعیین مفعول مستقیم و غیرمستقیم

یکی از نکات بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که بسیاری از افعال در زبان آلمانی مفعول مستقیم و غیرمستقیم خود را از طریق ترکیب حالت مفعولی و داتیو تشخیص می‌دهند. برای مثال دو جمله Sie gibt es mir و Er schenkt seiner Mutter ein Buch را در نظر بگیرید. می‌توان انتظار داشت که fragen، kosten و lehren نیز دقیقا همین الگو را پیروی کنند؛ ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید اصلا این طور نیست. در واقع هردو آنها مفعولی هستند که در حالت مفعولی به کار رفته‌اند.

برای این‌که به شکل بهتری با این مفهوم آشنا شوید در ادامه چند مثال کاربردی و بسیار مهم را برای شما آورده‌ایم که به یادگیری هرچه بهتر این موضوع به شما کمک می‌کنند:

Darf ich dich etwas Persönliches fragen?

آیا می‌توانم یک چیز شخصی از شما بپرسم؟

Das hat mich eine Menge Geld gekostet.

این کار برای من با هزینه‌ای به اتمام رسید.

Sie lehrt mich die deutsche Sprache.

او به من زبان آلمانی یاد می‌دهد.

کاربرد به‌عنوان cognate accusative

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی دارد این است که می‌توان از آن به‌عنوان cognate accusative استفاده کرد. cognate accusative در واقع اسمی را مشخص می‌کند که ایده فعل را کامل یا مشخص می‌کند حتی اگر لزوما مفعول مستقیمی نیز در آن به کار نرفته باشد. ما در ادامه چند مثال را به شما ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا دقیقا بیاموزید که به چه شکل می‌توانید از این کاربرد مهم حالت مفعولی در زبان آلمانی استفاده کنید:

Wir fahren am liebsten Rad.

ما دوچرخه سواری را ترجیح می‌دهیم.

Wir schliefen den Schlaf des Gerechten.

ما در خواب، خواب عدالت را دیدیم.

Sie läuft Ski.

او اسکی‌سواری می‌کند.

Er starb den Tod eines Helden.

مرگ او مانند مرگ یک قهرمان بود.

Sie fährt nur erste Klasse.

او همیشه با پرواز درجه یک سفر می‌کند.

Meine Großmutter spielt sehr gut Tennis.

مادربزرگ من به‌خوبی تنیس بازی می‌کند.

Wir laufen Gefahr, den Zug zu verpassen.

ما در خطر از دست دادن قطار هستیم.

برای نشان دادن زمانی خاص

یکی از مهم‌ترین کاربردهای حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی وقتی است که شما قصد دارید زمان مشخصی را در صحبت‌های خود مشخص کنید. دقت داشته باشید که در این حالت معمولا شما هیچ حرفه اضافه‌ای نخواهید داشت که بتوانید از آن به منظور مشخص کردن زمان استفاده کنید. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند که بیاموزید دقیقا به چه شکل می‌توانید از این کاربرد در جملات خود به زبان آلمانی استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید:

Was machst du nächste Woche?

هفته بعد چیکار می‌کنی؟

Jeden Samstag essen wir auswärts.

ما هر شنبه بیرون غذا می‌خوریم.

Letztes Jahr sind wir ans Meer gefahren.

سال گذشته به سمت اقیانوس رانندگی کردیم.

استفاده برای بیان یک اندازه‌گیری

شاید برای شما جالب باشد که بدانید می‌توانید از حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی برای بیان یک اندازه‌گیری نیز استفاده کنید. برای این‌که بیاموزید به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم:

Er ist zwei Meter groß.

قد او حدودا دو متر است.

Er ist einen halben Kopf größer als ich.

او به اندازه نصف یک سر از من بلندتر است.

Das Mädchen ist ein Jahr alt.

دختر یک ساله است.

Er geht einen Schritt zurück.

او یک قدم به عقب می‌رود.

Der Ort liegt eine Stunde von der Stadt.

این مکان یک ساعت با شهر فاصله دارد.

آرزو کردن برای شخصی دیگر با استفاده از حالت مفعولی در زبان آلمانی

آخرین مورد از حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی که قصد داریم در این مطلب درباره آن صحبت کنیم زمانی است که شما قصد دارید در برخی از احوالپرسی‌های خود آرزوهایی را برای دیگران انجام دهید. در واقع شما برای کسی ممکن است آرزوهای مختلفی داشته باشید که در مکالمات خود قصد داشته باشید آنها را بیان کنید. در چنین حالتی خیلی راحت می‌توانید از حالت مفعولی در جملات خود به زبان آلمانی استفاده کنید. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Guten Morgen.

صبح بخیر

Schönen Tag noch.

روز خوبی داشته باشید.

Herzlichen Glückwunsch!

تبریک می‌گویم.

Vielen Dank.

با تشکر فراوان

Gute Besserung.

بسیار عالی

Guten Appetit.

نوش جان

حالت مفعولی در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

استفاده از حالت مفعولی در کنار حروف اضافه

شما می‌توانید خیلی راحت از حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی در کنار حروف اضافه نیز استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی برای شما به وجود بیاید. در ادامه توضیحاتی را در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم.

به‌عنوان مفعول حروف اضافه bis, durch, für, gegen, ohne, um, and wider

شما می‌توانید از حالت مفعولی به‌عنوان مفعول حروف اضافه bis, durch, für, gegen, ohne, um, and wider استفاده کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Er bleibt bis nächste Woche.

او تا هفته آینده می‌ماند.

Die Liebe geht durch den Magen.

راه رسیدن به قلب یک مرد از طریق شکم اوست.

Er tut alles für sein Kind.

او هرکاری برای فرزندش انجام می‌دهد.

Was hast du gegen ihn?

چه چیزی در برابر او دارید

Es geht mir nicht um das Geld.

برای من مسئله پول نیست.

Seine Handlung war wider das Gesetz.

اقدام او خلاف قانون بود.

استفاده در کنار حروف اضافه دو طرفه an, auf, hinter, in, neben, entlang, über, unter, vor, and zwischen

زمانی که این حروف اضافه یک ناحیه را مشخص می‌کنند و فعل حرکتی را نشان می‌دهند باید دقت داشته باشید که می‌توانید در این حالت از حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی برای شما به وجود بیاید. برای این‌که به شکل بهتری با این مفهوم آشنا شوید در ادامه چند مثال رایج و کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

Sie geht an die Tür.

او به سمت در می‌رود.

Er wirft sein Buch auf den Tisch.

کتابش را روی میز می‌اندازد.

Sie fährt hinter das Haus.

او به سمت منطقه پشت خانه رانندگی می‌کند.

Bringen Sie den Stuhl in die Küche

صندلی را به آشپزخانه بیاورید.

Er legt die Bestecke neben den Teller.

او ظروف نقره را کنار بشقاب قرار می‌دهد.

Er tritt vor das Haus.

از در بیرون می‌آید.

Der Hund läuft zwischen die Häuser.

سگ بین خانه‌ها می‌دود.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که این عبارات اضافه غالبا در حالت contracted مورداستفاده قرار می‌گیرند. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Er geht ans Fenster.

به سمت پنجره می‌رود.

Sie setzt sich aufs Sofa.

روی مبل می‌نشیند.

Ein Fremder kommt ins Haus.

غریبه‌ای وارد خانه می‌شود.

Wir fahren heute aufs Land.

ما در حال رانندگی به سمت کشور هستیم.

Die Brücke führt übers Wasser.

پل از روی آب عبور می‌کند.

سخن پایانی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی دارای کاربردهای بسیار زیادی است. آشنایی با این حالت در جملات زبان آلمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با این حالت در زبان آلمانی آشنا شده یا این‌که به طور کلی زبان آلمانی را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کنید. با استفاده از این خدمات می‌توانید به بهترین شکل ممکن آموزش زمان‌ها در زبان آلمانی را دریافت کرده و با زبان آلمانی بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره حالت مفعولی Akkusativ در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

مفعول مستقیم در چه حالتی در جملات زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید هر زمان که قصد دارید از مفعول مستقیم در جملات خود به زبان آلمانی استفاده کنید برای انجام این کار حتما باید از حالت مفعولی استفاده کنید تا جمله شما معنا و مفهوم درستی را به مخاطب منتقل کند.

حالت مفعولی در زبان آلمانی چه کاربردهای مهمی دارد؟

از جمله مهم‌ترین کاربردهای حالت مفعولی در زبان آلمانی می‌توان به مواردی همچون تعیین مفعول‌های مستقیم و غیرمستقیم، کاربرد به‌عنوان یک معیار اندازه‌گیری، کاربرد برای آرزو کردن برای شخصی دیگر در یک مکالمه، کاربرد به‌عنوان یک معیار به منظور تشخیص مفعول مستقیم در جمله و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مصدرهای با و بدون “Zu” در گرامر آلمانی

بیشتر بخوانید: افعال کمکی در گرامر آلمانیhaben و sein

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 41 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید