IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
راهنمای چهار مرحله ای برای خواندن متون به زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 4.6/5
نویسنده: ایرانمهر
5 دی 1397

راهنمای چهار مرحله ای برای خواندن متون به زبان آلمانی

آیا زمانی می رسد که من موقع خواندن متون آلمانی اعتماد به نفس کامل داشته باشم؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از زبان آموزان مبتدی آلمانی (یا هر زبان دیگر) را مشغول می کند.

چشم انداز یادگیری خواندن متون به زبان آلمانی در ابتدا دشوار و حتی ترسناک به نظر می رسد، اما با تجزیه این فرآیند سخت به چند مرحله ساده و قابل اجرا می توانید برای موفقیت دراز مدت آماده شوید.

به چهار مرحله ای که برایتان در نظر گرفتیم خوب دقت کنید. راهنمایی های ساده برای اینکه بتوانید در این قسمت حیاتی و مهم یادگیری زبان پیشرفت کنید.

خواندن به زبان آلمانی

چهار مرحله برای  یادگیری خواندن متون به زبان آلمانی

1. با ترس های  خواندن به زبان آلمانی مبارزه کنید.

با وجود شباهت های بسیار زیاد، تعداد قابل توجهی از بومیان انگلیسی زبان، با ترس و لرز یادگیری زبان آلمانی را شروع می کنند. این ترس هنگام خواندن متون از همیشه بارزتر است.

کلماتی که آخر آن ها عجیب و غریب است، ساختار ناآشنای جمله ها و کلماتی که به طرز وحشتناکی طولانی هستند، می توانند برای زبان آموزان مبتدی آلمانی موانع و مشکلات فراوانی ایجاد کنند.

البته این ترس ها جدید نیستند. در سال 1880، «مارک تواین» (Mark Twain)، نویسنده آمریکایی هم در کتاب «زبان آلمانی وحشتناک» به طرز خنده داری از مشکلات مشابهش در یادگیری زبان آلمانی گفته است. بزرگ ترین مسائلی که در این زبان مشکل ساز هستند، در آن زمان هم وجود داشته، مشکلاتی مثل فعل های جداشدنی، پسوند صفت ها، اسم های مرکب و موضوعات دیگر. حتی خود بومیان آلمانی زبان هم گاهی در عبارات روزمره رایج از سختی های زبانشان می گویند و عبارت Deutsche Sprache,  schwere Sprache (German language, hard language) را به کار می برند.

اگر برای اینکه به طور کامل به زبان آلمانی تسلط پیدا کنید، باید یاد بگیرید به زبان آلمانی بخوانید.

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

ولی نگران نباشید، آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست و قبل از اینکه یادگیری را شروع کنید باید موانع ذهنی را برطرف کنید.

اگر شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را با هم مقایسه کنیم، خواندن از همه راحت تر و بهتر است. در یادگیری این مهارت شما می توانید اشتباهات خودتان را اصلاح کنید، هیچ شرمندگی اجتماعی وجود ندارد و می توانید سرعت یادگیری را خودتان انتخاب کنید.

اگر هنوز فکر می کنید یادگیری خواندن متون به زبان آلمانی سخت و ترسناک است، چهار مورد دیگر هم هست که بهتر است آن ها را در ذهنتان داشته باشید.

  • کودکان هرروز این مهارت را یاد می گیرند. کودکان آلمانی هیچکدام دانشمندان طبیعی زبان نیستند، با این حال آن ها به طرز حیرت آوری زبان را به طور کامل یاد می گیرند، مثل اردک ها که شنا را یاد می گیرند.
  • رُم در یک روز ساخته نشده است. باید این راه را قدم به قدم، ذره به ذره پیش ببریم. پس فکر نکنید این کار مثل خواندن «یک کتاب آلمانی» خیلی سخت است. همیشه کارهای سخت را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید، مثلا «خواندن یک صفحه» یا «یک پاراگراف». قدم های ساده ما به شما کمک می کنند این کار را به انجام برسانید.
  • نترسید. استرس داشتن برای یک چالش، طبیعی و یک عکس العمل سالم است. اما اجازه ندهید این استرس به ترس تبدیل شود و از همان ابتدا جلوی پیشرفتتان را بگیرد. تلاش کنید!
  • هیچوقت دیر نیست. بسیاری از مردم با یادآوری این باور قدیمی که یادگیری زبان (یا هر مهارت دیگر) برای بزرگسالان غیرممکن است، یادگیری را از سرشان باز کردند و خودشان را متقاعد کردند که زمان یادگیری گذشته و دیگر امکان ندارد یک زبان جدید یاد بگیرند. این گفته واقعا درست نیست!

حالا آماده اید؟ شما می توانید این کار را انجام بدهید! ترس را پشت سر بگذارید و این کار را شروع کنید.

راهنمای چهار مرحله ای برای خواندن متون به زبان آلمانی

2. زیرساخت قابل  اطمینانی برای خواندن به زبان آلمانی دست و پا کنید. 

تلاش برای یادگیری خواندن به زبان آلمانی بدون یک زیرساخت قابل اطمینان در زبان، مثل راندن یک ماشین است وقتی ترمزدستی آن بالا باشد. به هر حال حرکت می کنید، اما حرکت، فرآیندی سخت و دردناک خواهد بود. اگر پایه زبانتان با توجه به مواردی که در ادامه می گوییم، قوی باشد، می توانید در سال ها شرمندگی و ناامیدی صرف جویی کنید.   

الفبا و تلفظ

الفبای زبان آلمانی مثل زبان انگلیسی 26 حرف دارد، پس می توانید با خیال راحت شروع کنید. با این حال، چهار کاراکتر اضافی (ß, ä, ö,  ü) و تعدادی حروف ترکیبی وجود دارند که باید با آن ها دست و پنجه نرم کنید. با این حروف آشنا شوید، به خصوص وقتی به تلفظ ربط پیدا می کنند.

حالا که صحبت از تلفظ شد، باید زمان بگذارید تا مقدمات الفبای آوایی بین المللی را بشناسید و یاد بگیرید و بعد از این مرحله می بینید که قابلیت های یادگیری زبانتان خیلی سریع پیشرفت می کند. مجموعه های مختلفی از حروف صامت و مصوت در زبان آلمانی وجود دارد که باید آن ها را یاد بگیرید و راه هایی هم وجود دارد تا آن ها را بسازید.

آشنا شدن با مفهوم کلمات مشابه به شما کمک می کند با اطمینان کامل صداهای شبیه را که معمولا غیربومیان را به دردسر می اندازد، تفکیک کنید و فرق آن ها را بدانید.

تمام این مراحل مقدماتی دو هدف را دنبال می کنند. اول، شما مهارت های اصلی را که برای مکالمه و درک مطلب نیاز دارید، یاد می گیرید. دوم، صدای درونتان را هنگام خواندن متون به زبان آلمانی تقویت می کنید. کلمات هر صفحه به صداهایی واقعی تبدیل می شوند و به جای اینکه حروف را با ترس و وحشت با هم ترکیب کنید، دقیقا می دانید چطور باید این صداها را بسازید و تلفظ کنید. در نهایت وقتی متنی به زبان آلمانی می خوانید، کاملا حس می کنید که فکر کردن به زبان آلمانی هم در شما شروع شده است و می توانید به زبان آلمانی فکر کنید.

واژگان اصلی

گنجینه لغات اصلی به زبان آلمانی را به صورت تصادفی یاد نگیرید. فهرست های مفید و فوق العاده ای از کلمات پرکاربرد به زبان آلمانی وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین از آن ها استفاده کنید.

دکتر «الکساندر آرگیولز» (Alexander Arguelles) در تحقیقی بیان می کند فقط 750 کلمه هستند که هسته اصلی کلمات پرکاربرد روزانه را در بیشتر زبان ها تشکیل می دهند. یاد گرفتن این تعداد کلمه باعث می شود شما 60 درصد محتوای متنی در هر زبانی را بفهمید، البته به شرطی که متون تخصصی نباشند.

این تعداد کلمه به نظر زیاد است اما اگر یک ماه روزی 25 کلمه یاد بگیرید، به هدفتان رسیدید. یک ماه زمان برای فهمیدن نصف متون به زبان آلمانی؟ واقعا ارزشش را دارد! حتی اگر روزی 5 کلمه هم یاد بگیرید، در یک ماه 150 کلمه یاد گرفتید و پنج ماه زمان لازم است تا 750 کلمه را یاد بگیرید. باز هم به نظر منطقی و دست یافتنی است.

یاد گرفتن یک کلمه برای اولین بار یک مسئله است، به خاطر سپردن و توانایی استفاده از آن مسئله ای دیگر. حتما از فلش کارت استفاده کنید تا حداکثر یادگیری را داشته باشید.

وقتی لغات اصلی و پایه را یاد گرفتید، می توانید هر کاری که دوست داشتید برای بسط دادن این لغات بکنید. بعد از این مرحله سراغ موضوعاتی بروید که به آن ها علاقه دارید و خواهید دید که مهارت درک مطلب و خواندن شما به طرز قابل توجهی بهبود پیدا می کند.

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

گرامر مقدماتی

مطمئنم هیچکس دوست ندارد گرامر یاد بگیرد، اما قسمت اجتناب ناپذیر هر زبانی همین گرامر است. اگر این مرحله را نادیده بگیرید، تا ابد مثل یک زبان آموز مبتدی دور خودتان می چرخید!

با مقدمات گرامر شروع کنید و خودتان را به یادگیری و تمرین قوانین ساده و اصلی عادت بدهید. بعد از آن قواعد جامع تر و کامل تر زبان آلمانی را تمرین کنید تا دانشتان عمیق تر شود. همزمان با یادگیری واژگان، محتوایی را که یاد می گیرید در قالب فلش کارت ذخیره و دائما مطالبی که یاد گرفتید را مرور کنید.

خواندن متون به زبان آلمانی

3. به یک  استراتژی خواندن به زبان آلمانی متعهد باشید. 

خب، تا اینجا مقدمات زبان آلمانی را یاد گرفتید و با اعتماد به نفس نسبتا خوبی می توانید از پس متن های ساده و کوتاه بربیایید. حالا وقت آن رسیده برای استفاده خوب و تعهد به یک استراتژی خواندن به زبان آلمانی آماده شوید که شما را به یک مرحله بالاتر می برد.

تمام متون و نحوه خواندن آن ها یکسان نیست. ما درباره موضوع متن صحبت نمی کنیم؛ درباره قصد و نیت خواندن صحبت می کنیم. تمایز بین دو نوع اصلی خواندن برای حداکثر استفاده از زمان و حفظ روحیه ضروری است.

اولین نوع،  خواندن گاه گاه و معمولی است. وقتی این مدل خواندن را انتخاب می کنید، روی موضوع کلی متن تمرکز کنید و خیلی به جزئیات، تک تک کلمات و جملات ریسکی و گمراه کننده توجه نکنید. هدف این نوع خواندن درک کلی متن است و فهمیدن و پیشرفت در یک حوزه خاص نیست.

نوع دوم خواندن  ساختاریافته و هدفمند است. این نوع خواندن دقیق است و به احتمال خیلی زیاد هنگام خواندن از مطالب مهم آن یادداشت هم برمی دارید. به هر جمله با دقت زیادی توجه می کنید، به منابع گرامری و دیکشنری مراجعه می کنید و کلمه ها یا موارد خاصی را روی فلش کارت هایتان یادداشت می کنید.

استفاده از هردوی این روش ها، از فرسودگی و خستگی جلوگیری می کند. قبل از اینکه بتوانید راه بروید، ندوید! احتمالا مشتاق هستید به کلماتی بچسبید که در سطح دانشتان یا بالاتر از آن هستند، اما این کار را نکنید، اشتباه است! با کتاب های «توماس مان» (Thomas Mann)، نویسنده معروف آلمانی، شروع نکنید و انتظار نداشته باشید یک شبه راه صد ساله را بروید.

راهنمای چهار مرحله ای برای خواندن متون به زبان آلمانی

4. خواندن به  زبان آلمانی را مداوم تمرین کنید. 

تبریک می گویم! شما درست و حسابی دارید پیشرفت می کنید. فوت کوزه گری این مرحله این است که در حالی که خودتان را به سمت جلو هل می دهید، تمرین کردن و تمرکز روی پیشرفت را فراموش نکنید.

فهرست به روزی از کتاب هایی که خواندید یا می خواهید بخوانید تهیه کنید. مطمئن شوید هر بار مفاهیم و واژگان جدید را به فلش کارتتان اضافه می کنید. همچنین، برنامه مرور و تمرین زمان بندی شده و منظمی برای خودتان درست کنید تا پیشرفتتان و سطحی که در آن هستید را به راحتی رصد کنید.

فرقی نمی کند چه متنی انتخاب کنید، کلید موفقیت طولانی مدت این است که خواندن و تمرین این مهارت روزانه باشد.

قدرت تمرین های  کوتاه و روزانه، باور نکردنی است.


بیشتر بخوانید: بهترین دیکشنری زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: گرامر زبان آلمانی


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.6 از 5 از 8 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید