IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
روش‌های موفقیت در آزمون‌های زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 4.4/5
نویسنده: ایرانمهر
5 خرداد 1398

روش‌های موفقیت در آزمون‌های زبان آلمانی

در این مقاله می‌خواهم شما را با سطوح مختلفی آشنا کنم که در آزمون‌های رسمی زبان آلمانی مورد استفاده قرار مي‌گيرند و شما بعد از شركت كردن در يك يا تعدادي از اين آزمون‌ها، يكي از اين سطوح را از آن خود مي‌كنيد و مهارت و تسلطتان بر اين اساس سنجيده مي‌شود. دو مدرک زبان وجود دارد که در سراسر آلمان و شاید در سراسر جهان شناخته شده است: مدرک TELC، ÖSD (مبتنی برای استاندارد اتریشی) و مدرک Goethe. مدرک‌های دیگری هم وجود دارند كه اگرچه از نظر ارزش و اعتبار مثل آزمون‌های بالا هستند، اما برای اهداف خاصی که زبان‌آموزان به دنبال آن‌ها هستند، کافی نیستند و همه جا پذیرفته نمی‌شوند. با توجه به چارچوب مرجع اروپایی، شش سطح برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم راجع به آن‌ها صحبت کنیم و با آن‌ها آشنا شویم. در این مقاله با ما همراه باشید.

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

نگاهی سریع به مقاله

شش سطح تسلط در زبان که هر زبان‌آموزی با آن‌ها سروکار خواهد داشت به ترتیب زیر هستند:

مبتدی           A1, A2     Beginner   

متوسطه   B1, B2     Intermediate   

پیشرفته       C1, C2      Advanced   

تقسیم‌بندی سطح مهارت زبان از A1 تا C2 و با نام‌های مبتدی، متوسطه و پیشرفته خیلی دقیق نیست اما می‌تواند پیش‌زمینه‌ای از سطوح و سطح مهارت و تسلط که ما می‌خواهیم به آن‌ها برسیم، به شما ارائه کند.

البته هیچوقت نمی‌شود به طور کاملا دقیق مهارت‌های زبانتان را اندازه‌گیری کنید و نمی‌شود با هر سیستم رتبه‌دهی هم این کار را انجام داد. بین یک زبان‌آموز بد در سطح B1 و یک زبان‌آموز عالی در همین سطح، تفاوت زیادی وجود دارد. اما این عناوین و لیبل‌ها ساخته شده‌اند تا بتوان مهارت‌های زبان دانشجویان در دانشگاه‌ها یا متقاضیان شغل در سراسر اروپا را با هم مقایسه کرد. اروپایی‌ها این مهارت‌ها و سطوح تسلط بر آن‌ها را تا جایی که می‌توانستند دقیق و با جزئیات نوشتند و به آن چارچوب مشترک اروپایی برای مرجع زبان (CEFR) می‌گویند.

روش های موفقیت در آزمون های زبان آلمانی

مبتدی صفرکیلومتر

با توجه به CEFR، سطح مبتدی A1 تعاريفي دارد كه در ادامه آن‌ها را عینا بازگو می‌کنیم:

  • می‌توانید عبارات روزمره آشنا را تشخیص بدهید، از آن‌ها استفاده کنید و از عبارات مقدماتي که با هدف برطرف کردن نیازها استفاده می‌شوند بهره ببرید.
  • می‌توانید خودتان را به دیگران معرفی کنید و از آن‌ها درباره موضوعات شخصی‌شان سوال بپرسید، مثلا اینکه کجا زندگی می‌کنند، چه کسانی را می‌شناسند و دارایی‌هایشان چه چیزهایی است.
  • می‌توانید با روشی ساده و ابتدایی با دیگران ارتباط برقرار کنید و مخاطبتان با سرعتی آهسته و واضح با شما صحبت کند.

مدرک سطح A1 برای چه هدفي خوب است؟

در قدم بعدی، ثابت کردن اینکه اولین مرحله یادگیری زبان آلمانی را محکم برداشتید و روی سطح مبتدی زبان آلمانی مهارت کافی دارید، یکی از شرط و شروط‌های دریافت ویزای آلمان است که البته برای بعضی کشورها اجرا می‌شود. براي مثال، برای اینکه همسر یا دیگر اعضای خانواده‌تان از ترکیه به آلمان بروند، دادگاه عدالت اروپایی اعلام کرده است این مورد باطل است و نیازی به شرط بالا نیست. با این حال، برای اطمینان و شک نکردن، بهتر است به سفارت آلمان در كشورتان زنگ بزنید و بپرسید.

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

رسیدن به سطح A1 چقدر طول می‌کشد؟

احتمالا خودتان می‌دانید جواب دادن به اين سوال و با توجه به شرایط و رضایت افراد مختلف، متفاوت است. به عنوان یک دوره فشرده استاندارد در برلین، ممکن است پنج روز در هفته مطالعه به مدت سه ساعت و 1.5 ساعت تمرین نیاز داشته باشيد، البته به مدت دوماه. این میزان می‌شود 200 ساعت مطالعه تا بتوانید سطح A1 را با موفقیت پشت سر بگذارید. (4.5 ساعت * 5 روز در هفته * 4 هفته * دو ماه) این میزان برای وقتی است که به صورت گروهی زبان آلمانی یاد بگیرید و به کلاس‌های زبان آلمانی در شهر مورد نظرتان بروید. اگر بخواهید خودتان به صورت خودآموز این زبان را یاد بگیرید، باید این میزان را نصف یا حتی دو برابر کنید و این مدت زمان به هدف و زمان‌بندی خودتان بستگی دارد.

آیا لازم است در یک دوره زبان آلمانی شرکت کنم تا به این سطح برسم؟

اگرچه کارهای زیادی هست که هر کس به تنهایی می‌تواند از پس آن‌ها بر بیاید، وقتی صحبت از یادگیری زبان می‌شود، همیشه به دیگران توصیه می‌کنم از همان ابتدا راهی را انتخاب کنند تا کسی باشد آن‌ها را راهنمایی کند و مطالب را به آن‌ها یاد بدهد. لازم نیست حتما دوره‌های فشرده و پرهزینه زبان آلمانی را انتخاب کنید. یک مربی یا مدرس خوب زبان آلمانی پیدا کنید و دو یا سه بار در هفته و هر کدام به مدت 45 دقیقه با او تمرین کنید و مطمئن باشید به نتیجه می‌رسید. اما فقط تمرین کردن و صحبت کردن با مربی یا مدرس کافی نیست و او هم باید در مقابل شما احساس مسئولیت كند و به اندازه کافی شما را با تمرینات و مطالب آموزشی درگیر کند و راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد تا مطمئن شوید در راه درست قرار دارید و در این راه باقی خواهید ماند. یادگیری به صورت خودآموز ممکن است باعث شود فرآیند یادگیری طولانی‌تر شود؛ چون در ابتدای راه شاید ندانيد محتوای مناسب چیست و چطور باید یک برنامه یادگیری خوب برای خودتان بنویسید. همچنین، اگر خودتان زبان آلمانی را یاد بگیرید، هیچکس نیست که به سوالاتتان پاسخ بدهد یا اشتباهاتتان را اصلاح کند و همین مسئله ممکن است باعث شود در راه رسیدن به روان و راحت صحبت کردن پیشرفت‌هایی داشته باشید، اما آلمانی حرف‌زدنتان شکسته و پراشتباه است که اصلاح آن خیلی سخت خواهد بود. کسانی که می‌گویند نیازی به استاد ندارند، به احتمال خیلی زیاد همین راه را پیش می‌گیرند. اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید با یک استاد تمرین کنید، اپلیکیشن‌هایی مثل iTalki، Verbling یا Livemocha را بررسی کنید تا استادی پیدا کنید که لازم نباشد خیلی برای آن هزینه کنید. سه تا پنج استاد را بررسی کنید و در نهایت کسی را انتخاب کنید که مهارت بالاتری دارد و شما راحت‌تر می‌توانید با او زبان یاد بگیرید.

یکی دیگر از گزینه‌های موجود، شرکت در کلاس‌های گروهی زبان آلمانی است. این کلاس‌ها خیلی نمی‌توانند به شما کمک کنند مشکلات و اشتباهاتتان را اصلاح کنید و فقط برای یادگیری مباحث مقدماتی خوب است، چون تعداد زبان‌آموزان و وقت محدود کلاس به استاد این اجازه را نمی‌دهد که به همه رسیدگی کند؛ اما گاهی وضعیت و شرایط موجود راه دیگری پیش پای نمی‌گذارد.

موفقیت در آزمون های زبان آلمانی

بهترین و موثرترین راه آماده‌ شدن برای چنین امتحانی چیست؟

وقتی هنوز به مدرسه می‌رفتم و می‌خواستم برای امتحانی آماده شوم، مرور امتحان‌های قبلی و خواندن سوالات آن‌ها همیشه راه مفیدی بود. این کار باعث می‌شود پیش‌زمینه‌ای از سوالات داشته باشيد و مطالبی که اغلب در امتحانات آمده را بشناسيد و بفهمید چه تسک‌ها و مواردی برای پشت سر گذاشتن این امتحانات بیشتر مورد توجه هستند. همین دانش و آگاهی باعث می‌شود مطالب و محتوای مناسب را بشناسید و راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها را پیدا کنید. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که سر جلسه امتحان بنشینید و ندانيد باید با سوال‌ها چه کار کنید. می‌توانید نمونه امتحان‌های قبلی را که در سطح A1 (و بالاتر) برگزار شده ببینید و با مطالعه و مرور آن‌ها بفهمید باید چه کار کنید.

مي‌توانيد نمونه‌هاي سوال‌هاي سطح A1 و بالاتر را براي هر آزموني در لينك‌هايي كه در ادامه برايتان گذاشتيم ببينيد:

TELC

ÖSD 

Goethe

مهارت نگارشتان را رايگان محك بزنيد

تمام تست‌هايي كه از سال‌ها و دوره‌هاي قبل آزمون‌هاي زبان آلماني در اينترنت موجود است، با پاسخ‌نامه كليدي ارائه شده‌اند كه مي‌توانيد رايگان مهارت‌هايتان را پيش از آزمون اصلي محك بزنيد. براي ارزيابي مهارت نگارشتان، پيشنهاد مي‌كنم نسخه‌اي از متني را كه نوشتيد به Lang-8 بدهيد. اين وبسايت كاملا رايگان است، با اين حال نسخه اشتراكي و پرميوم هم دارد كه مي‌توانيد مبلغي پرداخت كنيد و تصحيح متنتان كمي سريع‌تر انجام شود. براي اينكه اعتبارتان در اين وبسايت افزايش پيدا كند، بايد متن ديگران را تصحيح كنيد و بعد از آن مي‌توانيد از اعتبارتان استفاده كنيد و نسخه پرميوم اين وبسايت را دريافت كنيد.

روش های موفقیت در آزمون_های زبان آلمانی

آمادگي ذهني

شركت در يك آزمون هميشه و براي همه يك تجربه احساسي بوده و هست. اگر در چنين شرايطي حتي كمي هم مضطرب نيستيد، احتمالا يا سيب‌زميني هستيد يا بازيگري حرفه‌اي و خبره! فكر مي‌كنم تا به حال در هيچ امتحاني مردود نشدم، اما كاملا يادم هست سطح اضطراب و استرسم هر بار و در هر امتحاني به شدت بالا مي‌رفت.

براي اينكه كمي براي امتحان و حال و هواي آن آماده شويد، بايد از نظر ذهني تمرين كنيد و اثبات شده اين كار براي ورزشكاران هم مفيد است. اگر مي‌توانيد، قبل از آزمون به محل برگزاري آن سر بزنيد تا با حس و حال فضاي آنجا آشنا شويد و بتوانيد بررسي كنيد بهترين راه رسيدن به آنجا در روز آزمون كدام مسير است. سعي كنيد بعضي جزئيات محل برگزاري آزمون را به خاطر بسپاريد يا در اينترنت جستجو كنيد و در وبسايت مجموعه، عكس‌هايي از ساختمان و مسيرهاي مورد نظر را ببينيد.

با ديدن تصاوير و ثبت آن‌ها در ذهنتان و شايد بعد از ديدن ويديوهاي آزمون‌هاي شفاهي، چشمانتان را ببنديد و خودتان را در حالي تصور كنيد كه در سالن آزمون نشسته‌ايد و در حال پاسخ دادن به سوالات هستيد. هنگام آزمون شفاهي، تصور كنيد چطور صحبت مي‌كنيد و ديگران به شما لبخند مي‌زنند (بعضي از ممتحن‌ها اختلالات فيزيولوژيكي دارند كه اجازه نمي‌دهد لبخند بزنند، ويديوهاي بالا را ببينيد) و تصور كنيد با رضايت كامل از جلسه امتحان خارج شديد.

اين كار شايد يك يا دو دقيقه بيشتر طول نكشد، اما مطمئن باشيد تاثير مثبتش را مي‌گذارد و نتيجه آن را در روز امتحان خواهيد ديد. اين كار را روزانه چند بار تكرار كنيد؛ صبح‌ها كه از خواب بيدار مي‌شويد و شب‌ها قبل از آنكه به خواب برويد. ترجيحا يك ماه مانده به آزمون اين كار را شروع كنيد تا براي روز موعود كاملا آماده باشيد. به من اعتماد كنيد، اين كار تاثير شگفت‌انگيزي روي نتيجه آزمونتان دارد.

موفق باشيد!


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.4 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید