IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
حالت امری در زبـان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
15 اسفند 1402

حالت امری در زبان فرانسه

حالت امری در زبان فرانسه یکی از پرکاربردترین حالات جمله است که معمولا مورداستفاده قرار می‌گیرد. با وجود کاربردهای بسیار زیادی که این حالت در جملات و زمان‌ها در زبان فرانسه دارد شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد آشنایی چندانی با این حالت ندارند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا نتوانند جملات خود را به بهترین شکل ممکن بسازند. پس یکی از نیازهای اساسی افرادی که به‌تازگی یادگیری زبان فرانسه را شروع کرده‌اند این خواهد بود که با حالت امری در این زبان  آشنا شوند.

آشنایی با این حالت در گرامر زبان فرانسه به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع و راحت با مفاهیم مختلف در زبان فرانسوی آشنا شده و بتوانید به درست‌ترین شکل ممکن جملات خود را بسازید. به همین علت نیز ما در ادامه این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این حالت امری صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

حالت امـــری در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با حالت امری در زبان انگلیسی

پیش از آن‌که بخواهیم درباره حالت امری در زبان فرانسه صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا کمی بیشتر درباره این حالت در زبان انگلیسی صحبت کرده و نکات مفید و کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. به طور کلی باید بدانید که تنها دو شخص دستوری در گرامر زبان انگلیسی وجود دارند که شما می‌توانید از آنها به منظور ایجاد حالت امری استفاده کنید. این دو شخص دستوری عبارت‌اند از you و we.

دقت داشته باشید که در جملات دستوری که برای you استفاده می‌شوند شما باید از مصدر فعل بدون to استفاده کنید تا بتوانید جملات امری خود را به درست‌ترین شکل ممکن بسازید. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که اگر بخواهید همین حالت را به‌صورت منفی به کار ببرید تنها کاری که باید انجام دهید این است که don’t را به جمله خود اضافه کنید. برای این‌که به شکل بهتری با این مفهوم آشنا شوید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

Go to your room!

    Don’t go to your room.

    Be quiet!

      Don’t be quiet.

      حال که با حالت امری در زبان انگلیسی آشنا شدید به شکل بهتری می‌توانیم درباره مفهوم حالت امری در زبان فرانسه صحبت کنیم که در بخش بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

      آشنایی با حالت امری در زبان فرانسوی

      درست مانند زبان انگلیسی باید دقت داشته باشید که در زبان فرانسوی نیز ما می‌توانیم جملات خود را به‌صورت دستوری مثبت و منفی مورداستفاده قرار دهیم و محدودیتی در این زمینه برای ما به وجود نمی‌آید. با این حال باید بدانید از آنجایی که ما دو شکل you یا شما در زبان فرانسه داریم (که شامل tu و vous می‌شود) پس به طور کلی سه شخص خواهیم داشت که می‌توانیم در حالت امری از آنها استفاده کنیم که این سه شخص عبارت‌اند از “tu”, “vous” and “nous”

      حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که چگونه افعال فرانسوی را می‌توانیم در حالت امری با یکدیگر ترکیب کنیم؟ برای انجام این کار باید ابتدا با صرف امری آشنا شویم.

      صرف افعال در حالت امری در زبان فرانسه

      برای شروع کار اجازه دهید تا صرف افعال در حالت امری در زبان فرانسه را بررسی کنیم. در خصوص این موضوع باید بدانید که صرف افعال در فرانسه در حالت امری کاری بسیار ساده و راحت خواهد بود. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که از “tu”, “nous” and “vous” در زمان حال استفاده کنید. از طرف دیگر درست مانند زبان انگلیسی باید توجه داشته باشید که ضمایر فاعل را کنار بگذارید. برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شوید مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

      Éteignez la lumière !

      Dis merci à la dame !

      Dites-moi ce que vous voulez.

      Allons-y !

          نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که در حالت امری منفی نیز دقیقا به همین شکل است. در چنین حالتی می‌توانید از ساختار “ne” (or n’) + verb + “pas” استفاده کنید. مثال‌های زیر به شما نشان می‌دهند که چگونه می‌توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید:

          Ne parlez à personne !

          N’oublions rien !

          Ne prends pas ce chemin !

            از طرف دیگر در خصوص حالت امری در زبان فرانسه حتما باید به این نکته دقت داشته باشید که در زبان فرانسه حالت امری سوالی و استفهامی نداریم.

            مراقب شکل Tu باشید

            اگر با افعال در زبان فرانسوی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که افعال ER یکی از مهم‌ترین دسته‌های افعال در این زبان به شمار می‌آیند که وقتی قصد دارید از آنها در حالت امری استفاده کنید حتما باید مراقب شکل Tu آنها باشید. در واقع اگر بخواهیم این موضوع را به شکل دیگری بیان کنیم می‌توان گفت افعال فرانسوی که به ER ختم می‌شوند اگر بخواهید آنها را در حالت امری مورداستفاده قرار دهید و برای این کار نیز از فرم Tu استفاده کنید حتما باید S نهایی آنها را حذف کنید.

            پس باید توجه داشته باشید که در این حالت پایان‌های شما شامل مواردی همچون “e”, “ons”, “ez” می‌شوند. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال رایج و بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

            Regarde (without the S) cette jolie voiture !

            N’écoute (without the S) pas cette chanson !

            Mange (without the S) tes légumes!

            Ne me parle (without the S) pas sur ce ton !

              صرف امری اکثر افعال در زبان فرانسوی

              وقتی که صحبت از حالت امری در زبان فرانسه می‌شود حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید که صرف امری اکثر افعال در زبان فرانسه دقیقا به چه شکل انجام می‌شود؟ دقت داشته باشید برای افعال دیگر (افعال -IR, -RE و اکثر افعال بی قاعده سنتی که در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند) S برای شکل Tu باقی می‌ماند که البته فعل Aller در این موضوع صدق نکرده و این فعل به va تبدیل می‌شود. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا اطلاعات کاملی را درباره این ساختار به دست بیاورید:

              Finis tes devoirs !

              Ne traduis pas mot à mot !

              Prends un bonbon.

              BUT Va lui demander !

                اگر قصد دارید در یک آزمون زبان شرکت کنید حتما باید این نکته کلیدی و بسیار مهم را به خاطر بسپارید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن در ساخت جملات خود به زبان فرانسه استفاده کنید.

                حالت امری در زبان فرانسه

                دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

                دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
                دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
                دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
                دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

                بیشتر بخوانید : نه گفتن به زبان فرانسه

                بیشتر بخوانید : یادگیری وجه گذشته استمراری در زبان فرانسه

                تنها چند فعل فرانسوی در حالت امر به‌صورت نامنظم هستند

                یکی دیگر از اخبار خوبی که درباره حالت امری در زبان فرانسه وجود دارد و شما هم باید حتما به آن دقت داشته باشید این است که تعداد بسیار کمی از افعال در این زبان هستند که وقتی در حالت امری نوشته می‌شوند به‌صورت بی‌قاعده باشند. در واقع این افعال تنها شامل “être”, “avoir”, “savoir” and “vouloir” می‌شوند که ریشه فرانسوی آنها از Present Subjunctive استفاده می‌کند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا آنها به‌صورت کاملا بی‌قاعده نوشته شوند.

                در اینجا نیز باید دقت داشته باشید که همچنان S برای “aie” and “sache” وجود نخواهد داشت؛ ولی فعل “sois” حرف S خود را در انتها حفظ می‌کند که در زمان استفاده از آن حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید. دقت داشته باشید که ما aller را در این‌جا به‌عنوان یک فعل بی‌قاعده مورداستفاده قرار داده‌ایم. جدول زیر را مشاهده کنید تا اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید:

                Être  Avoir  
                Sois  Aie  
                Soyons  Ayons  
                SoyezAyez
                Savoir  Vouloir  
                Sache  Veuille / veux  
                Sachons  Veuillons / voulons  
                SachezVeuillez / voulez
                Aller   
                Va   
                Allons   
                Allez 

                استفاده از Vouloir در حالت امری

                استفاده از Vouloir در حالت امری ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد و به همین علت نیز باید دقت زیادی روی استفاده از آن داشته باشید. معمولا وقتی که قصد داریم به‌صورت ادبی و رسمی صحبت کنیم از شکل فرعی Vouloir استفاده می‌کنیم که دلیل خاصی برای آن وجود ندارد؛ ولی معمولا این کار بسیار رایج است. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

                Veuillez vous asseoir.

                Veuillez agréer, chère Madame, l’expression de mes salutations

                  نکته مهم در اینجا این است که distinguées روشی بسیار رسمی برای پایان دادن به حروف در زبان فرانسوی به شمار می‌آید که هنوز هم استفاده از آن بسیار رایج است.

                  با این حال در خصوص حالت امری در زبان فرانسه باید به این موضوع دقت داشته باشید که در موارد دیگر که به‌صورت ادبی مشغول به صحبت کردن نیستید شکل امری ساده و عادی آن بسیار رایج‌تر خواهد بود. در این زمینه آوردن یک مثال بسیار سخت است؛ چراکه Vouloir معمولا در جملات زبان فرانسوی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. با این حال می‌توانید مثال زیر را در نظر بگیرید:

                  Ne m’en veux pas.

                  از من عصبانی نباش.

                  حالت امری آنی نیست که در زبان فرانسوی استفاده می‌شود

                  شاید برای شما جالب باشد که بدانید حالت امری در زبان فرانسه دقیقا آن چیزی نیست که در فرانسه مورداستفاده قرار گیرد. به طور کلی باید بدانید که این حالت یکی از حالاتی است که در زبان فرانسه واقعا خشن به نظر می‌رسد. به همین علت نیز ما باید با استفاده از عباراتی مانند est-ce que tu veux bien… یا حتی عباراتی مانند s’il te plait, tu peux…. سعی کنیم تا جای ممکن این جملات را مودبانه‌تر و با ملایمت بیشتری بیان کنیم.

                  از طرف دیگر باید بدانید که در این شرایط می‌توانید از Subjunctive expression نیز استفاده کنید. از طرف دیگر این کار حتی ممکن است برای شما ساده‌تر نیز بشود و شما می‌توانید از devoir در حالت شرطی استفاده کنید که در این صورت عبارت شما به شکل tu devrais… در می‌آید.

                  همیشه نمی‌توانید به‌صورت تحت‌اللفظی ترجمه کنید

                  یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص حالت امری در زبان فرانسه باید بدانید این است که همیشه نمی‌توانید آن را به‌صورت تحت‌اللفظی ترجمه کنید و محدودیت‌هایی در این زمینه برای شما به وجود می‌آید. یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که امروزه در زبان انگلیسی برای ارائه پیشنهادات وجود دارد استفاده از let’s است. با این حال باید بدانید که در زبان فرانسوی و در حالت امری گزینه‌های قوی‌تری نیز برای انجام این کار وجود دارند.

                  برای مثال ما در زبان انگلیسی مشکلی نداریم که از جمله زیر استفاده کنیم:

                  What are we going to do tonight… I know, let’s go to the movies!

                  امشب قراره چیکار کنیم… میدونم بیا بریم سینما

                  با این حال باید توجه داشته باشید که ما در زبان فرانسوی نمی‌توانیم از جمله زیر استفاده کنیم:

                  Qu’est-ce qu’on va faire ce soir… Je sais : allons au cinéma !

                  پس به طور کلی باید توجه داشته باشید که دور زدن قوانین مختلف با استفاده از حالت امری در این زبان کار چندان سخت و دشواری نخواهد بود. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که تکنیک‌های استفاده از این حالت را بیاموزید و بتوانید به شکلی درست و مناسب از آن استفاده کنید.

                  آشنایی با حالت امری در زبان فرانسه

                  علامت جملات امری و تعجبی در زبان فرانسه

                  یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره حالت امری در زبان فرانسه به آن دقت داشته باشید این است که علامت تعجب اغلب با حالت امری همراه می‌شود؛ ولی باید توجه داشته باشید که اجباری نیست که حتما از آن استفاده کنید. استفاده از علامت تعجب برای تقویت یک جمله امری معمولا در زبان انگلیسی بسیار رایج است. با این وجود باید توجه داشته باشید که علامت تعجب با درخواست، دعوت‌نامه یا به منظور ارائه مشاوره به کسی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

                  Give me your number.

                  Have another drink.

                  Don’t mention it.

                    تفاوت بسیار مهمی که در اینجا بین زبان انگلیسی و فرانسوی وجود دارد و شما هم باید به آن توجه داشته باشید شامل دو مورد زیر می‌شود:

                    • در زبان انگلیسی بدون فاصله قبل از علامت تعجب استفاده می‌کنیم. Come here! (بیا اینجا!)
                    • در فرانسه فاصله قبل از علامت تعجب قرار می‌گیرد. Viens ici !

                    حالت امری در زبان فرانسوی و ضمایر این زبان

                    اگر تاکنون گمان کرده‌اید که استفاده از زبان فرانسوی و حالت امری در این زبان کار چندان سخت و دشواری نیست باید بدانید که اوضاع روبه تغییر است و ممکن است در این بخش با برخی از چالش‌های خاص در این زمینه مواجه شوید. مشکلی که به طور کلی در گرامر زبان فرانسوی وجود دارد مربوط به ضمایر این زبان است. این زبان دارای ضمایر مختلفی است که هریک از آنها دارای دستورالعمل‌های مخصوص به خود هستند. حال ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که پس در برخورد با این ضمایر چه کاری باید انجام دهیم؟

                    در پاسخ به این سوال باید گفت که یادگیری دستورالعمل‌های مربوط به ضمایر در حین استفاده از حالت امری در زبان فرانسه ممکن است کمی سخت و دشوار باشد. به همین علت نیز بهتر است که سعی کنید از یک مربی و مدرس یا دوره آموزشی در این زمینه استفاده کنید. در صورتی که شما هم به دنبال بهترین منبع آموزشی برای یادگیری این بخش از زبان فرانسوی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه بهره‌مند شوید.

                    زبان فرانسوی گاهی اوقات درباره حالت امری اشتباه می‌کند

                    استفاده از حالت امری در زبان فرانسه به قدری سخت و دشوار است که تعجبی نخواهد داشت که بدانید معمولا خود فرانسوی‌ها نیز در حین استفاده از برخی ضمایر به همراه حالت امری معمولا مرتکب اشتباه می‌شوند. رایج‌ترین اشتباهی که شما در این زمینه می‌شنوید تمایل به اضافه کردن صدای Z با Y و EN است، درست مانند زمانی که شما قصد دارید از یک ضمیر به‌جای دو ضمیر در کنار هم استفاده کنید. پس با توجه به این موضوع شنیدن مواردی که در ادامه می‌آوریم احتمالا باید موضوع رایجی در زبان فرانسوی باشد:

                    “Donnes-z’en-moi” or “Donne-moi-z’en” instead of “Donne-m’en”

                    “Attendez-y-moi” or “Attendez-moi-z’y” instead of “Attendez-m’y”.

                      علاوه بر این شما می‌توانید اشتباهات زیر را نیز در زبان فرانسوی بشنوید:

                      “Donne-nous-le” instead of “donne-le-nous” (same mistake with “la and les”)…

                      “Rends-moi-le” instead of “rends-le-moi”

                        حال که با این اشتباهات آشنا شدید باید بدانید که اشتباه کردن در حین یادگیری زبان فرانسه و به خصوص حالت امری در این زبان اصلا امری غیرطبیعی نیست و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که از اشتباهات خود درس بگیرید.

                        دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

                        دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

                        دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
                        دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
                        دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
                        دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
                        دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
                        دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

                        سخن پایانی

                        حالت امری در زبان فرانسه یکی از حالات جمله است که آشنایی با آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارتباط بهتری را با دیگران به زبان انگلیسی برقرار کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید این حالت را در زبان فرانسه بیاموزید یا این‌که به طور کلی اقدام به یادگیری زبان فرانسه کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کنید. با استفاده از خدمات این موسسه می‌توانید در کمترین زمان و با کمترین هزینه زبان فرانسه را بیاموزید.

                        حالت امری در زبان فرانسوی

                        سوالات متداول

                        در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره حالت امری در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

                        چه زمانی از حالت امری در زبان فرانسه استفاده می‌کنیم؟

                        معمولا دستور دادن در زبان فرانسه چندان اتفاق رایجی نیست، به همین علت نیز شما تنها زمانی از این حالت استفاده می‌کنید که درخواست یا دعوتی از شخصی داشته باشید.

                        آیا استفاده از حالت امری در زبان فرانسه رایج است؟

                        با توجه به این‌که فرانسوی‌زبان‌ها معمولا از دستور دادن خوششان نمی‌آید این حالت چندان در زبان فرانسه استفاده نمی‌شود.

                        بیشتر بخوانید : افعال در زبان فرانسه و روش ساخت زمان های مختلف

                        بیشتر بخوانید : آشنایی با ساختار جملات در زبان فرانسه

                        چقدر این پست برایتان مفید بود؟
                        1
                        2
                        3
                        4
                        5
                        5 از 5 از 25 رای

                        نظر خود را با ما در میان بزارید

                        لغو پاسخ

                        1. نریمان
                          27 اسفند 1402
                          پاسخ دادن

                          در یادگیری زبان فرانسه کسی بخواد خصوصی یاد بگیره کلاس دارین ؟

                          • ایرانمهر
                            27 اسفند 1402
                            پاسخ دادن

                            سلام روز بخیر بله شما میتوانید در کلاسهای خصوصی زبان فرانسه شرکت نمایید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

                        2. زینب مومن زاده
                          17 اسفند 1402
                          پاسخ دادن

                          بنده مشاوره اولیه میخواستم برای یادگیری هزینه داره؟

                          • ایرانمهر
                            17 اسفند 1402
                            پاسخ دادن

                            سلام وقت بخیر مشاوره بصورت رایگان می باشد شما میتوانید فرم مشاوره رایگان از سایت را تکمیل نمایید تا کارشناسان مجموعه اطلاعات لازم را در زمینه یادگیری در اختیارتان قرار دهند .
                            https://iranmehrcollege.com/advice-booking/

                        مقالات مرتبط

                        برای مشاوره رایگان کلیک کنید