IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگرفتن زبان فرانسه با متد Staircase؛ یادگیری با خواندن داستان
امتیاز کاربران: 3.5/5
نویسنده: ایرانمهر
14 شهریور 1398

یادگرفتن زبان فرانسه با متد Staircase؛ یادگیری با خواندن داستان

وقتی از من خواستند درباره متد Staircase بنویسم، هم کنجکاو بودم و هم تردید داشتم.

می‌پرسید چرا کنجکاو؟

تا حدی به این دلیل که متد Staircase توسط فردی به نام «لیا» (Léa) اختراع شده و او کسی است که برای آموزش «بنی لوئیس» (Benny Lewis)، موسس و بنیانگذار وبسایت Fluentin3months.com، معروف است. «بنی لوئیس» مبتکر یادگیری زبان در 90 روز است و سیاست او برای یادگیری زبان این است که از روز اول صحبت کنید و با اشتباه کردن یاد بگیرید.

«لیا»، در عرض سه سال «بنی‌» را از سطح مبتدی زبان فرانسه به سطح پیشرفته و شبه بومی رساند و در آموزش او از متد Staircase استفاده کرد.

دلیل دیگر این بود که متد Staircase، زبان فرانسه را از طریق خواندن داستان آموزش می‌دهد. من عاشق داستان‌های خوب هستم!

چرا تردید داشتم؟

بخشی از من به این فکر می‌کرد که واقعا به یک اپلیکیشن دیگر برای یادگیری زبان نیاز دارم یا نه! در حال حاضر من زبان‌آموز سطح متوسطه فرانسه هستم که اپلیکیشن‌های زیادی را امتحان کرده است.

بخش دیگری از من می‌خواهد تمام اپلیکیشن‌های یادگیری زبان را فراموش کنم. بله، من در دوران یادگیری زبان از اپلیکیشن‌های زیادی استفاده کردم. اما حقیقت ماجرا این است که من یک کرم کتابم! عاشق کتاب خواندن و مرور داستان‌ها هستم.

من کتاب‌های چاپی بزرگ را دوست دارم و نمی‌توانم دروغ بگویم

من عاشق داستان‌های خوبی هستم که من را جذب کنند. دوست دارم زبان مورد نظرم را به آرامی و با خواندن کتاب‌های خوب یاد بگیرم، اجازه بدهم زبان به تار و پودم نفوذ کند، معنی کلماتی را که نمی‌دانم در دیکشنری جستجو کنم. من داستان‌هایی را دوست دارم که توجه من را جلب کنند و انگیزه داشته باشم ادامه داستان را بخوانم.

همانطور که گفتم، من برای امتحان کردن روش Staircase هیجان‌زده بودم، چون جادوی داستان و قصه همراه آن بود.

اما آیا داستان‌های Staircase توجه من را به خود جلب می‌کرد؟ و آیا کمک می‌کرد زبان‌آموز بهتری باشم؟

خیلی زود به شما می‌گویم! اول با هم نگاهی به این متد داشته باشیم و با ماهیت آن آشنا شویم.

مروری بر متد Staircase

متد Staircase مجموعه‌ای از دوره‌های آنلاین زبان فرانسه برای تمام سطوح است و شما می‌توانید زبان فرانسه را از طریق مطالعه و خواندن داستان‌های مختلف یاد بگیرید. قدم به قدم با داستان پیش می‌روید و در هر قدم، از پله‌های یادگیری زبان فرانسه بالا می‌روید.

با هر قدم، بیشتر در داستان غرق می‌شوید. این داستان‌ها طوری طراحی شده‌اند که شما را وادار می‌کنند به آن‌ها برگردید، بنابراین هر روز زبان فرانسه شما بهتر و بهتر می‌شود.

در این روش، دروسی داستان‌محور برای زبان‌آموزان سطح مبتدی، متوسطه و پیشرفته وجود دارد.

متد Staircase روی شش حوزه یادگیری تمرکز دارد:

  • یادگیری لغات جدید
  • ثبت و حفظ کلمات در حافظه
  • یادگیری ساختارهای جدید جمله
  • ساخت جمله توسط زبان‌آموز
  • مهارت‌های شنیداری
  • تلفظ

این شش حوزه، موقعیتی فوق‌العاده را فراهم می‌کنند تا شما برای استفاده از مهارت‌های زبان جدید در دنیای واقعی مشکلی نداشته باشید. حداقل در حد تئوری که اینطور گفته شده است!

می‌توانید این متد را خودتان به تنهایی یا با کمک و حمایت یک مربی یا شریک تبادل زبانی آغاز کنید و ادامه دهید. اگر مربی یا همراهی را انتخاب کنید، باید یک بار در هفته او را به صورت آنلاین و رودررو ملاقات کنید.

بنیا‌ن‌گذار متد Staircase

این متد توسط «لیا» اختراع شده است.

«لیا» به این دلیل مشهور شده است که به «بنی لوئیس» (که در بالا توضیح دادیم) کمک کرد به سطح C1 در زبان فرانسه برسد. او در اینستاگرام و یوتیوب هم فعالیت دارد و می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید.

داستان بنیان The Staircase Method بسیار جالب است.

«لیا» آموزش زبان را از 6 سال پیش شروع کرد، در اسکایپ کلاس‌های آنلاین برگزار می‌کرد. از آن زمان او بیش از 5000 نفر را به صورت خصوصی آموزش داده است.

هر چه بیشتر دروس فرانسه را آموزش می‌داد، الگویی برای او واضح و مشخص‌تر می‌شد.

بسیاری از دانش‌آموزان او دوست داشتند هر دو دوره داستان محور او را بگذرانند. دانش‌آموزان «لیا» بیشتر به دوره‌هایی علاقه داشتند که با داستان‌های کوتاه و ساده آغاز می‌شدند و به تدریج پیچیده‌تر می‌شدند. برای مثال، Assimil و Duolingo Stories هم همین کار را می‌کنند.

«لیا» از آموزش با این داستان‌ها لذت می‌برد. اما متوجه شد با اینکه دانش‌آموزان او با عشق و علاقه این دوره‌ها را شروع می‌کنند، اما تقریبا هیچ‌کس دوره را تمام نمی‌کند.

همین‌جا بود که فکری به ذهنش رسید: هر داستان این دوره‌ها، قصه مستقلی داشت. هر داستان با مجموعه‌ای از شخصیت‌ها و موقعیت‌های جدید شروع می‌شد.

هیچ داستان کلی وجود نداشت که خواننده را به سمت خود جلب کند. هیچ طرح کلی وجود نداشت. هیچ نکته جذاب و جالبی نبود که دانش‌آموزان را ترغیب کند برگردند.

اینجا بود که ایده متد Staircase متولد شد. «لیا» تصمیم گرفت دوره‌ای را طراحی کند که به تدریج از آسان به سخت پیش برود. اما این ایده یعنی داشتن یک داستان بزرگ و طولانی که به فصل‌های کوچک‌تر شکسته شده است. این نوع طراحی باعث می‌شود زبان‌آموزان داستان را دنبال و روی شخصیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

برنامه او این بود که از قدرت داستان‌های آبکی استفاده کند و آن‌ها را در یادگیری زبان به کار بگیرد.

به نظر می‌رسید روش جذابی باشد. اجازه بدهید به شما بگویم استفاده از این روش دقیقا به چه صورت است.

چطور پیش از نوشتن این مقاله از متد Staircase استفاده کردم

برای نوشتن این مقاله، وقتی می‌خواستم تمام سطوح و ویژگی‌های آن را بررسی کنم، باید برای هر کدام 15 ساعت زمان صرف می‌کردم.

همچنین با «لیا» سه جلسه خصوصی داشتم که در این جلسات زیر و بم این متد را به من آموزش داد.

بررسی متد Staircase؛ نقطه شروع

من از متد Staircase برای یادگیری فرانسه استفاده کردم. باید بدانید که تنها زبانی که با این متد آموزش داده می‌شود، زبان فرانسه است. البته برنامه‌هایی برای شروع آموزش زبان‌های دیگر هم دارد که البته هنوز به بار ننشسته‌اند.

مهارت‌های زبان فرانسه من در سطح متوسط (B1) است. اجازه بدهید این مهارت‌ها را به زیرمجموعه‌هایش تقسیم کنم و بگویم دقیقا منظورم چیست. یک بار در آزمون حرفه‌ای (C2) خواندن شرکت کردم. سطح C2 من در مهارت خواندن به خاطر یادگیری غیرفعال لغت بود. به این معنی که می‌توانستم کلمات را به راحتی تشخیص بدهم. این مهارت را با هر شب مطالعه فرانسه به دست آورده بودم. متاسفانه، به اندازه‌ای که در خواندن و تشخیص لغات مهارت دارم، نمی‌توانم این کلمات را به صورت گفتاری بیان کنم.

سطح مهارتم در خواندن و نوشتن خیلی بالا نیست. نوشتن من در سطح متوسط است.

همیشه معلمان به من می‌گفتند سطح مکالمه من در حد متوسط رو به بالا (Upper intermediate) است، و برای کسی که خودش زبان فرانسه را یاد گرفته، تعریف و تمجید خوبی است.

بسیار خوب، حالا بهتر است بگویم نظرم درباره متد Staircase چیست؟

من عاشق این متد هستم!

من از این متد می‌ترسیدم و مطمئن نبودم این روش برای من خوب است یا نه!

سوال‌هایی در ذهنم بود که دائم از خودم می‌پرسیدم: آیا این روش دانش لغت من را بالا می‌برد؟ من نیازی به آن ندارم، چون در این مهارت عالی هستم. آیا این متد می‌تواند مهارت‌های دیگر من را تقویت کند؟

قبل از اینکه یادگیری با این متد را شروع کنم، مهارت‌های نگارش و مکالمه من واقعا ضعیف بود.

هر هفته درباره یک موضوع تکراری می‌نوشتم و صحبت می‌کردم. از جملات ساده استفاده می‌کردم که برای من راحت بودند و می‌توانستم با اعتماد به نفس از آن‌ها استفاده کنم.

واقعا نمی‌توانستم درباره موضوعات پیچیده‌تر چیزی بنویسم.

اینجا بود که متد Staircase برای من معجزه کرد.

در این روش باید جملات را از انگلیسی به فرانسه ترجمه کنید. بنابراین دیگر لازم نیست درباره موضوعات تکراری مطلب بنویسید.

همچنین لازم نبود به جمله‌های کوتاه و ساده بسنده کنم، چرا که باید از همان ساختاری استفاده می‌کردم که از من خواسته شده بود.

اینجا بود که حس کردم مهارت‌های زبان فرانسه در من به سرعت پیشرفت کرد و توانایی‌هایم در ساخت جملات پیچیده نمایان شد. هر چه بیشتر از متد Staircase استفاده می‌کردم، دانش پسیو من در لغات فرانسه به سمت دانش اکتیو حرکت می‌کرد.

دیگر ساختار و لغات پیشرفته را نمی‌خواندم؛ بلکه از آن استفاده می‌کردم!

نمی‌توانم بگویم این متد چقدر قوی و مفید است. ساخت جمله یکی از مسائلی است که زبان‌آموزان با آن درگیر هستند و متد Staircase راهی بود که من را از این چالش نجات داد.

جزئیات متد Staircase

در این قسمت با هم ویژگی‌هایی را مرور می‌کنیم که باعث می‌شود این متد یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان فرانسه باشد.

  1. قدرت داستان (ورودی قابل فهم)

یکی از سخنرانی‌های مورد علاقه من درباره یادگیری زبان، سخنرانی دکتر «استفن کرشن» (Stephen Krashen) است. در صحبت‌هایش، دکتر کرشن درباره «ورودی قابل فهم» توضیح می‌دهد.

به عبارت ساده‌تر، «ورودی قابل فهم» یادگیری یک زبان با استفاده از مطالب و موضوعاتی است که به آن‌ها علاقه دارید و می‌توانید بعضی از آن‌ها را بفهمید.

این ورودی و محتوا می‌توانند ویدیوهای یوتیوب، پادکست‌ها یا کتاب‌ها باشند.

گزینه‌های زیادی وجود دارد. باید مطلب جالبی پیدا کنید که آن را می‌فهمید و توانایی‌های شما را تقویت می‌کند.

پیدا کردن «ورودی قابل فهم» که تمام معیارها را داشته باشد، ساده نیست؛ باید ساعت‌ها وقت صرف کنید تا مطلب و محتوایی را پیدا کنید که برای شما مفید است.

متد Staircase این مشکل را حل کرده است، چون از قدرت داستان استفاده می‌کند تا همه‌چیز را جالب و جذاب نگه دارد و به تدریج به مباحث سخت‌تر می‌پردازد و باعث می‌شود بیشتر و بهتر یاد بگیرید.

مادامی که با Staircase کار می‌کردم، از نظر احساسی، با شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار می‌کردم. منتظر بودم ادامه داستان را بفهمم و همین مسئله باعث شد گرامر زبان فرانسه را به راحتی یاد بگیرم و حتی متوجه یادگیری هم نبودم.

  1. متد Staircase تمرینی کامل برای مهارت‌های زبان است

از این روش می‌توان برای تقویت هر چهار مهارت زبان استفاده کرد:

نگارش: متد Staircase من را از «نقطه امن» نگارش خارج کرد. تمرین‌های نگارش، دانش پسیو لغات را به بخش فعال مغز می‌برد. اگر به خودم بود، هر روز از کلمات و عبارات یکسان استفاده می‌کردم. این روش برای زبان‌آموز مبتدی خوب است، اما مطمئن باشید هیچ‌وقت شما را به سطوح بالاتر نمی‌برد و کاملا درجا می‌زنید. این روش به من کمک کرد املای کلمات را هم یاد بگیرم.

گرامر: با متد Staircase، فهمیدم ساختارهای جدیدی از جملات را یاد می‌گیرم و در عین حال نیازی نیست با کتاب‌ها و مباحث گرامری سر و کله بزنم. در این روش سرنخ‌ها و راهنمایی‌هایی وجود دارد که مفاهیم مهم را توضیح می‌دهد.

تلفظ: در وبسایت Staircase، فایل‌های صوتی از بومیان فرانسوی‌زبان وجود دارد که هر جمله داستان را می‌خوانند. من به خودم آمدم و دیدم هر روز فایل‌های صوتی را پخش می‌کنم تا بتوانم تلفظ، لحن و آهنگ بومیان را تقلید کنم. معمولا از رویکرد سایه (Shadowing) خوشم نمی‌آمد. اما در این روش، تکرار یک جمله سرم را درد نمی‌آورد. به راحتی می‌توانم جمله را هر جا که بخواهم متوقف کنم تا نفسی تازه کنم و آرام آرام یاد بگیرم.

شنیدن: می‌توانید املای کلمات را با شنیدن جمله و نوشتن چیزی که شنیدید یاد بگیرید.

همچنین می‌توانید از متد Staircase برای تقویت مهارت‌های خواندن و مکالمه استفاده کنید. این متد واقعا روشی تمام عیار برای یادگیری زبان است.

  1. دوست نداشتم متوقف شم!

عادت داشتم هر 12 هفته یک بار، ابزار یادگیری زبان را تغییر بدهم. روش من برای خسته نشدن و درجا نزدن همین گزینه بود.

اگر بخواهم صادق باشم، یک یا دو ابزار طلایی داشتم که بخش دائمی مسیر روزانه من برای یادگیری زبان بود. این ابزار را ماه‌ها و سال‌ها استفاده کردم. آن‌ها همیشه به‌روز هستند و همیشه من را تشویق می‌کنند تا بهتر یاد بگیرم.

برایم جالب بود چقدر متد Staircase برایم جذاب است. این متد در حال حاضر یکی از آن ابزار طلایی است که از آن استفاده می‌کنم. هر درس روی موضوع خاصی تمرکز دارد و انگیزه و علاقه من را در روش‌های جدیدی به کار می‌گیرد.

  1. لغات خودشان به مغز شما می‌چسبند، لازم نیست آن‌ها را حفظ کنید

با این متد فهمیدم کلماتی که می‌خوانم به طور طبیعی در ذهنم می‌مانند و لازم نیست مثل روش‌های سنتی آن‌ها را حفظ کنم.

یکی از دلایلی که متد Staircase به خوبی کار می‌کند این است که تکرار در آن زیاد است، اما این تکرار برخلاف روش‌های دیگر خسته‌کننده نیست.

  1. بعضی از بهترین مربی‌ها را داشتم

مربیان خصوصی و شخصی یکی از گزینه‌های اضافی متد Staircase است. این دروس توسط «لیا» یا یکی از اعضای تیمش آموزش داده می‌شوند.

دروس و آموزش‌هایی که با «لیا» داشتم، از جمله بهترین و مفیدترین دروسی است که تا به حال تجربه کردم.

تا به حال چنین دروس جذاب و سرگرم‌کننده‌ای نداشتم.

  1. فقط یک پاسخ «صحیح» وجود ندارد

وقتی جمله‌ای را از انگلیسی به فرانسه ترجمه می‌کنید، هیچ وقت یک جمله درست وجود ندارد. می‌توانید جمله را به طرق مختلف بیان کنید.

پاسخ‌های متنوعی که به یک سوال داده می‌شود، از بهشت آمده‌اند. هیچ ایده‌ای ندارید که من چند بار کتاب‌های گرامر را زیر و رو می‌کردم. با خودم می‌گفتم: «فکر می‌کنی خیلی زرنگی نه؟ همین یه جمله نیست که بلدی بگی!»

«لیا» این مشکل را هم حل کرده است. او منبعی جمع‌آوری کرده است که پاسخ‌های صحیح زبان‌آموزان مختلف در آن ثبت شده است. چند جمله‌ای که من هم برای ترجمه استفاده کردم اکنون بخشی از داده‌های این متد است و دیگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

سخن پایانی

من زبان فرانسه را با متد Staircase تقویت کردم و در حال حاضر یکی از ابزارهای طلایی و همیشگی من برای یادگیری زبان فرانسه است.

این روش به من کمک کرد مهارت‌های مکالمه و نگارش را با روشی جدید و جذاب تقویت کنم و شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زبان باشم.

دانش پسیو لغت در ذهن من به دانش اکتیو تبدیل شد و الان می‌توانم خیلی راحت‌تر و بهتر جمله‌سازی کنم.

دردسر و خستگی استفاده از کتاب‌های قطور و خسته‌کننده به پایان رسیدند و فصل جدید یادگیری زبان در زندگی من رقم خورد.

شما هم این روش را امتحان کنید و تاثیرات آن را با ما در میان بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش زبان فرانسه کلیک نمایید

آموزش زبان فرانسه


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید