IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
راه‌های غلبه بر اضطراب یادگیری زبان
امتیاز کاربران: 4.7/5
نویسنده: ایرانمهر
16 آبان 1398

راه‌های غلبه بر اضطراب یادگیری زبان

اگر اراده محض، کلید اصلی موفقیت و دستیابی به اهداف بود، من باید سال‌ها قبل زبان روسی را یاد می‌گرفتم. یک بار در مسکو، وقتی از ناامیدی محض پر شده بودم، وارد اتاقم شدم و در بالکنی که رو به شهر بود گریه کردم. اصلا مهم نبود چقدر سخت تلاش کرده بودم، به محض اینکه وارد کلاس زبان شدم، تمام افکار از ذهنم رفت و نتوانستم جملات درست و کامل روسی را بسازم و بیان کنم. من مضطرب شدم، استرس گرفتم و به معنای واقعی کلمه به ته کلاس رفتم و گوشه‌ای نشستم.

اگرچه ناتوانی می‌تواند یک محرک بزرگ باشد، اما اضطراب و استرس می‌تواند کار را برای زبان‌آموزان بسیار سخت کند و خیلی سخت بتوانند خودشان را آرام و با مدرس ارتباط برقرار کنند. این مسئله فقط برای کلاس‌های سنتی و کلاس‌های درس نیست. ممکن است در یکی از بسترهای آنلاین مشغول یادگیری زبان باشید یا از طریق اسکایپ و دیگر برنامه‌های آنلاین با یک شریک تبادل زبانی یا مدرس در ارتباط باشید. اگر از آن دسته افرادی هستید که قرار گرفتن در مقابل دیگران شما را وحشت‌زده می‌کند و نمی‌توانید آنطور که باید با مدرستان ارتباط برقرار کنید، این مقاله برای شماست.

اگر یادگیری زبان شما را می‌ترساند و بیش از حد احساس نگرانی و اضطراب می‌کنید، بدانید تنها نیستید! در این مقاله چندین نکته را با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید به ترس و اضطرابتان غلبه کنید و یادگیری زبان خارجی دیگر یک کابوس نباشد. خوشبختانه، این مقاله شما را با دیدگاه‌ها و ابزارهای مفیدی آشنا می‌کند.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
  1. یادگیری یک زبان (و غلبه بر اضطراب یادگیری) هیچ ربطی به هوش ندارد

وقتی نتوانستم زبان روسی را یاد بگیرم (و بعد این شکست هنگام یادگیری زبان فرانسه هم تکرار شد)، احساس حماقت کردم و با خودم گفتم بیهوش هستم و مغزم کار نمی‌کند. اینکه خودمان را با توجه به کارهایی که کردیم توصیف کنیم، خیلی راحت‌تر از این است که خودمان را به خاطر چیزی که هستیم معرفی کنیم. این افکار منفی به من هجوم آوردند و با خودم فکر می‌کردم به اندازه کافی باهوش نیستم تا یک زبان جدید یاد بگیرم. البته کاملا واضح است که این مسئله اصلا درست نیست. وقتی خودمان را قانع می‌کنیم که نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم، از تلاش کردن دست برمی‌داریم و قبول می‌کنیم که شکست خوردیم. همه می‌توانند یک زبان خارجی جدید یاد بگیرند، مگر اینکه از ضایعه مغزی رنج ببرند یا واقعا توانایی این کار را نداشته باشند.

  1. به خودتان زمان بدهید

وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، زمان دوست شماست، اما اگر بخواهید در یادگیری زبان عجله کنید، احتمالا احساس اضطراب را تجربه خواهید کرد. اگر کارفرما یا مدرسه و دانشگاه، پروژه‌ای را به شما دادند و برای انجام آن، زمان کمی در اختیار شما گذاشتند، احتمالا به خاطر کمبود وقت استرس می‌گیرید؛ ولی به این مسئله توجه کنید که برای موفق شدن و رفع اضطراب و استرس، باید اهداف واقع‌گرایانه داشته باشید. هر چه زمان شما بیشتر باشد، استرس کمتری را تحمل می‌کنید و راحت‌تر می‌توانید کارهایتان را انجام بدهید.

بهترین راه برای اینکه بتوانید با گذشت زمان، زبانی را بهتر و بهتر یاد بگیرید این است که از روش «غوطه‌وری» استفاده کنید. فرقی نمی‌کند کجای این جهان پهناور زندگی می‌کنید، همیشه می‌توانید یکی از برنامه‌های آنلاین را انتخاب کنید، یا اگر توان مالی و وقت کافی دارید، به هر کشوری که می‌خواهید زبانش را یاد بگیرید، سفر کنید و در محیطی غوطه‌ور شوید که همه به آن زبان صحبت می‌کنند.

غلبه بر اظراب یادگیری

  1. هیچ‌کس عالی و بی‌نقص صحبت نمی‌کند!

اگر یک ایده‌آل‌گرا هستید و همه‌چیز را عالی و بی‌نقص می‌خواهید، سر و کله زدن با زبان می‌تواند خیلی سخت باشد. اگر می‌بینید در یادگیری زبان درجا می‌زنید و پیشرفت نمی‌کنید، به این دلیل است که می‌خواهید مطمئن شوید تمام افعال را به درستی صرف می‌کنید، تمام ضمیرها را در جای درست به کار می‌برید و تمام کلمات را دقیقا همانطور که باید، تلفظ می‌کنید. این کار ممکن است باعث شود استرس بگیرید و اگر کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کردید یا ضمیری را به غلط در جایی از جمله به کار بردید، اضطراب به شما غلبه کند و اگر این روش را ادامه بدهید، روزی می‌رسد که کتاب را برای همیشه می‌بندید و یادگیری زبان به یک شکست تبدیل خواهد شد.

وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، باید این حقیقت را بپذیرید که هیچ‌کس، حتی یک بومی، نمی‌تواند زبانی را عالی و بدون نقص صحبت کند.

  1. خلاف جهت روش‌های سنتی یادگیری شنا کنید

در دهه 1980، «الن هورویتس» (Elaine Horwitz) یکی از اولین اساتیدی بود که اضطراب یادگیری زبان را تشخیص داد و درباره آن مطالعه کرد. در مقاله‌ای که در مجله Modern Language چاپ کرده است، به این نکته اشاره کرده است زبان‌آموزانی که در یادگیری زبان احساس اضطراب و ناراحتی دارند، از کلاس‌های درس سنتی فاصله می‌گیرند. می‌توانید در کلاس‌های درس آنلاین یا دوره‌هایی شرکت کنید که با روش‌های مدرن زبا‌ن‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهند. اگر مدرس هستید، می‌توانید زبان‌آموزان را به یک کافی‌شاپ ببرید و چند ساعت با آن‌ها مکالمه داشته باشید. هر چه این روش‌ها خلاقانه‌تر باشند، موانع و اضطراب شما کمتر می‌شوند و می‌توانید استرس و نگرانی‌هایتان را مدیریت کنید.

به اضطراب اجازه ندهید شما را از لذت یادگیری زبان محروم کند! بفهید دلیل اضطراب و ناراحتی‌تان چیست و روی آن‌ها کار کنید تا بتوانید زبان یا زبان‌هایی را که دوست دارید بدون اضطراب و استرس یاد بگیرید.

راهنمای یادگیری زبان انگلیسی قدم به قدم تا موفقیت

همچنین به شدت پیشنهاد می‌کنم منابع جدید و رایگان آموزش زبان مورد نظرتان را جستجو کنید، پادکست‌های مختلف درباره یادگیری زبان را گوش بدهید و به دنبال راهی باشید که در فرآیند یادگیری زبان به شما آرامش می‌دهد و باعث می‌شود زبان را با خیال راحت و بدون دغدغه یاد بگیرید. وقتی به سطوح بالاتر زبان برسید و راحت‌تر بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، این ترس و اضطراب هم کمتر می‌شود. به توصیه‌های ما عمل کنید و مطمئن باشید دفعه بعد ردیف اول کلاس را برای نشستن انتخاب می‌کنید و همیشه دستتان را بالا می‌گیرید تا به سوالات مدرستان جواب بدهید. بعد از کلاس هم با لبخندی بزرگ از کلاس خارج می‌شوید.

موفق باشید.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.7 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید