IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
گرامر فعــــل در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
4 اردیبهشت 1402

گرامر فعل در زبان انگلیسی

فعل را تقریبا می‌توان مهم‌ترین جز از گرامر جملات زبان انگلیسی به شمار آورد که استفاده درست از آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما باید دقت و توجه زیادی در زمان استفاده از آن داشته باشید. به‌طورکلی فعل را می‌توان مرکز یک جمله به شمار آورد که بسیاری از اجزای جمله از جمله فاعل وابسته به آن هستند. زمانی که شما قصد استفاده از فعل را دارید یادگیری گرامر فعل در زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برای شما برخوردار خواهد بود و باید به طور کامل با قوانینی که در این زمینه وجود دارند آشنا شوید. از طرف دیگر باید بدانید که فعل دارای انواع مختلفی است که هریک از انواع آن از ویژگی‌های مخصوص به خود برخوردار هستند.

ما در ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره گرامر فعل صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این جز از گرامر زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

فعل در زبان انگلیسی

پیش از آنکه بخواهیم درباره گرامر فعل در زبان انگلیسی صحبت کنیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره خود فعل صحبت کرده و با این جز بسیار مهم از جملات زبان انگلیسی بیشتر و بهتر آشنا شویم. به‌طورکلی باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که فعل کلمه‌ای است که آنچه که فاعل یک جمله انجام می‌دهد را توصیف خواهد کرد. افعال می‌توانند بیانگر اعمال، رخدادها یا حالت مختلف جسمی یا ذهنی بوده و آنها را به نمایش بگذارند. برای این‌که به شکل بهتری آنها را درک کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Jeffrey builds a house.

جفری خانه‌ای می‌سازد.

Anita is thinking about horses.

آنیتا به اسب فکر می‌کند.

True love exists.

عشق واقعی وجود دارد.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که هر جمله حداقل باید یک فعل داشته باشد. در ابتدایی‌ترین سطح، یک جمله می‌تواند فقط از یک فعل منفرد در شکل امری تشکیل شده باشد که به‌عنوان‌مثال می‌توانید فعل run را در نظر بگیرید. در این مثال باید به این نکته دقت داشته باشید که فاعل ضمنی you است.

گرامر فعل در زبان انگـــلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

صرف فعل به روش‌های مختلف

زمانی که قصد داریم درباره گرامر فعل در زبان انگلیسی صحبت کنیم باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که افعال بسته به موضوع، زمان، حالت و بسیاری از موارد دیگر ممکن است تغییر شکل دهند. به این کار صرف یک فعل گفته می‌شود. در ادامه درباره هریک از این معیارها بادقت بیشتری صحبت خواهیم کرد:

فاعل:

شش فرم فاعلی در زبان انگلیسی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

I : اول‌شخص مفرد

You: دوم‌شخص مفرد

He / she / it: سوم‌شخص مفرد

We: اول‌شخص جمع

You: دوم‌شخص جمع

They: سوم‌شخص جمع

یک نکته مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که فعل و فاعل شما باید از نظر تعداد یکدیگر هماهنگ باشند. اگر فاعل شما مفرد باشد، فعل نیز باید مفرد باشد. به همین ترتیب اگر شما از یک فاعل جمع استفاده کرده‌اید فعل شما نیز باید به‌صورت جمع در جمله بیاید. به این کار توافق میان فاعل و فعل گفته می‌شود و در زبان انگلیسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

حالت درست:

She talks a lot.

او بسیار زیاد صحبت می‌کند.

حالت غلط:

She talk a lot.

او بسیار زیاد حرف می‌زند.

حالت درست:

We talk a lot.

ما زیاد حرف می‌زنیم.

حالت غلط:

We talks a lot.

ما زیاد صحبت می‌کنیم.

مراحل یادگیری زبان

زمان فعل

نکته مهم دیگر در خصوص گرامر فعل در زبان انگلیسی مربوط به زمان آن است. افعال بر اساس زمان خود نیز صرف می‌شوند. در زبان انگلیسی سه زمان اصلی وجود دارد:

  • گذشته (عملی قبلا انجام شده است)
  • حال حاضر (عملی در حال انجام است)
  • آینده (عملی بعدا رخ خواهد داد)

هر زمان دارای یک جنبه ساده، استمراری، کامل و استمراری کامل است که با قوانین خاص خود صرف می‌شود.

اشکالی که یک فعل در هر جنبه از زمان می‌گیرد به فاعل فعل و البته منظم یا بی‌قاعده بودن فعل بستگی دارد. در ادامه جدولی آمده است که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

Past Present Future
Simple looked at the painting. look at the painting. will look at the painting.
Progressive was looking at the painting. am looking at the painting. will be looking at the painting.
Perfect had looked at the painting. have looked at the painting. will have looked at the painting.
Perfect progressive had been looking at the painting. have been looking at the painting. will have been looking at the painting.

حالت فعل

حالت یک فعل در واقع نشان‌دهنده لحن و قصد جمله است. پنج حالت دستوری برای آن وجود دارد که در گرامر فعل در زبان انگلیسی باید دقت و توجه زیادی به آن داشته باشید. این پنج حالت شامل موارد زیر هستند:

  • Indicative یا خبری که یک واقعیت را بیان می‌کند. مثال: Tony likes chocolate (تونی شکلات دوست دارد)
  • Imperative یا امری: یک درخواست یا دستور را ارائه می‌دهد. مثال: Wash the dishes (ظرف‌ها را بشوی)
  • Interrogative یا پرسشی: یک سوال را می‌پرسد. مثال: Did you do your homework? (تکالیف خود را انجام داده‌اید؟)
  • Conditional یا شرطی: بیانگر یک شرط است. مثال: If you want to borrow that book, you can (اگر می‌خواهید آن کتاب را امانت بگیرید، می‌توانید)
  • Subjunctive یا وجه التزامی: بیانگر یک خواسته، تقاضا، شک یا موقعیت فرضی در جمله است. مثال: If I were rich, I would buy an island (اگر پول‌دار بودم یک جزیره می‌خریدم)

گرامر فعل در زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

معلوم یا مجهول بودن

اکثر جملاتی که به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند می‌توانند به‌صورت مجهول یا معلوم باشند. جمله معلوم جمله‌ای است که فاعل در آن یک عمل را انجام می‌دهد. مثال زیر را در نظر بگیرید:

Lucas broke a chair.

لوکاس یک صندلی را شکست.

جمله مجهول جمله‌ای است که در آن روی فاعل یک عمل خاص انجام می‌شود. جملات مجهول با استفاده از شکلی از فعل کمکی be ساخته می‌شوند و پس از آن نیز فعل اصلی قرار می‌گیرد. جملات مجهول برای تاکید بر نتیجه یک عمل به‌جای خود عمل مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. مثال زیر را مشاهده کنید:

A chair was broken (by Lucas).

یک صندلی شکسته شد. (توسط لوکاس)

وجوه وصفی

به‌طورکلی وجوه وصفی فرمی از فعل هستند. به‌طورکلی دو نوع وجه وصفی در زبان انگلیسی وجود دارد:

وجوه وصفی گذشته معمولا در ترکیب با یک فعل کمکی برای زمان‌های کامل استفاده می‌شوند. فعل‌‌های گذشته با اضافه‌کردن پسوند ed تشکیل می‌شوند.

این در حالی است که وجوه وصفی حال برای زمان‌های استمراری مورداستفاده قرار می‌گیرند. آنها با اضافه‌کردن پسوند ing ایجاد می‌شوند. دقت داشته باشید که این وجوه وصفی گاهی اوقات به‌جای صفت نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

افعال بی‌قاعده در مقایسه با افعال باقاعده

در ادامه صحبت درباره گرامر فعل در زبان انگلیسی قصد داریم درباره افعال باقاعده و بی‌قاعده صحبت کنیم. افعال باقاعده از قوانین صرف استاندارد برای افعال انگلیسی پیروی می‌کنند و اکثر آنها نیز منظم هستند. اگر حالت ماضی یا ماضی ساده یک فعل با اضافه‌کردن پسوند ed یا پسوند d در مواقعی که حرف آخر فعل به e ختم می‌شود تشکیل شوند افعال باقاعده در نظر گرفته خواهند شد. برای مثال نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید:

Sarah finished her work.

سارا کارش را تمام کرد.

Claude had finished his dinner when James called.

کلود شامش را تمام کرده بود که جیمز زنگ زد.

Jock has finished writing in his journal.

جک نوشتن ژورنال خود را به اتمام رساند.

Tina will have finished her course by the end of next month.

تینا تا پایان ماه آینده دوره خود را تمام خواهد کرد.

افعال بی‌قاعده افعالی هستند که شکل ماضی یا ماضی آنها از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند و به شکلی به جز اضافه‌کردن ed به انتهای آنها ساخته می‌شود. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

Andre swam in all five of the Great Lakes last summer.

آندره در تابستان گذشته در هر 5 دریاچه بزرگ شنا کرد.

I had swum almost a mile when the island came into view.

تقریبا یک مایل شنا کرده بودم که جزیره نمایان شد.

Melissa has swum every Saturday for the last three years.

ملیسا در سه سال گذشته هر شنبه شنا کرده است.

If he succeeds next week, Antonio will have swum the English Channel ten times!

اگر او هفته آینده موفق شود، آنتونیو ده بار کانال انگلیس را شنا کرده است.

گرامر فعل در زبـــان انگـــلیسی

افعال متعدی و ناگذر

نکته مهم دیگری که باید در خصوص گرامر فعل در زبان انگلیسی  بدانید مربوط به متعدی یا ناگذر بودن یک فعل است. فعل متعدی فعلی است که بر کسی یا چیزی عمل می‌کند و به همین علت نیز یک مفعول مستقیم را می‌گیرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Kelly asks a question.

کلی سوالی می‌پرسد.

Toby buys groceries.

توبی مواد غذایی می‌خرد.

در مقابل افعال ناگذر قرار دارند که بر چیزی عمل نمی‌کنند و به همین علت نیز مفعول مستقیم نمی‌گیرند. درحالی‌که یک فعل ناگذر مفعول مستقیم نمی‌گیرد می‌توان آن را همراه با یک قید یا عبارت قیدی مورداستفاده قرارداد. (دقیقا همان‌طور که یک فعل متعدی نیز می‌تواند این کار را انجام دهد). مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Rita coughed.

ریتا سرفه کرد.

Rita coughed loudly.

ریتا با صدای بلند سرفه کرد.

Rita coughed on me!

ریتا روی من سرفه کرد.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که برخی از افعال دارای دو مفعول هستند. یک مفعول آنها مستقیم و مفعول دیگر غیرمستقیم است که معمولا شخصی است که کار روی او انجام شده است. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Amira reads me a book.

امیرا برایم کتابی خواند.

افعال حالتی و کنشی در زبان انگلیسی

افعال کنشی اعمال یا رویدادهای خاص و موقتی را توصیف می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به eat، sleep و … اشاره کرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Amy kicks the ball.

امی به توپ ضربه می‌زند.

Lydia is running to school.

لیدیا به سمت مدرسه می‌دود.

افعال حالتی در واقع حالتی از بودن یا ادراک را توصیف می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند برای توصیف یک وضعیت ذهنی، عاطفی یا فیزیکی استفاده شوند. افعال حالتی معمولا برای حالتی استفاده می‌شود که بدون تغییر باشد و به همین علت نیز نمی‌توان در حالت استمراری از آنها استفاده کرد.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

حالت درست:

Karl believes in himself.

کارل به خودش ایمان دارد.

حالت غلط:

Karl is believing in himself.

کارل به خودش ایمان دارد.

افعال ربطی

افعال ربطی نوع دیگری از افعال هستند که در گرامر فعل در زبان انگلیسی باید درباره آنها صحبت کنیم. آنها فاعل جمله را به یک مکمل فاعل (اسم یا صفتی که آن را توصیف می‌کند) مرتبط می‌کنند. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Fionn is proud.

فیون افتخار می‌کند.

The pillow feels soft.

بالش نرم است.

بیشتر افعال ربطی را می‌توان به‌عنوان افعال کنشی نیز استفاده کرد.

افعال کمکی

افعال کمکی شامل افعالی مانند do، be و have می‌شوند. آنها به‌منظور تغییر معنا به یک فعل دیگر اضافه می‌شوند. از آنها می‌توان برای نشان‌دادن زمان، حالت و… استفاده کرد. دقت داشته باشید که افعال کمکی باید برای زمان و شخص صرف شوند. مثال‌ها:

I am waiting.

من منتظرم.

Did you enjoy the meal?

آیا از غذا لذت بردید؟

گرامر فعل در زبـــان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

افعال مودال

این نوع افعال در واقع افعال کمکی هستند که همراه با فعل برای بیان توانایی، اجازه، امکان، ضرورت یا التزام استفاده می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به can، could، may، might، must و … اشاره کرد. این افعال تغییر شکل نمی‌دهند.

مثال‌ها:

I can read Arabic and Hebrew.

من می‌توانم عربی و عبری بخوانم.

Martin should speak a little louder.

مارتین باید کمی بلندتر صحبت کند.

همان‌طور که مشاهده کردید فعل یکی از مهم‌ترین اجزا در جملات زبان انگلیسی است که یادگیری گرامر فعل در زبان انگلیسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است تا شما بتوانید به شکل مناسبی از آن استفاده کنید. درصورتی‌که شما هم با مطالعه این مطلب علاقه‌مند شده‌اید تا به مطالب بیشتری در حوزه گرامر زبان انگلیسی دسترسی پیدا کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از اطلاعات منتشر شده در سایت آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از بخش وبلاگ این سایت دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: یادگیری افعال رایج در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:صرف افعال در زبان انگلیسی 

آزمون

1 - She's been ___ to music all day.

2 - When was the last time you ___ a new shirt?

3 - Do you still ___ tennis on Sunday?

4 - Paul ___ in a bank.

5 - Stop ___ and listen to me.

6 - I don't know who ___ this wall.

7 - It never ___ here in winter.

8 - He ___ jazz to pop music.

9 - Simon's ___ living here for 6 months.

10 - Those newspapers ___ in a big truck.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید