IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش اسامی خاص و عـــام در انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
8 اسفند 1401

آموزش اسامی خاص و عام در انگلیسی (به زبان ساده)

اسم‌ها یکی از مهم‌ترین اجزایی هستند که در جملات زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند و دارای کاربردهای زیادی هستند. یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای آنها وجود دارد تقسیم این اجزا به دودسته اسم‌های خاص و عام است که هریک از آنها دارای ویژگی‌های خاصی بوده و کاربردهای مخصوص به خود را نیز دارا هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره گرامر زبان انگلیسی در خصوص هریک از این دودسته اسم صحبت کرده و نکات جذاب و آموزنده‌ای را در این بخش از آموزش زبان انگلیسی در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با انواع اسم‌ها هستید مطالعه ادامه این مطلب بدون شک می‌تواند برای شما هم مفید و کاربردی باشد.

اسم خاص و مثال‌های آن

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از اسم‌های خاص را ارائه دهیم می‌توان گفت این اسم‌ها در واقع اسم یک شخص، مکان یا چیز خاص هستند. به‌عنوان‌مثال رستوران یک اسم عام است و این در حالی است که مک‌دونالد یک اسم خاص به شمار می‌آید؛ چراکه در واقع اسم یک شخص خاص است. پس هرزمان که شما اسم یک مکان، شخص یا شی خاص را مشاهده می‌کنید باید بدانید که آن اسم خاص است. در غیر این صورت اسم‌ها اسامی عامی هستند که برای یک دسته از اشخاص، اشیا یا مکان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال مدرسه یک اسم عام خواهد بود و این در حالی است که نام مدرسه به‌عنوان‌مثال در “مدرسه کوثر” نام کوثر یک نام خاص به شمار می‌آید.

آموزش اســـامی خاص و عام در انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مقایسه میان اسم‌های عام و خاص

اگر بخواهیم مقایسه دقیقی را میان این دو نوع اسم در زبان انگلیسی ارائه دهیم می‌توان گفت که این دو نوع اسم دقیقا برعکس یکدیگر هستند. این به آن معناست که اگر یک اسم، اسم خاص نباشد؛ یعنی اسم عام است و برعکس اگر اسم عام نباشد؛ یعنی اسم خاص است. اسم‌های خاص همواره در این زبان با حروف بزرگ نوشته می‌شوند. در خصوص اسم‌های عام باید بدانید که این اسم‌ها معمولا اسم‌های رایج‌تر و کلی‌تری هستند. آنها معمولا تنها در ابتدای جمله با حروف بزرگ نوشته می‌شوند.

دسته‌بندی اسم‌های عام

اسم‌های عام بخش عمده‌ای از اسم‌ها در زبان انگلیسی را تشکیل می‌دهند. به همین علت نیز معمولا می‌توان آنها را به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • اسم‌های عینی: شامل اسم‌هایی هستند که شما می‌توانید آنها را ببینید، لمس کنید، بشنوید، بو کنید و … از جمله این اسم‌ها می‌توان به دکتر، پدر، رستوران و … اشاره کرد.
  • اسم‌های انتزاعی: اسم‌هایی هستند که نمی‌توانیم آنها را با حواس پنج‌گانه خود درک کنیم. از جمله این اسم‌ها می‌توان به عشق، غرور و صبر اشاره کرد.
  • اسم مرکب: اسم‌هایی که از بیش از یک کلمه تشکیل شده‌اند. از جمله این اسم‌ها می‌توان به خمیردندان، اتاق‌خواب و … اشاره کرد.
  • اسم‌های قابل‌شمارش: اسم‌هایی که می‌توانیم آنها را بشماریم؛ مانند گل، صندلی، کتاب و …
  • اسم‌های غیرقابل‌شمارش: اسم‌هایی که نمی‌توانیم آنها را بشماریم مانند برنج، هوا، آب و …
  • اسم‌های خاص جنسیت: اسم‌هایی که مذکر یا مونث هستند؛ مانند بازیگر، آقا، جادوگر و …
  • اسم‌های جمعی: اسم‌هایی که معرف گروهی از اسم‌ها هستند؛ مانند تیم، جامعه، کلاس و …
  • اسم‌های لفظی: اسم‌هایی که از افعال تشکیل می‌شوند؛ مانند سیگارکشیدن، بازی‌کردن و …

آموزش اسمی اسمی خاص و عام در انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

دسته‌بندی اسم‌های خاص در زبان انگلیسی

برخلاف اسم‌های عام در زبان انگلیسی اسم‌های خاص در واقع اسم‌هایی هستند که به یک چیز منحصربه‌فرد یا گروهی از چیزهای منحصربه‌فرد اشاره دارند. ما می‌توانیم از این نوع اسم‌ها برای نام‌بردن افراد، چیزها یا مکان‌های منحصربه‌فرد اشاره کنیم. از جمله انواع این اسم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نام افراد: علی، حسن، حسین و …
  • روزهای هفته: شنبه، یکشنبه، دوشنبه و …
  • ماه‌های سال: ژانویه، فوریه، مارس، آپریل و …
  • کشورها: فرانسه، انگلستان، ایران، آمریکا و …
  • ایالات و استان‌ها: نیویورک، کردستان، نیوجرسی و …
  • شهرها: پاریس، لندن، تهران، مسکو، مادرید و …
  • خیابان‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها: خیابان هیوستون، خیابان مدیسون، پارک ملت و …
  • نام حیوانات خانگی
  • نام سیارات
  • نام روزنامه‌ها: نیویورک تایم، گاردین و …
  • عنوان کتاب: جنگ‌وصلح، جنایت و مکافات و …
  • عناوین فیلم: صورت زخمی، آخرین تانگو در پاریس و …
  • نام زبان‌ها: انگلیسی، فرانسوی، فارسی و …

اسامی خاص به همراه the یا بدون آن

یک نکته بسیار مهم که در زبان انگلیسی باید به آن دقت داشته باشید این است که ما معمولا از حروف تعریف the در کنار اسم‌های خاص استفاده نمی‌کنیم؛ مگر این‌که بخشی از اسم خاصی باشد که به مکان یا سازمان خاصی (مانند شرکت‌ها، هتل‌ها، موزه‌ها و …) اشاره دارد. پس زمانی که قصد استفاده از این اسم‌ها را دارید حتما باید به این نکته بسیار مهم دقت و توجه داشته باشید.

آموزش اسامی خاص و عام در انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

ارتباط میان اسم‌های خاص و عامل در زبان انگلیسی

یک نکته بسیار جذاب که باید درباره گرامر اسم‌های خاص و عامل در زبان انگلیسی بدانید این است که این دو نوع اسم معمولا ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. به‌طورکلی شما می‌توانید هریک از انواع اسم‌های خاص را به یک اسم عامل مرتبط و متناظر کنید. به‌عنوان‌مثال اسم خاص “علی” به اسم عام “انسان” یا “شخص” مرتبط می‌شود. اسم خاص “ملت” به اسم عام “پارک” مرتبط و متناظر می‌شود و به همین ترتیب نیز سایر اسم‌های خاصی که در این زبان وجود دارند هریک به یک اسم عام دیگر مرتبط و متناظر می‌شوند. بااین‌وجود نباید یک نکته مهم را فراموش کنید و آن این است که متناظر بودن هر اسم خاص به یک اسم عام به این معنی نیست که هر اسم عامی نیز به یک اسم خاص متناظر خواهد شد.

برخی از اسم‌های عام هستند که هیچ‌گونه اسم خاص متناظری ندارند. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید اسم عام “دست” یا “hand” را در نظر بگیرید که به هیچ‌گونه اسم خاصی متناظر نمی‌شود.

مراحل یادگیری زبان

درصورتی‌که شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره گرامر زبان انگلیسی به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از بلاگ زبان انگلیسی نیز دیدن کنید. در این بلاگ شما می‌توانید به بهترین محتواهای آموزشی در این زبان دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کنید. علاوه بر این شما می‌توانید از خدمات آموزشی ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و در دوره‌هایی که توسط این موسسه آموزش زبان برگزار می‌شوند شرکت کنید.

بیشتر بخوانید:آموزش مبحث Determiners یا معرف‌ های اسم در گرامر زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:آموزش اسامی عینی و انتزاعی در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید