IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم و موسیقی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
23 آذر 1402

بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی

امروزه روش‌های مختلفی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان مورداستفاده قرار می‌گیرد که هریک از این روش‌ها دارای مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. زمانی که شما قصد آموزش زبان انگلیسی را به کودکان دارید باید دقت داشته باشید که کودکان معمولا روی پروسه آموزش تمرکز نمی‌کنند و در عوض آنها روی متدها و روش‌هایی که شما برای آموزش استفاده می‌کنید تمرکز خواهند کرد. به همین علت نیز آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی می‌تواند یک روش جذاب در این زمینه باشد که شما از آن استفاده می‌کنید.

به طور کلی استفاده از موسیقی و شعر می‌تواند تاثیرگذاری زیادی روی فرایند یادگیری کودکان داشته باشد و به آنها کمک کند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن بهترین نتایج را دریافت کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با روش‌های آموزش از طریق شعر و ریتم موسیقی آشنا شده و بتوانید از این روش‌ها برای آموزش زبان انگلیسی برای کودکان استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید.

بهتــرین روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

کودکان را به خواندن تشویق کنید

یکی از جذاب‌ترین روش‌هایی که امروزه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی مورداستفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد از این روش نتیجه گرفته‌اند تشویق کردن کودکان به خواندن شعر و ریتم‌های موسیقی به زبان انگلیسی است. البته بسیاری از والدین در زمینه پیدا کردن یک انگیزه مناسب برای کودکان خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند که اگر شما هم از این دسته از والدین هستید نیازی به نگرانی خاصی در این زمینه نخواهید داشت.

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که خودتان با کودکان همراه شده و شروع به خواندن انواع شعر با آنها کنید. اگر کودک شما از کتاب‌های آموزشی برای تقویت مهارت‌های خود استفاده نمی‌کند بهترین راهی که پیش روی شما وجود دارد استفاده از شعر خواهد بود. بچه‌ها معمولا از خواندن اشعار مورد علاقه خود لذت می‌برند و همزمان این موضوع می‌تواند باعث شود تا آنها فرایند یادگیری را نیز طی کنند.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که چون شعر تنها چند سطر دارد ممکن است خواندن از روی آن کمتر برای یک کودک دلهره‌آور باشد و باعث شود تا کودک تعامل بیشتری را در این فرایند از خود نشان دهد. پس بهتر است به‌جای این‌که از او بخواهید تا یک کتاب طولانی را برای شما بخواند از او بخواهید تا به زبان انگلیسی یک شعر را برای شما بخواند.

شعرها اگرچه کوتاه هستند؛ ولی معمولا ساختار روایی و شخصیت‌هایی که ارائه می‌دهند در بسیاری از موارد کمک می‌کند تا کودکان خیلی سریع‌تر بتوانند کلمات جدید را بیاموزند و از آنها در جملات خود به زبان انگلیسی استفاده کنند. از طرف دیگر قافیه‌ای که در این اشعار وجود دارد در بسیاری از موارد می‌تواند به کودکان کمک کند تا سطح مهارت زبان انگلیسی خود را از این طریق نیز ارتقا دهند.

یک نکته مهم دیگر که در خصوص آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی باید به آن دقت داشته باشید این است که ریتم موسیقی که در اشعار وجود دارد می‌تواند به کودکان کمک کند تا یاد موسیقی‌های موردعلاقه خود بیفتند. همین ویژگی نیز می‌تواند به میزان زیادی روی فرایند یادگیری آنها تاثیرگذار باشد.

تکنیک های یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از شعر و موسیقی

انتخاب آهنگ مناسب برای کودکان

زمانی که قصد آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی کنید یکی از اولین اقداماتی که باید انجام دهید این است که سعی کنید بهترین موسیقی‌ها را برای آموزش انتخاب کنید. برای انتخاب چنین موسیقی‌هایی شما باید به چند فاکتور اساسی دقت داشته باشید که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شعرهای موسیقی شما خیلی طولانی نباشند
  • خواننده خیلی سریع موسیقی را نخواند تا همخوانی با آن برای کودکان ساده و راحت باشد.
  • حتما به زبان انگلیسی روزمره باشد و در آن از کلمات جدید و سخت استفاده نشده باشد.
  • شعر و موسیقی که انتخاب کرده‌اید حتما باید واضح باشد و شما بتوانید به‌راحتی تمامی کلمات آن را متوجه شده و بشنوید.
  • آهنگ‌هایی را با کلمات هم‌قافیه و ریتم‌های تکراری انتخاب کنید. این کار به کودکان کمک می‌کند تا در یادگیری کلمات جدید و شروع آواز خواندن عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که کودک شما می‌توانید آواز خواندن همراه با قافیه‌های مهدکودک که به زبان انگلیسی هستند را نیز امتحان کنند. آنها می‌توانند از این طریق تعداد زیادی از واژگان مختلف را تمرین کنند. دقت داشته باشید که تا زمانی که شما نتوانید یک آهنگ و موسیقی مناسب را برای کودکان خود انتخاب کنید نمی‌توانید انتظار فرایند یادگیری حرفه‌ای و جذابی را از آنها داشته باشید. پس در انتخاب آهنگ حتما دقت و توجه کافی را داشته باشید.

تمرین صحبت و تلفظ به زبان انگلیسی با کمک شعر و موسیقی

همخوانی با موسیقی‌ها یکی از بهترین روش‌هایی است که برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. این کار به کودکان یاد می‌دهد تا با مفهوم ریتم در یک زبان آشنا شوند. از طرف دیگر این کار به کودکان کمک می‌کند تا متوجه شوند که چگونه کلمات در گفتار را به یکدیگر مرتبط کرده و به‌صورت ترکیبی از آنها استفاده کنند. آوازخواندن در ابتدا می‌تواند برای کودکان کمی چالش‌برانگیز باشد. پس شما می‌توانید مراحل زیر را برای این کار طی کنید تا نتیجه بهتری بگیرید:

  • سعی کنید ابتدا موسیقی مدنظر خود را با استفاده از استانداردهایی که در بخش قبلی گفتیم انتخاب کرده و سپس متن آن را نیز به‌صورت آنلاین پیدا کنید.
  • در ادامه متن آهنگ را با صدای بلند بخواندن و هر کلمه ناشناخته‌ای که برای کودکتان وجود داشت را برای او جستجو و معنی کنید.
  • زمانی که کودک شما آماده شد بهترین تمرینی که می‌توانید با او انجام دهید این است که سعی کنید بدون نگاه کردن به اشعار با کمک یکدیگر آواز را بخوانید.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به یاد داشته باشید این است که آنها را مجبور نکنید که فورا اقدام کرده و آوازخواندن را تکمیل کنند. در واقع در این پروسه تکرار منظم است که می‌تواند موثر واقع شود و نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد. برخی از کودکان به دلیل خجالتی بودن یا عدم اعتماد به نفس در انگلیسی صحبت کردن نمی‌توانند در روزهای نخست عملکرد خوبی را از خود نشان دهند که شما باید این موضوع را کاملا بپذیرید.

آواز خواندن با شما به کودکان کمک می‌کند تا عملکرد بهتری را در آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی داشته باشند. در واقع شما باید تلاش کنید تا فضای امنی را برای انها ایجاد کنید تا بتوانند با صدای بلند شروع به خواندن شعرها به زبان انگلیسی کنند. از طرف دیگر شما می‌توانید در این پروسه از سایر اعضای خانواده خود نیز کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه بهتری را دریافت کنید.

روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان با موسیقی

بیشتر بخوانید : چگونه با بچه‌ها در خانه انگلیسی صحبت کنیم 6 ایده سرگرم‌کننده برای یادگیری روزانه

بیشتر بخوانید : چگونه به کودکان زبان انگلیسی آموزش دهیم

بهبود تلفظ انگلیسی با کمک موسیقی و شعر

زمانی که کودکان شروع به یادگیری یک زبان جدید می‌کنند معمولا صداهای غیرعادی زیادی را در این زبان تجربه می‌کنند که دهان آنها به این صداها عادت ندارد. آواز خواندن و گوش دادن به موسیقی و البته همخوانی با آن به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند شکل مناسب را ایجاد کرده و این صداها را با صدای بلند و واضح تولید کنند. از طرف دیگر این سبک آموزش به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند یاد بگیرند که چگونه صداهای قوی و ضعیف را ایجاد کرده و تلفظ بهتری در زبان انگلیسی داشته باشند.

از جمله راهکارهایی که در آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی برای بهبود تلفظ می‌توانید از آنها استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در اولین قدم سعی کنید تلفظ صداهای تک حرفی را با جستجوی عبارت phonic songs english language در یوتیوب تمرین کنید. این موسیقی‌ها به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند تلفظ صحیح حروف تک حرفی را به‌درستی انجام داده و در قدم اول با این حروف و صداها آشنا شوند.
  • تلفظ صداهای دوحرفی را نیز باید به تمرینات خود در این آموزش‌ها اضافه کنید. برای این کار تنها کاری که باید انجام دهید این است که در یوتیوب عبارت phase 3 phonics digraphs را جستجو کنید و به این موسیقی‌ها گوش دهید. این موسیقی‌ها نیز به شکلی طراحی شده‌اند که به کودکان کمک می‌کنند تا تلفظ صحیح حروف دوحرفی را بیاموزند و بتوانند این صداها را تولید کنند.

زمانی که کودک شما در مراحلی که بیان کردیم عملکرد خوبی را از خود نشان داد حال بهترین فرصت برای این است که یک چالش دشوارتر را برای آنها ایجاد کنید. برای انجام این کار از فرزندان خود بخواهید تا همراه با هجاهای شدید شروع به دست زدن (کف زدن) کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا اولا با ریتم موسیقی همراه شوند و دوما به‌خوبی هجاهایی که تلفظ شدیدتری دارند را بشناسند و بتوانند از آنها استفاده کنند.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

تمریناتی برای تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن و گوش دادن با کمک موسیقی و شعر

شاید برای شما جالب باشد که بدانید آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی علاوه بر این‌که می‌تواند برای تقویت مکالمه و دایره لغات و البته یادگیری تلفظ صحیح حروف مورداستفاده قرار گیرد می‌تواند در زمینه تقویت مهارت‌هایی همچون مهارت‌های خواندن، نوشتن و گوش دادن نیز بسیار مفید واقع شود و باعث شود تا کودکان بتوانند این مهارت‌ها را در خود تقویت کنند.

متدهای زیادی در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین مزایای این متدها این است که کودکان می‌توانند در زمان غذا خوردن، بازی کردن یا حتی زمانی که شما در سفر هستید نیز از این متدها استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوند. از جمله فعالیت‌هایی که می‌توانید برای تقویت مهارت نوشتن مورداستفاده قرار دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موسیقی‌ها می‌توانند الهام‌بخش خوبی برای نگارش به زبان انگلیسی باشند و باعث خلاقیت هرچه بیشتر کودکان شوند. برای این کار از کودکان بخواهید تا به یک آهنگ گوش دهند و پس از ده الی بیست ثانیه موسیقی را برای آنها متوقف کنید. در ادامه از کودک خود بخواهید تا هر چیزی که به ذهنش می‌رسد را بکشد. در ادامه دوباره 10 الی 20 ثانیه دیگر از موسیقی را برای او اجرا کنید و سپس دوباره از او بخواهید که هرچه به ذهنش می‌رسد را روی کاغذ بیاورد.

در قدم بعدی بعد از این‌که آهنگ به اتمام رسید شما باید چندین نقاشی را از طرف کودک خود داشته باشید. در این مرحله شما می‌توانید از کودک خود بخواهید که داستان کوتاهی بنویسد که تصاویری که کشیده با این داستان همراه شوند.

فعالیت‌هایی که می‌توانید برای تقویت مهارت خواندن در کودکان از طریق متدهای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی انجام دهید نیز شامل موارد زیر می‌شود:

چند متن از موسیقی‌های مختلف به زبان انگلیسی را چاپ کنید. اشعار را با خطوط یا به‌صورت بیت به بیت از یکدیگر جدا کرده و برش دهید. سپس از فرزندان خود بخواهید تا ترتیب صحیح آنها را حدس بزنند. در ادامه آهنگ و موسیقی را برای آنها اجرا کنید تا ببینید نتیجه نهایی درست است یا خیر؟

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که از کودک خود بخواهید که درباره معنا و احساسات یک آهنگ فکر کند. این کار نیز به مهارت خواندن آنها کمک شایانی خواهد کرد.

فعالیت‌هایی که به تقویت مهارت شنیداری از طریق متدهای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی کمک می‌کنند نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

چند بازی سرگرم‌کننده را بازی کنید تا به کودک خود کمک کنید که مهارت گوش دادن خود را تقویت کند. برای این کار کافی است که 10 کلمه از یک آهنگ را انتخاب کنید. سپس دو یا سه کلمه اضافی که در آهنگ نیستند را نیز انتخاب کنید. کلمات را به ترتیب تصادفی روی یک کاغذ بنویسید و لیستی از این کلمات را به فرزندان خود بدهید. سپس آهنگ را پخش کنید و از آنها بخواهید کلماتی که می‌شنوند را علامت بزنند.

یکی دیگر از فعالیت‌های جذابی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که چند متن مختلف از موسیقی‌ها را چاپ کنید و 5 تا 10 کلمه از آنها را تغییر دهید. سپس به همراه کودک خود به موسیقی گوش دهید و از آنها بخواهید تا تفاوت‌هایی که بین موسیقی اصلی و متنی که شما چاپ کرده‌اید را تشخیص دهند.

از دیگر فعالیت‌هایی که در زمینه تقویت مهارت شنیداری از طریق مهارت‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی می‌تواند مفید و کاربردی باشد این است که از کودکان خود بخواهید تا به یک آهنگ گوش دهند و برای هر بیت از شعر یک عمل را اختراع کنند. سپس از آنها بخواهید که این عمل‌ها را به شما آموزش دهند. این کار به آنها کمک می‌کند تا معنی کلمات را به شکل بهتری به حافظه خود بسپارند و بتوانند نتیجه بهتری را دریافت کنند.

ساخت واژگان جدید

شعر و موسیقی نیز می‌تواند کودکان را با کلمات جدید آشنا کند. شعر از این جهت منحصربه‌فرد است که معمولا از یک ریتم پیروی می‌کند. وقتی کودکان جملات و عباراتی را می‌خوانند که دارای ریتم و آهنگ هستند آنها به شکل بهتری با کلمات جدید آشنا شده و می‌توانند از آنها استفاده کنند. شعری که قافیه دارد معمولا می‌تواند گزینه بهتری برای یادگیری زبان انگلیسی باشد. به همین علت است که آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی یکی از جدیدترین روش‌های آموزش زبان به کودکان به شمار می‌آید.

یکی از اقدامات مفیدی که در این راستا می‌توانید انجام دهید این است که تلاش کنید تا با کمک شعرها و آهنگ‌هایی که با فرزند خود می‌خوانید مجموعه‌ای از واژگان جدید را ایجاد کرده و سپس با استفاده از این واژگان اقدام به یادگیری و حفظ کردن کلمات کنید. شما حتی می‌توانید خودتان نیز اقدام به ساخت قافیه با استفاده از کلماتی که کودکتان یاد گرفته کنید. این کار می‌تواند به آنها کمک کند تا انگیزه خود را برای یادگیری افزایش دهند و البته نتایج بهتری را نیز از این سیستم آموزشی دریافت کنند.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی پاسخ دهیم.

برای انتخاب آهنگ مناسب برای آموزش زبان به کودکان باید به چه نکاتی دقت داشته باشیم؟

آهنگ انتخابی شما نباید خیلی طولانی باشد، به زبان انگلیسی روزمره باشد، خواننده خیلی سریع کلمات را بیان نکند، کلمات آن باید کاملا واضح باشند و البته آهنگ‌هایی که هم‌قافیه هستند نیز معمولا گزینه بهتری برای آموزش به شمار می‌آیند.

آموزش از طریق موسیقی و شعر روی چه مهارت‌هایی تمرکز می‌کند؟

با استفاده از این شیوه آموزشی شما می‌توانید روی تلفظ کودکان تمرکز کرده و البته در کنار آن مهارت‌های خواندن، نوشتن و حتی گوش دادن را نیز در کودکان خود تقویت کنید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با شعر و ریتم و موسیقی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سخن پایانی

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی یکی از بهترین شیوه‌های آموزش زبان به کودکان به شمار می‌آید که دارای مزایای زیادی است و از جهات مختلفی می‌تواند مفید و سودمند باشد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد یادگیری زبان را دارید یا این‌که قصد دارید زبان انگلیسی را به کودکان خود آموزش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید : برنامه های آموزشی انگلیسی برای کودکان

بیشتر بخوانید : با کودکان خود انگلیسی صحبت کنید و یک خانواده دوزبانه داشته باشید

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 44 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. بهناز شفیعی
    23 آذر 1402
    پاسخ دادن

    مطالب یادگیری عالی بود من برای فرزندم استفاده کردم، شما برای فرزند دوازده ساله هم کلاس دارین فقط بغد ازظهر میتونم بیارمش کلاس راهنمایی میکنید؟

    • ایرانمهر
      23 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما ,بله فرزندتان می توانند در دوره های آموزشی انگلیسی نوجوانان شرکت کنند جهت آگاهی از نحوه ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید وبا تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید