IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونه با لهجه بریتانیایی صحبت کنیم
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 دی 1401

چگونه با لهجه بریتانیایی صحبت کنیم

آیا می‌خواهید که در مکالمه انگلیسی از لهجه‌ بریتانیایی استفاده کنید و به آن استاد شوید؟ ما در این مقاله قرار است راجع به RP، لهجه کلیشه‌ای بریتانیایی که عمدتاً در جنوب انگلستان صحبت می‌شود، و گاهی اوقات با عبارت  «انگلیسی سلطنتی» توصیف می‌شود، صحبت کنیم. لهجه‌های بسیار متفاوتی در سراسر انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی وجود دارد و برای لهجه‌ای منطقه‌ای یا «معتبر»، بهتر است یک منطقه خاص را انتخاب کنید و سعی کنید یاد بگیرید که چگونه آن لهجه را تقلید کنید. اتخاذ آداب و رسوم انگلیسی در حین صحبت کردن نیز به اصالت کمک می‌کند. این مقاله، عمدتاً به تلفظ بریتانیایی سلطنتی یا همان RP مربوط می‌شود.

تلفظ صدای R

با R ها شروع کنید. بدانید که در اکثر لهجه‌های بریتانیایی، گویندگان R را تلفظ نمی‌کنند. (به جز لهجه‌های اسکاتلند، نورثومبریا، ایرلند شمالی و بخش‌هایی از کشور غربی و لنکاوی)، اما همه لهجه‌های بریتانیایی یکسان نیستند. به عنوان مثال، لهجه اسکاتلندی با لهجه انگلیسی بسیار متفاوت است. بعد از یک مصوت، R را تلفظ نکنید، اما مصوت را بیرون بکشید و یک uh  اضافه کنید. در کلماتی مانند «Hurry»، R را با مصوت ترکیب نکنید. آن را « huh-ree» تلفظ کنید.

  • در انگلیسی آمریکایی، کلماتی که به rl یا rel ختم می‌شوند را می‌توان با استفاده از یک یا دو هجا، به طور کامل به جای یکدیگر تلفظ کرد. این مورد در انگلیسی بریتانیایی نیست. کلمات –rl  مانند girl، hurl و … به صورت یک هجا با R بی صدا تلفظ می‌شوند، در حالی که squirrel ، در واقع « squih-rul» و referral در واقع  re-fer-rul است.
  • گفتن برخی از کلمات با لهجه انگلیسی آسان‌تر است. مثلاً mirror که صدایش شبیه « mih-ra » است. کلمه‌ی «mirror» را شبیه « mere» تلفظ نکنید. بریتانیایی‌ها هرگز این کار را انجام نمی‌دهند.
  • برخی مکث‌های نامناسب در جمله‌ها نیز با افزودن «r» قبل از مصوت حذف می‌شوند. به عنوان مثال، «I saw it» به «I saw-rit»تبدیل می‌شود تا از مکث بین کلمات «saw» و «it» جلوگیری شود. مثال دیگر « Bacteria are small » است که « Bacteria-rar-small » تلفظ می‌شود.

یادگیری لهجه بریتانیایی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

Uها

U را در کلمه‌ی stupid و duty به شکل ew یا همان you تلفظ کنید. از تلفظ oo به کلی اجتناب کنید. پس به جای اینکه آن را stooped تلفظ کنید، stewpid یا schewpid تلفظ کنید. یا برای مثال، duty به جای اینکه jooty تلفظ شود، dewty تلفظ می‌شود. در انگلیسی استاندارد یا همان RP، حرف A (برای مثال در father) در پشت دهان با گلوی باز تلفظ می‌شود و شبیه «arh» به گوش می‌رسد. این سبک، در تمام لهجه‌های بریتانیایی چنین است، اما در RP اغراق‌آمیز و شدت‌یافته است. در جنوب انگلستان و در RP کلماتی مانند bath، path، glass، grass نیز از این مصوت استفاده می‌کنند (بارث، پارت، گلاس، گراس و…). با این حال، در سایر نقاط بریتانیا bath، path و … به شکل «ah» تلفظ می‌شوند.

صامت‌های سنگین

کلماتی که صامت‌های سنگین دارند را تلفظ کنید. آن T در duty را واقعا T تلفظ کنید: نه مثل D و با لحن doody . پس این کلمه باید به شکل dewty  یا شاید هم کمی نرم‌تر، مثل jooty تلفظ شود. پسوند -ing را با G قوی تلفظ کنید. پس کلمات کاملا با -ing به جای –een شنیده خواهند شد. اما گاهی اوقات آن را به شکل in در lookin کوتاه می‌کنند.

  • واژه‌ی human being در مناطق خاصی hewman being یا yooman been تلفظ می‌شود، هرچند می‌توان آن را hewman bee-in تلفظ کرد.

T ها

در مکالمه زبان انگلیسی، گاهی اوقات T ها را رها کنید. در برخی از لهجه‌ها، از جمله لهجه‌های کاکنی، T در کلماتی که آمریکایی‌ها از D برای جایگزینی آن استفاده می‌کنند، تلفظ نمی‌شوند. با این حال، معمولا یک مکث کوتاه یا سکسکه در جای خود وجود دارد. بنابراین «battle» ممکن است ba-ill تلفظ شود، اما به ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که در حال گرفتن هوای پشت زبان در انتهای هجای اول و قبل از بیرون راندن آن در هنگام تلفظ هجای دوم می‌گوید «Ba-ill». این به عنوان گلوتال استاپ نیز شناخته می‌شود. برای کلماتی مانند mittens و mountains، نیز از گلوتال استاپ استفاده کنید. بیشتر بریتانیایی‌ها هستند که از آنها استفاده می‌کنند.

  • افرادی که لهجه‌های ایستاری، RP، اسکاتلندی، ایرلندی و ولزی دارند، انداختن T را تنبلی و بی‌ادبانه می‌دانند و این ویژگی در لهجه‌ی آن‌ها وجود ندارد، اما تقریباً در تمام لهجه‌ها انجام آن در وسط کلمات به صورت غیر رسمی‌ پذیرفته شده است.

لهجه بریتانیایی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

تلفظ

1

توجه داشته باشید که برخی از کلمات به صورت نوشته شده تلفظ می‌شوند. کلمه herb باید با صدای H تلفظ شود. کلمه been  به جای bin یا ben،  شبیه bean تلفظ می‌شود. برای RP، again و renaissance شبیه a gain و run nay séance تلفظ می‌شوند، لفظ ai مثل pain است نه said .  کلماتی که به body  ختم می‌شوند به صورت نوشته شده تلفظ می‌شوند، مانند any body نه any buddy،  اما از صدای کوتاه O بریتانیایی استفاده کنید.

2

توجه داشته باشید که H همیشه تلفظ نمی‌شود. H  در کلمه herbبه صورت erb تلفظ می‌شود. با این حال، در بسیاری از لهجه‌های بریتانیایی، H در ابتدای کلمه حذف می‌شود، مانند بسیاری از لهجه‌های شمالی و لهجه کاکنی.

3

برای کلمه‌ی been، به جای bin، bean  بگویید. در لهجه آمریکایی، این اغلب been تلفظ می‌شود. در بریتانیایی، been تلفظ رایجی است، اما «bin» بیشتر در گفتار معمولی شنیده می‌شود.

4

در یادگیری زبان انگلیسی و لهجه‌ی بریتانیایی،توجه داشته باشید که دو یا چند مصوت با هم ممکن است یک هجای اضافی را ایجاد کنند. به عنوان مثال، کلمه «road» معمولاً rohd تلفظ می‌شود، اما در ولز و برخی از مردم در ایرلند شمالی ممکن است ro.ord تلفظ شود. برخی از بریتانیایی‌ها نیز ممکن است آن را reh-uud تلفظ کنند.

تمرین مهارت های زبانی

گوش دادن و کپی کردن

1

به «موسیقی» زبان گوش دهید. همه‌ی لهجه‌ها و گویش‌ها دارای موسیقایی خاص خود هستند. به لحن و استرس سخنرانان انگلیسی توجه کنید. سر جاناتان آیو مثال خوبی است، به لهجه او در سخنرانی‌های مربوط به اپل گوش دهید. آیا به طور کلی جملات با نت بالاتر، یکسان یا پایین‌تر به پایان می‌رسند؟ در لحن یک جمله معمولی چقدر تنوع وجود دارد؟ به طور کلی، بین مناطق مختلف بریتانیا، تنوع زیادی در اینتونیشن وجود دارد. لهجه انگلیسی، به ویژه RP، معمولا تنوع لحن کمی دارد و این تنوع در لهجه آمریکایی بیشتر خواهد بود، تمایل کلی این است که لحن تا انتهای یک عبارت کمی‌ پایین بیاید. با این حال، لیورپول و شمال شرق انگلستان استثناهای قابل توجهی هستند.

  • به عنوان مثال، به جای گفتن is he going to the STORE بگویید، is he GOING to the store ؟ به جای افزایش تن صدا سوال را با لحن نزولی بپرسید (بلند شدن لحن در لهجه‌ی آمریکایی یا استرالیایی رایج‌تر است).

2

از یک فرد بریتانیایی بخواهید جملات معروفی مانند How now brown cow و The rain in Spain stays mainly on the plain  را بگوید و با دقت به آن‌ لهجه توجه کنید. مصوت‌های گرد در کلماتی مانند about، معمولاً در ایرلند شمالی صاف‌تر و فلت‌تر تلفظ می‌شوند.

3

خود را در فرهنگ بریتانیا غرق کنید. این بدان معناست که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که بریتانیایی صحبت می‌کنند، زندگی می‌کنند، راه می‌روند و وقت می‌گذرانند. این مطمئن‌ترین راه برای یادگیری سریع لهجه بریتانیایی است. به زودی، به طور طبیعی قادر خواهید بود شبیه آن‌ها صحبت کنید. هر چیزی که به بریتانیایی‌ها مرتبط است را وارد زندگی خود کنید- سعی کنید به بی‌بی‌سی (که اخبار رادیویی و تلویزیونی رایگان در وب را ارائه می‌کند)، آهنگ‌هایی با خواننده‌های بریتانیایی، یا فیلم‌هایی با شخصیت‌های بریتانیایی گوش دهید و با آن‌ها تمرین کنید.

روش های یادگیری لهجه بریتانیایی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

نکات

  • در آموزش زبان انگلیسی با لهجه‌ی بریتانیایی، همه چیز را به وضوح تلفظ کنید و هر کلمه را به درستی بیان کنید، مطمئن شوید که بین کلمات شما فاصله وجود دارد.
  • علاوه بر لهجه، مراقب کلمات عامیانه انگلیسی نیز باشید. مانند lads یا blokes برای پسران و مردان، birds یا lasses (این دومی‌ به ویژه در شمال انگلستان و در اسکاتلند محبوب است) برای زنان. کلمه loo به معنای توالت است، اما bathroom اتاقی است که در آن حمام داشته باشید.
  • مانند هر لهجه دیگری، گوش دادن و تقلید از زبان مادری بهترین و سریع‌ترین راه برای یادگیری است. به یاد داشته باشید که وقتی کوچک بودید، زبانی را با گوش دادن و سپس تکرار کلمات حین تقلید از لهجه یاد گرفتید.
  • لهجه رسمی ‌بریتانیایی را می‌توان در اخبار بی بی سی شنید. سخنرانی رسمی ‌بریتانیایی مفصل‌تر از سخنرانی آمریکایی‌ها است.
  • همچنین می‌توانید یوتیوبرهای بریتانیایی را دنبال کنید. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد: AmazingPhil، danisnotonfire، Zoella، The Sidemen، DanTDM، و بسیاری دیگر.

سخن آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به طور جامع شما را راجع به لهجه بریتانیایی راهنمایی کنیم. برای اینکه زبان انگلیسی را سریع‌تر با این لهجه یاد بگیرید، دوره‌های همه‌جانبه، کامل و حرفه‌ای آموزشگاه زبان ایرانمهر را که با برترین و بهترین اساتید زبان انگلیسی ارائه می‌شود، امتحان کنید. برای اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:زبان انگلیسی با لهجه بریتانیایی را یاد بگیرید

بیشتر بخوانید:چطور بدون لهجه زبان انگلیسی صحبت کنیم

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید