IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چطور بدون لهجه زبان انگلیسی صحبت کنیم
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 بهمن 1397

چطور بدون لهجه زبان انگلیسی صحبت کنیم

هیچ چیز بدتر و ترسناک تر از این نیست که کسی حرف ما را نفهمد.

چهار سال در کره جنوبی زندگی می کردم. در این مدت، کلاس های زبان کره ای را در دانشگاه محلی گذراندم و هر روز روی مهارت های مکالمه تمرین کردم.

مهم نبود چقدر تلاش کردم تا به طور کامل روی زبان کره ای مسلط شوم، همیشه مردمی بودند که به خاطر لهجه من، حرف من را نمی فهمیدند.

حتی اگر تلفظ شما صد در صد درست باشد، بعضی مردم به خاطر لهجه غیربومی شما، حرفتان را نمی فهمند.

فکر نکنید حرف زدن شما مشکل دارد، دلیل این است که بومیان انتظار ندارند شما لهجه خارجی داشته باشید، به همین خاطر آن ها گیج می شوند.

به همین دلیل، بسیاری از زبان آموزان انگلیسی سعی می کنند لهجه خارجی را کنار بگذارند و مثل کسی صحبت کنند که زبان اولشان انگلیسی است.

این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا بدانید چطور می شود چنین کاری کرد.

چطور بدون لهجه زبان انگلیسی صحبت کنیم

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چرا تسلط به لهجه  انگلیسی مهم است

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که همه لهجه دارند، حتی انگلیسی زبان ها!

لهجه ها عالی هستند.

لهجه ها به زبان انگلیسی شخصیت می دهند و بدون لهجه، صحبت کردن خسته کننده و حوصله سر بر می شود. با اینحال، فهمیدن همه لهجه ها برای زبان آموزان انگلیسی سطح متوسط و حتی گاهی پیشرفته آسان نیست و به همین دلیل باید یاد بگیریم مثل یک بومی انگلیسی صحبت کنیم.

تسلط بر تلفظ و لحن زبان انگلیسی، اولین قدم برای انگلیسی صحبت کردن بدون لهجه خارجی است.

فقط یادتان باشد صحبت کردن مثل یک بومی چیزی نیست که یک شبه به دست بیاید. این مهارت نیازمند صرف وقت، انرژی و تمرین زیاد است. اما اگر سخت کار کنید و مهارت مکالمه را تمرین کنید، خیلی زود متوجه می شوید که در مکالمات، مردم حرف شما را بهتر می فهمند!

بومیان انگلیسی زبان با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنند، لهجه های مختلفی دارند. باید لهجه ای را که دوست دارید یاد بگیرید، انتخاب و یادگیری آن را شروع کنید. در غیر اینصورت احتمال دارد دو یا چند لهجه انگلیسی را با هم قاطی کنید و لهجه شما عجیب تر هم بشود.

سه لهجه رایج که در دنیای انگلیسی زبان ها وجود دارد انگلیسی آمریکایی (AmE)، انگلیسی بریتانیایی (UK) و انگلیسی استرالیایی (AUS) است. این سه لهجه با هم تفاوت دارند و به همین دلیل است که باید فقط یک لهجه را انتخاب کنید و فقط در یک لهجه مهارت کامل پیدا کنید.

در حالیکه صحبت کردن مثل یک بومی غیرممکن نیست، اما نیازمند زمان و تمرین زیاد است، به خصوص برای بزرگسالان! به هر دلیلی، مطالعات نشان داده اند کودکان آسان تر به تلفظ کلمات مسلط می شوند و زبان دوم را خیلی راحت تر از بزرگسالان یاد می گیرند. بنابراین، اگر هدفتان این است که به کودکانتان یاد بدهید چطور بدون لهجه خارجی انگلیسی یاد بگیرند، باید هر چه زودتر آموزش به آن ها را شروع کنید.

اگر خودتان می خواهید انگلیسی را بدون لهجه خارجی یاد بگیرید، چند منبع و نکته آموزشی وجود دارد که به شما کمک می کند مسیر درستی را انتخاب کنید.

چطور بدون لهجه زبان انگلیسی صحبت کنیم

1. به لهجه زبان  مقصد گوش بدهید

تسلط به لهجه بومی انگلیسی نیازمند این است که به لهجه و نحوه صحبت کردن بومیان انگلیسی زبان گوش بدهید و صحبت کردن با تلفظ و لحن آن ها را تمرین کنید.

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، مطمئن شوید منابعی که برای تمرین از آن ها استفاده می کنید، پادکست ها و اخبار تلویزیون یا رادیو است. بهترین راه برای تمرین این است که صدا را گوش بدهید، آن را متوقف کنید و چیزی که گوینده گفته را بارها و بارها تکرار کنید. حتی می توانید صدای خودتان را ضبط کنید و بعدا گوش بدهید که چطور صحبت کردید، سپس لهجه خودتان را با آنچه که شنیدید مقایسه کنید.

پادکست

اگر با هیچ بومی انگلیسی زبانی در ارتباط نیستید تا بتوانید با او صحبت کنید، سعی کنید برای تمرین کردن به پادکست ها گوش بدهید. پادکست های زیر پیشنهاد می شود:

  • پادکست هایی برای زبان آموزان انگلیسی با لهجه بریتانیایی و آمریکایی

نمونه هایی از این پادکست ها:

  • The English We Speak
  • Podcasts in English
  • EnglishClass101 by Innovative Language
  • Splendid Speaking
  • Voice of America Learning English
  • Better at English
  • Culips ESL Podcast
  • Luke’s English Podcast

تمام کانال های بالا برای یادگیری و تمرین لهجه بریتانیایی و آمریکایی مناسب هستند. این کانال ها هم وبسایت دارند و هم در آیتونز روی سیستم عامل iOS برای گوشی های آیفون و آیپد طراحی شده اند که می توانید با عضویت در آن ها به طور روزانه این پادکست ها را گوش بدهید.

برنامه های  تلویزیونی

یکی دیگر از راه های عالی برای تقویت لهجه انگلیسی، تماشای برنامه های تلویزیونی است.

  • کانال های بریتانیایی و آمریکایی برای یادگیری لهجه ها: تلویزیون بریتانیا و آمریکا در تمام دنیا شهرت دارند، بنابراین پیدا کردن کانال های مختلف و حتی برنامه های تلویزیونی خاص کار سختی نیست. اکثر این برنامه ها و شبکه های تلویزیونی روی ماهواره و به صورت آنلاین از طریق وبسایت آن ها قابل مشاهده است.
  • برنامه تلویزیونی “The Katering  Show” یک برنامه تلویزیونی استرالیایی است. این برنامه یک کمدی درباره دو عاشق غذاست که شخصیت های کاملا متفاوتی دارند و طی این برنامه در موقعیت های مختلف و غیرعادی قرار می گیرند. اپیزودهای این برنامه را می توانید به صورت آنلاین و از وبسایت این برنامه تماشا کنید

چطور بدون لهجه زبان انگلیسی صحبت کنیم

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

2. تلفظ کلمات  را با یوتیوب تمرین کنید

تلفظ خوب برای صحبت کردن مثل یک بومی انگلیسی زبان مهم است. متاسفانه، بسیاری از زبان آموزان انگلیسی قسمتی را که مربوط به تمرین تلفظ است نادیده می گیرند و تمرین های دیگر مثل گرامر و واژگان را انجام می دهند.

خبر خوب اینکه تمرین تلفظ دیگر مثل قبل تمرین های خسته کننده نیست و نباید یک کلمه را بشنوید و بارها و بارها آن را تکرار کنید. در ادامه سه کانال یوتیوب را به شما معرفی می کنیم که تمرین تلفظ را به تجربه ای سرگرم کننده و جذاب تبدیل کرده است:

  • Speak English with Vanessa (آمریکایی): کانالی عالی با درس هایی برای تمرین تلفظ که به شما یاد می دهد چطور مثل یک بومی آمریکایی، انگلیسی صحبت کنید.
  • BBC Learning English’s (بریتانیایی): بیش از صد ویدیو که به تلفظ اختصاص داده شده است و به شما یاد می دهد چطور انگلیسی معیار را با لهجه بریتانیایی صحبت کنید.
  • Aussie English (استرالیایی): در این کانال همزمان با تماشای 40 ویدیو که به شما یاد می دهد چطور مثل یک استرالیایی انگلیسی صحبت کنید، هم درباره استرالیا بیشتر بدانید، هم درباره فرهنگ استرالیایی مطالب جدید یاد بگیرید.

3. از لحن و زیر  و بم صدا آگاه باشید

همه می دانند تلفظ درست برای یادگیری حرف زدن مثل یک بومی مهم است؛ اما بسیاری از زبان آموزان به اشتباه فقط روی تلفظ تمرکز می کنند و لحن و آهنگ صدا را کاملا نادیده می گیرند.

اصطلاح Intonation به لحن و آهنگ کلامتان گفته می شود و تاکید و استرسی که روی بخش هایی از کلمه یا کل جمله می گذارید. انگلیسی زبان ها با توجه به منطقه ای که در آن بزرگ شده اند یا زندگی کردند، لحن و آهنگ های مختلفی دارند. برای مثال، هنگام گفتن “garage” (گاراژ)، یک آمریکایی می گوید “ga-RAGE”، در حالیکه انگلیسی زبان های آفریقای جنوبی می گوید “GAR-age”.

استفاده از لحن اشتباه نه تنها بومیان انگلیسی زبان را گمراه و گیج می کند، می تواند معنی جمله را هم به طور کامل تغییر بدهد. همچنین، مردم از لحن و آهنگ اشتباه شما راحت تر از تلفظ اشتباهتان می فهمند زبان اول شما انگلیسی نیست.

چطور بدون لهجه زبان انگلیسی صحبت کنیم

4. تمرین کنید تا  لحن کلامتان درست شود

می توانید لحن و آهنگ کلام را همزمان با تقویت تلفظ تمرین کنید. گوش دادن به صحبت کردن بومیان انگلیسی زبان و تکرار حرف های آن ها و تلاش کردن برای تقلید دقیق لهجه، لحن و تلفظ آن ها یکی از راه های اصلی تمرین است.

به جز لحن، شما روی تلفظ تک تک مصوت ها و صامت ها دقت نمی کنید، بلکه روی کل کلمه تمرکز دارید. به این مسئله دقت می کنید که ابتدای کلمه بلندتر تلفظ می شود یا انتهای آن، یا صدای گوینده اول جمله بلندتر است یا آخر جمله.

بعضی از کانال های خوب یوتیوب که برای تمرین لحن و آهنگ کلام به شما کمک می کنند:

  • Jill Diamond (آمریکایی): وقتی صحبت از تسلط به زبان انگلیسی باشد، ویدیوهای «جیل دایموند» می تواند همه را وادار کند آمریکایی صحبت کنند. همراه با نکات تلفظ و صحبت کردن درباره لهجه های مختلف، «جیل» درباره لحن کلام هم صحبت می کند.
  • English Pronunciation Roadmap (بریتانیایی): این کانال پر از ویدیوهای مفید برای زبان آموزانی است که می خواهند انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت کنند.
  • Learn English with Australia Plus (استرالیا): کانال Australia Plus پر از منابعی است که به زبان آموزان انگلیسی کمک می کند درباره زبان انگلیسی، انگلیسی استرالیایی و زندگی در استرالیا بیشتر بدانند. پلی لیستی به نام “Learn English” برای کسانی مناسب است که می خواهند لهجه های استرالیایی را بفهمند و مثل یک استرالیایی صحبت کنند.

یادتان باشد تنها راهی که می توانید بدون لهجه خارجی انگلیسی صحبت کنید، تمرین کردن است. از هر فرصتی که برایتان پیش می آید برای انگلیسی صحبت کردن استفاده کنید. با دوستانتان انگلیسی صحبت کنید، با انگلیسی زبان ها آنلاین چت کنید و اگر لازم شد با خودتان هم انگلیسی صحبت کنید. این کار به این دلیل است که همیشه و هر لحظه انگلیسی صحبت کردن را تمرین کنید.

هر چه بیشتر به صحبت کردن بومیان انگلیسی زبان گوش بدهید و تلفظ و لحن آن ها را تقلید کنید، راحت تر می توانید مثل یک بومی انگلیسی صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: دوره‌های فشرده زبان انگلیسی؛ سریع‌ترین راه حرفه‌ای شدن


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید