IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش infinitive در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 3.5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 فروردین 1402

آموزش مصدر در زبان انگلیسی و انواع آن با مثال

به‌طورکلی مصدر در زبان انگلیسی یکی از رایج‌ترین اشکالی است که برای فعل‌ها وجود دارد و می‌تواند به‌عنوان اسم، صفت یا قید مورداستفاده قرار گیرد و کاربرد داشته باشد. یک نکته بسیار کلیدی درباره مصدرها در زبان انگلیسی این است که آنها معمولا با اضافه‌کردن یک کلمه به فعل پایه ساخته می‌شوند و بسیار مفید خواهند بود. شکل مصدر برای انگلیسی و بسیاری از زبان‌های دیگر بسیار مهم و کلیدی است؛ اما قوانین دستور زبان برای مصدرها با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است که ممکن است یادگیری آنها را کمی سخت کند. به همین علت نیز می‌توان آنها را جز دشوارترین بخش‌های گرامر زبان انگلیسی به شمار آورد و در آموزش زبان انگلیسی باید تمرکز ویژه‌ای روی آنها صورت گیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل درباره هریک از انواع مختلف مصدر در زبان انگلیسی صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

مصدر چیست و چه وظیفه‌ای در گرامر انگلیسی دارد؟

پیش از آنکه بخواهیم درباره کاربرد و انواع مصدر در زبان انگلیسی صحبت کنیم اجازه دهید تا به بررسی این موضوع بپردازیم که اصلا مصدر چیست و چه وظیفه‌ای را در این زبان برعهده دارد؟ مصدرها به‌طورکلی شکلی از فعل هستند که به کلمه یا گروهی از کلمات اجازه می‌دهند تا به عنوان اسم، صفت یا قید مورداستفاده قرار گیرند. دقت داشته باشید که هر نوع فعلی را می‌توان به‌صورت مصدر نوشت و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. معمولا مصدرها با اضافه‌کردن یک کلمه به قبل از شکل پایه‌ای فعل مانند to be ساخته می‌شوند؛ اما گاهی اوقات از شکل پایه به تنهایی نیز استفاده می‌شود که در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

منظور از مصدرها این است که یک عمل را به‌طورکلی به‌جای مثال خاصی از عمل انجام شده مورداستفاده قرار دهید. برای درک هرچه بهتر این موضوع دو مثال زیر را مشاهده کنید:

I need to win.

من باید برنده شوم.

Today, we win.

امروز ما برنده‌ایم.

جمله اول از صورت مصدر فعل win به‌عنوان اسم استفاده کرده است. فعل اصلی جمله در واقع Need است. جمله دوم از شکل استاندارد فعل win به‌عنوان یک فعل اصلی استفاده کرده است. در جمله اول که با مصدر آمده است عمل برنده‌شدن عملا انجام نمی‌شود. این جمله به‌سادگی ایده برنده‌شدن را موردبحث قرار می‌دهد. این در حالی است که جمله دوم عمل برنده‌شدن را توصیف می‌کند.

مصدر در زبان انگلیسی

 فعل infinitive، فعلی که فعل نیست!

ما در مقالات قبلی به شکل مختصری به افعال infinitive در زبان انگلیسی اشاره کردیم. در حقیقت، infinitive بنیادی‌ترین و ساده‌ترین شکل فعل است. به عبارت دیگر، این فعل علامت گذاری نشده است (یعنی با وجه‌های مختلف صرف نشده است). این فعل را به «مصدر با to» نیز می‌شناسند. چون همیشه با «to» ظاهر می‌گردد. برای مثال «to read، to run و to swim و …» از جمله این افعال هستند.

infinitives به عنوان افعال non-finite هم شناخته می‌شوند. این افعال عملی را که توسط فاعل انجام می‌شود را نشان نمی‌دهند و برای بیان مفهوم کلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این افعال به عنوان اسم، صفت یا قید هم استفاده می‌شود. البته برخی از افعال infinitive‌ هم هستند که به طور کامل به عنوان افعال مصدری شناخته می‌شنود و به to نیازی ندارند. در ادامه انواع و اقسام این افعال را توضیح می‌دهیم.

آشنایی با انواع مصدرها

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که مصدر در زبان انگلیسی دارای دو نوع است که عبارت‌اند از:

  • مصدرهای کامل
  • مصدر بدون to

در ادامه هریک از انواع این مصدرها را با جزئیات برای شما توضیح خواهیم داد.

مصدر کامل

مصدرهای کامل که به آنها مصدرهای to نیز گفته می‌شود رایج‌ترین نوع مصدرها در زمان نوشتن و نگارش هستند. شما می‌توانید از شکل پایه‌ای یک فعل به‌اضافه to قبل از آن برای ایجاد یک مصدر کامل استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید برای افعال be یک to قبل از آنها اضافه کرده و مصدری را ایجاد کنید. مثال رایج شکسپیر را حتما شنیده‌اید:

To be or not to be . . .

بودن یا نبودن…

مصدر کامل در یکی از شرایط زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

1-نمایش‌دادن هدف یا قصد

مصدرها برای توضیح اینکه چه کسی کاری را انجام داده است مورد استفاده قرار می‌گیرند و اغلب جایگزین عبارت in order to می‌شوند. در این مورد آنها به‌عنوان  قید برای توصیف فعل اصلی عمل می‌کنند. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Mom left to buy milk.

مامان رفت تا شیر بخرد.

I’m writing this email to tell you something important.

من این ایمیل را می‌نویسم تا چیز مهمی را به شما بگویم.

Did you come to college to study or to party?

برای درس‌خواندن به دانشگاه آمدی یا برای مهمانی؟

یک نکته مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برخلاف عبارات قیدی، عبارات مصدری که به‌عنوان قید مورداستفاده قرار می‌گیرند نیازی به فعل معلوم ندارند.

نکاتی برای شروع یادگیری انگیسی

2-برای اصلاح اسم‌ها

درست مانند کاربرد قبلی که بیان کردیم مصدرهای کامل چگونه می‌توانند اطلاعات اضافی را درباره افعال ارائه دهند آنها می‌توانند معانی اسم‌ها را نیز تغییر دهند. در این صورت آنها به‌عنوان صفت و عبارات وصفی عمل می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع مثال‌های زیر را بادقت مطالعه کنید:

We need a hero to save us.

ما به یک قهرمان نیاز داریم تا ما را نجات دهد.

Would you like something to drink?

چیزی برای نوشیدن میل دارید؟

It was a dumb thing to say, and I regret it.

گفتنش احمقانه بود و پشیمانم.

3- کاربرد به‌عنوان موضوع یک جمله

اگر می‌خواهید در مورد یک عمل به‌طورکلی به‌عنوان موضوع جمله صحبت کنید می‌توانید از فرم مصدر کامل برای این کار استفاده کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

To love someone requires patience and understanding.

دوست‌داشتن کسی نیاز به صبر و درک دارد.

To go this late seems pointless.

این دیر رفتن بی‌معنی به نظر می‌رسد.

To unlearn is the highest form of learning.

یادنگرفتن بالاترین شکل یادگیری است.

آموزش مصدر در زبان انگلیسی و انواع آن با مثال

4-استفاده از مصدر کامل بعد از صفت‌ها

مصدرهای کامل وقتی که بعد از صفت استفاده می‌شوند می‌توانند زمینه یا توضیحات اضافی را به صفت اضافه کنند. مثلا مثال‌های زیر را مشاهده کنید که چگونه این کار را انجام داده‌اند:

I’m happy to be here.

من خوشحالم که اینجا هستم.

Isn’t it nice to leave the city?

ترک‌کردن شهر کار خوبی نیست؟

Computers are easy to use with practice.

استفاده از کامپیوتر با کمی تمرین ساده و راحت است.

5- استفاده در کنار کلمات too یا enough

در زمان استفاده از قیدها معمولا از مصدر کافی برای توضیح علت استفاده می‌کنیم. در این موارد استفاده از مصدر معمولا غیرضروری است؛ ولی بااین‌وجود اگر جمله مبهم باشد بهتر است که حتما از مصدر استفاده کنیم. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

I have too many books to fit in my backpack.

من کتاب‌های زیادی دارم که داخل کیف جا نمی‌شوند.

We collected enough firewood to last the winter.

هیزم کافی برای گذراندن زمستان جمع کردیم.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مصدر بدون to

مصدر بدون to که به‌عنوان مصدر صفر نیز شناخته می‌شود مصدرهایی هستند که بدون نیاز به to تشکیل می‌شوند. برای استفاده از آنها شما تنها کافی است که از شکل پایه‌ای یک فعل در جمله استفاده کنید. همان‌طور که احتمالا می‌توانید تصویر کنید این مسئله کمی گیج‌کننده خواهد بود. با این حال خوشبختانه این مصدرها کمتر از مصدرهای کامل رایج هستند. مصدرهای بدون to در شرایط زیر مورداستفاده قرار می‌گیرند:

1-بعد از افعال مدال

در زمان استفاده از مصدر بعد از افعال مدال نیازی به‌اضافه کردن to نیست. افعال مدال عبارت‌اند از will، should، can، may، might، could، would و must. برای درک بهتر این مسئله مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Iggy can do this all day.

ایگی می‌تواند تمام روز این کار را انجام دهد.

We might be late tonight.

شاید امشب دیر برسیم.

You must not mention politics when talking to my father.

وقتی با پدرم صحبت می‌کنید نباید به سیاست اشاره کنید.

2-بعد از افعال ادراکی

افعال ادراکی شامل see، hear، taste، feel و … از مصدرهای بدون to استفاده می‌کنند به شرطی که مفعول آنها عملی را انجام دهد. در این حالت الگوی ما به شکل زیر خواهد بود:

main verb → object → bare infinitive.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

I heard the car arrive before I saw it.

قبل از این‌که ماشین را ببینم صدای آمدنش را شنیدم.

They felt the ants crawl on their arm.

آنها احساس کردند که مورچه‌ها روی بازویشان می‌خزند.

آموزش مصدر انگلیسی

3- استفاده با افعال do، let و make

درست مانند برخی از افعال که همیشه از مصدر کامل استفاده می‌کردند برخی از افعال نیز همیشه از مصدر بدون to استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به افعال do، let و make اشاره کرد. به‌خاطر داشته باشید که افعال let و make اغلب از یک مفعول مستقیم استفاده می‌کنند که بین آنها و مصدر بدون to قرار می‌گیرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Let me work in peace!

اجازه بده من در آرامش کار کنم.

He made him promise to behave.

به او قول داد که درست رفتار کند.

I don’t drink coffee in the evening.

من عصرها قهوه نمی‌خورم.

4- استفاده با ضمیر نسبی why

درحالی‌که ضمایر نسبی دیگر از شکل مصدر کامل استفاده می‌کنند باید بدانید که ضمیر نسبی why از مصدر بدون to استفاده می‌کند. این مسئله به‌ویژه زمانی که قصد ارائه پیشنهادات به‌صورت سوال را داریم بیشتر رایج است. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Why wear a raincoat when it’s sunny outside?

چرا وقتی بیرون هوا آفتابی است بارانی بپوشیم؟

Why not ask for directions?

چرا مسیر را نپرسیدید؟

Why bother?

چرا زحمت؟

 

چگونه از مصدر استفاده کنیم؟

 در بخش‌های قبلی درباره کاربردهای مهم مصدر در زبان انگلیسی صحبت کرده و نکاتی را بیان کردیم. بااین‌حال هنوز هم گرامر و دستور زمان مصدر وجود دارد که درباره آن صحبت نکرده‌ایم. در این بخش سه حوزه کلیدی برای درک گرامر مصدر را توضیح خواهیم داد که شامل مصدرهای گسسته، مصدرهای مجهول و مصدرهای استمراری می‌شوند.

مصدرهای گسسته

مصدر گسسته در واقع یک مصدر کامل است که شامل یک قید یا عبارت قیدی بین to و فعل پایه است، مثلا to hungrily eat را در نظر بگیرید.

مصدرهای گسسته یک موضوع قابل‌بحث میان متخصصان حوزه زبان انگلیسی هستند و برخی معتقدند که باید تا جای ممکن از استفاده از آنها خودداری شود. در بیشتر موارد ما نیز توصیه می‌کنیم که از آنها استفاده نکنید.

مصدرهای مجهول

دقیقا مانند سایر افعال مصدرها را نیز می‌توان به‌صورت مجهول نوشت و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. در زمان ساخت مجهول مفعول جمله به فاعل تبدیل می‌شود و به‌جای آن دریافت‌کننده عمل است.

برای مصدرهای مجهول به‌جای این‌که از فعل پایه استفاده کنیم از be به‌اضافه اسم مفعول استفاده می‌کنیم. برای مثال اگر می‌خواهید to do را به مصدر مجهول تبدیل کنید باید از to be done برای این کار استفاده کنید. نکته مهم دیگری که در خصوص استفاده از این نوع مصدر در زبان انگلیسی وجود دارد این است که شما می‌توانید از مصدرهای مجهول هم با مصدرهای کامل و هم با مصدرهای بدون to استفاده کنید.

مثال‌های زیر را در خصوص استفاده از این نوع مصدر در زبان انگلیسی مشاهده کنید:

I was hoping to be given an A on my paper.

من امیدوار بودم که یک نمره A روی مقاله‌ام دریافت کنم.

She expected to be thrown the ball since she was open.

او از زمانی که رها شد منتظر بود که توپ برای او ارسال شود.

Both doors should be locked at night.

هر دو در باید در طول شب قفل شوند.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مصدرهای استمراری

دقیقا مانند افعال در زمان استمراری، مصدرهای استمراری نیز یک عمل مداوم و پیوسته را نشان می‌دهند. در اینجا به‌جای شکل پایه فعل مصدرهای استمراری از کلمه be به‌اضافه فرم ing دار فعل استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده زمان حال است. به‌عنوان‌مثال زمانی که قصد دارید مصدر to do را به مصدر استمراری تبدیل کنید می‌توانید از to be doing برای این کار استفاده کنید.

درست مانند مصدرهای مجهول مصدرهای پیوسته هم برای مصدرهای کامل و هم برای مصدرهایی که نیازی به to ندارند مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. برای درک هرچه بهتر این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

I’d prefer to be sleeping right now.

من ترجیح می‌دهم همین‌الان بخوابم.

It would be a nightmare to be waiting outside in this storm.

بیرون ماندن در این طوفان برای من یک کابوس خواهد بود.

You must be joking!

شوخی می‌کنی!

مصدر در انگلیسی

کاربرد infinitive

از infinitives برای بیان یک فعل به عنوان مفهومی کلی استفاده می‌شود. به همین ترتیب است که از آن‌ها می‌توان به عنوان اسم، قید یا صفت استفاده کرد. یعنی می‌توانند به عنوان هر جزئی از کلام در جمله مورد استفاده قرار بگیرند، به جز فعل اصلی جمله این افعال هم می‌توانند به عنوان یک واحد مستقل در جمله قرار بگیرند هم یک گروه گزاره‌ای تشکیل دهند که از آن‌ها با عنوان «infinitive phrases» یاد می‌شود.

در مثال‌های این بخش phrases infinitive‌ پررنگ و افعال infinitive تنها، ایتالیک شده‌اند تا آن‌ها را بهتر تشخیص دهید.

ساخت infinitive های منفی

برای اینکه یک فعل infinitive‌ را منفی کنیم قبل از آن از not استفاده می‌کنیم. البته می‌توانیم بعد از to هم آن‌ را قرار دهیم و به منفی بودن فعل، تاکید بیشتری داشته باشیم.

استفاده از infinitive‌ به عنوان اسم

از آنجا که افعال infinitive می‌توانند به عنوان اسم در جمله قرار بگیرند، پس می‌توانند فاعل، مفعول مستقیم یا گزاره‌ اسمی جمله باشند.

فاعل(Subjects)

فاعل انجام‌دهنده یا کنترل‌کننده‌ی یک فعل است.

To err is human; to forgive is divine.”

“انسان جایزالخطاست؛ بخشش امری الهی است”

To study mathematics at Harvard was her ultimate dream.”

“مطالعه ریاضیات در دانشگاه هاروارد رویای همیشگی او بود.”

To live in the city means adjusting to a completely different lifestyle.”

“زندگی در شهر به معنای تطبیق با سبک زندگی کاملاً متفاوتی است.”

مفعول(Objects)

مفعول مستقیم:

مفعول مستقیم شخص یا چیزی است که مستقیماً تحت تاثیر فعل جمله قرار می‌گیرد و عملی را از طریق فعل دریافت می‌کند. وقتی فعلinfinitive  به عنوان مفعول مستقیم در جمله قرار می‌گیرد، گاهی با عنوان « verb complement»  هم شناخته می‌شود.

به یاد داشته باشید که افعال لازم مفعول ندارند. پس افعال infinitive فقط می‌توانند به عنوان مفعول افعال متعدی در جمله قرار بگیرند.

“I’m not going unless you agree to go with me.”

“من نمی روم مگر اینکه شما قبول کنید که با من بیایید”

“You appear to be correct.”

“به نظر می‌رسد درست می‌گویید.”

“Please be quiet; I’m trying to study.”

“لطفا ساکت باشید. من سعی می‌کنم که مطالعه کنم”

“They’re attempting to solve the equation.”

“آن‌ها در تلاش هستند که معادله را حل کنند.”

“Let me know if you decide to leave early.”

“اگر می‌خواهید زود اینجا را ترک کنید، مرا نیز مطلع کنید.”

“We hope to go in the near future.”

“ما امیدواریم که در آینده نزدیک پیش برویم.”

“We rarely manage to get out of the house for the night.”

“ما به ندرت برنامه می‌ریزیم که شب هنگام از خانه خارج شویم.”

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

استفاده از infinitive‌ به عنوان مفعول در جملات نقلی

اگر از این فعل به عنوان مفعول مستقیم جملات نقلی استفاده شود، می‌توان از آن‌ها با عنوان «reporting verb» یاد کرد تا چیزی که در گذشته گفته شده است را بیان کنیم. مثال:‌

“He asked to help us fix the car.”

“او خواست که به ما در تعمیر خودرو کمک کند.”

“She said not to answer the phone.”

“او گفت که جواب تلفن را ندهید.”

“He demanded to speak to the manager.”

“او خواستار صحبت با مدیر شد.”

“They offered to take me to the airport.”

“آن‌ها پیشنهاد دادند که مرا به فرودگاه ببرند.”

“I promised to buy her a diamond ring.”

“من به او قول داده‌ام تا یک حلقه‌ی الماس برایش بخرم.”

“He threatened to report me to the police if I didn’t give him back the money.”

“او تهدید كرد که اگر پولش را پس ندهم، به پلیس زنگ می‌زند.”

همان‌طور که مشاهده کردیم مصدر در زبان انگلیسی دارای انواع مختلفی است که هریک از انواع آن کاربردهای مخصوص به خود را دارند. یادگیری طرز صحیح استفاده از مصدر در زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید جملاتی بهتر و با معنای واضح را ایجاد کنید. درصورتی‌که شما هم علاقه‌مند هستید تا آموزش‌های بیشتری را در زمینه گرامر زبان انگلیسی بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از سایر محتواهای منتشر شده در وبلاگ سایت آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز دیدن کنید. از طرف دیگر شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی این مجموعه نیز شرکت کرده و مهارت‌های زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید: افعال با مصدر با to در جمله

بیشتر بخوانید: آموزش افعال در زبان انگلیسی


 

آزمون

1. We like ________ our grandmother on Sundays.

2. I might want ________ some money soon.

3. My father hates ________ a tie to work.

4. We can't afford ________ a vacation this summer.

5. The company was pleased ________ your thank-you letter.

6. Would you mind ________ a window?

7. My suitcase is light enough ________ this time.

8. She cannot leave the table without ________ her dinner.

9. The music will continue ________ until you turn it off.

10. My little brother dislikes ________ his hair brushed.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.5 از 5 از 35 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید