IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه معرفی کردن در مصاحبه‌های کاری
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
14 آبان 1398

نحوه معرفی کردن در مصاحبه‌های کاری

مروری بر یک معرفی قوی و موفق در مصاحبه‌های کاری

شرکت در یک مصاحبه کاری همیشه می‌تواند ترسناک و اعصاب خوردکن باشد.

فرقی نمی‌کند یک قرار ملاقات برای آشنایی و شروع یک رابطه عاشقانه باشد، اولین مصاحبه شغلی‌تان باشد یا مصاحبه‌ای برای یک بورسیه قابل‌توجه؛ ایفای نقش به عنوان یک کاندیدا یا مصاحبه‌شونده همیشه شما را در معرض خطر و آسیب‌پذیری قرار می‌دهد.

این مسئله زمانی خطرناک‌تر و ترسناک‌تر می‌شود که این مصاحبه به زبانی متفاوت از زبان مادری‌تان باشد یا قرار باشد به وسیله یک بستر خارجی و آنلاین مثل Skype باشد.

با این حال، کارهای ساده زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند برای این مصاحبه‌ها و موقعیت‌ها آماده شوید و توانایی خود را بالا ببرید و با کوهی از اعتماد به نفس در یک جلسه مصاحبه کاری، تحصیلی یا عاطفی حاضر شوید و همه چیز را با موفقیت پشت سر بگذارید. همه چیز با یک مهارت مهم شروع می‌شود؛ توانایی معرفی خودتان با روشی برازنده و دلپذیر.

علاوه بر اینکه باید بتوانید به طور آگاهانه اولین تاثیری که در فرد می‌گذارید عالی باشد، معرفی ابتدایی و مکالمه‌ای که به دنبال آن می‌آید، شانس شما برای اثبات خودتان به مصاحبه‌کننده است و بدون شک اگر در این کار موفق باشید، به چشم او بهترین کاندیدا خواهید بود و هر سمتی را که بخواهید می‌توانید از آن خود کنید.

این مسئله زمانی اتفاق میفتد که مصاحبه‌کننده از شما می‌خواهد درباره خودتان صحبت کنید. این سوال اغلب لحظه‌ای است که باید بدانید در عین ترس و دلهره‌ای که دارید، زمانی طلایی در اختیار شما قرار گرفته تا اطلاعات مهم و برجسته خودتان را پررنگ کنید و روی مسائلی تمرکز کنید که می‌تواند مهر تایید یا رد را روی رزومه شما بزند و نشان می‌دهد مصاحبه‌کننده می‌خواهد به مکالمه با شما ادامه بدهد یا نه.

دیگر نترسید! پیشنهادهایی که در ادامه برای شما در نظر گرفتیم باعث می‌شود شما با امنیت و اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنید و ابزاری داشته باشید که بتواند شما را به اهدافتان برساند.

پیروزی در اولین تاثیرگذاری

هر زمان که فرد جدیدی را ملاقات می‌کنید، فرقی نمی‌کند یک شریک عاطفی باشد یا یک آشنای تجاری، فرصت این را دارید تا تاثیر مثبت و به یاد ماندنی در ذهن او به جا بگذارید.

بهترین لباس‌های خود را بپوشید، عبارات و کلمات مودبانه به کار ببرید و فصیح و شیوا صحبت کنید، صاف و محکم بایستید و برای مخاطب این ذهنیت را به وجود آورید که اعتماد به نفس بالایی دارید و کاری کنید تمام حواس او به شما و صحبت‌هایتان جلب شود.

خیلی راحت می‌توانید در طرف مقابلتان تاثیر مثبت بگذارید و به او بفهمانید واقعا چه کسی هستید و نقشتان را به خوبی بازی کنید.

سلام و احوال‌پرسی اولین نکته‌ای است که در برخورد با دیگران به کار می‌آید. با لبخند زدن و ایستادن به هنگام ورود آن‌ها، تاثیر مثبتی در ذهن مصاحبه کننده بگذارید. به سمت آن‌ها حرکت کنید و دستتان را دراز کنید تا با آن‌ها دست بدهید. تمام مدت ارتباط چشمی مناسب را با آن‌ها برقرار کنید. مودب باشید و دوستانه و رسمی رفتار کنید.

می‌توانید با تحقیق کردن درباره مصاحبه‌کننده، این کار را بهتر انجام بدهید. تفاوت‌های فرهنگی خود و مصاحبه‌کننده (با توجه به ملیت و قومیت او) را درک کنید و به آداب و رسوم سلام کردن آشنا شوید، به خصوص اگر قرار است در یک کشور خارجی مصاحبه شوید یا کسی را ملاقات کنید که به زبان دیگری صحبت می‌کند.

فاصله مناسب را رعایت کنید، در جای درست بنشینید و هنجارهای معمول دیگر در ارتباطات غیرکلامی را رعایت کنید.

نحوه معرفی کردن در مصاحبه های کاری

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

اقدامات ساده برای آمادگی شرکت در یک مصاحبه حرفه‌ای

زمان و فضای مصاحبه را در نظر بگیرید، همچنین ارزش‌های سازمان، شهرت برند و شخصیت شرکت در جامعه را هم مورد بررسی قرار دهید. تمام این مسائل باعث می‌شود شما برای تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اولیه آماده شوید؛ مثلا تصمیم بگیرید چطور لباس بپوشید.

بعضی شرکت‌ها سیاست‌های خاصی دارند و حتما باید لباس رسمی بپوشید، در حالی که شرکت‌های دیگر جو راحت‌تر و خودمانی‌تری دارند. اگر مربی ورزش و تناسب اندام نیستید و یوگا کار نمی‌کنید، هیچ‌وقت برای مصاحبه شلوار ورزشی نپوشید، مگر اینکه شرکت مورد نظر از شما خواسته باشد با لباس گرم‌کن در جلسه مصاحبه حاضر شوید (که البته خیلی بعید است!).

کت و شلوار با کفش‌های براق و تمیز و موهای شانه‌زده و مرتب دل هر مصاحبه‌کننده‌ای را می‌برد. همیشه حرفه‌ای به نظر برسید و ظاهرتان را طوری انتخاب کنید که بتوانید با همان وقار و شیکی، خودتان را معرفی کنید.

علاوه بر لباس و ظاهر فیزیکی، درباره شرکت و خدماتی که ارائه می‌دهد تحقیق کنید. هیچ‌چیز به اندازه علاقه و دقت شما در شرکت مورد نظر نمی‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. اینکه بدانید شرکتی که قرار است در آن کار کنید چه کاری انجام می‌دهد و کارها در این سازمان چطور پیش می‌رود، باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید درباره خودتان، توانایی‌هایتان و تأمین خواسته‌های آن‌ها صحبت کنید.

اگر قرار است مصاحبه شما به زبان دیگری انجام شود، خودتان را با خواندن مجلات، اخبار، وبلاگ‌ها و دیگر اطلاعات تجاری آماده کنید تا بتوانید با اصطلاحات و کلمات فنی و تخصصی صنعت مورد نظر آشنا شوید.

درخواست کار، رزومه و دستاورهای خود را بازبینی کنید و مطمئن شوید تمام مطالب مهم را ذکر کرده‌اید و می‌توانید با دقت و به درستی به سوالات مصاحبه‌کننده پاسخ بدهید و اطلاعات کافی را در اختیار او قرار دهید. مطمئن باشید کارفرمایان تمام مطالب ضد و نقیض در رزومه و سابقه کاری شما را با چیزهایی که خودتان می‌گویید درک می‌کنند و می‌فهمند.

یک معرفی عالی پله موفقیت و ارائه آسانسوری (Elevator Pitch) شماست

مصاحبه های کاری

در مباحث بازاریابی، ارائه آسانسوری (Elevator Pitch) یک سخنرانی و گفتگوی مختصر و مفید است که در زمان کوتاه می‌تواند باعث عقد قرارداد فروش یا خرید کالا و محصول شود.

معرفی خودتان در یک جلسه کاری یا مصاحبه با ارائه آسانسوری معادل است، چون شما هم فقط چند دقیقه فرصت دارید تا بتوانید مصاحبه‌کننده را مجذوب کنید و با استفاده از کلمات، عبارات و جملات دقیق و مناسب ارتباط احساسی خود را با او برقرار کنید و او را در شرایطی قرار بدهید که بخواهد درباره شما بیشتر بداند.

لحن، آهنگ و صحبت‌های خود را طوری انتخاب کنید که باب میل مصاحبه‌کننده باشد (البته به هیچ عنوان دروغ نگویید). می‌توانید از منابع و با استفاده از روش‌های مختلف، اطلاعات مورد نیازتان درباره مصاحبه‌کننده یا سبک مصاحبه در شرکت مورد نظر را کسب کنید؛ مثلا می‌توانید بفهمید الزامات کارمندانی که شرکت مورد نظرتان می‌خواهد چیست، تبلیغات رسانه‌ای آن‌ها به چه صورت است، صفحه‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه محتوایی دارند و اعلان‌های عمومی آن‌ها برای سمت‌های شغلی یا ارائه محصول به چه شیوه‌هایی بیان می‌شود.

شاید خوش‌شانس باشید و بتوانید صفحه شخصی مصاحبه‌کنندگان را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید و با بررسی این صفحه‌ها، طرز فکر و نیازهای آن‌ها را درک کنید.

پادکست‌هایی که برای مصاحبه در شرکت‌ها با حوزه‌های کاری مختلف ضبط شده‌اند، کمک بزرگی به شماست و همچنین مجلات و مصاحبه‌های روزنامه یا شاید وبلاگ‌های شخصی بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند.

از طرف دیگر، وقتی صحبت از شکار یک موقعیت شغلی می‌شود، می‌توانید با پرسنل اصلی و مهم آن شرکت یا تیم منابع انسانی صحبت کنید. در نهایت، باید بدانید کسی که همه چیز را درباره موقعیت و سمت شغلی مورد نظر در یک شرکت می‌داند، همان کسی است که می‌تواند آن سمت را به دست بیاورد. با صحبت کردن با کسی که کار مشابهی انجام می‌دهد یا کسی که می‌داند موقعیت شغلی مورد نظر در شرکت دقیقا چیست، می‌تواند به شما کمک کند اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چگونه استعداد یادگیری زبان انگلیسی را در خود تقویت کنیم

پیش از آنکه خودتان را در مصاحبه معرفی کنید، باید از آن‌ها به دلیل فرصتی که در اختیار شما قرار دادند تشکر کنید. سپس، دلیل اصلی حضورتان در شرکت را بیان کنید. بعد از آن وقت آن می‌رسد که اطلاعات شخصی و الهام‌بخش خودتان را بیان و خودتان را معرفی کنید.

با توجه به موقعیت، موارد زیر را اضافه یا کم کنید. مطالب و محتوای کلامتان را مدیریت کنید. سعی کنید احساسات طرف مقابلتان را برانگیزید و تصویر خوبی از خودتان در ذهن او ثبت کنید.

از همه مهم‌تر، روی توانایی‌هایی که دارید یا ندارید تمرکز کنید. خودتان را با روش‌های زیر معرفی کنید:

  • نام و اصلیتتان را بگویید
  • درباره پیش‌زمینه خانوادگی خود صحبت کنید
  • بگویید چطور می‌توانید به زندگی فرد یا سازمانی که مصاحبه‌کننده درباره آن صحبت می‌کند ارزش و اعتبار اضافه کنید.
  • درباره مدارک تحصیلی و افتخاراتتان صحبت کنید
  • درباره اهداف شغلی و تجربیات قبلی‌تان صحبت کنید؛ فرقی نمی‌کند در آن حوزه باشد یا در حوزه‌ای متفاوت. همچنین، گواهی‌نامه‌های تجاری، عقل و درایت انجام کارهای مختلف و دستاورهای قابل توجه را ذکر کنید.
  • انگیزه حرفه‌ای و شواهدی از تمایل خودتان را برای کار سخت و موفقیت در شرکت بیان کنید و درباره پروژه‌های شرکت به اندازه دغدغه‌های شخصی خودتان حرف بزنید.
  • درباره مجموعه منحصر به فرد مهارت‌ها و خصوصیات شخصیتی صحبت کنید. خودتان را برجسته کنید، طوری که انگار هیچ‌کس دیگری مثل شما نیست.
  • محرک درونی خودتان باشید، آرزوها و رویاهای آینده‌تان را بیان کنید. بگویید چه چیزی الهام‌بخش شما در زندگی بوده است و چه تصویری از جهان را در روح خود نگه می‌دارید و نظرتان درباره زندگی چیست.

پیش از مصاحبه، از صحبت‌هایی که قرار است بیان کنید، پیش‌نویس تهیه کنید. سپس هر چیزی را که فکر می‌کنید به صحبت‌هایتان ارزش نمی‌دهد، حذف کنید.

این مسئله را همیشه در ذهنتان داشته باشید که فقط چند دقیقه فرصت دارید تا همه چیز را بگویید؛ بنابراین صحبت‌هایتان باید تاثیرگذار، دقیق و مرتبط با موضوع باشد.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

سعی کنید جریان و انرژی مثبت بعد از معرفی را در طول مصاحبه هم حفظ کنید

  • اگر جایی متوجه منظور مصاحبه‌کننده نشدید، از او (یا آن‌ها) بخواهید دوباره تکرار کند و سعی کنید از سوال پرسیدن و شفاف‌سازی خجالت نکشید. این مسئله نشان می‌دهد شما به مکالمه دقیق و سازنده علاقمند هستید و می‌توانید ارتباط برقرار کنید. این روش خیلی بهتر و باارزش‌تر از این است که تظاهر کنید همه چیز را می‌دانید!
  • وسط صحبت کردن دیگران نپرید.
  • حواستان به زبان بدنتان باشد. خاراندن سر، ور رفتن با گوش، تکان دادن پا، تکان دادن انگشتان، بازی کردن با خودکار یا انداختن پا روی پا، نشانه‌های بی‌حوصلگی و اضطراب است. بعضی از نشانه‌های اضطراب غیر ارادی و اجتناب‌ناپذیر است و مصاحبه‌کننده‌ها هم متوجه این مسئله می‌شوند و می‌دانند شما هم انسان هستید و دقیقا مثل آن‌ها ممکن است مضطرب و نگران شوید. فقط سعی کنید هوشیاری خود را حفظ و به نظرات آن‌ها توجه کنید.
  • مصاحبه را با تقدیر و تشکر پایان دهید.

ده مورد که هنگام معرفی خودتان باید آن‌ها را رعایت کنید

آمادگی و تمرین کردن کلید اصلی موفقیت است. پیشنهاد می‌کنیم جملاتی که برای معرفی خود نیاز دارید، روی کاغذ یا در کامپیوترتان بنویسید، آن را با یک دوست یا همکار تمرین کنید (کسی که رک است و انتقاد سازنده می‌کند و بی‌رحم نیست)، یادداشت بردارید و تمرین کنید تا به هدفتان برسید و بتوانید بدون مشکل خودتان را معرفی کنید.

معرفی در مصاحبه

اما پیش از آنکه خودتان را معرفی کنید، ده قانون طلایی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

  • مودب باشید و رفتار درست خود را نشان بدهید.
  • همیشه و با همه افراد با احترام برخورد کنید.
  • درباره همه‌چیز صادق باشید.
  • حواستان به زبان بدنتان باشد.
  • اعتماد به نفس داشته باشید، نقاط قوت خود را نشان دهید و فرصت‌های طلایی خود را بشناسید.
  • ملاحت و ادبتان را حفظ کنید، از دیگران تشکر کنید و رفتار خاضعانه و فروتنانه داشته باشید و از مصاحبه‌کننده به خاطر فرصتی که در اختیار شما قرار داده است سپاسگزاری کنید.
  • با دقت گوش بدهید و واضح و با لحن آرام صحبت کنید.
  • به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید.
  • به حرف‌هایتان عمل کنید.
  • به تناسب موقعیت و شرکتی که قرار است بروید، لباس بپوشید.

موفق باشید!

با این مقاله احتمالا می‌دانید چطور باید در یک مصاحبه کاری حضور داشته باشید و خودتان را معرفی کنید.


بیشتر بخوانید:مصاحبه کاری به انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید