IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آمـــــوزش جملات پرسشی انگلیسی به زبان ساده
امتیاز کاربران: 4.2/5
نویسنده: ایرانمهر
5 آذر 1402

آموزش جملات پرسشی انگلیسی (به زبان ساده)

جملات پرسشی انگلیسی جملاتی هستند که معمولا برای درخواست اطلاعات یا موارد دیگر از شخص مطرح می‌شوند و دارای کاربردهای بسیار زیادی در گرامر زبان انگلیسی هستند. به همین علت نیز شما باید بیاموزید که به چه شکل از آنها در جملات خود استفاده کرده و مکالمات خود را به شکل درست‌تری جلو ببرید. این جملات معمولا با یک علامت سوال به پایان می‌رسند که در انتهای آنها قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهمی که درباره این جملات وجود دارد و معمولا در آموزش زبان انگلیسی نیز به طور گسترده‌ای درباره آن صحبت می‌شود این است که آنها از قوانین مشابه جملات دیگر پیروی نمی‌کنند و همین عامل نیز گاهی اوقات ممکن است چالش‌های جدی را به وجود بیاورد. ترتیب کلمات و نحوه استفاده از افعال کمکی در این جملات بسیار متفاوت‌تر است و به همین علت نیز شما باید دقت و توجه زیادی به نحوه استفاده از آنها داشته باشید.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این جملات در زبان انگلیسی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

جمله پرسشی در زبان انگلیسی چیست؟

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره خود مفهوم جملات پرسشی انگلیسی صحبت کرده و با مفهوم آنها بیشتر آشنا شویم. به‌طورکلی اگر شما قصد داشته باشید که سوالی بپرسید باید کلمات خود را به‌عنوان یک جمله مناسب بیان کنید تا بتوانید منظور خود از سوالتان را به‌درستی مطرح کنید. جملاتی که بیانگر سوال شما هستند جملات پرسشی در زبان انگلیسی نامیده می‌شوند. برای این‌که درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

What is confusing you?

چه چیزی شما را گیج می‌کند؟

Are you free this weekend?

آیا آخر این هفته سرتان خلوت است؟

Do you like ballet?

آیا باله را دوست دارید؟

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که جملات پرسشی یکی از چهار نوع جملاتی هستند که در کنار جمله‌های خبری، تعجبی و دستوری قرار می‌گیرند. درحالی‌که هریک از این انواع جملات دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند نباید فراموش کنید که تنها جملات پرسشی ترتیب کلمات معمولی یک جمله را تغییر می‌دهند. این افعال معمولا از فعل کمکی do نیز استفاده می‌کنند که در ادامه به طور مفصل درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

ساختار جملات سوالی در زبان انگلیسی

هدف از ایجاد جملات پرسشی چیست؟

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که هدف از جملات پرسشی و به‌طورکلی پرسش، درخواست اطلاعات است. گوینده دوست دارد که چیزی را بداند و به همین علت نیز برای یادگیری و دریافت پاسخ، سوالی را مطرح می‌کند. مثلا نمونه زیر را مشاهده کنید:

Where are we meeting?

ما کجا همدیگر را ملاقات می‌کنیم؟

جملات پرشی می‌توانند باعث شوند تا مخاطبان بیشتر در مورد آنچه که می‌گویید فکر کنند و بیشتر با ایده‌های شما درگیر شوند. از این نظر، جملات پرسشی جملاتی با موضوعی عالی برای معرفی یک مفهوم جدید می‌سازند.

Who was financing the lobbyists? Our reporters tracked down the source of the payments . . .

چه کسی لابی‌ها را تامین مالی می‌کرد؟ خبرنگاران ما منبع پرداخت‌ها را ردیابی کردند…

اگرچه هدف اصلی یک سوال درخواست اطلاعات است؛ ولی سوالات می‌توانند بلاغی نیز باشند. برخلاف جملات پرسشی دیگر سوالاتی که به‌صورت بلاغی مطرح می‌شوند معمولا پاسخ داده نمی‌شوند و در عوض از آنها خواسته می‌شود تا نکته‌ای را بیان کنند. مثال زیر را مشاهده کنید:

Wouldn’t you celebrate too if you won?

اگر برنده شوید شما هم جشن نمی‌گیرید؟

آموزش جملات پرسشی انگلیسی (به زبان ساده)

چند مثال کاربردی از جملات پرسشی

اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری ساختار جمله پرسشی در گرامر زبان انگلیسی هستید احتمالا دوست دارید مثال‌هایی را در این زمینه مشاهده کنید. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم چند مثال کاربردی را به شما ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند تا نحوه ایجاد این جملات را به بهترین شکل ممکن بیاموزید:

What time is it?

ساعت چند است؟

Who is coming to the party?

چه کسی به مهمانی می‌آید؟

Why did you quit your job?

چرا کار خود را رها کردید؟

How do you make lasagna?

چطور لازانیا درست می‌کنی؟

Where did you park your car?

ماشینت را کجا پارک کردی؟

چه تفاوتی بین جملات خبری و پرسشی در زبان انگلیسی وجود دارد؟

اصلی‌ترین تفاوتی که بین جملات خبری و پرسشی در زبان انگلیسی وجود دارد این است که جملات خبری در واقع بیانیه و خبری را درباره یک موضوع خاص ارائه می‌دهند و این در حالی است که جملات سوالی یک سوال را مطرح می‌کنند که باید به آن پاسخ داده شود. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به‌خوبی تفاوتی که میان جمله پرسشی و جملات خبری وجود دارد را بیاموزید:

جمله خبری:

The sky is blue.

آسمان آبی است.

جمله پرسشی:

Is the sky blue?

آیا آسمان آبی است؟

جمله خبری:

She is a doctor.

او دکتر است.

جمله پرسشی:

Is she a doctor?

آیا او یک دکتر است؟

قوانین گرامری جملات پرسشی انگلیسی

به‌طورکلی برای استفاده از جملات پرسشی انگلیسی قوانین مختلفی وجود دارد که در ادامه به طور مفصل درباره این قوانین صحبت خواهیم کرد:

جملات پرسشی همیشه به علامت سوال ختم می‌شوند

در نوشتار جملات پرسشی به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند؛ چراکه همه آنها با علامت سوال به پایان می‌رسند.

When does the game start?

بازی چه زمانی شروع می‌شود؟

بااین‌حال شما باید مراقب سوالات غیرمستقیم باشید. این‌ها در واقع سوالی نیستند؛ بلکه اظهاراتی در مورد افرادی هستند که سوال می‌کنند. به همین علت نیز معمولا این جملات نقطه ختم شده و به‌صورت خبری خوانده می‌شوند.

She wants to know when the game starts.

او می‌خواهد بداند بازی کی شروع می‌شود.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

اگر افعال کمکی یا فعل be وجود نداشته باشد از فعل کمکی do استفاده کنید

جملات پرسشی انگلیسی معمولا فعل کمکی دارند یا از فعل be استفاده می‌کنند. اگر چنین چیزی نداشته باشند باید از شکلی از فعل کمکی do برای آنها استفاده کنید. ازآنجایی‌که be پرکاربردترین فعل در زبان انگلیسی است بسیاری از سوالات از آن به‌عنوان فعل اصلی یا فعل کمکی استفاده می‌کنند که این مسئله شامل تمامی اشکال آن از جمله am، is و are و زمان ماضی was و were می‌شود.

Is this your card?

این کارت شماست؟

Who was at the door?

چه کسی دم در بود؟

در مثال‌های بالا فعل اصلی شکلی از be است و به همین علت نیز نیازی به افزودن کلمات جدید نداریم.

نکته‌ای که بیان کردیم همچنین برای زمان‌های استمراری که از be به‌عنوان فعل کمکی استفاده می‌کنند نیز کار می‌کند. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Are you looking for someone?

آیا دنبال شخصی هستید؟

When were you planning on telling me?

چه زمانی قصد داشتی به من بگویی؟

در مثال اول فعل اصلی look است؛ اما چون از زمان حال استمراری استفاده می‌کند فعل be به‌عنوان فعل کمکی حضور دارد. باز هم در اینجا نیازی به‌اضافه کردن کلمات جدید نداریم. در مثال دوم نیز شرایط مشابه است و تنها تفاوت آن این است که از گذشته استمراری استفاده کرده است.

اگر یک جمله پرسشی از فعل دیگری به‌غیراز be استفاده کند و فعل کمکی دیگری وجود نداشته باشد باید فرم خاصی از do را به آن اضافه کنید که شامل سوم‌شخص مفرد یعنی does نیز می‌شود. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Did you see my post?

پست من را دیدی؟

Where does the rainbow end?

رنگین‌کمان به کجا ختم می‌شود؟

در مثال اول فعل اصلی see است. بااین‌حال چون جمله شامل be یا فعل کمکی نمی‌شود باید شکلی از do را اضافه کنیم.

دقت داشته باشید حتی اگر از کلمه do به‌عنوان فعل اصلی استفاده کنید باز هم باید یک do دوم را به‌عنوان فعل کمکی به جملات پرسشی انگلیسی خود اضافه کنید. مثال:

Do you do your own nails?

آیا خودتان ناخن‌های خودتان را درست می‌کنید؟

آموزش جمـــلات پرسشی انگلیسی (به زبان ساده)

برای قسمتی از جمله پرسشی که مجهول است از کلمات پرسشی استفاده کنید

جملات سوالی معمولا شامل اطلاعاتی هستند که ناشناخته بود و به همین علت نیز کسی درباره آنها سوال می‌پرسد. برای پرکردن این قسمت‌های ناشناخته در زمان پرسیدن سوال از کلمات سوالی مانند what یا why استفاده می‌کنیم که به‌عنوان کلمات سوالی یا کلمات wh دار نیز شناخته می‌شوند.

در جملات پرسشی انگلیسی باید دقت داشته باشید که هر کلمه سوالی نوع متفاوتی از اطلاعات ناشناخته را ارائه می‌دهد. هنگامی که سوال می‌پرسید فقط اطلاعات مجهول را با نوع صحیح کلمه wh دار جایگزین کنید. دقت داشته باشید که کلمه how نیز جز همین کلمات در نظر گرفته می‌شود.

Who نشان‌دهنده افراد است.

What چیزها یا اعمال را نشان می‌دهد.

Where نشان‌دهنده مکان است.

When نشان‌دهنده زمان است.

Why نشان‌دهنده دلیل است.

Which نشان‌دهنده گزینه‌ها در یک انتخاب است.

Whose شخصی را از نظر مالکیت نشان می‌دهد.

How نشان‌دهنده روش است.

How در کنار یک صفت یا قید نشان‌دهنده درجه یا مقدار است.

how much یا how man یک عدد یا مقدار را نشان می‌دهد.

دقت داشته باشید که اگر از یک کلمه سوالی در جمله پرسشی خود استفاده می‌کنید همچنان باید از ساختار فعل کمکی در کنار فعل اصلی نیز استفاده کنید. بااین‌حال کلمه سوالی در ابتدا می‌آید. ساختار زیر را مشاهده کنید:

[WH word] + [auxiliary verb] + [subject] + [main verb]

اشتباهات رایجی که ممکن است در خصوص جملات پرسشی مرتکب آنها شوید

در آموزش زبان انگلیسی هر زمان که صحبت از جملات پرسشی و کاربردهای این جملات در زبان انگلیسی می‌شود معمولا اشتباهات رایجی به میان می‌آیند که اکثر افرادی که تازه‌کار هستند یا یادگیری زبان انگلیسی را به‌تازگی شروع کرده‌اند با این اشتباهات مواجه می‌شوند. ما در این بخش قصد داریم توضیحات کاملی را درباره این اشتباهات در اختیار شما قرار دهیم که به طور جدی باید از مرتکب شدن آنها جلوگیری کنید تا بتوانید جملات درستی را در زبان انگلیسی ایجاد کنید.

از جمله این اشتباهات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی اوقات ممکن است شما فراموش کنید که در زمان ایجاد جمله پرسشی جای فاعل و فعل کمکی خود را معکوس کنید.
  • استفاده از فعل کمکی اشتباه یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که در این زمینه معمولا به وجود می‌آید.
  • فراموش کردن اضافه کردن یک فعل کمکی وقتی که در جمله اعلانی وجود ندارد.
  • استفاده از ترتیب کلمات اشتباه در سوالاتی که دارای wh هستند.

این‌ها تنها برخی از مهم‌ترین اشتباهات رایجی هستند که معمولا در خصوص جملات پرسشی در آموزش گرامر زبان انگلیسی می‌آیند و شما با توجه داشتن به همین موارد ساده می‌توانید تا حد زیادی مشکلات جملات خود در زبان انگلیسی را برطرف کنید.

وظیفه یک جمله پرسشی در زبان انگلیسی چیست؟

شاید این سوال بسیار مهم برای شما هم به وجود آمده باشد که وظیفه یک جمله پرسشی در زبان انگلیسی چیست و چرا باید از چنین جملاتی استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که به طور کلی کارکرد و وظیفه‌ای که این جملات در زبان انگلیسی دارند پرسیدن یک سوال به‌صورت کاملا مستقیم از مخاطب است. حال ممکن است ما قصد داشته باشید چیزی را از کسی بپرسیم یا این‌که قصد داشته باشید اطلاعاتی را از او درخواست کنیم.

دقت داشته باشید که این جملات برخلاف عباراتی هستند که چیزی را به ما می‌گویند یا اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که جملات پرسشی در زبان انگلیسی دارند این است که حتما نیازمند یک پاسخ دقیق هستند. به نمونه‌های زیر دقت کنید:

Is snow white? (answer → Yes.)

آیا برف سفید است؟ ( پاسخ <- بله)

Why did John arrive late? (answer → Because the traffic was bad.)

چرا جان دیر رسید؟ ( پاسخ: چون ترافیک بدی بود)

Have any people actually met an alien? (answer → I don’t know.)

آیا واقعا کسی با یک بیگانه ملاقات کرده است؟ (پاسخ: نمیدانم)

آیا می‌توانیم جملات پرسشی را به حالت منفی نیز ایجاد کنیم؟

یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که آیا امکان این را داریم که جملات پرسشی خود در زبان انگلیسی را به حالت منفی بنویسیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله امروزه در زبان انگلیسی این امکان وجود دارد که شما بتوانید سوالات خود را به‌صورت منفی بپرسید. برای این‌که بتوانید سوالات خود را در حالت منفی از شخص دیگری بپرسید می‌توانید از ساختار do not یا does not به جای do و does استفاده کنید تا بتوانید جملات پرسشی منفی ایجاد کنید.

انواع جملات پرسشی انگلیسی

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که چهار نوع جملات پرسشی انگلیسی وجود دارند که هریک از آنها دارای ساختار مخصوص به خود هستند. اغلب نوع استفاده شما از آنها به اطلاعاتی که ارائه می‌دهید بستگی دارد. درباره جزئیات هریک از این جملات در ادامه صحبت خواهیم کرد و در اینجا تنها قصد داریم لیستی از آنها را به شما ارائه دهیم:

  • جملات پرسشی بله و خیر
  • سوالات or
  • سوالات با پایان باز
  • سوالات تگ

سوالات بله و خیر

همان‌طور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید این سوالات سوالات پرسشی هستند که پاسخ آنها بله یا خیر است. بقیه اطلاعات مانند فاعل و مفعول مشخص بوده و گوینده تنها نیازمند پاسخ مثبت یا منفی است. سوالات بله و خیر همیشه با فعل be یا فعل کمکی مانند can، have، do یا will شروع می‌شوند. ازآنجایی‌که سوال به دنبال اطلاعات جدیدی نیست و به دنبال تایید یا رد اطلاعات قبلی است برای آنها از کلمات wh دار استفاده نمی‌کنیم.

[Auxiliary verb or be] + [subject] + [main verb]

مثال زیر را مشاهده کنید:

Do + you + speak Tagalog?

آیا شما به زبان تاگالوگ صحبت می‌کنید؟

از دیگر مثال‌های این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Have you been working out?

آیا شما ورزش کرده‌اید؟

Can I help you with that?

آیا می‌توانم در این مورد به شما کمک کنم؟

آموزش جملات پرســـشی انگلیسی به زبان ساده

سوالات or

جملات پرسشی با حرف ربط or پیشنهاد انتخاب یا درخواست انتخاب را ارائه می‌دهند. آنها مانند سوالات بله و خیر با استفاده از or جدا شده و ساختاریافته هستند.

Do you want the dressing on the salad or the side?

سس را روی سالاد می‌خواهید یا کنار آن؟

اگر بیش از دو گزینه دارید از or فقط قبل از آخرین گزینه استفاده کنید. مثال زیر را مشاهده کنید:

Should we get pepperoni, mushrooms, peppers, or plain?

پپرونی، قارچ، فلفل یا ساده بگیریم؟

اگر انتخاب شما شامل دو بند جداگانه است سوالات شما نیز می‌توانند جملات مرکب باشند. در این مورد هر بند از همان ساختار فعل کمکی نیز بهره می‌برد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Can you walk, or should I carry you?

آیا می‌توانی راه بروی یا من تو را حمل کنم؟

سوالات با پایان باز

سوالات با پایان باز اطلاعات ناشناخته خاصی را درخواست می‌کنند که با یک کلمه wh در جمله سوالی جایگزین می‌شود. ازآنجایی‌که هر اطلاعاتی ممکن است ناشناخته باشد پاسخ به سوالات باز می‌تواند شامل هر چیزی به جز بله و خیر باشد. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که سوالات با پایان باز در جملات پرسشی انگلیسی از همان ساختاری که در بخش‌های قبلی بیان کردیم پیروی می‌کنند و تنها تفاوت این است که کلمه wh دار معمولا قبل از فعل کمکی استفاده می‌شود. ساختار آن مانند زیر خواهد بود:

[WH word] + [auxiliary verb or be] + [subject] + [main verb]

مثال زیر را مشاهده کنید:

What + does + this button + do?

این دکمه چه کاری انجام می‌دهد؟

از دیگر مثال‌هایی که در این زمینه وجود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Where is Timbuktu on a map?

تیمبوکتو کجای نقشه است؟

When did you get a haircut?

کی به آرایشگاه رفتی؟

How do you read so fast?

چطور این‌قدر تند می‌خوانی؟

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سوالات تگ

سوالات تگ با انواع دیگر جملات پرسشی انگلیسی تفاوت دارند. آنها زمانی استفاده می‌شوند که فکر می‌کنید چیزی درست است و می‌خواهید آن را تایید کنید. چیزی که آنها را متفاوت می‌کند این است که ساختار آنها مانند جملات خبری معمولی است و دارای یک سوال سریع هستند که در آخر آنها تگ شده است.

You’ve ridden a horse before, haven’t you?

شما قبلا سوارکاری کرده‌اید، این‌طور نیست؟

برای ایجاد چنین سوالاتی کافی است که تنها یک جمله خبری نوشته و سپس با استفاده از یک فعل کمکی یا فعل be و یک ضمیر تگ سوالی خود را ایجاد کنید. فراموش نکنید که بین تگ پرسشی و جمله اصلی باید یک کاما قرار گیرد. ساختار زیر را مشاهده کنید:

[statement] + , + [auxiliary verb or be] + [subject pronoun]

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره جمله پرسشی در گرامر زبان انگلیسی پاسخ دهیم.

چرا از جملات پرسشی در گرامر زبان انگلیسی استفاده می‌کنیم؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که جملات پرسشی به منظور مطرح کردن یک سوال، درخواست اطلاعات یا درخواست داده‌هایی که برای یادگیری یک موضوع به آنها نیاز داریم مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربرد دارند.

چند نوع جمله پرسشی در زبان انگلیسی داریم؟

از جمله انواع جملات پرسشی که امروزه در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به جملات پرسشی بله و خیر، سوالات or، سوالات با پایان باز و سوالات تگ اشاره کرد که هریک از انواع این جملات پرسشی دارای کاربردهای مخصوص به خود در جملات انگلیسی هستند.

اشتباهات رایج در خصوص جملات پرسشی در زبان انگلیسی شامل چه مواردی می‌شود؟

از جمله این اشتباهات می‌توان به مواردی همچون عدم معکوس کردن جای فاعل و فعل کمکی، استفاده از فعل کمکی اشتباه، استفاده از ترتیب کلمات اشتباه برای سوالات whدار و … اشاره کرد.

سخن پایانی

جمله پرسشی یکی از کاربردی‌ترین انواع جملاتی است که امروزه در گرامر زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای ویژگی‌ها و کاربردهای بسیار زیادی است. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را درباره انواع این جملات و کاربردهایی که هریک از آنها دارند افزایش دهید یا این‌که به طور کلی مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: سوالی کردن جملات انگلیسی

بیشتر بخوانید: پرسش تاییدی (tag question) در زبان انگلیسی

آزمون

1. Which type of sentence must end with a question mark?

2. A sentence that's used to give someone an order or a command is an _______ sentence.

3. The function of a declarative sentence is to _______ someone about something.

4. What does an exclamative sentence usually end with?

5. "Sit down and be quiet!" What type of sentence is this?

6. Which of these sentence types often begins with the subject?

7. Which is an exclamative sentence?

8. The usual FORM of a declarative sentence is

9. Which of these sentences is in imperative form?

10. Which is a declarative sentence?

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.2 از 5 از 9 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید