IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ایده هایی برای ایجاد و اجرای مهارت های نرم در کلاس زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
9 مرداد 1398

ایده‌هایی برای ایجاد و اجرای مهارت‌های نرم در کلاس زبان انگلیسی

امروزه، در آموزش و پرورش گرایشی برای برجسته‌کردن ارتباط مهارت‌های فردی و صلاحیت‌های غیرشناختی وجود دارد که با نام مهارت‌های نرم (Soft Skills) هم شناخته می‌شوند. گیج نشوید، این ایده نوآورانه نیست، مهارت‌های غیرشناختی همیشه وجود داشتند اما الان اسم جدید و باحالی دارند. مهارت‌های نرم اصطلاحی است که در زمینه آموزشی در تمام جهان شناخته شده و جا افتاده است.

اندازه‌گیری و ارزیابی این توانایی‌ها سخت و پیچیده است. در حقیقت، بسیاری از مدیران اجرایی درباره این مسئله بحث می‌کنند که اگرچه دانش می‌تواند در محیط کار کسب شود، اما مهارت‌های نرم اهمیت بیشتری دارند و توسعه آن نسبت به توسعه محتوا دشوارتر است.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ارائه مهارت‌های نرم

زیرمجموعه مهارت‌های نرم شامل موارد زیر است:

  • خلاقیت

همکاری و تعاون

  • تفکر نقادانه

صلاحیت دیجیتالی

انعطاف‌پذیری و سازگاری

تصمیم‌گیری، سازماندهی و مذاکره

رهبری و توانایی مدیریت و نمایندگی

توانایی توصیف ایده‌ها و متقاعد کردن دیگران

  • انعکاس

توانایی بازی کردن در نقش‌های مختلف

توانایی شنیدن حرف‌های دیگران

توانایی تغییر طرز فکر (در صورت نیاز)

  • هوش احساسی (EQ)

همدلی، تحمل، همبستگی و سخاوت

صلاحیت جهانی

نحوه کار کردن با مهارت‌های نرم

به منظور توسعه و بهبود این مهارت‌ها، دروس انگلیسی مزیت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند، چرا که این مهارت‌ها عموما در فعالیت‌هایی مثل بحث و مذاکره، شنیدن، صحبت کردن، مطالعه سطحی، مرور اجمالی، تلخیص، توضیح، ارائه نظرات و غیره استفاده می‌شوند. ما همیشه در حال کار کردن با مهارت‌های نرم هستیم و برای بهبود آن‌ها تلاش می‌کنیم.

بیایید با هم توصیه‌ها و پیشنهادات توسعه و بهبود مهارت‌های نرم را مرور کنیم. البته، باید سن زبان‌آموزان را در نظر بگیرید، اما در حالت کلی، می‌توانیم بعضی ایده‌ها را برای اجرا و استفاده از این مهارت‌ها بیان کنیم:

ایده هایی برای ایجاد و اجرای مهارت های نرم در کلاس زبان انگلیسی

  • با اینترنت کار کنید. نترسید. تقویت مهارت‌ها و شایستگی استفاده از تجهیزات دیجیتالی برای زبان‌آموزان یک باید است و همچنین باید بدانند با رسانه‌های اجتماعی می‌توانند باعث چه آسیب‌ها و خساراتی شوند. باید مسئولیت استفاده از فناوری، برای مثال گوشی‌های همراه را یاد بگیرند.
  • با اخبار دروغین برخورد کنید. به عنوان یک بازی و بدون استفاده از اینترنت، باید تصمیم بگیرید کدام اخبار واقعی هستند و کدام یک دروغین. باید منبع، نگارش و دانش قبلی‌تان درباره موضوع مورد نظر را بررسی کنید. این کار می‌تواند به صورت گروهی و به عنوان یک بحث رقابتی صورت بگیرد تا مشخص شود کدام گروه بهتر عمل کرده است. یا می‌توانید پاسخ گروه‌های دیگری را که از اینترنت استفاده می‌کنند تصحیح کنید.
  • در گروه‌ها همکاری کنید. فرقی نمی‌کند فعالیت چه باشد، تکنیک‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای تقویت تحمل، نتیجه‌گیری، سخاوتمندی و سازماندهای مهارت‌ها از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، کار کردن در گروه‌ها همچنین نیازمند توانایی متقاعد کردن، مذاکره، پیروی، صحبت کردن و شنیدن حرف دیگران است.
  • از ارزیابی مشترک و خودارزیابی استفاده کنید. زبان‌آموزان روی یادگیری خودشان تاثیر می‌گذارند و قادر خواهند بود دیگران را با روش‌های عینی ارزیابی کنند. به طور همزمان می‌توانند همدلی، هوش احساسی و همچنین هوش میان‌فردی (Intrapersonal intelligence) را تقویت کنند.
  • بازی کنید. می‌توانید زبان انگلیسی یاد بگیرید و توانایی‌تان را برای نمایندگی و گرفتن نقش اصلی بهبود ببخشید. باید با احساسات مقابله کنید، فرقی نمی‌کند احساس شکست، ناامیدی یا فروتنی باشد.
  • پروژه‌هایی ارائه کنید که با زبان انگلیسی مرتبط است. می‌تواند فرهنگ، موزیک، سلیقه غذایی، تاریخ یا جغرافیای انگلیسی باشد. اجازه بدهید زبان‌آموزان از فهرست موضوعات، موردی را انتخاب کنند و دست آن‌ها را باز بگذارید تا خودشان نحوه ارائه محصول نهایی را انتخاب کنند. این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا خلاقیت‌شان را تقویت کنند و تمام مهارت‌های لازم برای رسیدن به هدفشان را به کار بگیرند.

البته این ایده‌ها نوآورانه و اصل و بکر نیستند، چرا که همانطور که گفتم، مهارت‌های نرم تنها نامی جدید است که به مفاهیمی قدیمی داده شده است. ما تمام این مهارت‌ها و فعالیت‌ها را دهه‌هاست که در کلاس‌های زبان انگلیسی انجام داده‌ایم. بدیهی است که در تمام این مثال‌ها، زبان‌آموزان ما با مهارت‌ها و صلاحیت زبان‌شناسی انگلیسی هم کار می‌کنند.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ارزیابی مهارت‌های نرم

همانطور که قبلا گفته شده است، ارزیابی مهارت‌های نرم کار راحت و بی‌دردسری نیست. با این‌حال، ابزار ارزیابی بسیاری وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. بعضی از آن‌ها به فناوری‌های جدید و ایده‌های ارزیابی مشترک و خودارزیابی مربوط است. علاوه بر این، مشاهده و رصد فعالیت‌ها در کلاس درس یک منبع ضروری است، فرقی نمی‌کند این مشاهده و بررسی به طور رسمی و مستقیم باشد یا غیررسمی و غیرمستقیم. برای رصد کردن فعالیت‌های کلاس می‌توانید از چک‌لیست‌ها یا دفاتر یادداشت روزانه استفاده کنید. با این حال، یکی از رایج‌ترین ابزار برای اندازه‌گیری مهارت‌های نرم، شبکه‌های ارزیابی هستند که به تنهایی توسط مدرس یا با همفکری و همکاری زبان‌آموزان تهیه می‌شود تا آن‌ها را با کل فرآیند آشنا کنند.

با این اوصاف، سروکار داشتن با مهارت‌های نرم آنقدرها که به نظر می‌رسد ساده نیست. باید جایی در میانه راه تعادل و بالانس درست را پیدا کنید. یعنی فروتن باشید اما در عین حال اعتماد به نفس داشته باشید، شنونده خوبی باشید، اما توانایی صحبت کردن هم داشته باشید، شکست را قبول کنید اما توانایی شروع دوباره را هم داشته باشید، از اشتباهات خودتان درس بگیرید. باید در رشد شخصی زبان‌آموزانمان مشارکت داشته باشیم، بنابراین آن‌ها می‌توانند خودشان را نقد کنند، انعطاف‌پذیر باشند و بخواهند به دیگران کمک کنند و همچنین بتوانند خودشان را به جای کس دیگری تصور کنند.

یادتان باشد،  هیچ تسکی بی‌ارزش و کوچک نیست.

ایده هایی برای ایجاد و اجرای مهارت های نرم در کلاس زبان انگلیسی

اما پیش از آنکه کاری انجام دهید، به عنوان یک مدرس زبان، باید از خودتان بپرسید: من مهارت‌های نرم دارم؟ من هوش احساسی دارم؟ اگر می‌خواهید این توانایی‌ها و مهارت‌ها را در زبان‌آموزانتان تقویت کنید، باید اول از خودتان شروع کنید.


بیشتر بخوانید:  تعریف مدیریت در کلاس درس

بیشتر بخوانید: مدرس زبان؛ تولید‌کننده و نویسنده محتوای آموزشی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید