IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نکاتی برای یادگیری زبان با روش‌های سرگرم‌کننده  – قسمت دوم
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
26 خرداد 1398

نکاتی برای یادگیری زبان با روش‌های سرگرم‌کننده – قسمت دوم

در قسمت اول این مقاله درباره این مسئله صحبت کردیم که یادگیری زبان یا هر مهارت دیگری وقتی با تفریح و فعالیت‌های سرگرم‌کننده همراه شود، مزایای زیادی دارد. هم اینکه یادگیری راحت‌تر می‌شود و هم اینکه فرآیند یادگیری را به تجربه‌ای سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند و باعث می‌شود با میل و اشتیاق بیشتری زبان یاد بگیرید و زمان بیشتری را صرف یادگیری کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

به لطف اینترنت و پیشرفت تکنولوژی، منابع، محتوا و برنامه‌های نامحدودی برای یادگیری زبان در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته که تعداد زیادی از آن‌ها رایگان است. مطمئن هستم همه شما با من موافق هستید که یادگیری زبان با روش‌های اینتراکتیو، جدید و سرگرم‌کننده خیلی بهتر و جذاب‌تر از یادگیری زبان با روش‌های قدیمی و ابزارهای سنتی است.

در قسمت قبل به این نکته اشاره کردیم که انتخاب فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید، کلید اصلی یادگیری زبان است. اگر کاری را دوست ندارید، نباید آن را انجام بدهید چون هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. همچنین گفتیم ممکن است فعالیتی در ابتدا برای شما جذاب باشد و از انجام آن لذت ببرید اما بعد از مدتی خسته‌کننده شود. در این مرحله عاقلانه‌ترین کار این است که انجام آن را متوقف کنید و کار دیگری را شروع کنید.

نکاتی برای یادگیری زبان با روش_های سرگرم کننده

پیش از آنکه مقاله را شروع کنیم، با هم روش‌هایی را مرور می‌کنیم که در قسمت اول به آن‌ها پرداختیم.

اینستاگرام، یکی از بهترین و جذاب‌ترین ابزار برای یادگیری زبان است. دنبال کردن بومیان زبان مورد نظرتان و نوشتن متن یا کامنت‌هایی به زبان مقصد، راهی عالی برای تمرین و تقویت مهارت‌های زبان است.

شریک/دوست تبادل زبانی از قدیمی‌ترین و مفیدترین راه‌های یادگیری زبان و تقویت مهارت‌هاست. کسی که زبان مورد نظرتان را به طور کامل بلد باشد و بتواند هر لحظه به شما کمک کند، همراه خوبی است که همیشه می‌تواند کنارتان باشد و اشتباهات و ایراداتتان را اصلاح کند. شما هم می‌توانید به او کمک کنید زبان مادری شما را یاد بگیرد. برای داشتن یک دوست خارجی زبان حتما لازم نیست به کشور مورد نظرتان سفر کنید؛ با نصب اپلیکیشن‌ها و عضویت در وبسایت‌هایی که با همین هدف طراحی شده‌اند، می‌توانید با هزاران نفر در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید و زبان یاد بگیرید.

فیلم و تلویزیون، تلویزیون نگاه کردن و فیلم‌دیدن بدون شک یکی از قدیمی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین روش‌های یادگیری زبان است. تماشای فیلم زبان اصلی با زیرنویس فارسی یا انگلیسی یا زیرنویسی به زبان مقصد به شما کمک می‌کند کلمات، عبارات و گرامر زبان مقصد را تمرین کنید و یاد بگیرید.

بلاگرهای ویدیویی، در یوتیوب یا بلاگ‌های شخصی خودشان فعالیت می‌کنند و روزانه یا هفتگی ویدیوهایی درباره موضوعات مختلف، درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید، آپلود می‌کنند. اگر به موضوع خاصی علاقمند هستید می‌توانید درباره آن جستجو کنید تا وبلاگ‌های مرتبط را پیدا کنید. حتی ممکن است به دنبال بلاگ‌ها یا کانال‌هایی باشید که به طور انحصاری درباره یادگیری زبان صحبت می‌کنند؛ در این صورت شانس با شما یار خواهد بود، چون بلاگ‌ها و کانال‌های زیادی در اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بلاگ‌های معروف، راهی عالی برای تقویت مهارت خواندن و درک مطلب و گاهی حتی یادگیری زبان هستند.

بلاگ‌های متنی هم مثل بلاگ‌های ویدیویی موضوعات مختلفی دارند و می‌توانید هر موضوعی را که می‌خواهید جستجو کنید و مطالب آن را بخوانید. خواندن بلاگ‌های متنی برای تقویت مهارت نگارش هم مفید است؛ چون می‌توانید ببینید دیگران درباره موضوعات روز یا موضوعات مورد علاقه‌شان از چه شیوه‌ای برای نوشتن و از چه کلماتی برای بیان احساسات و نظراتشان استفاده می‌کنند.

حالا با هم ادامه مقاله را دنبال می‌کنیم تا روش‌های سرگرم‌کننده دیگری را که برای یادگیری زبان مفید هستند یاد بگیریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

نکاتی برای یادگــیری زبان با روش های سرگرم کننده

موزیک آنلاین

اگر می‌خواهید با ریتم فرآیند یادگیری زبان همراه شوید و با پایکوبی و شادی زبان یاد بگیرید، یادگیری زبان با موسیقی را امتحان کنید.

به لطف اینترنت، به راحتی به صدها آهنگ به زبان مقصدتان دسترسی دارید. نکته مهم این است که موسیقی مورد نظرتان به زبان مقصد می‌تواند به اندازه موزیک‌های مورد علاقه‌تان در زبان مادری یا زبان انگلیسی جذاب باشد.

سرویس‌های مشهور و محبوب مثل «اسپاتیفای» (Spotify)، iHeartRadio و Apple Music گزینه‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته برای بهره‌مندی از تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سرویس‌ها باید ماهیانه مبلغی پرداخت کنید. اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید بودجه‌ای برای این کار اختصاص بدهید، یوتیوب بهترین و غنی‌ترین منبع دسترسی به موزیک است که همه کشورها و همه زبان‌ها را پوشش می‌دهد و به صورت کاملا رایگان می‌توانید از محتوای آن استفاده کنید.

برای اینکه از شنیدن موزیک‌های مختلف به بهترین نحو استفاده کنید، هنگام گوش دادن و خواندن شعر آهنگ‌ها، کلمات و عباراتی را که با آن‌ها آشنا نیستید یادداشت و معنی آن‌ها را پیدا کنید. در نهایت، بعد از چند بار گوش دادن به ترانه و آهنگ آن را حفظ می‌کنید و کلماتی را که در آهنگ‌های مختلف شنیدید، راحت‌تر به خاطر می‌آورید.

بازی کنید

می‌توانید نیاز به سرگرمی و تفریح، نیاز به رقابت و نیاز به یادگیری زبان را یکجا و با انجام یک فعالیت رفع کنید: بازی کردن!

بازی کردن بیش از حد سرگرم‌کننده است و حتی می‌توانید بین ساعت‌های مطالعه و کار کردن بازی کنید تا روحیه‌تان عوض شود. با بازی کردن و زبان یاد گرفتن، احساس می‌کنید بدون هیچ زحمتی زبان یاد می‌گیرید.

برای پیدا کردن بازی‌های آنلاین، عبارت «free games» را به زبان مقصدتان جستجو کنید تا نتایج مربوطه را ببینید. برای مثال، زبان‌آموزان اسپانیایی وبسایت Juegos.com را دوست خواهند داشت.

بیشتر بازی‌ها خیلی به جنبه‌های آموزشی زبان اهمیت نمی‌دهند، اما همیشه کلمات یا عباراتی به زبان مقصد در بازی‌ها وجود دارد که یاد گرفتن آن‌ها خالی از لطف نیست. این مسئله تضمین می‌کند بازی کردن حتی برای زبان‌آموزان مبتدی هم خیلی سخت و ترسناک نباشد.

با این حال اگر می‌خواهید در حین بازی کردن کمی هم زبان یاد بگیرید، می‌توانید بازی‌های چندنفره را پیدا کنید. برای این کار، عبارت «multiplayer games» را به زبان مقصد جستجو کنید. برای مثال، زبان‌آموزان ایتالیایی باید از Giochi di Multiplayer (Multiplayer Games) خوششان بیاید. بازی‌های چندنفره معمولا این امکان را برای بازیکنان فراهم می‌کنند که با بازیکنان دیگر چت کنند.

بازی با کلمات هم یکی دیگر از راه‌های خوب مطالعه و یادگیری املا و قوانین کلمات در زبان هدف است. بسیاری از بازی‌های کلمات، زبان‌آموزان را مخاطب و هدف اصلی خودشان می‌دانند؛ بنابراین می‌توانید این بازی‌ها را با جستجوی نام زبان هدف و در کنار آن «word game» یا «vocabulary game» پیدا کنید. برای مثال بازی Russian for Everyone تعداد زیادی بازی کلمات را به مخاطبانش ارائه می‌دهد.

نکــاتی برای یادگــیری زبان با روش های سرگرم کننده

با ویکی‌پدیا در علم و دانش کاوش کنید

تا به حال در سیاهچاله ویکی‌پدیا (Wikihole)  افتاده‌اید؟ با این کلمه آشنا نیستید؟ به شما می‌گوییم معنی آن چیست. بگذارید سوالمان را اینطور بپرسیم. تا به حال شده مقاله‌ای را در ویکی‌پدیا باز کنید، برایتان جذاب باشد و در حین خواندن مقاله روی کلمه یا عبارت دیگری کلیک کنید و مقاله دیگری را بخوانید و از آن مقاله هم به مقاله و مقاله‌های جذاب‌تر و بهتر برسید؟ تا به حال شده به خودتان بیایید و ببینید ساعت‌هاست در ویکی‌پدیا می‌چرخید و مقاله‌های مختلف را می‌خوانید؟ اگر جوابتان مثبت است، یعنی شما هم گرفتار دام Wikihole شدید. گاهی مقاومت کردن در مقابل این اتفاق خیلی سخت است. صفحه‌ای را باز می‌کنید که به موضوع آن علاقه دارید و بعد از چند دقیقه مرورگرتان پر از صفحه‌هایی است که می‌خواهید همه آن‌ها را با هم بخوانید.

خوشبختانه، نسخه‌های مختلفی از ویکی‌پدیا در زبان‌های مختلف وجود دارد. دفعه بعد که می‌خواستید کلمه‌ای را در ویکی‌پدیا جستجو کنید، آن را به زبان مقصد جستجو کنید. نه تنها باعث می‌شود اطلاعات مورد نظرتان را به دست آورید، بلکه زبان هم تمرین می‌کنید. به علاوه، ممکن است خیلی زود کنترلتان را از دست بدهید و حسابی در ویکی‌پدیا خوش بگذرانید.

از آنجایی که ویکی‌پدیا تولید دست کاربران است، مهم است که بدانید مطالب و محتوایی که در آن نوشته می‌شود، همیشه هم درست و قابل اعتماد نیست. با این حال، اگر با مطلبی برخورد کردید که فکر می‌کنید درست نیست و می‌خواهید مطلب جدیدی به آن اضافه کنید، می‌توانید مهارت‌های زبانتان را با نوشتن و به اشتراک‌گذاشتن محتوا تمرین کنید.

از نسخه بین‌المللی BuzzFeed لذت ببرید

می‌خواهید بدانید نحوه چیدمان مبلمان منزل چه ارتباطی با زندگی عاشقانه‌تان دارد. نمی‌توانید مقاومت کنید و بدانید نشان طالع‌بینی‌تان تاثیری روی مزه ساندویچتان دارد یا نه. از همه مهم‌تر، چه کسی می‌تواند در برابر عکس گربه‌ها مقاومت کند؟

به طور معمول، BuzzFeed منبعی برای محتواهای پربازدید است که به اجبار با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود. با این حال، می‌توانید از BuzzFeed برای یادگیری زبان هم استفاده کنید؛ چون علاوه بر نسخه آمریکایی، BuzzFeed تعدادی نسخه بین‌المللی هم به زبان‌های دیگر دارد. زبان‌آموزان فرانسوی می‌توانند از BuzzFeed France، زبان‌آموزان آلمانی از BuzzFeed Deutschland، زبان‌آموزان ژاپنی از BuzzFeed Japan، زبان‌آموزان پرتغالی از BuzzFeed Brasil و زبان‌آموزان اسپانیایی از BuzzFeed España، BuzzFeed en español و BuzzFeed México استفاده کنند.

برای اینکه از BuzzFeed برای تمرین مهارت‌های زبان استفاده کنید، تمام کاری که باید بکنید این است که مقالاتی را انتخاب کنید که به موضوعات آن‌ها علاقه دارید. حتی ممکن است بخواهید هدف خاصی برای خودتان تعریف کنید؛ مثلا در روز دو مقاله بخوانید. هر چیزی که می‌توانید بخوانید. اگر با متن مقاله یا کلماتی که با آن‌ها مواجه می‌شوید آشنا نیستید، معنی آن‌ها را در دیکشنری جستجو کنید تا دایره لغاتتان تقویت شود.

مراحل یادگیری زبان

داوطلب کارهای خیر شوید و از زبان هدفتان استفاده کنید

می‌خواهید به دیگران کمک کنید و همزمان مهارت‌های زبانتان را هم تقویت کنید؟ داوطلب کارهای خیر شوید و از زبان هدفتان استفاده کنید.

برای داوطلب شدن و استفاده از مهارت‌های زبان، حتما لازم نیست به خارج از کشور سفر کنید. در واقع، لازم نیست حتی از روی مبلتان بلند شوید. فعالیت‌ها و فرصت‌های داوطلبانه زیادی وجود دارد که می‌توانید از خانه آن‌ها را انجام دهید.

برای مثال، می‌توانید به وبسایت LibriVox سر بزنید. این وبسایت کتاب‌های صوتی رایگان را به زبان‌های مختلف ارائه می‌کند. با این حال، این وبسایت به خوانندگان و گویندگان داوطلب نیاز دارد. اگر به سطحی از مهارت و دانش در زبان رسیده‌اید که می‌توانید متون را بخوانید و به زبان هدفتان صحبت کنید، داوطلب شدن در سایت LibriVox می‌تواند شما را به مرحله بعد هدایت کند.

اگر روش دیگری را ترجیح می‌دهید، می‌توانید فرصت‌های فعالیت‌های داوطلبانه را در سایت Idealist جستجو کنید. می‌توانید گزینه «از راه دور» را انتخاب کنید تا بتوانید از خانه کارهای داوطلبانه انجام دهید. سپس زبان مورد نظرتان را جستجو کنید تا ببینید چه فرصت‌هایی برای شما مناسب است.

نه تنها کمک کردن به مردم حس خوبی به ما می‌دهد و حالمان را خوب می‌کند، بلکه انگیزه و اشتیاقمان برای یادگیری مهارت‌های زبان را هم تقویت می‌کند.

نسخه خارجی مجله‌های آشنا را بخوانید

مجله‌های خارجی مطالب مفید زیادی دارند که فقط برای سرگرمی نباید آن‌ها را خواند؛ آن‌ها ابزاری هستند که می‌توانید زبان را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده بخوانید.

اکثر مجله‌های مشهور که با آن‌ها آشنا هستید، نسخه‌هایی به زبان‌های خارجی هم دارند. این مسئله باعث می‌شود خیلی راحت مجله‌ای را پیدا کنید که به آن علاقه دارید و می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های زبانتان را تقویت کنید.

برای مثال، مجله National Geographic در طیف وسیعی از زبان‌ها از جمله عربی، چینی، فرانسه، ایتالیایی، ژاپنی، آلمانی، کره‌ای، پرتغالی، روسی، اسپانیایی کاستیلی و اسپانیایی آمریکای لاتین در دسترس است.

نسخه‌های آنلاین معمولا مقالات رایگان را ارائه می‌دهند و مقالات جدید به طور دائم اضافه می‌شوند.

برای اینکه از خواندن مجلات خارجی به بهترین نحو استفاده کنید، باید انتخاب مقاله‌تان بر این اساس باشد که می‌خواهید روی چه مبحثی از واژگان موضوعی تمرکز کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید واژگان مربوط به غذا را یاد بگیرید، باید مجلات آشپزی را انتخاب کنید. سپس سعی کنید به طور مداوم مقالات را بخوانید تا مهارت‌های خواندن و درک مطلب را تمرین و دانش واژگانتان را تقویت کنید.

برای یک سفر خارجی برنامه‌ریزی کنید

سفر کردن شما را تشویق می‌کند مهارت‌های زبانتان را تقویت کنید، اما برنامه‌ریزی سفر به زبان هدف می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های زبانتان را برای هدف و انگیزه خاصی تمرین کنید و یاد بگیرید.

وبسایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند و بتوانید تورهای خارجی یا برنامه سفرتان را مشخص کنید. برنامه‌ریزی سفر به کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و اسپانیا باعث می‌شود انگیزه و اشتیاقتان برای یادگیری این زبان‌ها بیشتر شود. همچنین این سفرها به شما کمک می‌کنند واژگان، عبارات و جملات مربوط به سفر و مهم‌تر از همه فرهنگ آن کشور را یاد بگیرید.

نکاتی برای یادگیری زبان

کتاب بخوانید

باب میل خوره‌های کتاب! کتاب خواندن یکی از راه‌های فوق‌العاده برای تمرین مهارت‌های زبان است و می‌توانید این کار را کاملا آنلاین انجام بدهید.

درست است که می‌توانید کتاب‌های مختلفی را از آمازون (Amazon) خریداری و دانلود کنید، اما خبر خوب این است که می‌توانید کتاب‌های زیادی را به صورت رایگان از اینترنت دانلود کنید. کتابخانه محلی شما ممکن است کتاب‌های الکترونیکی داشته باشد که به زبان مقصد نوشته شده است و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین وبسایت Project Gutenberg هم هست که کتاب‌های آنلاین رایگان را به چند زبان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به علاوه، از آنجایی که ممکن است بسیاری از کتاب‌ها و آثار مکتوب به چند زبان نوشته و ترجمه شوند، می‌توانید نسخه انگلیسی یا فارسی را کنار دستتان داشته باشید و هر جا که کتاب به زبان مقصد را متوجه نشدید، خیلی سریع به نسخه‌ای مراجعه کنید که روی آن تسلط کامل دارید و می‌توانید از آن کمک بگیرید.

برای اینکه کمی بیشتر به شما کمک کنیم، باید بگوییم می‌توانید دیکشنری را هم کنارتان بگذارید و معنی کلماتی را که نمی‌دانید پیدا کنید.

وقتی صحبت از روش‌های سرگرم‌کننده برای یادگیری زبان می‌شود، فقط تصورات خودتان است که می‌تواند محدودتان کند، در غیراینصورت هیچ محدودیت دیگری ندارید. به دنبال راه‌های جذاب و جدیدی باشید تا بتوانید مهارت‌های زبان را تقویت کنید.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید