IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زنگ تلفظ صدای مختلف حروف c و g
امتیاز کاربران: 3/5
نویسنده: ایرانمهر
23 مرداد 1398

زنگ تلفظ: صدای مختلف حروف «C» و «G»

در زبان انگلیسی،‌ صامت‌های «C» و «G» دو صدای متفاوت دارند و به دو حالت مختلف تلفظ می‌شوند. گاهی حرف «g» محکم و بیشتر شبیه «K» تلفظ می‌‌شود؛ کلماتی مثل «great، good و pig» و گاهی هم حرف «g» صدای «j» دارد و نرم‌تر تلفظ می‌شود؛ کلماتی مثل «large،  general و giant».

همچنین، حرف «c» هم به دو حالت متفاوت تلفظ می‌شوند. گاهی این حرف صدای «k»  دارد. برای مثال می‌توان به کلماتی چون «cup، class و fact» اشاره کرد. همچنین،‌ این حرف به حالت نرم‌تری هم تلفظ می‌شود و صدایی شبیه «s» دارد. مثل کلماتی چون «city، receive ‌ و  cell».

گاهی زبان‌آموزان در تشخیص صدای این حروف در کلمات مختلف با مشکل روبه‌رو می‌شوند و نمی‌دانند که آن‌ها در کلمات جدید چگونه تلفظ می‌شوند. قوانین ساده‌ای در اینجا وجود دارد که به شما کمک می‌کند صدای آن‌ها را تشخیص دهید و بدانید که چه زمانی باید آن‌ها را محکم یا نرم تلفظ کنید. در ادامه شما را با این قوانین آشنا خواهیم کرد.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

تلفظ محکم و نرم

همانطور که به آن اشاره کردیم، صامت‌های c‌ و g‌ می‌توانند هم نرم و هم محکم تلفظ شوند. بد نیست قبل از بازنگری قوانین مربوط به تلفظ، این مسئله را بررسی کنیم که چگونه این صداها با c و g و همچنین سایر صامت‌ها تلفظ می‌شوند.

در کل، یک صدای محکم شبیه یک کلیک است. این صدا،‌ صدای واحدی است که با یک نفس بیان می‌شود. مثل کلمات زیر:

Keep, day, play, garage

صدای نرم،‌ صدایی طولانی است که با تنفس ادامه‌‌داری ساخته می‌شود. مثل کلمات زیر:

Jeep, shine, check, zebra

زنگ تلفظ صدای مختلف حروف c و g

قوانین کلی

عموما (البته نه همیشه) تلفظ حرف c و g، به صامت‌هایی بستگی دارند که بعد از این دو صامت می‌آیند. برخی از این قوانین را در ادامه برایتان بیان کرده‌ایم:

  • اگر  حرف بعدی «e» یا «y» باشد، تلفظ نرم صورت می‌گیرد.
  • اگر حرف  بعدی چیز دیگری باشد،‌ یا یک فاصله بین آن‌ها وجود داشته باشد، تلفظ محکم صورت می‌گیرد.
  • اگر حرف «c» نرم تلفظ شود، صدایی شبیه «s» خواهد داشت. کلماتی مثل ‌«cell, city, decision, receive, license, distance, recently, pronounce, juicy و cylinder».
  • اگر حرف «c» محکم تلفظ شود صدایی شبیه «k» خواهد داشت. کلماتی مثل « call, correct, cup, cross, class, rescue, fact, public, panic و ache».
  • اگر  حرف g نرم تلفظ شود، صدایی شبیه «j» خواهد داشت. کلماتی مثل « general, giant, gymnastic, large, energy, intelligible و changing».
  • اگر حرف g محکم تلفظ شود، صدایی شبیه «g» خواهد داشت. کلماتی مثل « golf, pig, running, great, gum, fragrant, grasp, glut و progress».

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

کلماتی که هم صداهای نرم و هم صدای محکم دارند

این موضوع کمی گیج‌کننده است. برخی از کلمات وجود دارند که هر دو نوع صدا (محکم یا نرم) در حروفشان وجود دارند. در ادامه با برخی از این مثال‌ها آشنا می‌شوید:

  1. Success, circulate, clearance
  2. Bicycle, vacancy, garage
  3. Gauge, geography, gigantic, gorgeous

در مثال اول، حرف c دو بار تکرار شده و هم به حالت محکم و هم نرم تلفظ می‌شود.

در مثال دوم، اولین کلمه یعنی «bicycle»، حرف c ابتدا نرم و سپس محکم تلفظ می‌شود. ولی در مثال سوم، یعنی کلمه‌ی «vacancy»، این حرف ابتدا محکم و سپس نرم تلفظ می‌شود. در مثال سوم به جای حرف c، از حرف G استفاده کرده و آن را در کلماتی مثل geography و gigantic مثال زده است که در آن‌ها G یک بار به صورت نرم و بار دیگر به صورت محکم تلفظ می‌شود.

اگر در کلمه‌ای قرار بر این باشد که حروف g یا c نرم تلفظ شود، ولی استثنائا بخواهید آن‌ها را محکم تلفظ کنید، قائده‌ی خاصی در مورد آن رعایت می‌شود. بعد از حرف c یک «h» و بعد از حرف G یک «u» اضافه می‌شود تا به قدرتش افزوده شود. مثل (architect) یا (guest). متناوبا، برای اینکه حرف بعدی محکم‌تر تلفظ گردد،  دوبار تکرار می‌شود.

همچنین، وقتی که حرف «e»‌ بعد از حرفg ‌  و در انتهای کلمه قرار بگیرد، دیگر g محکم تلفظ نمی‌شود. بلکه نرم تلفظ می‌گردد. به مثال‌های زیر توجه کنید:

Sag > sage

Rag > rage

یادگیری تلفظ لغات انگلیسی

استثناء‌ها:

وقتی پای تلفظ محکم یا نرم حروف c و g به میان می‌آید،‌ کار خیلی سخت می‌شود و البته، در این مورد چند استثناء هم وجود دارد که از قوانین بالا پیروی نمی‌کنند. این استثناء‌ها بیشتر راجع به کلماتی هستند که در آن‌ها حروف باید به صورت محکم تلفظ شوند، ولی به علت افزوده شدن یک e بعد از آن‌ها، باید نرم تلفظ شوند و صدای آن‌ها تغییر کند. اما در این استثناء‌، چنین چیزی وجود ندارد و حروف کماکان محکم تلفظ می‌شوند. این استثنا‌ء‌ها شامل کلمات زیر می‌شوند:‌

  • Gear, get, gelding, give, girl, gift, tiger, celt

علاوه بر این، در present participles (وجه وصفی معلوم) که یک ing‌ به انتهای افعال (مثل banging و ringing) اضافه می‌شود، حتی اگر قوانین به شما بگوید که g را نرم تلفظ کنید، آن را محکم و با صدای «k» تلفظ کنید. سایر استثناء‌ها شامل کلمات خارجی هستند که وارد زبان انگلیسی شده‌اند. برای مثال می‌توان به gestalt و geisha اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر

بیشتر بخوانید: راهنمای تلفظ حرف L در موقعیت های مختلف در زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3 از 5 از 25 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید