IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نوشتن مقاله رایتینگ آیلتس
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 آذر 1398

نکاتی برای نوشتن مقاله رایتینگ آیلتس (Writing IELTS)

معمولاً از نظر زبان‌آموزان مشکل‌ترین بخش آزمون آیلتس، نوشتن مقاله یا essay برای رایتینگ است.

با این حال استراتژی‌ها و تکنیک‌های زیادی هست که می‌توانند در نوشتن مقاله ی آیلتس به شما کمک کنند.

نکاتی برای نوشتن مقاله رایتینگ آیلتس

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چگونه یک مقاله آیلتس خوب بنویسیم

در بخش اول آزمون نوشتار یا تسک 1 شما باید اطلاعات لازم را از یک گراف یا جدول استخراج کرده و توضیح دهید. در بخش دوم یا تسک 2 آزمون نوشتار آیلتس شما باید بر اساس یک سوال یا یک نقطه نظر ایده‌ای را صورت‌بندی کنید و  با ارائه دلیل، آن ایده را بپرورانید.

با وجود اینکه ممکن است این کار در آغاز مشکل به نظر برسد، زمانی که شما بفهمید چگونه به سوالات پاسخ دهید و متوجه شوید که ممتحن آیلتس به چه مواردی اهمیت می‌دهد، این روند بسیار ساده‌تر خواهد شد.

برای تقویت مهارت خود در زمینه‌ی مقاله نویسی و نوشتن بهترین مقالات در آزمون رایتینگ آیلتس و کسب نمره‌ی بالا در آزمون، به نکات زیر توجه کنید.

  1. توجه به نحوه‌ی ارزیابی آزمون آیلتس

هر دو بخش رایتینگ آزمون آیلتس با معیارهای چهارگانه ارزیابی می‌شوند. هر یک از این معیارها 25% نمره‌ی کلی رایتینگ را تشکیل می‌دهند. تنها دو معیار از این میان مربوط به گرامر و واژگان است، بنابراین لازم است به شیوه‌ی پاسخگویی و ساختار مقالات خود نیز دقت کنید.

معیارهایی که بر اساس آنها ممتحن نوشته‌ی شما را ارزیابی می‌کند و کارهایی که باید انجام دهید از این قرارند:

Task Response: بر اساس این معیار لازم است که شما در نوشته‌ی خود به همه‌ی بخش‌های سوال بپردازید. شما بایستی ایده‌ی خود را با وضوح کامل به نمایش بگذارید. نکات مورد اشاره‌ی شما باید با دلایل کافی ارائه شده و بسط داده شوند.

Coherence and Cohesion: ارتباط و انسجام مطاللب در مقاله نویسی آیلتس بسیار مهم است و شما باید آن را بر اساس یک ساختار منطقی پیش ببرید. حتماً از مترادف‌ها و توضیح و تفسیر (paraphrasing) به اندازه‌ی کافی استفاده کنید و عبارات و کلمات را به درستی لینک کنید.

Lexical Resources: منابع واژگانی گوناگون و طیف وسیعی از لغات و عبارات را به کار ببرید. از واژگانی که کمتر رایج هستند به طور مناسب استفاده کنید. اشتباهات املایی خود را به حداقل برسانید و در صورت امکان با پیدا کردن آنها به تمامی آنها را رفع کنید.

Grammatical Range and Accuracy: دامنه‌ی گرامر و دقت و درستی به کار رفته در جملات باید قابل قبول باشد. تلاش کنید از دامنه‌ی وسیعی از ساختارهای گرامری استفاده کنید. جملات باید بدون اشتباه یا با کمترین میزان اشتباهات گرامری ممکن نوشته شوند.

نکاتی برای نوشتن مقاله رایتینگ آیلتــس

  1. بلافاصله شروع به نوشتن نکنید. فکر کنید و برنامه ریزی داشته باشید

شما برای نوشتن دو مقاله ی آیلتس یک ساعت زمان خواهید داشت. باید 20 دقیقه از زمان خود را به بخش اول و 40 دقیقه از زمان‌تان را به تسک 2 اختصاص دهید. قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید از برگه‌ی سوال برای یادداشت برداری استفاده کنید و مواردی را که به ذهنتان خطور می‌کنند بنویسید.

  • دو الی سه دقیقه از بیست دقیقه‌ی مربوط به بخش اول را به برنامه ریزی اختصاص دهید. پس از 20 دقیقه نوشتن را تمام کنید. مراقب باشید که با طولانی کردن نوشته در تسک 1 از زمان مربوط به بخش دوم استفاده نکنید.
  • چهار الی پنج دقیقه از 40 دقیقه‌ی مربوط به تسک 2 را به برنامه ریزی اختصاص دهید.
  • یک الی دو دقیقه‌ی پایانی زمان در نظر گرفته شده برای هر بخش را به بازخوانی و رفع اشکالات اختصاص دهید.
  1. دقیقاً به آنچه صورت سوال از شما خواسته بپردازید

سوال را به دقت بخوانید و زیر تمام اطلاعاتی که باید در پاسخ خود بگنجانید خط بکشید. پیش از اینکه شروع به نوشتن کنید، روند پاسخگویی را در ذهن مرور کنید، جواب را در ذهن آماده کنید و دقیقاً به مواردی بپردازید که از شما خواسته شده است.

برای مثال، اگر در سوال تسک 2 رایتینگ آیلتس از شما خواسته شده که عقیده خود را در مورد تحصیلات دانشگاهی بنویسید، تنها به تحصیلات دانشگاهی بپردازید و از موضوع دور نشوید. به هیچ عنوان وارد توضیحات نامرتبط با موضوع اصلی نشوید چون احتمالاً ممتحن آنها را نادیده خواهد گرفت.

در آزمون آیلتس، 25 درصد از نمره رایتیگ به پیروی از سوال اختصاص دارد. از شما انتظار می‌رود که تمامی بخش‌های سوال را در نوشته‌ی خود پاسخ دهید. سوال را مجدداً بخوانید تا مطمین شوید که تمامی موارد درخواستی را پاسخ داده‌اید.

در تسک 1 رایتینگ آکادمیک، تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید در جدول، نمودار، دیاگرام یا فهرست ارائه شده است. پیش از اینکه شروع کنید نکات کلیدی را شناسایی کنید.

بهتر این است که اطلاعات مورد نیاز را روی برگه‌ی سوال علامت بزنید و آنها را مشخص کنید. به دنبال قیاس‌ها و داده‌های اصلی باشید. جزییات را توضیف نکنید و تنها موارد کلیدی را شرح دهید. پاسخی بنویسید که تا در آن موضوع حد امکان بسط یافته باشد و از موضوع خارج نشده باشید.

برای ابراز عقیده و نظر از داده‌ها استفاده نکنید بلکه داده‌ها را همانطور که ارائه شده‌اند در نوشته‌تان بیاورید.

برای نوشتن مقاله رایتینگ آیلتس چه نکاتی را رعایت کنیم

  1. فاصله گذاری و پاراگراف‌بندی صحیح

ممتحن به نظم و ساختار نوشته‌ی شما دقت خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که 25% از نمره‌ی شما مربوط به انسجام و ارتباط صحیح پاراگراف‌ها است. پاراگراف‌بندی صحیح به معنی ترتیب منطقی پاراگراف‌ها و شیوه‌ی درست ارائه‌ی اطلاعات در هر یک از پاراگرف‌ها است.

برای ارائه‌ی اطلاعات در یک پاراگراف به نکته‌ی محوری هر پاراگراف دقت کنید و شروع و پایان را متناسب با آن انتخاب کنید. سعی کنید در نوشتن پاراگراف از محور اصلی آن دور نشوید.

بین پاراگراف‌ها از فضاهای خالی استفاده کنید. انتظار ممتحن این است که پاراگراف‌های کاملاً و به وضوح جدا از هم را بین پاراگراف مقدمه و پاراگراف نتیجه‌گیری (یا خلاصه) بیابد.

برای بخش اول یا همان تسک 1 رایتینگ طبق قانون باید اطلاعات را در سه یا چهار پاراگراف ارائه کنید. پاراگراف‌های دو و سه به توصیف جدول، نمودار یا فهرست اختصاص دارند.

در بخش دوم یا همان تسک 2 رایتینگ طبق قانون، اطلاعات را در چهار پاراگراف ارائه کنید. در بعضی موارد می‌توانید از پنج پاراگراف برای ارائه‌ی اطلاعات استفاده کنید. پاراگراف‌های دو تا چهار به ارائه‌ی بحث اصلی شما اختصاص دارند.

  1. کمتر از حداقل کلمات خواسته شده ننویسید

در تسک 1 حداقل طول متن نباید کمتر از 150 کلمه باشد. بهترین کار این است که شما برای نوشتن 170 الی 190 کلمه برنامه‌ریزی کنید تا مقاله‌تان زیر 150 کلمه نباشد و زیاد از حد هم طولانی نشود.

در تسک 2 حداقل طول متن نباید کمتر از 250 کلمه باشد. حالت ایده‌آل این است که هدف خود را 270 الی 290 کلمه قرار دهید.

اگر کلمات کافی در نوشتن مقاله آیلتس به کار نبرید و کلمات شما از حداقل مورد نیاز کمتر باشد، ممکن است تا 25% از نمره رایتینگ آیلتس را از دست بدهید. حواستان باشد که بیش از این تعداد کلمه ننویسید چون در این صورت به کلمات اضافه نمره‌ی بیشتری اختصاص نمی‌گیرد و زمان زیادی را تلف می‌کنید.

قبل از آزمون و هنگام تمرین کردن، تلاش کنید اندازه‌ی متون بیشتر از 150 و 250 کلمه را روی صفحات کاغذ با چشم تشخیص دهید و در جلسه‌ی آزمون وقت خود را صرف شمردن کلمات نکنید.

  1. عبارات صورت سوال را کپی نکنید

اهمیت ارتباط بخش‌ها و انسجام متن را فراموش نکنید. لازم است شما توانایی خود را در توضیح و تفسیر و کاربرد لغات هم‌معنی و مترادف به نمایش بگذارید.

در ازای کپی کردن عبارات موجود در صورت سوال هیچ نمره‌ای به شما داده نمی‌شود و مصحح از کنار این عبارات عبور می‌کند. تعداد کلمات متن کپی شده نیز از تعداد کل کلمات کسر می‌شود و این امر ممکن است از حداقل تعداد کلمات کمتر شده و موجب کسر 25% نمره‌ی شما شود.

  1. از زبان رسمی استفاده کنید

شما باید در تسک 1 و 2 رایتینگ آیلتس آکادمیک تنها از زبان و قالب رسمی نوشتار استفاده کنید. هر چند این بدان معنا نیست که از از زبان بیش از حد پیچیده استفاده کنید. از فرم اختصاری (contractions) استفاده نکنید و سعی کنید هر جا که امکان داشت ترجیحاً به جای افعال چندبخشی (phrasal verbs) از افعال لاتین استفاده کنید. برای مثال به جای carry on از continue و به جای go in از enter استفاده کنید. هرگز از اصطلاحات عامیانه یا زبان محاوره در نوشته‌ی خود استفاده نکنید. البته برخی از افعال چند بخشی را می‌توان در متون رسمی هم به کار برد.

نکاتی بــرای نوشتن مقاله رایتینگ آیلتس

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. به گرامر، لغات، املا و ترکیب کلمات دقت کنید

حتماً از دامنه‌ی وسیعی از ساختارهای گرامری استفاده کنید. شیوه‌ی کاربرد ساختارهای گرامری متفاوت از قبیل جملات شرطی نوع 1 و 2 و زمان مختلف افعال را در قالب متن رسمی پیش از امتحان تمرین کنید.

از کلمات و اصطلاحات پیچیده (لغات قلمبه‌ی متداول) استفاده کنید. اشتباهات املایی، نقطه‌گذاری و ترتیب غلط کلمات موجب کسر نمره شما می‌شود.

فراموش نکنید که از ترکیبات درست و متنوع در جای مناسب استفاده کنید. به مثال‌های زیر از ترکیبات اضافی توجه کنید:

A fundamental problem, a complex issue, addressing the problem, experiencing difficulties, significant improvements, gradual decline/increase, extensive research

  1. برای افزایش انسجام مقاله خود از کلمات ربط استفاده کنید

فراموش نکنید که لازم است ارتباط و انسجام مقاله‌ی خود را با لینک کردن درست جملات و عبارات حفظ کنید.

در تسک 1 آزمون نوشتار آیلتس اکادمیک برای نشان دادن ترتیب از respectively، برای نشان دادن تضاد از whereas، برای ارائه‌ی اطلاعات بیشتر از furthermore، و به منظور ذکر دلیل از since استفاده کنید.

برای تمام کردن پاراگراف خود و جمع‌بندی از in summary یا overall استفاده کنید.

در تسک 2 آزمون نوشتار آیلتس در مقدمه برای مشخص کردن نظر شخصی خود می‌توانید از عبارت In my opinion… یا  I (strongly) believe (that)… استفاده کنید.

ترتیب ایده‌های مطرح شده در نوشته‌ی خود را با کلمات irstly, secondly, finally, to begin with, as a consequence, in addition, as a result, however, nonetheless نشانگذاری کنید.

با استفاده از کلمات In conclusion… یا In summary می‌توانید نشان دهید که پاراگراف آخر همان پاراگراف نتیجه‌گیری شماست.

چگونه یک مقاله آیلتس خوب بنویسیم

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

  1. فراموش نکنید که IELTS یک امتحان زبان است

فراموش نکنید که آزمون آیلتس به این منظور طراحی شده که شما توانایی‌های زبانی خود را در زمینه‌های مختلف به ممتحن نشان دهید. برای داشتن و نوشتن از ایده‌های درجه 1 خود نمره‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد. داشتن اطلاعات در زمینه‌ی مربوط به سوال نمره‌ای برای شما به همراه ندارد و پرداختن به آنها به جای پرداختن به حوزه‌های مهارتی متفاوت زبان موجب اتلاف کلمات شما، خستگی ممتحن و کسر نمره خواهد شد. به جای عمیق شدن در موضوع سعی کنید بر استفاده از توانایی‌های مختلف خود تمرکز کنید.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. آواتار Aryan
    Aryan
    7 دی 1401
    پاسخ دادن

    برای نوشتن because توی رایتینگ باید حتما قبلش کاما باشه یا نه میتونیم جمله قبل رو کامل کنیم و نقطه بذاریم و بعد دلیل آن را با because در جمله بعد شروع کنیم؟

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      7 دی 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بصورت کلی نیاز به کاما نمی باشد .

  2. آواتار Aryan
    Aryan
    6 فروردین 1400
    پاسخ دادن

    برای نوشتن because توی رایتینگ باید حتما قبلش کاما باشه یا نه میتونیم جمله قبل رو کامل کنیم و نقطه بذاریم و بعد دلیل آن را با because در جمله بعد شروع کنیم؟

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      6 فروردین 1400
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  3. آواتار ماهان افزار عرضه و پشتیبانی انواع دستگاه کارتخوان
    ماهان افزار عرضه و پشتیبانی انواع دستگاه کارتخوان
    30 بهمن 1398
    پاسخ دادن

    با سلام خدمت شما دوست گرامی. وب سایت خیلی خوبی دارید.
    در صورتی که تمایل به تبادل بک لینک داشته باشید خوشحال میشیم تبادل کنیم
    ماهان افزار
    https://mahanafzar.com
    بزرگترین مرکز فروش و پشتیبانی فنی انواع کارتخوان و خودپرداز

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      30 بهمن 1398
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنون از پیشنهادتون

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید