IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
1 خرداد 1403

ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی

یکی از انواع ضمایری که امروزه در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای زیادی است ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی هستند. این ضمایر می‌توانند تمامی اطلاعات موردنیاز درباره یک شخص در جمله را به شما ارائه دهند و شما هم می‌توانید در حالت فاعلی و هم در حالت مفعولی از آنها استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید. شما می‌توانید خیلی ساده و راحت این ضمایر را جایگزین مفعول یا فاعل در جمله خود کنید بدون این‌که هیچ محدودیت خاصی برای شما به وجود بیاید.

نقش کلیدی و بسیار مهمی که این ضمایر در گرامر زبان ترکی دارند باعث شده تا بسیاری از زبان‌آموزان علاقه‌مند باشند تا با این ضمایر و نقش کلیدی و بسیار مهم آنها آشنا شوند. به همین علت نیز ما در ادامه این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که گرامر زبان ترکی استانبولی یک گرامر خاص و منحصربه‌فرد است که دارای ساختار دستوری ساده و در عین حال کاربردی است. وقتی که صحبت از گرامر این زبان می‌شود باید بدانید که ضمایر در این گرامر از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به شکل بهتری با ضمایر در این زبان آشنا شوید حتما باید ضمایر شخصی را نیز بشناسید و بتوانید به شکلی درست و استاندارد از آنها استفاده کنید.

ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی دارای کاربردها و البته ظرافت‌های مخصوص به خود هستند که ارتباطات مختلف را به شما نشان می‌دهند. به همین علت نیز شما باید یاد بگیرید که دقیقا به چه شکل این ضمایر را تفسیر کرده و بتوانید از آنها استفاده کنید. در این تحلیل عمیقی که قصد دارید انجام دهید حتما باید اشکال مختلف این ضمایر را نیز بشناسید و بتوانید نکات خاصی که برای استفاده از آنها وجود دارد را بیاموزید.

ضمایر شخصی در زبان ترکی

ضمایر شخصی فاعلی در گرامر زبان ترکی استانبولی

ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی دارای انواع مختلفی هستند و به شکل‌های متفاوتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. زمانی که شما هم قصد دارید با این ضمایر آشنا شوید باید بدانید که اولیه دسته از ضمایری که حتما باید آنها را بشناسید ضمایر شخصی فاعلی هستند. این ضمایر در هر جمله ترکی استانبولی کاربردهای مخصوص به خود را دارند و معمولا به‌عنوان یک فاعل نیز در جمله قرار گرفته و به عبارت دیگر جایگزین فاعل جمله شما خواهند شد. اجازه دهید برای درک هرچه بیشتر این موضوع جدول زیر را به شما ارائه دهیم:

First singular Ben I  
Second singular Sen You 
Third singularOHe/She/It
First plural Biz We 
Second plural Siz You (p) 
Third pluralOnlarThey

با استفاده از این ضمایر شما خیلی راحت می‌توانید درباره فاعل جمله خود صحبت کنید بدون این‌که نیاز داشته باشید تا دوباره از اسم آن استفاده کنید. نکته مهمی که باید در خصوص این دسته از ضمایر شخصی در ترکی استانبولی به یاد داشته باشید این است که این زبان فقط از O برای سوم شخص مفرد استفاده می‌کند. برخلاف زبان انگلیسی که سه حالت He ,She, It را برای این شخص ارائه می‌دهد شما برای هریک از این حالات می‌توانید خیلی ساده و راحت تنها از O استفاده کرده و منظور خود را منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی

نحوه استفاده از ضمایر شخصی مفعولی در جملات

یکی دیگر از انواع ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی که حتما باید با آنها آشنا شده و اطلاعات کاملی را درباره این ضمایر به دست بیاورید. مفعول یکی از مهم‌ترین عناصری است که امروزه در گرامر این زبان مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. زمانی که شما از یک مفعول در جمله خود استفاده می‌کنید ممکن است نیازمند تکرارکردن آن شوید. در چنین شرایطی معمولا بهترین گزینه‌ای که برای جلوگیری از این تکرار وجود دارد این است که از ضمایر شخصی مفعولی استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که این حالت معمولا تفاوت چندانی با ضمایر شخصی فاعلی ندارد و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که از پسوندهای متفاوتی استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید بهترین بهره را از این ضمایر شخصی ببرید. در جدول زیر توضیحات کاملی را درباره این پسوندها در اختیار شما قرار داده‌ایم که مطالعه آنها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این ضمایر استفاده کنید:

Ben (y)*-im, -ım -um, -üm, 
Sen-sin, -sın -sun, -sün,
O -dır, -dir -dur, -dür, -tır, -tir -tur, -tür, 
Biz(y)*-iz, -ız -uz, -üz,
Siz -siniz, -sınız -sunuz, -sünüz, 
Onlar-ler -lar

زمانی که قصد استفاده از این دسته از انواع ضمیر در زبان ترکی استانبولی را دارید باید به چند نکته کلیدی و بسیار هم دقت داشته باشید. نکته اولی که باید به آن توجه کنید این است که گزینه‌هایی برای پسوند شخصی وجود دارد و به همین علت نیز شما باید در انتخاب قوانین هارمونی دقت و توجه زیادی داشته باشید.

نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که در زبان ترکی استانبولی معمولا دو مصوت در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. به همین علت نیز گاهی اوقات وقتی که پسوندهای شخصی به کلمه اضافه می‌شوند ممکن است شما نیاز داشته باشید که یک مصوت y را بین کلمه و پسوند شخصی خود قرار دهید تا از قرار گرفتن دو مصوت در کنار یکدیگر جلوگیری کرده باشید. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید در جدول زیر مثال‌هایی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده‌ایم که راهنمای کاملی برای شما خواهد بود:

Vowel harmonyDemonstrative suffix
a – ı–(y)ım, -sın, -dır, –(y)ız, -sınız,
e – i–(y)im, -sin, -dir, –(y)iz, -siniz,
u – o –(y)um, -sun, -dur, –(y)uz,

-sunuz,

ü – ö –(y)üm, -sün, -dür, –(y)üz,

-sünüz,

حال برای این‌که به شکل بهتری با این مورد از انواع ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی آشنا شده و اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید اجازه دهید تا مثال‌های بیشتری را نیز در این زمینه به شما ارائه دهیم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این ضمایر استفاده کنید. پس جدول‌هایی که در ادامه آورده‌ایم را بادقت مطالعه کنید. فراموش نکنید که حتما پسوندها و هارمونی‌های واکه‌ها که در ادامه آورده‌ایم را بادقت بررسی کنید:

Ben – I

Ben I 
Ben evdeyim I am at home 
Ben hastayım I am ill 
Ben yorgunum I am tired 
Ben üzgünümI am sad

Sen- You

Sen You 
Sen evdesin You are at home 
Sen hastasın You are ill  
Sen yorgunsun You are tired  
Sen üzgünsünYou are sad

O – He/She/It

O

 

He/She/It

 

O evde(dir)He/She/It is at home 
O hasta(dır)He/She/It is ill 
O yorgun(dur)He/She/It is tired 
O üzgün(dür) He/She/It is sad
O kitap(tır)It is book

Biz – We

Biz  We  
Biz evdeyizWe are at home
Biz hastayızWe are ill
Biz yorgunuzWe are tired
Biz üzgünüzWe are sad

Siz – You (p)

SizYou (p)
Siz evdesinizYou(p) are at home
Siz hastasınızYou are ill
Siz yorgunsunuzYou are tired
Siz üzgünsünüzYou are sad

Onlar – They

Onlar evde(dir)They are at home
Onlar hasta(dır)They are ill 
Onlar yorgun(dur)They are tired 
Onlar üzgün(dür)They are sad
Onlar kitap(tır)They are books
ضمیر شخصی در زبان ترکی

از طرف دیگر ممکن است شما برای درک هرچه بهتر ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی در حالت مفعولی نیازمند این باشید که مثال‌های بیشتری را نیز در این زمینه مشاهده کنید. به همین علت نیز در این بخش مثال‌های کاملی را برای شما آورده‌ایم که به شما نشان می‌دهد دقیقا به چه شکل می‌توانید از این ضمایر در جملات خود استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببرید:

Ben bugün İstanbul’dayım.

امروز من در استانبول هستم.

Ben senin ile çok mutluyum.

من از شما خیلی خوشحالم.

Sen çok güzelsin.

تو خیلی خوشگل هستی.

Biz Türkiye’de mutluyuz.

ما در ترکیه خوشحالیم.

Siz evde misiniz?

آیا شما در خانه هستید؟

آشنایی با اهمیت کاهش در ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید در خصوص ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید با اهمیت کاهش در زمان استفاده از این ضمایر آشنا شده و اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید. اولین موضوعی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که انحراف یا کاهش نحوه تغییر ضمایر شخصی بر اساس مواردی که در دستور زبان ترکی استانبولی وجود دارند را نشان می‌دهد.

همین عامل نیز باعث می‌شود تا معنا و مفهومی که در بسیاری از موارد این ضمایر منتقل می‌کنند تغییر پیدا کند. وقتی که یاد می‌گیرید به شکلی درست و استاندارد از این مفاهیم استفاده کنید مشاهده خواهید کرد که نحوه استفاده شما از ضمایر در این زبان نیز تغییر پیدا کرده است و حالا شما به شکل بهتری می‌توانید از این ضمایر در جملات خود استفاده کرده و به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار کنید. پس حتما سعی کنید به این موضوع دقت داشته باشید و آن را در جملات خود رعایت کنید.

امروزه در زبان ترکی استانبولی شش حالت مختلف برای کاهش و استفاده از ضمایر شخصی وجود دارد که این شش حالت به شکل زیر هستند:

  • حالت اسمی که برای فاعل جمله مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • حالت جنسیتی یا Genitive که تصویری از ضمیر را ارائه می‌دهد.
  • حالت داتیو که برای مفعول غیرمستقیم در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • حالت اتهامی یا Accusative که برای مفعول مستقیم در این زبان استفاده می‌شود.
  • حالت مکانی یا جایگاهی که درباره موقعیت یک ضمیر صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.
  • حالت ابطالی یا Ablative که به معنای از خواهد بود.

آشنایی با کاربردهای رایجی که ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی دارند

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی دارای کاربردهای بسیار زیادی دارند و در موارد متعددی می‌توانید از این ضمایر استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند بهره‌مند شوید. حال در این بخش قصد داریم توضیحات کامل‌تری را درباره این کاربردها در اختیار شما قرار دهیم. از جمله مهم‌ترین کاربردهای ضمایر شخصی در این زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاکید بر فاعل: شما معمولا می‌توانید در جملات مختلفی که به زبان ترکی استانبولی می‌نویسید خیلی ساده و راحت فاعل جمله خود را حذف کرده و به جای اسم آن از یک ضمیر شخصی استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید حتی تاکید بیشتری را نیز روی فاعل خود داشته باشید و البته فاعل جمله را نیز روشن کنید. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا جملات شما ساختار بهتری داشته باشند و به بهترین شکل ممکن منظور شما را در زبان ترکی استانبولی منتقل کنند.
  • نمایش مالکیت: یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی می‌توانند داشته باشند این است که شما با استفاده از آنها می‌توانید مالکیت را نشان دهید. در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که وقتی ضمایر شخصی را در حالت جنیتیو مورداستفاده قرار می‌دهید آنها نشان‌دهنده مالکیت یک شی خواهند بود. همین موضوع نیز به شما کمک می‌کند تا در زمان ساختن جملات بتوانید خیلی ساده و راحت مالکیت را با استفاده از این ضمایر نشان دهید.
  • نشان‌دادن مفعول غیرمستقیم: در انتها باید بدانید یکی دیگر از کاربردهایی که ضمایر شخصی در دستور زبان ترکی استانبولی دارند این است که با استفاده از آنها می‌توان مفعول‌های غیرمستقیم در جمله را نشان داد. در واقع این ضمایر کمک می‌کنند تا بتوانید مفعول‌های غیرمستقیم در جمله خود را به شکل برجسته‌تری به مخاطب خود نشان دهید و البته بتوانید تاثیرگذاری بیشتری را نیز با استفاده از جملات خود داشته باشید.

به طور خلاصه باید بدانید که استفاده از ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت تفاوت‌های ظریفی که در ارتباطات روزمره بسیار مهم هستند را نشان دهید. با درک این اشکال مختلف ضمیر شخصی می‌توانید بر پیچیدگی‌هایی که در دستور زبان ترکی استانبولی وجود دارند تسلط پیدا کرده و در نتیجه منظور خود را به شکل بهتری منتقل کنید.

ضمیر شخصی در زبان ترکی استانبولی

بهترین راه برای یادگیری ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی چیست؟

وقتی که قصد دارید نحوه کارکردن با ضمایر شخصی در دستور زبان ترکی استانبولی را بیاموزید و به این مفهوم مسلط شوید نیازمند این خواهید بود که چندین مرحله مختلف را طی کنید. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم توضیحات کاملی را درباره این مراحل در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کنیم تا بتوانید خیلی ساده و راحت با این ضمایر آشنا شده و البته از آنها در جملات خود استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین این مراحل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در اولین قدم سعی کنید این ضمایر را بشناسید. برای این کار مطالعه همین مطلب می‌تواند برای شما کافی باشد. البته بهتر است که مثال‌های بیشتری را مطالعه کنید که برای این کار نیز می‌توانید از منابع آنلاینی که در اختیار شما قرار دارند استفاده کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین نتیجه را از یادگیری این ضمایر به دست بیاورید.
  • بعد از این‌که این ضمایر را شناختید و با نحوه کارکردن آنها نیز آشنا شدید زمان آن است که سعی کنید این ضمایر را در جملات مختلفی که به زبان ترکی استانبولی هستند پیدا کنید. برای این کار به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما سعی کنید متون ساده‌ای که به زبان ترکی استانبولی بوده و در سطح مهارت‌های شما هستند را مطالعه کرده و هر مورد از ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی را در آنها مشاهده کردید اقدام به خط کشیدن زیر آن کنید.
  • در قدم بعدی شما باید تلاش کنید تا به طور مستقیم این ضمایر را در جملات خود مورداستفاده قرار دهید. برای این کار سعی کنید هریک از این ضمایر را روزانه مشخص کرده و سپس تلاش کنید تا جملاتی بسازید که در این جملات از ضمایر شخصی که انتخاب کرده‌اید استفاده شده است.

سخن پایانی

ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی از جمله مهم‌ترین انواع ضمایری هستند که امروزه در این زبان مورد استفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای زیادی هستند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با این ضمایر آشنا شده و از آنها استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده در آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده و از مزایایی که این موسسه آموزشی به شما ارائه می‌دهد نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

ضمایر شخصی در دستور زبان ترکی استانبولی چه کاربردی دارند؟

شما می‌توانید از این ضمایر برای تاکید بر مفعول مستقیم و فاعل جمله استفاده کرده یا این‌که می‌توانید حالت مالکیت را با استفاده از آنها منتقل کنید.

چرا باید ضمایر شخصی در ترکی استانبولی را بیاموزیم؟

این ضمایر می‌توانند تفاوت‌های ظریف و البته بسیار مهمی را در جملات شما ایجاد کرده و به شما کمک کنند تا بتوانید به شکل بهتری منظور و مفهوم مدنظر خود را منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: ضمایر نامعین در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 85 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید