IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
3 اردیبهشت 1403

ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی

ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی از جمله پرکاربردترین ضمایری هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند. این ضمایر نقشی کلیدی و بسیار مهم را در انتقال معنی در زبان ترکی ایفا می‌کنند و به همین علت نیز شما باید به طور کامل به آنها مسلط شوید و بتوانید از آنها به شکلی درست و استاندارد استفاده کنید. وقتی که صحبت از گرامر زبان ترکی استانبولی می‌شود باید بدانید که هریک از ضمایر در این زبان دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند.

این دسته از ضمایر معمولا وقتی استفاده می‌شوند که شما قصد داشته باشید به این موضوع اشاره کنید که فاعل و مفعول جمله هر دو یک شخص هستند. همانطور که احتمالا حدس زده‌اید این موقعیت در شرایط مختلفی در زبان ترکی استانبولی به وجود می‌آید. به همین علت است که ضمایر انعکاسی دارای کاربردهای زیادی در این زبان هستند. ما در ادامه این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را درباره آنها در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با ضمایر انعکاسی در گرامر زبان ترکی استانبولی

ضمایر انعکاسی آن دسته از ضمایری در این زبان به شمار می‌آیند که به شما اجازه می‌دهند تا به فاعلی اشاره کنید که عملی نسبت به خود انجام می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت وقتی موقعیتی وجود دارد که فاعل و مفعول جمله هر دو یک شخص هستند شما می‌توانید از ضمایر انعکاسی برای اشاره به آن استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی دارای قواعد مخصوص به خود هستند و تا زمانی که شما نتوانید به این قواعد مسلط شوید امکان استفاده درست و اصولی از آنها برای شما وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید درباره ضمایر انعکاسی در گرامر زبان ترکی بدانید این است که آنها را می‌توان برای انواع مختلف اشخاص در این زبان استفاده کرد و از این نظر محدودیتی برای شما وجود ندارد. پس فرقی نخواهد داشت که شخصی که در جمله شما نقش فاعل را ایفا می‌کند چه شخصی باشد، در هر صورت شما می‌توانید از ضمایر انعکاسی در موقعیت‌های مناسب استفاده کنید. یکی دیگر از نکات کلیدی که باید درباره این ضمایر بدانید این است که آنها معمولا حالت تاکیدی زیادی دارند که باید به این موضوع دقت داشته باشید.

ضمایر انعکاسی در زبان ترکی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

نحوه ایجاد ضمایر انعکاسی در گرامر ترکی استانبولی

حال که با ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی آشنا شدید احتمالا این سوال برای شما هم به وجود آمده است که چگونه می‌توانیم این ضمایر را در زبان ترکی استانبولی بسازیم و از آنها استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که زبان ترکی در درجه اول از ریشه kendi برای ایجاد ضمایر بازتابی استفاده می‌کند. پس این کلمه احتمالا مهم‌ترین کلمه‌ای خواهد بود که شما در خصوص ضمایر انعکاسی با آن آشنا می‌شوید.

دقت داشته باشید که این ریشه دقیقا مانند یک آفتاب‌پرست عمل می‌کند و بر اساس شخصی که نقش فاعل و مفعول جمله را ایفا می‌کند و همین‌طور تعداد اشخاص شکل‌های مختلفی را به خود می‌گیرد. برای مثال وقتی که قصد دارید در حالت مفرد از آن استفاده کنید به شکل زیر تبدیل می‌شود:

Kendim به معنای خودم

برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کنید و بتوانید به شکلی درست و اصولی از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی و رایج را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

Kendimi iyi hissediyorum.

نسبت به خودم احساس خوبی دارم.

Kahvemi kendim yaptım.

قهوه‌ام را خودم درست کردم.

Bu soruyu kendim çözeceğim.

این سوال را خودم حل می‌کنم.

Kendimle gurur duyuyorum.

من به خودم افتخار می‌کنم.

Her şeyi kendim hallettim.

من همه چیز را مدیون خودم هستم.

حال اگر بخواهید همین موارد را در حالت دوم شخص مفرد مورداستفاده قرار دهید به شکل زیر باید این کار را انجام دهید:

Kendin به معنای خودت

در ادامه مثال‌هایی را نیز در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید از ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی با حالت دوم شخص مفرد نیز به‌درستی استفاده کنید:

Yarın kendin gelebilir misin?

آیا فردا می‌توانی خودت بیایی؟

Kararını kendin ver.

خودت تصمیم بگیر.

Kendinle gurur duymalısın.

تو باید به خودت افتخار کنی

Bu işi kendin halledebilirsin.

تو می‌توانی این موضوع را خودت مدیریت کنی

Kendin pişir, kendin ye.

خودت بپز، خودت بخور

دقت داشته باشید که شما می‌توانید از این ضمایر در حالت سوم شخص مفرد نیز استفاده کنید. برای انجام این کار می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

Kendisi به معنای خودش

مثال‌های زیر به شما نشان می‌دهند که دقیقا به چه شکل می‌توانید از ضمایر انعکاسی در سوم شخص مفرد استفاده کنید:

Ayşe kendisiyle gurur duyuyor.

عایشه به خودش افتخار می‌کند.

Ali her şeyi kendisi yaptı.

علی همه چیز را خودش انجام می‌دهد.

Emre kendisine yeni bir araba aldı.

عایشه برای خودش یک ماشین جدید خرید.

Doktor hastaya kendisine iyi bakmasını söyledi.

دکتر به بیمار گفت که از خودش مراقبت کند.

Konuyu kendisiyle konuştum.

من با خودش درباره این موضوع صحبت کردم.

بیشتر بخوانید: ضمایر نامعین در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

استفاده از ضمایر انعکاسی در حالت جمع

ضمایر انعکاسی از جمله انواع ضمیر در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آیند که شما می‌توانید از آنها در حالت اشخاص جمع نیز استفاده کنید و از این نظر برای شما محدودیتی وجود نخواهد داشت. در ادامه درباره این موضوع نیز  صحبت کرده و اطلاعات و نکات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

Kendimiz به معنای خودمان

مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این ضمیر انعکاسی در حالت اول شخص جمع استفاده کنید:

Kendimize güveniyoruz

ما به خودمان ایمان داریم.

Bu soruyu kendimiz cevaplayabiliriz.

ما خودمان می‌توانیم به این سوالات پاسخ دهیم.

Kararı kendimiz verdik.

تصمیم را خودمان گرفتیم.

Her şeyi kendimiz yaptık.

ما خودمان همه کارها را انجام دادیم.

برای استفاده از ضمایر انعکاسی در دوم شخص مفرد باید به شکل زیر عمل کنید:

Kendiniz به معنای خودتان

در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که این موضوع را برای شما روشن‌تر خواهد کرد:

Kendinize iyi bakın!

مراقب خودتان باشید.

Kendinizi fazla yormayın.

زیاد خودتان را خسته نکنید.

Kendinize güvenin!

به خودتان ایمان داشته باشید.

Bu görevi siz kendiniz halledebilirsiniz.

شما می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید.

Kendiniz sordunuz mu?

از خود دکتر پرسیدید؟

در نهایت باید به این موضوع دقت داشته باشید که امکان استفاده از ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی در حالت سوم شخص جمع نیز وجود دارد. برای استفاده در این حالت شما باید به ساختار زیر دقت داشته باشید:

Kendileri به معنای خودشان

مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این ساختار در جملات خود استفاده کنید:

Çocuklar ödevlerini kendileri yaptılar.

بچه‌ها خودشان تکالیفشان را انجام دادند.

kendilerini geliştirmeliler.

آنها باید خودشان را توسعه دهند.

Lütfen kendilerini rahat hissetsinler.

لطفا راحت باشند.

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که Kendisi به طور خاص برای سوم شخص مفرد استفاده می‌شود و تفاوت ظریف و رسمی را در جملات ما ایجاد خواهد کرد.

ضمیر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

استفاده از kendi در عمل

به طور کلی باید دقت داشته باشید که kendi در زبان ترکی استانبولی دارای کاربردهای زیادی است. در بخش‌های بعدی به طور مفصل درباره کاربردهای مهم ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی صحبت خواهیم کرد، با این حال باید بدانید که kendi در چند حالت مختلف استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به حالت کنش‌های انعکاسی، تاکید بر مالکیت و … اشاره کرد. برای این‌که به شکل بهتری با این کاربردها آشنا شوید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

استفاده از ضمایر انعکاسی برای نشان دادن تاکید در گرامر زبان ترکی استانبولی

اولین مورد از مهم‌ترین کاربردهایی که ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی دارند تاکید است. در واقع هر زمان که شما قصد داشته باشید روی موضوعی تاکید زیادی داشته باشید می‌توانید خیلی راحت از ضمایر انعکاسی استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری با این کاربرد آشنا شوید و از طرف دیگر بتوانید به شکل درستی از آن در جملات خود در زبان ترکی استفاده کنید در ادامه چند مثال رایج و کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

Bu ödevleri (sen) kendin bitirdin.

این تکالیف را خودت تمام کردی.

Keki (ben) kendim yaptım.

کیک را خودم پختم

(O) kendisi için üzülüyordu.

او برای خودش متاسف بود.

همانطور که شما هم می‌توانید در این مثال‌ها مشاهده کنید وقتی که قصد دارید روی موضوع خاصی تاکید داشته باشید تنها کاری که باید انجام دهید این است که خیلی راحت از ضمایر انعکاسی استفاده کنید تا بتوانید منظور خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کنید.

استفاده از ضمایر انعکاسی در گرامر زبان ترکی استانبولی برای نشان دادن مالکیت

ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی کاربردهای بسیار مهم دیگری نیز دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن زمانی است که شما قصد دارید مالکیت را در جملات خود نشان دهید. در چنین موقعیت‌هایی خیلی راحت می‌توانید از ضمایر انعکاسی استفاده کنید و به این ترتیب منظور خود را به مخاطبتان منتقل کنید. در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم که به شما نشان می‌دهد دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Bu benim kendi arabam.

این ماشین خودم است.

Kendi havlunu kullanmalısın.

تو باید از حوله خود استفاده کنی

Bu senin kendi evin.

این خانه خودت است.

همانطور که شما هم در این جملات مشاهده می‌کنید خیلی ساده و راحت می‌توانید از ضمایر انعکاسی استفاده کرده و به این ترتیب مالکیت را در جملات خود نشان دهید.

استفاده از ضمایر انعکاسی برای نشان‌دادن فاعل در یک جمله

کاربردهایی که درباره ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی بیان کردیم تنها به موارد مطرح شده خلاصه نمی‌شود. شما در یک موقعیت دیگر نیز می‌توانید از ضمایر انعکاسی استفاده کنید و آن زمانی است که قصد دارید یک فاعل را در جمله نشان دهید که عملی را نسبت به خودش انجام می‌دهد. در چنین شرایطی شما معمولا می‌توانید از ترکیب این ضمایر در کنار ضمایر شخصی در گرامر زبان ترکی استفاده کنید. برای استفاده از این ساختار شما حتما باید دستورالعمل‌های آن را دنبال کند.

در ادامه قصد داریم مثال‌هایی را به شما ارائه دهیم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این کاربرد ضمایر انعکاسی استفاده کرده و از مزایای آنها در زبان ترکی استانبولی بهره‌مند شوید:

Ben bunu yaptım.

من این کار را انجام دادم.

Bunu kendim yaptım.

این کار را خودم انجام دادم.

Ben bunu kendim yaptım.

من این کار را خودم انجام دادم.

ضمیر انعکاسی در زبان ترکی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

استفاده از Kendi به‌عنوان ضمیر انعکاسی در جملات روزمره

به طور کلی باید دقت داشته باشید که شما از kendi می‌توانید به‌عنوان ضمیر انعکاسی در جملات روزمره نیز استفاده کنید و از این نظر هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. در بسیاری از موارد افرادی که قصد یادگیری زبان ترکی استانبولی را دارند نمی‌توانند به شکلی درست و استاندارد از ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی استفاده کنند. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم ساختاری از مکالمات روزمره را به شما ارائه دهیم که نشان می‌دهند به چه شکل می‌توانید از kendi در جملات روزمره خود استفاده کنید.

این ساختارها شامل موارد زیر می‌شوند:

1st person singular → Kendim (myself)

2nd person singular → Kendin (yourself)

3rd person singular → Kendisi (himself/herself)

1st person plural → Kendimiz (ourselves)

2nd person plural → Kendiniz (yourselves)

3rd person plural → Kendileri (themselves)

حال همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم در بسیاری از موارد ممکن است شما قصد داشته باشید که برای نشان دادن مالکیت از این ضمایر استفاده کنید. مثال‌هایی که برای این کار به آنها نیاز دارید را در بخش‌های قبلی توضیح دادیم. حال در این بخش قصد داریم ساختاری کلی برای اشخاص مختلف در زبان ترکی استانبولی را به شما ارائه دهیم که نحوه استفاده از ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی برای نشان دادن مالکیت را به شما نشان می‌دهند:

1st person singular → Kendi-m (my own)

2nd person singular → Kendi-n (your own)

3rd person singular → Kendi-si (his/her own)

1st person plural → Kendi-miz (our own)

2nd person plural → Kendi-niz (your own)

3rd person plural → Kendi-leri (their own)

دقت داشته باشید که در چنین موقعیت‌هایی kendi به معنای مالکیت داشتن نسبت به چیزی خواهد بود. پس وقتی که قصد استفاده از آن را دارید حتما به این موضوع دقت داشته باشید.

در نهایت گاهی اوقات ممکن است شما نیازمند این باشید که از ضمایر انعکاسی در این زبان استفاده کنید تا بتوانید فرم و ساختاری مناسب را برای ایجاد افعال انعکاسی ارائه دهید. به طور کلی باید دقت داشته باشید که در زبان ترکی استانبولی علاوه بر ضمایر انعکاسی شما می‌توانید از افعالی که عملیات انعکاسی بودن منتقل می‌کنند را نیز مورداستفاده قرار دهید. این افعال بیانگر اعمالی هستند که در آن‌ها فاعل و مفعول جمله یکسان خواهد بود و در واقع فاعل جمله عملی را درباره خودش انجام می‌دهد.

زمانی که قصد دارید افعال انعکاسی را در گرامر زبان ترکی استانبولی بسازید باید پسوند n را به ریشه فعلی که ایجاد می‌کنید اضافه کنید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کرده و بتوانید به شکلی درست و استاندارد از آن استفاده کنید در ادامه قصد داریم چند مثال کاربردی و رایج را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم:

Giyinmek به معنای لباس پوشیدن

Kendini temizlemek به معنای تمیزکردن خود

Tıraş olmak به معنای تراشیدن

چگونه استفاده از ضمایر انعکاسی در گرامر زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم؟

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که چگونه می‌توانیم کارکردن با این ضمایر را بیاموزیم و به شکلی درست و استاندارد از آنها استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شما می‌توانید خیلی ساده و راحت از ضمایر انعکاسی استفاده کنید. برای این‌که به شکلی درست آنها را مورداستفاده قرار دهید در اولین قدم باید کاربردهای مهمی که این ضمایر دارند را بشناسید و آنها را به حافظه بسپارید. در قدم بعدی پیشنهاد می‌کنیم در جملات مختلف به دنبال پیداکردن این ضمایر باشید.

با پیداکردن این ضمایر می‌توانید شکل‌های مختلفی که کاربردهای خود را ارائه می‌دهند بشناسید. در گام آخر نیز تنها کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید از ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی در جملات خود به این زبان استفاده کنید.

سخن پایانی

ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی از جمله مهم‌ترین ضمایری هستند که امروزه در گرامر ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این ضمایر دارای کاربردهای زیادی هستند و در موارد متعددی استفاده می‌شوند. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری این ضمایر یا به طور کلی یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ترکی استانبولی نیز استفاده کنید. موسسه زبان ایرانمهر به شما کمک می‌کند تا با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه ممکن اقدام به یادگیری زبان ترکی استانبولی کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

آیا می‌توان از ضمایر انعکاسی در گرامر زبان ترکی استانبولی برای نشان دادن مالکیت استفاده کرد؟

بله، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ضمایر انعکاسی در گرامر ترکی استفاده از آنها برای نشان دادن مالکیت روی چیزی است.

ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی چه کاربردهای مهم دیگری دارند؟

شما می‌توانید خیلی ساده و راحت از این ضمایر برای نشان‌دادن تاکید روی موضوعی استفاده کنید. از طرف دیگر می‌توان برای استفاده در کنار افعال انعکاسی نیز از این ضمایر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اسامی در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: قید‌ها در زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 34 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. نیلی
    4 اردیبهشت 1403
    پاسخ دادن

    بسیار عالی توضیح دادین . من خیلی دوست دارم مدرس بشم و اینکه شما دوره تربیت مدرس ترکی استابولی دارین اول اون دوره رو شرکت کنم و بعد اقدام کنم برای مدرس شدن .

    • ایرانمهر
      4 اردیبهشت 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید فرم دوره تربیت مدرس زبان ترکی استانبولی از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/teacher-training-courses/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید