IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
10 اردیبهشت 1403

ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی

ضمایر اشاره در هر زبانی از جمله مهم‌ترین ضمایر به شمار می‌آیند که وقتی قصد استفاده از آنها را دارید حتما باید دقت داشته باشید که به شکل درست و استانداردی از آنها در جملات خود بهره‌مند شوید. ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی نیز کاربردهای زیادی دارند و در بسیاری از موارد استفاده می‌شوند. به طور کلی باید دقت داشته باشید که ضمایر اشاره وقتی استفاده می‌شوند که شما قصد داشته باشید به چیزی اشاره کنید. در این مورد می‌توانید یک ضمیر اشاره مناسب را استفاده کنید بدون این‌که نیازی داشته باشید خود آن شی را نام ببرید.

وقتی که صحبت از گرامر زبان ترکی استانبولی می‌شود باید دقت داشته باشید که ضمایر اشاره یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند. به همین علت نیز شما باید دقت و توجه ویژه‌ای به نحوه استفاده از آنها داشته باشید. همین موضوع نیز باعث شده تا ما تصمیم بگیریم در این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و نکات کلیدی و بسیار مهمی را درباره آنها در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با ضمیر اشاره در زبان ترکی استانبولی

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر با ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی آشنا شده و اطلاعاتی را درباره این ضمایر به دست بیاوریم. این ضمایر، از جمله انواع ضمیر در زبان ترکی به شمار می‌آیند که برای اشاره به چیزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که شما برای نشان‌دادن افراد و اشاره به آنها نیز می‌توانید از ضمیر اشاره در این زمینه استفاده کنید. یکی دیگر از کاربردهای مهمی که ضمایر اشاره در این زبان دارند اشاره به موقعیت‌های خاص در یک جمله است.

اگر بخواهیم مهم‌ترین کاربردی که این ضمایر دارند را برای شما توصیف کنیم می‌توان گفت که ضمایر اشاره وقتی استفاده می‌شوند که شما قصد داشته باشید زمینه مناسب و وضوح بالاتری را در ارتباطات نوشتاری و گفتاری خود ارائه دهید. وقتی که صحبت از ضمایر اشاره در زبان ترکی می‌شود باید بدانید که چهار نوع ضمیر اشاره پرکاربرد در این زبان وجود دارند که این چهار نوع عبارت‌اند از bu، şu، bunlar و şunlar که هریک از آنها در موقعیت‌ها و شرایط خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای این‌که بتوانید درک بهتری از این ضمایر به دست بیاورید اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره ساخت این ضمایر صحبت کرده و نکات کلیدی و مهمی را در این زمینه بیان کنیم.

ضمیر اشاره در زبان ترکی استانبولی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

آشنایی با ضمیر اشاره Bu در گرامر زبان ترکی استانبولی

ضمیر اشاره Bu اولین مورد از ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آید که قصد داریم درباره ساختار آن صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که Bu به معنای این در زبان فارسی و this در زبان انگلیسی است. این ضمیر اشاره در واقع به اسم خاصی اشاره می‌کند که به اسم دیگری نزدیک است. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که این ضمیر همیشه در ابتدای جمله مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که این ضمیر اشاره همیشه جای فاعل را در جمله ما می‌گیرد. برای این‌که به شکل بهتری با ساختار این ضمایر اشاره در ترکی آشنا شوید چندین مثال را در ادامه برای شما آورده‌ایم که نحوه استفاده از آن را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد:

Bu nedir?

این چیه؟

Bu bir kitaptır.

این یک کتاب است.

Bu kalem benim.

این مداد مال من است.

Bu bardak senin değil.

این لیوان برای تو نیست.

Bu araba pahalı.

این ماشین گران است.

Bu benim yeni elbisem.

این لباس جدید من است.

Bu senin mi?

این برای تو هست؟

Bu kalem benim mi?

این مداد برای من است؟

Bu anahtar onun mu?

آیا این کلید برای اوست؟

بیشتر بخوانید: اسامی در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

Şu از دیگر ضمایر اشاره‌ای که در زبان ترکی استفاده می‌شود

یکی دیگر از ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی که حتما باید با آن آشنا شده و بتوانید به شکل درست و استانداردی از آن استفاده کنید ضمیر اشاره Şu است. این ضمیر اشاره در زبان فارسی به معنای آن و در زبان انگلیسی معادل that است. در واقع این ضمیر اشاره وقتی در جملات زبان ترکی استفاده می‌شود که قصد داشته باشید به یک اسم خاص اشاره کنید که دورتر از اسم دیگری قرار گرفته است. برای این‌که نحوه استفاده از این ضمیر را نیز بیاموزید در ادامه قصد داریم چند مثال کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم:

Bu benim kalemim.

این مداد من است.

Şu senin kalemin.

آن مداد تو است.

Şu senin telefonun.

آن تلفن توست.

Şu nedir?

اون چیه؟

Şu senin mi?

آن برای توست؟

Şu kırmızı çanta senin mi?

آیا آن کیف قرمز برای توست؟

Şu kalem benim.

آن مداد برای من است.

ضمیر اشاره Bunlar در زبان ترکی استانبولی

Bunlar سومین مورد از ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آید که قصد داریم در این مطلب درباره آن صحبت کنیم. این ضمیر اشاره در زبان ترکی به اسامی جمع اشاره دارد. در واقع هر زمان که شما قصد داشته باشید به مجموعه‌ای از اسامی اشاره کنید می‌توانید از این ضمیر اشاره برای این کار استفاده کنید. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که این ضمیر اشاره وقتی استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید به مجموعه‌ای از اسامی که نزدیک هستند اشاره کنید.

در ادامه مثال‌هایی را به شما ارائه داده‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این ضمایر اشاره استفاده کرده و آنها را در جملات خود به کار ببرید:

Bunlar nedir?

این‌ها چیستند؟

Bunlar benim elbiselerim.

این‌ها لباس‌های من هستند.

Bunlar senin mi?

این‌ها برای تو هستند؟

Bunlar benim değil.

این‌ها برای من نیستند.

Bunlar benim yeğenimin oyuncakları.

این‌ها اسباب‌بازی‌های برادرزاده من هستند.

Bunlar benim.

این‌ها برای من هستند.

Bunlar senin mi?

این‌ها برای تو هستند؟

Bunlar onun.

این‌ها برای او هستند.

نکته‌ای مهم درباره ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی به آن دقت داشته باشید این است که این ضمایر دارای انواع مختلف دیگری نیز هستند و سه موردی که بیان کردیم تنها ضمایر اشاره در این زبان به شمار نمی‌آیند. با این حال باید دقت داشته باشید که این ضمایر جز پرکاربردترین ضمایر اشاره هستند که شما حتما باید نحوه استفاده از آنها را بیاموزید. به همین علت نیز تعداد زیادی از مثال‌های مختلف را در خصوص استفاده از آنها به شما ارائه دادیم.

در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین کاربردهایی که ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی دارند را به شما معرفی کرده و توضیحات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

ضمیر اشاره در زبان ترکی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

کاربرد ضمایر اشاره به‌عنوان ضمیر فاعلی

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی دارند این است که شما می‌توانید از آنها به‌عنوان ضمیر فاعلی در جملات خود استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند بهره‌مند شوید. ضمایری همچون Bu, şu, o, and ora می‌توانند به‌عنوان فاعل در یک جمله قرار گیرند و نقش ضمیر فاعلی را ایفا کنند. نکته بسیار مهمی که باید در خصوص این کاربرد به آن دقت داشته باشید این است که آنها به همراه اسم‌ها برای تاکید بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربرد دارند.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که اگر زمینه‌ای که در حال استفاده از این ضمایر در آن زمینه هستید واشح باشد می‌توانند به طور کامل جایگزین اسم‌ها شوند و دیگر حتی نیازی نیست که از اسمی نیز استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بشناسید و بتوانید از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را در این زمینه برای شما آورده‌ایم که کمک شایانی به شما خواهند کرد:

Bu kalem

این مداد

Şu kitap

آن کتاب

O kedi

آن گربه

Ora çocuklar

آن بچه‌ها

همانطور که شما هم مشاهده کردید خیلی راحت می‌توانید از ضمایر اشاره به همراه اسامی به‌عنوان یک فاعل در جمله خود استفاده کنید. این موضوع یکی از پراستفاده‌ترین کاربردهای ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آید که حتما باید آن را بیاموزید و بتوانید به شکلی درست و استاندارد از آن استفاده کنید.

استفاده از ضمایر اشاره به‌عنوان ضمیر مفعولی در جملات زبان ترکی استانبولی

وقتی که صحبت از کاربردهای ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی می‌شود باید دقت داشته باشید که شما می‌توانید از این ضمایر به‌عنوان ضمیر مفعولی نیز در جملات خود استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. نکته مهمی که باید درباره این کاربرد به آن دقت داشته باشید این است که وقتی شما از این ضمایر اشاره به‌عنوان ضمیر مفعولی استفاده می‌کنید هیچ نیازی به پسوندهای اضافه نخواهید داشت. در واقع آنها می‌توانند جایگزین مفعول مستقیم جمله شوند بدون این‌که مشکلی برای شما به وجود بیاید.

برای این‌که به شکل بهتری بتوانید این کاربرد ضمایر اشاره در ترکی استانبولی را بیاموزید و از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما این مثال‌ها را بادقت مطالعه کنید:

Bunu al

این را بگیر

Şunu seviyorum

من آن را دوست دارم.

Onu gördüm

من آن را دیدم.

Oraları tercih ediyorum

من آنها را ترجیح می‌دهم.

استفاده از ضمایر اشاره به‌عنوان ضمیر ملکی در جملات زبان ترکی استانبولی

یکی دیگر از کاربردهای مهمی که ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی دارند این است که شما می‌توانید از ترکیب آنها با اسامی مختلف به‌عنوان ضمیر ملکی نیز استفاده کنید. همانطور که می‌دانید کاربردهای ملکی در زبان ترکی بسیار زیاد است و موقعیت‌های مختلفی پیش می‌آید که شما نیاز داشته باشید رابط ملکی را بین دو اسم بیان کنید. در بسیاری از موارد برای انجام چنین کاری می‌توانید از ضمایر اشاره در این زبان استفاده کنید. برخلاف کاربرد قبلی که بیان کردیم در این مورد شما نیازمند اضافه کردن پسوندهایی خواهید بود.

در واقع وقتی که قصد دارید از ضمایر اشاره به‌عنوان ضمیر ملکی در جملات خود استفاده کنید حتما باید دقت داشته باشید که پسوندهای مربوط به عدد و مصداق مفعول نیز باید به آن اضافه شوند تا بتوانید معنا و مفهوم درست را به آنها منتقل کنید. در ادامه قصد داریم چند مثال کاربردی را به شما ارائه دهیم که به شما نشان خواهد داد دقیقا به چه شکل می‌توانید از این ضمایر استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید:

Bunun

مال این

Şuna

برای آن

Onunla

به همراه آن

Oraların

برای آنها

آشنایی با کاربردهای مهم ضمیر اشاره Bu

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم ضمیر اشاره Bu یکی از مهم‌ترین انواع ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی به شمار می‌آید که شما حتما باید نحوه استفاده از آن را بیاموزید و بتوانید به شکلی درست و استاندارد از آن در جملات خود استفاده کنید. یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره کاربردهای این ضمیر اشاره به آن دقت داشته باشید این است که ضمیر اشاره Bu و اشکال مختلف آن معمولا زمانی استفاده می‌شوند که شما قصد داشته باشید به نزدیک‌ترین مفعول اشاره کنید.

در چنین شرایطی خیلی راحت می‌توانید ضمیر اشاره Bu را مورداستفاده قرار داده و از مزایای آن در جمله خود استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را نیز برای شما آورده‌ایم:

Bunu aldım.

این را خریدم.

Bunları aldım.

این‌ها را خریدم.

ضمایر اشاره در زبان ترکی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

کاربردهای مهم ضمیر اشاره Şu

Şu یکی دیگر از ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی است که دارای کاربردهای مخصوص به خود است. شما برای این‌که بتوانید به شکلی درست ضمایر اشاره را در جملات خود مورداستفاده قرار دهید نیازمند این خواهید بود که استفاده از این ضمیر را نیز بیاموزید. به طور کلی باید بدانید که ضمیر اشاره Şu و اشکال مختلف آن معمولا زمانی در جملات زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرند که شما قصد داشته باشید به مفعولی اشاره کنید که کمی دورتر است.

این موقعیت خیلی راحت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید ضمیر اشاره Şu را استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری این کاربرد را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌هایی که در ادامه برای شما آورده‌ایم را بادقت مطالعه کنید:

Şuna bak!

به آن نگاه کن

Şunlara bak!.

به آنها نگاه کن

ضمیر اشاره O و کاربردهای مهم آن

یکی از ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی که در بخش‌های قبلی درباره آن صحبت نکردیم ضمیر اشاره O است. این ضمیر اشاره نیز جز محبوب‌ترین ضمایری است که امروزه در گرامر زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به آشنایی با انواع ضمیر در زبان ترکی استانبولی دارید حتما باید نحوه کارکردن با ضمیر اشاره O را نیز بیاموزید. اولین نکته‌ای که باید درباره ضمیر O بدانید این است که شما می‌توانید از آن هم به‌عنوان ضمیر شخصی و هم به‌عنوان ضمیر اشاره استفاده کنید.

وقتی که از O به‌عنوان ضمیر اشاره استفاده می‌کنید همان معنای şu را به شما منتقل خواهد کرد. برای این‌که بتوانید به شکل بهتری با این ضمیر آشنا شده و از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را در این زمینه برای شما آورده‌ایم:

Arkadaşım ondan aldı.

دوست من از آن خرید کرد.

Arkadaşım onlardan aldı.

دوست من از آنها خرید کرد.

قوانین و استثناهایی که باید درباره ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی بدانید

وقتی که قصد استفاده از ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی را دارید باید به این نکته بسیار مهم و کلیدی دقت داشته باشید که قوانین و استثناهایی در این زمینه وجود دارند که اگر آنها را رعایت نکنید احتمالا با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. قوانین مربوط به ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی معمولا با قوانین ترکی سازگاری خوبی دارند و تنها برخی از نکات ظریف وجود دارد که باید به آنها دقت داشته باشید. برای مثال وقتی که با یک اسم در جمله از این ضمایر استفاده می‌کنید ممکن است خود اسم نیازمند اضافه کردن یک پسوند باشد.

دقت داشته باشید که این پسوند مربوط به تعداد و حالت اسمی است که شما قصد دارید ضمیر اشاره را جایگزین آن کرده یا در کنار آن استفاده کنید. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که باید مطمئن شوید که از ضمیر اشاره درست و استانداردی برای جملات خود در زبان ترکی استفاده کرده‌اید. تسلط به این موارد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن جملات خود را در زبان ترکی بسازید.

سخن پایانی

ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی از جمله مهم‌ترین ضمایر در این زبان به شمار می‌آیند که دارای کاربردهای زیادی هستند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین آموزشگاه زبان ترکی استانبولی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کنید. با استفاده از این خدمات می‌توانید خیلی ساده و راحت اقدام به یادگیری این زبان با مناسب‌ترین هزینه ممکن کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

ضمایر اشاره چه کاربردی در زبان ترکی استانبولی دارند؟

شما می‌توانید از این ضمایر در زبان ترکی استانبولی به‌عنوان جایگزین اسامی که قصد دارید به آنها اشاره کنید استفاده کنید.

آیا ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی را می‌توان به‌عنوان فاعل جمله نیز استفاده کرد؟

بله، شما خیلی ساده و راحت می‌توانید ضمایر اشاره را برای اشاره کردن به فاعل جمله نیز استفاده کنید. در این شرایط می‌توانید آن را جایگزین اسم کرده یا در کنار اسم از ضمایر اشاره استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ضمایر نامعین در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 16 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. نسرین جمالیان
    11 اردیبهشت 1403
    پاسخ دادن

    سلام مقاله عالی بود نهایت استفاده رو کردم اگه بخوایم مدرس بشیم آیا شما احتیاج دارین و مراحلش چطوریه میشه راهنمایی نمایید .

    • ایرانمهر
      11 اردیبهشت 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از همراهیتون , بله شما میتوانید جهت همکاری با مجموعه فرم جذب مدرس زبان ترکی استانبولی از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/turkish-teacher-recruitment/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید